Är grafikkortspriser höga just nu pga bitcoin? Går det ner?

Permalänk
Medlem

Är grafikkortspriser höga just nu pga bitcoin? Går det ner?

Att sia om framtiden är ju alltid svårt men jag tänkte ändå fråga. Om inget annat så kanske vi kan få en trevlig diskussion!

Är det rimligt att förvänta sig att GPU-priserna kommer att gå ner månaderna framöver? Anledningen till att de är höga (de är väl höga?) är väl hela bitcoin-hysterin, men det verkar ju lite på nedgång nu eller? Det kanske inte blir särskilt många hundralappar man sparar?
Finns det något annat som har en väldigt stark påverkan på GPU-priser framöver?

Permalänk
Medlem

@roggeee:

Tyvärr kommer det bara bli dyrare framöver:
https://www.sweclockers.com/nyhet/24986-grafikkortspriserna-v...
Miners som rensar marknaden och stigande minnespriser..

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Priserna på grafikkort har väl inte ökat speciellt mycket mer än något annat. Så, nej.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Det var nån här som nyligen sa att det ska börja höjas på dist eller lev sidan här också. Och tillgången är ju redan helt åt h. En vecka sen såg jag kanske ett dussin AMD 580:n och 570:n på Webhallen i landet. Igår var de alla slut (580:n iaf) och lång leverans tid för kommande.

edit: urk. Borde köpt en burk förra veckan. Tittade på en Webhallen config i mellan klassen (nja). Gick upp med tusen spänn nu. Topp burken har gått upp med femtusen. Nåt verkar ha hänt.

Permalänk

Så länge som det är populärt med att minea kryptovaluta med GPU så kommer det finnas en stor efterfrågan där. Problemet nu är att att efterfrågan inte kan mötas och frågan är om produktionen kommer ikapp.

Vissa modeller som till exempel Nvidias 1080/1080 TI lämpar sig mindre bra för mining jämfört med kort som 1060 och 1070. Kan tänka mig att de korten och eventuellt framtida toppmodeller från Nvidia kan komma att ha lägre priser men generellt så kommer nog priserna ligga stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

Det var nån här som nyligen sa att det ska börja höjas på dist eller lev sidan här också. Och tillgången är ju redan helt åt h. En vecka sen såg jag kanske ett dussin AMD 580:n och 570:n på Webhallen i landet. Igår var de alla slut (580:n iaf) och lång leverans tid för kommande.

edit: urk. Borde köpt en burk förra veckan. Tittade på en Webhallen config i mellan klassen (nja). Gick upp med tusen spänn nu. Topp burken har gått upp med femtusen. Nåt verkar ha hänt.

Hah, det där är lite lustigt, en polare/kollega har beklagat sig ljudligt över hur svårt det varit att få tag i RX580-kort. Han jagar 51 styckna till en miningsetup. Han beställde bl a från Webhallen för någon vecka sen eller så, han kan mycket väl vara den skyldige till lagertömningen

Man brukar ju dock säga att när taxichauffören snackar om en investering, så är det dags att sälja. Kollegan är inte det minsta IT-intresserad, och vi jobbar inte med något som är mer IT-relaterat än att vi sporadiskt använder datorn som verktyg. Han skulle kunna vara den där hypotetiska taxichauffören; när sådana som vi börjar intressera sig för kryptovalutamining, så är det definitivt inne i en bubbla. Trycket på grafikkortsmarknaden kanske lättar snart, och då lär det också finnas väldigt mycket begagnat att köpa.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Hah, det där är lite lustigt, en polare/kollega har beklagat sig ljudligt över hur svårt det varit att få tag i RX580-kort. Han jagar 51 styckna till en miningsetup. Han beställde bl a från Webhallen för någon vecka sen eller så, han kan mycket väl vara den skyldige till lagertömningen

Man brukar ju dock säga att när taxichauffören snackar om en investering, så är det dags att sälja. Kollegan är inte det minsta IT-intresserad, och vi jobbar inte med något som är mer IT-relaterat än att vi sporadiskt använder datorn som verktyg. Han skulle kunna vara den där hypotetiska taxichauffören; när sådana som vi börjar intressera sig för kryptovalutamining, så är det definitivt inne i en bubbla. Trycket på grafikkortsmarknaden kanske lättar snart, och då lär det också finnas väldigt mycket begagnat att köpa.

Bra poäng där kring taxichauffören. Det är knepig att nå ut med den till många.
51 kort låter som en rätt så stor satsning ändå
Som du säger så skulle det kunna dyka upp en massa kort på begagnatmarknaden samtidigt som trycket på nya kort minskar.

Permalänk
Medlem

Luften kommer nog gå ur cryptovalutor ganska snart, inte än men om ca 6-12 månader, likaså att mina kommer bli mindre populärt, dels kommer det kosta mer att mina än man får ut, samt att handeln kommer gissningsvis gå ner kraftigt.

Skulle jag mina nu skulle jag knappt inte röra bitcoin utan gå på mindre kända cryptovalutor, gambla en del.

Har man inte kommit igång med bitcoin minig sen nått år tillbaka är det snart försent att börja...

Däremot kan man dock med rätt stora risker börja med trading av tex bitcoin, då man kan tjäna en hel del både på uppgång och nergång av crypto

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Frågan är vad Nvidia / Amd kommer släppa iår.
Prestanda vs Pris.

Är det värt att vänta? Eller skall man hugga ett 1080ti idag för risken att priserna går upp?

1: Köpa 1080ti idag innan priserna går upp mer?
2: Vänta på de nya kommer? Prestanda/Pris?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

@SAnDis: inget. det som dem har säljas junslut överallt. så varför skulle dem släppa nåt nytt? för gamers vill det?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Uppskattar nästa släpp från nVidia att likna senaste släppet från AMD. Det kommer förmodligen inte finnas några kort att få tag på för MSRP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@SAnDis: inget. det som dem har säljas junslut överallt. så varför skulle dem släppa nåt nytt? för gamers vill det?

Har inget med gamers att göra, de vill tjäna mer pengar genom AI och liknande. Finns väl en plan att de lanserar nya GPU´s till företag medans miners/gamers får sitta på det gamla.
Och dagen allt går åt skogen, lanseras de nya GPU´s lagom för "gamers".

Jag bara spekulerar, tror inte någon här har tillgång till Nvidias eller Amds strategier / marknadsföring.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk

Hur sjukt är det inte, att xbox one x nu är en sinnessjukt bra deal av den enkla anledningen att hela konsolen snart är uppe i samma pris som enbart det motsvarande grafikkortet till pc?

Permalänk
Medlem

Min analys är att grafikkort är dyra p.g.a. en kombination av flera saker

- Höga minnespriser

- Dålig konkurrens på grafikkort lämpade för spel, Nvidia är ensamma om att tillverka tekniskt effektiva lösningar för detta ändamål i högre prestandasegment. AMD's är för ekonomiskt ofördelaktiga då de kräver ett förhållandevis stort antal transistorer och ännu dyrare minneslösningar för att prestera i närheten av Nvidias.
(- Mining gör att AMD troligtvis ändå säljer en del kort, som någon påpekat presterar dom generellt bra på det området)

- Nvidia (som påpekats tidigare i stort sett regerar ohotat på spelkortmarknaden) har valt en prisstrategi där man gör de allra dyraste korten förhållandevis prisvärda sett till prestandan. Traditionellt brukar annars de högsta prestandanivåerna komma med en ganska hög ekonomisk "extrapremie", vilket gör att dessa normalt sett inte utgör några volymprodukter

Sänkta priser framöver?
De bästa möjligheterna för sänkta priser (i prestandasegment framför allt) är ökad konkurrens, kanske Intel kan lansera bra grafikchip eller liknande framöver? AMD skulle troligen behöva göra en större revision av sin arkitektur (verkar inte riktigt finnas på kortsiktiga horszonten?) och lägre minnespriser då (detta finns ju spekulationer om att det inte kommer ske större prissänkningar under det korta perspektivet). Jag tror personligen att mining har en mer marginell effekt totalt sett då de gör att AMD's kort ökar en del i efterfrågan (vilka ändå inte är så effektiva i spel som jag skrivit tidigare. Jag antar att frågeställningen framförallt gäller när priser kan falla på grafikkort som presterar bra i spel.

Marknaden skulle även kunna bli mer vänlig för de flesta konsumenter om Nvidia skulle välja att gå tillbaka till en mer traditionell prissättning, vilket är omöjligt att spekulera om.