Upgradera från i7-6700k till i7-8700k eller ej?

Permalänk

Upgradera från i7-6700k till i7-8700k eller ej?

Hej alla,

Har börjat fundera lite om det är värt att uppgradera från nuvarande CPU i7-6700k till i7-8700k. Vad tycker ni? Är det värt det?

Tack!

Permalänk

Saknar du något med nuvarande cpu? Om inte, är svaret nej.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade från 6600K till 8700. Med facit i hand är jag inte våldsamt imponerad av den ökade hastigheten. Däremot är processorn klart varmare. Du har ju den ännu vassare 6700K så rådet blir att vänta på något bättre. Därtill måste man köpa ett nytt moderkort (Z370) som inte ger några nya funktioner.

Permalänk
Inaktiv

@FlexiBlus Spara dina pengar.
Har du överklockat din CPU något? Om inte så gör det och få lite extra gratisprestanda.
Min 6700K klockkar till 4.6 på lägre spänning än vad den går i stock

Permalänk
Inaktiv

Same skit different name...
Nej men det är mycket pengar man får lägga ut för att både byta moderkort och cpu och de nya är inga höjdare de heller. Om man inte har väldigt stora problem med prestanda så bör man vänta in ice lake som kanske får 8 kärnor och förbättrad cpu med avseende de nya buggarna.

Permalänk
Medlem

en snabb fråga är det värt att uppgradera till en i7-8700k från en i5 2500K ? spelar vissa nyare spel men använder den mest för media,har klarat mig med 2500K än så länge :S

Permalänk
Medlem

Alltså det finns 85479834678934689 trådar som frågar om det är värt det. Återkommande i alla trådar är svaret, beror helt på din ekonomi/situation och vad du ska göra med datorn. En som varit medlem i snart 7 år borde kanske ha snappat upp det här.

Sen får du gärna bestämma dig för om du har en 6700k eller 7600k? Misstänker att det är en 6700k. Och då skulle jag nog hellre uppgraderat grafikkortet än cpu. Med ett 1080ti kan cpun få sträcka på benen mera.

Men vad gör du med datorn? Spelar du bara så hade jag aldrig uppgraderat cpu redan, speciellt eftersom att du måste köpa nytt moderkort också.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dynax87:

en snabb fråga är det värt att uppgradera till en i7-8700k från en i5 2500K ? spelar vissa nyare spel men använder den mest för media,har klarat mig med 2500K än så länge :S

Nu börjar vi prata om vettiga uppgraderingar, men som alltid så handlar det om ditt behov.
i5 2500K kanske kör ddr3 minne? Det blir då mycket pengar att lägga ut och det handlar om hur mycket man vill lägga ut och hur mycket man värdesätter en snabbare dator.

Jag misstänker att din dator i övrigt kanske är lika gammal och då kan det bli att du bör byta grafikkort också..

Permalänk
Skrivet av SvanteP:

Alltså det finns 85479834678934689 trådar som frågar om det är värt det. Återkommande i alla trådar är svaret, beror helt på din ekonomi/situation och vad du ska göra med datorn. En som varit medlem i snart 7 år borde kanske ha snappat upp det här.

Sen får du gärna bestämma dig för om du har en 6700k eller 7600k? Misstänker att det är en 6700k. Och då skulle jag nog hellre uppgraderat grafikkortet än cpu. Med ett 1080ti kan cpun få sträcka på benen mera.

Men vad gör du med datorn? Spelar du bara så hade jag aldrig uppgraderat cpu redan, speciellt eftersom att du måste köpa nytt moderkort också.

Varför blir du upprörd, jag har korrigerat till 6700k nu. Och klart jag ställer frågan till de som har testat 8700k , är ute efter personliga erfarenheter för att fatta ett beslut.

Permalänk

@Flexiblus: Du behöver ej uppgradera.. Lägg pengarna på ett fetare grafikkort ist