Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Skärm tonar plötsligt till svart.

Tjenare, går rakt på sak.
Satt och spelade och skärmen blev plötsligt svart för att sedan återgå till normalt läge någon sekund senare.
Misstänkte att det var någon form av skärmsläckare/energisparläge, stängde av detta och fortsatte spela.
Någon timme senare, samma fenomen.

Nu efter vidare efterforskning har jag märkt att det står "DP no signal", samt att skärmen oftast "startar" om jag rör på musen osv.
Tänkte direkt att det säkerligen var min DP-kabel som är kass (pin 20), trots att jag mätt på kabeln med multimeter innan jag använde den första gången.
Testade att byta till HDMI samt dra ur strömmen till skärmen. Samma fenomen uppstår fortfarande. "HDMI no signal"

Är det inte märkligt att detta problem kommer helt plötsligt? Har använt den nya skärmen och grafikkort (se signatur) ett par veckor nu utan några som helst problem.

Testar i skrivande stund att uppdatera drivrutinerna för grafikkortet, men tveksam till att detta hjälper.
Uppdaterar inlägget allt eftersom.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk

Börjat spela något nytt spel senaste tiden? Ibland vid spelstart växlar skärmen från skrivbordsläge till helskärmsläge brukar ge en halvsekund svartskärm för att sedan växla till spelet. Kan vara något som behöver justeras på just den fronten.

Kolla options för skärminställningar i spelet.

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

Börjat spela något nytt spel senaste tiden? Ibland vid spelstart växlar skärmen från skrivbordsläge till helskärmsläge brukar ge en halvsekund svartskärm för att sedan växla till spelet. Kan vara något som behöver justeras på just den fronten.

Kolla options för skärminställningar i spelet.

Ja jo i och för sig, har börjat spela Fortnite sedan ett par veckor tillbaka, men där kör jag fönsterläge i fullskärm. Tycker det är lite konstigt att det kom så plötsligt efter såpass många veckor utan problem. Att skärmen inte får någon signal sker inte endast i spel dock, utan även i windows-miljö, det uppenbarade sig dock för första gången i ett spel, Fortnite.

Har hur som helst uppdaterat drivisarna och ska testa lite mer idag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Ja jo i och för sig, har börjat spela Fortnite sedan ett par veckor tillbaka, men där kör jag fönsterläge i fullskärm. Tycker det är lite konstigt att det kom så plötsligt efter såpass många veckor utan problem. Att skärmen inte får någon signal sker inte endast i spel dock, utan även i windows-miljö, det uppenbarade sig dock för första gången i ett spel, Fortnite.

Har hur som helst uppdaterat drivisarna och ska testa lite mer idag.

Fått det ett par gånger och undrar också vad det beror på. Exakt samma som dig.
Jag har testat med att stänga av och dragit ut all ström, väntat och sen kopplat in igen. Då har det slutat. Vet dock ej om det var lösningen.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1