Permalänk

Nytt grafikkort (eller mer..?)

Hej clockers, gammalt bygge som hållit grymt bra sen 2011 (stenålder i forumets ögon i know..) men säker på att grafikkortet nu behöver bytas ut snarast. Funkar för allt basic, film, internet etc, men kraschar vid dataspel på high, och medium känns som Sovjet 1980 typ..

Om det fortfarande finns uppgraderingsmöjlighet (utvecklingen kan ha sprungit ifrån så det krävs totalt nytt bygge?) vilket grafikkort rekommenderar forumet som är kompatibelt med nedan specs och är en väsentlig uppgradering till följande komponenter men som INTE blir en flaskhals (dvs, det är en sådan massive uppdatering att det blir pointless och "helrenovering" behövs:

Vill helst kräma ur moderkortet och processorn något år till men OM det är så att ett nytt grafikkort inte gör skillnad eller ens finns(lol?) för all del, upplys mig!
Om ett nytt grafikkort kräver mer minne, ge mig förslag på optimering.
(Pengar är inte en faktor, men tid/energi cost vs reward i glädje, samt framtidssäkring, 1-2 år, ÄR faktorer som är av vikt just nu.)

Befintligt grafikkort: GeForce GTX 460
https: //www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-460/specifications
Moderkort: ASUS P8P67 Deluxe Rev b3
Tror att chipsetet är 1155, 2nd generation (FÖR gammal arkitektur perhaps..?)
Processor: Intel Core i5 2500K 3,3GHz
OS win 10, meningen att det ska ligga på SSD'n Corsair SSD Force Series 120GB
men efter blåskärm nyligen och eferföljande uppdatering av OS startar det för tillfället på lagringsenheten:
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Minne: Corsair 4GB (2x2048MB 1600Mhz XMS3
Power: Corsair HX 650W 80+
Chassi: Corsair Obsidian 800D

(Btw, har tummen mitt i handen, men är intresserad och försöker gärna själv etc så hoppas att eventuella förslag kan monteras in av mig själv, har skruvat o pillat vid fel samt anslutit sata/elkabel men det får typ inte vara svårare än så.)

tacksam för förslag!
/Anderson

Permalänk
Medlem

@AndersonMr
Optimalt vore nog att köpa ett GTX 960/970/1060 begagnat. Du bör även investera i mer RAM. 4 GB är väldigt litet i nuläget och kommer bottlenecka i majoriteten av spel. Bör ha minst 8 GB, så antingen 2x2 till eller 2x4.

Ladda ner senaste firmware för SSD Force Series, de hade ett problem för länge sedan som de åtgärdat.

Permalänk
Medlem

Antar du skulle gynnas av att uppgradera GPU och minne till t,ex ett 1060 (6gb) och 8gb 1600mhz men båda har rusat i pris pga brist. Rekommenderar att du letar efter ett gtx 980 (alt 970) och beg minnen på marknaden för att förhoppningsvis spara några kronor.

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Skrivet av AndersonMr:

Hej clockers, gammalt bygge som hållit grymt bra sen 2011 (stenålder i forumets ögon i know..) men säker på att grafikkortet nu behöver bytas ut snarast. Funkar för allt basic, film, internet etc, men kraschar vid dataspel på high, och medium känns som Sovjet 1980 typ..

Om det fortfarande finns uppgraderingsmöjlighet (utvecklingen kan ha sprungit ifrån så det krävs totalt nytt bygge?) vilket grafikkort rekommenderar forumet som är kompatibelt med nedan specs och är en väsentlig uppgradering till följande komponenter men som INTE blir en flaskhals (dvs, det är en sådan massive uppdatering att det blir pointless och "helrenovering" behövs:

Vill helst kräma ur moderkortet och processorn något år till men OM det är så att ett nytt grafikkort inte gör skillnad eller ens finns(lol?) för all del, upplys mig!
Om ett nytt grafikkort kräver mer minne, ge mig förslag på optimering.
(Pengar är inte en faktor, men tid/energi cost vs reward i glädje, samt framtidssäkring, 1-2 år, ÄR faktorer som är av vikt just nu.)

Befintligt grafikkort: GeForce GTX 460
https: //www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-460/specifications
Moderkort: ASUS P8P67 Deluxe Rev b3
Tror att chipsetet är 1155, 2nd generation (FÖR gammal arkitektur perhaps..?)
Processor: Intel Core i5 2500K 3,3GHz
OS win 10, meningen att det ska ligga på SSD'n Corsair SSD Force Series 120GB
men efter blåskärm nyligen och eferföljande uppdatering av OS startar det för tillfället på lagringsenheten:
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Minne: Corsair 4GB (2x2048MB 1600Mhz XMS3
Power: Corsair HX 650W 80+
Chassi: Corsair Obsidian 800D

(Btw, har tummen mitt i handen, men är intresserad och försöker gärna själv etc så hoppas att eventuella förslag kan monteras in av mig själv, har skruvat o pillat vid fel samt anslutit sata/elkabel men det får typ inte vara svårare än så.)

tacksam för förslag!
/Anderson

det ska gå överklocka din processor,
ddr3 minnen kan vara dyrt från butik (kanske hitta nånting här på Swec marknad,
nån som bor nära, 2x4GB vore najs försök hitta för några hundra kr.

skulle väl säja antingen skaffar du nånting overkill som sen kan följa med till nya datorn. eller behöver du macha ett medelmåttigt grafikkort med nya datorn om du kanske skaffar ny om 1år vänta tills nu i vår ska väl komma något nytt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Innan du gör något uppdatera till senaste Bios på moderkortet. Kan bli problem med nyare grafikkort annars så lika bra att ha det gjort.
Du bör absolut skaffa mer ram. Minst 8GB helst 16 för en speldator brukar vara rekommenderat. Processorn duger fortfarande speciellt om du överklockar den.
Här har du ett 16GB kit på netonnet för 999kr som fyndvara https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

AMD RX 580/Nvidia GTX 1060 Eller om du vill satsa lite mer AMD RX vega 56/Nvidia GTX 1070. Skulle jag rekommendera.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Överklocka CPU oxo så blir den lite mer med i matchen. Vilken kylare har du till den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
  • GTX 950

  • GTX 960

  • GTX 970

  • GTX 1050

  • GTX 1050 Ti

  • GTX 1060 3GB

  • RX 460

  • RX 470

  • RX 560

  • RX 570

är typ lagom.
Vissa kör 2500K med GTX 1070 men då är processorn en bottleneck i många spel, även överklockad.

Som många andra säger, köp mer RAM, 4GB till med begagnat ram för 200 kronor borde vara tillräckligt.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

i en av burkarna jag har här hemma så kör jag med ett GTX 660 med min 2500K, det tillsammans med 8GB ram fungerar förvånansvärt bra till att spela lite smått på!

Så gpu vis så hade ett RX560 eller GTX 1050 fungerat utmärkt med tanke på att det är väldigt energi effektiva kort(väldigt tyst mao).

Men även RX480/RX580/GTX1060 är bra kort ifall du kan hitta ett till bra pengar, det trsita med dom är att priserna är i min box orimliga. ett RX480 skall finnas för 199 usd, men du hittar dom inte i lager under 3000kr oftast(man får hålla utkik)

Glöm heller inte ramminne! två 4GB stickor, eller två 2GB stickor extra i din dator borde bli kanon!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Tack ALLA för responsen, uppskattas!

O tack för tipset med SSD'n, det var nyheter, just nu hittar windows inte disken alls, så det kan vara hårdvaruproblemas, men får kika på det, samt tipset om uppdatering av BIOS!

Skrev lite fel med minnena, jag har 4 slots med 2gb, så det har alltid suttit 8gb i, men har märkt att det är på gränsen på slutet innan kraschen, så jag gör som ni råder o fixar 16gb. Vad jag minns var det bäst med samma stl på alla, dvs 4-4-4-4 istället för 4-4-2-2, så jag kommer slå till på dessa. Blir lustigt att dammsuga upp nästan 50% av tillgängligt lager.. lol
https: //www.inet.se/produkt/5315055/corsair-4gb-1x4gb-ddr3-cl9-1600mhz-xms3

Inet rekommenderade det som många av Er varit inne på redan, och bara positiva reviews från kunderna, ser "lätt" ut att montera, klicka i i sloten och skruva dit, o ansluta kablar (hoppas jag). Har rejält med utrymme i chassit vad jag kan se så det finns svängrum då 1060 tydligen var avsevärt längre.
https: //www.inet.se/produkt/5402809/msi-geforce-gtx-1060-6gb-gaming-x