Qualcomm döms till 9,8 miljarder kronor i böter för konkurrensbrott

Permalänk
Medlem

Så som jag förstår det så gjorde dom en deal att Apple fick qualcomms enheter för ett lägre pris mot villkoret att de förbinder sig att köpa endast dessa.

Att detta är så hemskt fel förstår jag inte direkt. De kan sälja till det priset eftersom en stor orderbeställare förbundit sig till dem, så de kan tillverka stora volymer till lägre priser och inte riskera att stå med fulla osålda lager.

Som att internetleverantören ger mig bindningstid mot en reducerad slant. Då får det dyka upp bättre leverantörer under tiden, det spelar ingen roll för jag har förbundit mig. Detta måtte vara fullt lagligt.

Är EU emot bindingsavtal i helhet eller är det bara när de själva kan tjäna en massa pengar?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av AerisArchon:

Kul att bötesbeloppet är mindre än mutan de straffas för.

Jo men det är ju för att USA, Korea, Japan, Kina och EU vet att om vi ska ta och börja stampa ner på all korruption inom teknikvärlden kommer ingen ha råd att tillverka nya smart-telefoner, laptops, datorkomponenter inom de kommande åren inom rimliga prisökningar. Om juridiken gjorde sitt jobb skulle vi aldrig ha någon innovation.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloodstainer:

Tror du Apple bryr sig? De är ju kända för att vara hatade av många, och dessutom så är extra pengar inte en liten grej för den typen av företag. Dock tycker jag Qualcomm borde satsa på att tillverka och sälja, istället för att fiffla, ifall de verkligen har problem. Marknaden finns ju där, bara pumpa ut och sälja, jag förstår verkligen inte hur teknikjättar så som Toshiba och Qualcomm har en öppen, hungrig marknad och lyckas fucka upp de så illa.

Lyckade företag får ju alltid hantera efter sig förstås. Dagens Apple har inga produkter som ens tilltalar mig. Gillar min iPod Classic, gillade gamla Mac Pro och i teorin gillar jag iPhone men njäe.

Håller helt med dig om Qualcomm, de borde kunna göra så mycket bättre ifrån sig än vad de gör i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Denna dubbelstandard...

Enligt mig är det värre att ta emot mutor än att ge dem. Det är alltid att förvänta att diverseföretag är giriga nog att betala av folk. Dock är detta endast ett problem om folk och företag tar emot sagd muta. Apple är lika om inte mer skyldig än Qualcomm.

Skrivet av Thunderbolt:

9,8 miljarder är väldigt mycket pengar, men jag tror att det ändå är billigt i förhållande till vad de har tjänat på detta.

Det är en relativt liten summa i helhet med tanke på vart pengarna går någonstans.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Haha! Fan vad nice... De hugger dem i ryggen alltså? Det tycker jag faktiskt är väldigt hedervärt då det sänder signaler till andra äckliga företag att man ska fan passa sig för att försöka muta alltså, för det kan bita en i arslet.

"tagande av muta" är ju i alla fall en brottsrubricering i Sverige, men det kanske ser annorlunda ut på EU nivå och när det gäller "från ett företag till ett annat".

Skrivet av mpat:

Tror inte att det handlar om mutor i lagens mening, men Apple hade mycket väl kunnat vara skyldiga till medhjälp av något. Min gissning är att avtalet gjorts upp av en mellanchef som fick en fin bonus för att ha fixat ett så bra pris, och sedan kom det fram i en internrevision att de gjort något de inte borde. Precis ett sådant fall finns som exempel i snart sagt varje etik-utbildning (tvingas klicka mig igenom en sån då och då).

Alternativt har någon myndighet hört ett rykte eller fått ett klagomål från en konkurrent, frågat Apple om hur det står till, och Apple har i det läget valt att berätta allt - ”Vi upptäckte det här nu, jag visste ingenting, jag lovar!”.

Skickades från m.sweclockers.com

Som du påpekar så rör det sig inte om ett mutbrott och är därmed inte en brottsutredning. Lite förvirrande men Qualcomm bötfälls inte för mutan, utan för missbruk av sin dominerande ställning på marknaden, med hjälp av mutor. Det är också därför som Apple i det här fallet inte bötfälls (Apple anses inte ha en dominerande ställning på marknaden för "LTE baseband chipsets" och kan därmed inte missbruka en sådan ställning). Sen ska det nämnas att det trots artikelns lite missvisande rubrik inte rör sig om ett dom beslutat av en domstol utan ett beslut fattat av EU-kommissionen. Hoppas det förtydligade lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Enligt Anandtech har Apple samarbetat med utredningen och bidragit med information, möjligen är det därför de inte får något straff.

Fast å andra sidan fick ju inte Dell etc några straff när Intel dömdes för samma typ av beteende för typ 10 år sen, så det kanske inte är olagligt?

Hmm, man kan ju tycka att Apple borde få ett straff här också, men jag antar att detta låter logiskt då det annars skulle vara nästintill omöjligt att bevisa brottet.

Permalänk
Medlem

Någon har visst gjort en Intel!

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Varför betala Apple för att köpa deras produkter och inte bara sänka priset?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd rensad ***

Jag har raderat några tveksamma inlägg och onödiga svar på dem. Se § 1.6 om att inlägg ska hålla viss standard, då de annars skräpar ner forumtrådar.

/KimTjik

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Haha! Fan vad nice... De hugger dem i ryggen alltså? Det tycker jag faktiskt är väldigt hedervärt då det sänder signaler till andra äckliga företag att man ska fan passa sig för att försöka muta alltså, för det kan bita en i arslet.

"tagande av muta" är ju i alla fall en brottsrubricering i Sverige, men det kanske ser annorlunda ut på EU nivå och när det gäller "från ett företag till ett annat".

Om jag kommer ihåg rätt är det så att den som startar utredningen och samarbetar får sitt straff sänkt. Det är därför som Dell och Apple klarade sig. Det var liknande med lastbilskartellen där några tillverkare klarade sig undan böterna (eller fick de sänkta).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Så som jag förstår det så gjorde dom en deal att Apple fick qualcomms enheter för ett lägre pris mot villkoret att de förbinder sig att köpa endast dessa.

Att detta är så hemskt fel förstår jag inte direkt. De kan sälja till det priset eftersom en stor orderbeställare förbundit sig till dem, så de kan tillverka stora volymer till lägre priser och inte riskera att stå med fulla osålda lager.

Som att internetleverantören ger mig bindningstid mot en reducerad slant. Då får det dyka upp bättre leverantörer under tiden, det spelar ingen roll för jag har förbundit mig. Detta måtte vara fullt lagligt.

Är EU emot bindingsavtal i helhet eller är det bara när de själva kan tjäna en massa pengar?

När du förbinder dig att ha Comhem som internetleverantör hemma i 24 månader, så kan du fortfarande ha Telia som leverantör i sommarstugan. Du kan t.o.m skaffa Telia hemma, om ni drar in fiber och Telia abbonemang den vägen är så mycket bättre. Du måste bara fortsätta betala för Comhem-abbonemanget så långe som du har förbundit dig till, du får fortfarande göra affärer med andra. Poängen här var att Apple fick ett lägre pris i utbyte mot att 100% av deras inköp - oavsett hur stora dessa var - skulle gå till Qualcomm. Detta är olagligt om leverantören kan anses ha en dominerande ställning.

Konkurrenslagstiftning är inte helt lätt. Företag som har en dominerande ställning hålls till en högre standard än mindre företag. I mångt och mycket är det detta som var MS problem på nittiotalet - de konkurrerade stenhårt med alla fula trick som fanns för att de var små och slogs mot jätten IBM, och helt plötsligt var det de som var jätten och åkte dit för att de mosade de nya uppstickarna med sina fula trick.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det var det senare. Det som är olagligt är paragrafen om att Apple inte fick köpa av någon annan. Att ge rabatter om man lovar att köpa minst X enheter är OK (och mycket vanligt), men här var syftet att se till att ingen annan kunde växa sig stark nog att konkurrera.

Skickades från m.sweclockers.com

Simma samma. Jag handlar på Ica för att de fortsätter skicka rabattkuponger till mig och det gör dom fördelaktiga jämfört med andra. Qualcom måste ha uttryckt sig väldigt klumpigt för att hamna i den här sitsen. Men systemet är trasigt ändå och jag har inget bättre förslag så man får väl tacka för pengarna antar jag..

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Hehe, Qualcom gjorde en "Intel".
Fast det verkar som att de åkte på högre böter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Så som jag förstår det så gjorde dom en deal att Apple fick qualcomms enheter för ett lägre pris mot villkoret att de förbinder sig att köpa endast dessa.

Att detta är så hemskt fel förstår jag inte direkt. De kan sälja till det priset eftersom en stor orderbeställare förbundit sig till dem, så de kan tillverka stora volymer till lägre priser och inte riskera att stå med fulla osålda lager.

Som att internetleverantören ger mig bindningstid mot en reducerad slant. Då får det dyka upp bättre leverantörer under tiden, det spelar ingen roll för jag har förbundit mig. Detta måtte vara fullt lagligt.

Är EU emot bindingsavtal i helhet eller är det bara när de själva kan tjäna en massa pengar?

Det är ju just det som är problemet. Att dom fått rabatt med villkoret att dom endast skall köpa deras enheter.

Att ge rabatt för att man förbinder sig att köpa ett visst antal enheter är helt OK och mycket vanligt. Däremot får det inte villkoras med att du INTE får köpa från någon annan.

som jämförelse. Din bindningstid för ett internetabonnemang innebär att du förbinder dig att ha ett internetabbonemang från den operatören under ett visst antal månader. Du är fortfarande fri att skaffa ytterligare ett abonnemang om du vill.
Om du exempelvis tecknat bredband via fiber från tele2 med bindningstid så kan du fortfarande ha datauppkoppling med mobilen från Telia eller Telenor.
Det Qualcomm gjort är jämförbart med att du köpt ett fiberabonnemang från Tele2 och därmed förbinder dig att inte ha någon form av internetuppkoppling från någon annan operatör. Dvs skaffar du dig ett telefonabonnemang från telenor som innehåller en datadpott så har du brutit avtalet. Du får bara skaffa abonnemang från Tele2/comviq

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

När du förbinder dig att ha Comhem som internetleverantör hemma i 24 månader, så kan du fortfarande ha Telia som leverantör i sommarstugan. Du kan t.o.m skaffa Telia hemma, om ni drar in fiber och Telia abbonemang den vägen är så mycket bättre. Du måste bara fortsätta betala för Comhem-abbonemanget så långe som du har förbundit dig till, du får fortfarande göra affärer med andra. Poängen här var att Apple fick ett lägre pris i utbyte mot att 100% av deras inköp - oavsett hur stora dessa var - skulle gå till Qualcomm. Detta är olagligt om leverantören kan anses ha en dominerande ställning.

Konkurrenslagstiftning är inte helt lätt. Företag som har en dominerande ställning hålls till en högre standard än mindre företag. I mångt och mycket är det detta som var MS problem på nittiotalet - de konkurrerade stenhårt med alla fula trick som fanns för att de var små och slogs mot jätten IBM, och helt plötsligt var det de som var jätten och åkte dit för att de mosade de nya uppstickarna med sina fula trick.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, Qualcomm har lyckats förhandla fram en exklusiv deal med Apple. Fullt rimligt kan jag tycka.

Vad de straffas för är alltså att de är lite för bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

Det är ju just det som är problemet. Att dom fått rabatt med villkoret att dom endast skall köpa deras enheter.

Att ge rabatt för att man förbinder sig att köpa ett visst antal enheter är helt OK och mycket vanligt. Däremot får det inte villkoras med att du INTE får köpa från någon annan.

Det är fullt tillåtet att ingå exklusiva avtal och det är rentav väldigt vanligt. Qualcomm straffas för sina framgångar på marknaden.

Permalänk
Medlem

Ironin i det hela är att om Qualcomm inte gjort detta och istället sålt modemen dyrare till alla, skulle de mycket väl kunnat åka dit för att ha utnyttjat sin marknadsställning till att ta för höga priser.

Konkurrenslagstiftningen innebär i princip "damned if you do, damned if you don't".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Det är fullt tillåtet att ingå exklusiva avtal och det är rentav väldigt vanligt. Qualcomm straffas för sina framgångar på marknaden.

Exklusivt får ändå inte vara exkluderande, dvs. att som krav stänga ute andra aktörer. Reglerna inom EU är tydliga och om Qualcomm i avtalet ställt krav på att exkludera andra aktörer strider detta mot reglerna, dvs. det är inte tillåtet.

Citat:

Article 101

(ex Article 81 TEC)

1. The following shall be prohibited as incompatible with the internal market: all agreements between undertakings, decisions by associations of undertakings and concerted practices which may affect trade between Member States and which have as their object or effect the prevention, restriction or distortion of competition within the internal market, and in particular those which:

(a) directly or indirectly fix purchase or selling prices or any other trading conditions;

(b) limit or control production, markets, technical development, or investment;

(c) share markets or sources of supply;

(d) apply dissimilar conditions to equivalent transactions with other trading parties, thereby placing them at a competitive disadvantage;

(e) make the conclusion of contracts subject to acceptance by the other parties of supplementary obligations which, by their nature or according to commercial usage, have no connection with the subject of such contracts.

2. Any agreements or decisions prohibited pursuant to this Article shall be automatically void.

3. The provisions of paragraph 1 may, however, be declared inapplicable in the case of:

- any agreement or category of agreements between undertakings,

- any decision or category of decisions by associations of undertakings,

- any concerted practice or category of concerted practices,

which contributes to improving the production or distribution of goods or to promoting technical or economic progress, while allowing consumers a fair share of the resulting benefit, and which does not:

(a) impose on the undertakings concerned restrictions which are not indispensable to the attainment of these objectives;

(b) afford such undertakings the possibility of eliminating competition in respect of a substantial part of the products in question.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Exklusivt får ändå inte vara exkluderande, dvs. att som krav stänga ute andra aktörer.

Det är samma sak. När min arbetsgivare senast tecknade exklusiva leveransavtal för vissa tjänster exkluderades andra leverantörer under den avtalade tiden.

Citat:

Reglerna inom EU är tydliga och om Qualcomm i avtalet ställt krav på att exkludera andra aktörer strider detta mot reglerna, dvs. det är inte tillåtet.

Vart nånstans var det där tydligt? Vilken del av texten menar du förbjuder agerandet?

Permalänk
Medlem

fyfan vilka sjuka summor i böter, fast är det sant så är det väl rätt åt dom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Det är samma sak. När min arbetsgivare senast tecknade exklusiva leveransavtal för vissa tjänster exkluderades andra leverantörer under den avtalade tiden.

Vart nånstans var det där tydligt? Vilken del av texten menar du förbjuder agerandet?

Jag kan inte uttala mig huruvida din arbetsgivare följer EU:s konkurrenslagar. Det är väl inte heller så många aktörer som har den inverkan på marknaden att de blir uppmärksammade och därefter granskade.

Lagtexter är som de är, men denna är ändå relativt tydlig. 1:a avsnittet förbjuder uttryckligen sådant som skulle "limit or control production, markets, technical development, or investment", där 3:e öppnar upp för att det endast skulle kunna anses accepterat ifall det gagnar alla inklusive konsumenterna. Avtal som bryter mot detta anses enligt 2:a avsnittet automatiskt ogiltiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

VAVAVAVA??? Apple då? De har ju tagit emot mutan. Ska inte de också betala skadestånd i så fall? Helt rätt att EU tar strypgrepp på Qualcomm, men Apple borde också ha en släng av sleven. De har ju tagit emot mutor.

Är väl inget som säger att de tagit emot mutor i form av pengar, är mer troligt att de fått ett väldigt bra pris (oskäligt underpris) på modemen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Jag kan inte uttala mig huruvida din arbetsgivare följer EU:s konkurrenslagar. Det är väl inte heller så många aktörer som har den inverkan på marknaden att de blir uppmärksammade och därefter granskade.

Lagtexter är som de är, men denna är ändå relativt tydlig. 1:a avsnittet förbjuder uttryckligen sådant som skulle "limit or control production, markets, technical development, or investment", där 3:e öppnar upp för att det endast skulle kunna anses accepterat ifall det gagnar alla inklusive konsumenterna. Avtal som bryter mot detta anses enligt 2:a avsnittet automatiskt ogiltiga.

Lagtexten är väldigt generell och går, en aning tillspetsat, ut på att alla aktörer som påverkar marknaden kan sättas dit och bötfällas.
Det är inget förbud mot exklusiva avtal. Jag kan utan problem starta ”Gopnin Åkeri” där tecknar exklusiva avtal för att leverera kvass till ett par småbutiker. Gör jag däremot samma sak i ett bolag som DHL eller UPS finns risken att det blir problem.

Detta är just min poäng. Konkurrenslagstiftningen kan användas mot alla som är någorlunda framgångsrika. I grund och botten är det just framgång som bestraffas. Det är själva innebörden av lagen du citerade.

Permalänk
Hedersmedlem

@Daslch

Du har inte funderat på varför texten är generell? Det finns ett skäl, nämligen att den ska fånga in alla typer av konkurrenshämmande avtal utan vara för specifik, då det bara öppnar för försök till att hitta kryphål.

Hur du vill tolka EU-reglerna har inget med regelns utformning att göra. Jag tror du har kört fast lite på ordet exklusivt och sökte därför fram vad som visade sig vara den första träffen och ett sammanträffande: Entreprenör. Olika betydelser i olika sammanhang och avslutas just med en varning om att det måste följa konkurrenslagarna.

Mest intressant tycker jag dock din kännedom om vad en gopnik är, men att en gopnik skulle leverera kvass känns ju helt rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

@Daslch

Du har inte funderat på varför texten är generell? Det finns ett skäl, nämligen att den ska fånga in alla typer av konkurrenshämmande avtal utan vara för specifik, då det bara öppnar för försök till att hitta kryphål.

Hur du vill tolka EU-reglerna har inget med regelns utformning att göra. Jag tror du har kört fast lite på ordet exklusivt och sökte därför fram vad som visade sig vara den första träffen och ett sammanträffande: Entreprenör. Olika betydelser i olika sammanhang och avslutas just med en varning om att det måste följa konkurrenslagarna.

Mest intressant tycker jag dock din kännedom om vad en gopnik är, men att en gopnik skulle leverera kvass känns ju helt rätt!

Ja, lagen är generellt just av den anledningen. Vilken i sin tur bygger på den felaktiga idén om "perfekt konkurrens", där lagstiftarna tagit det på sig som sin uppgift att styra marknaden. Det är en korrupt idé där framgång straffas, precis som i det här fallet.

Alltså, jag råkar ha i varje fall några poäng avtalsrätt under bältet. Texten i din länk slår främst an på oskäliga avtalsvillkor. Du kan exempelvis inte bli slav under ett avtal i evig tid - det vore oskäligt och därför skulle den delen av avtalet vara ogiltigt (36 § AvtL).
Frågan jag besvarade från början handlade dock inte om oskäliga avtalsvillkor utan om huruvida det är okej att teckna exklusiva avtal. Då inte fråga om exklusivitet in perpetuum.

Faktum är just att du får teckna exklusiva avtal. Är du däremot ett för stort bolag kan du få smaka EU;s piska, och då är det just för att du är ett stort bolag och därför kan påverka marknaden.

Permalänk
Hedersmedlem

@Daslch

Jag svarade bara på vad lagtexten innebär och har inte uttryckt någon åsikt om huruvida den är bra eller åtminstone rimlig.