R9 290x Överhettningsproblem!

Permalänk
Medlem

R9 290x Överhettningsproblem!

Tja! Mitt grafikkort (AMD r9 290x) har börjat strula från ingenstans. Har senaste drivrutinerna också. Det är så att jag ligger på 70c idle och när jag försöker gå in på något spel så går det knappt, kommer upp i 93c och det är knappt någon load på kortet. Spelen laddar inte ens upp, det fryser. Ska prova och öppna upp grafikkortet idag och se om det behövs byte av kylpasta. All hjälp uppskattad!

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med damm i kylaren? ny pasta och eventuellt Thermalpads skulle nog inte göra bort sig heller.

Jag har ett R9 290 (Icke X) som jag bytte pasta och ThermalPads på och det gjorde bra skillnad.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Hur ser det ut med damm i kylaren? ny pasta och eventuellt Thermalpads skulle nog inte göra bort sig heller.

Jag har ett R9 290 (Icke X) som jag bytte pasta och ThermalPads på och det gjorde bra skillnad.

Ser bra ut i kylarn, inge damm på fläkten. Ska öppna upp grafikkortet ikväll och kolla hur det ser ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@k0ne:

Tänk på om du öppnar grafikkortet (avlägsnar kylaren från gpun) så måste du rengöra och lägga på ny pasta. Så ha det hemma ifall du ska öppna

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@k0ne:

Tänk på om du öppnar grafikkortet (avlägsnar kylaren från gpun) så måste du rengöra och lägga på ny pasta. Så ha det hemma ifall du ska öppna

Har kylpasta men inge thermalpads. Vart får man tag på thermalpads?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@k0ne:

Tänk på om du öppnar grafikkortet (avlägsnar kylaren från gpun) så måste du rengöra och lägga på ny pasta. Så ha det hemma ifall du ska öppna

Måste o måste klart det är en fördel men jag har flera gånger återanvänt gamla pastan när jag inte orkat/brytt mig eller inte haft Kylpasta hemma. Och det har gått okej går köra till man skaffat Kylpasta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Måste o måste klart det är en fördel men jag har flera gånger återanvänt gamla pastan när jag inte orkat/brytt mig eller inte haft Kylpasta hemma. Och det har gått bra.

Varför har du öppnat gpun för att inte byta pasta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det kanske är dags för trådskaparen att skaffa ett sådant här kit:

https://www.inet.se/produkt/5320497/raijintek-morpheus-ii-cor...

Jag kör vattenkylning på mitt 290x som än idag briljerar i nästan alla spel. Fan inte illa för ett kort som fyller 5 år i år. Prestandan är i princip identisk med RX580 vilket är rätt imponerande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av k0ne:

Har kylpasta men inge thermalpads. Vart får man tag på thermalpads?

Skickades från m.sweclockers.com

Inet säljer thermalpads

Permalänk
Medlem
Skrivet av k0ne:

Varför har du öppnat gpun för att inte byta pasta?

Skickades från m.sweclockers.com

Är mer när man behöver komma åt något på moderkortet och processorkylaren är i vägen som jag tagit loss kylaren och struntat i att byta. På grafikkort har jag väl bytt pasta på de få gånger jag öppnat ett sånt men det är ju samma princip.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Det kanske är dags för trådskaparen att skaffa ett sådant här kit:

https://www.inet.se/produkt/5320497/raijintek-morpheus-ii-cor...

Jag kör vattenkylning på mitt 290x som än idag briljerar i nästan alla spel. Fan inte illa för ett kort som fyller 5 år i år. Prestandan är i princip identisk med RX580 vilket är rätt imponerande!

Ser intressant ut! Kollade lite youtube och stod att under load så ligger den runt 55c, men är det värt att lägga ner 650kr på ett 4 år gammalt grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bulybasha:

Det kanske är dags för trådskaparen att skaffa ett sådant här kit:

https://www.inet.se/produkt/5320497/raijintek-morpheus-ii-cor...

Jag kör vattenkylning på mitt 290x som än idag briljerar i nästan alla spel. Fan inte illa för ett kort som fyller 5 år i år. Prestandan är i princip identisk med RX580 vilket är rätt imponerande!

Ja, 290X har visat vara ett av de riktigt långlivade korten, tillsammans med 9700pro och HD4890. Behöll 290X från min 2600K rigg och bytte då till 1440p-skärm som jag spelar med än idag. Inget akut behov av att byta än trots att jag spelat många nya spel senaste tiden. Kommer dock nog byta till Vega64 eller något nyare till sommaren.

Jag har ett Sapphire med 3 fläktar som fortfarande kyler som när det var nytt, men blåser ur med tryckluft var 6e månad ungefär.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Ja, 290X har visat vara ett av de riktigt långlivade korten, tillsammans med 9700pro och HD4890. Behöll 290X från min 2600K rigg och bytte då till 1440p-skärm som jag spelar med än idag. Inget akut behov av att byta än trots att jag spelat många nya spel senaste tiden. Kommer dock nog byta till Vega64 eller något nyare till sommaren.

Jag har ett Sapphire med 3 fläktar som fortfarande kyler som när det var nytt, men blåser ur med tryckluft var 6e månad ungefär.

Jo allt gott har ett slut det med men dom 5000 kr för 290X inkl BF4 som jag spenderade hösten 2013 har nog varit de bäst spenderade grafikkortspengarna i mannaminne.

Visst grafikkortet är ju relativt energitörstigt men vem tusan köper hårdvara och oroar sig för hur elräkningen kommer att se ut i Sverige, extra värme kan man ju inte ha för lite av så här års heller.

Skrivet av k0ne:

Ser intressant ut! Kollade lite youtube och stod att under load så ligger den runt 55c, men är det värt att lägga ner 650kr på ett 4 år gammalt grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Ärligt talat så är den egentliga frågan: är det värt att lägga 650 kr för att rädda ett grafikkort som presterar som ett RX580?

Med tanke på att ett RX580 kostar från 3000 kr och uppåt så känns det som att svaret är ett solklart JA.

För övrigt så finns det ytterligare 10% prestanda att hämta hem på ett välkylt 290X genom att flasha på bios modd, observera dock att noviser inte bör laborera med detta. Ni får säga till om ni vill ha länkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Hur ser det ut med damm i kylaren? ny pasta och eventuellt Thermalpads skulle nog inte göra bort sig heller.

Jag har ett R9 290 (Icke X) som jag bytte pasta och ThermalPads på och det gjorde bra skillnad.

Skulle vilja göra det på mitt R9 290 referens också.
Men är rädd att pajja thermal-padsen.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Skulle vilja göra det på mitt R9 290 referens också.
Men är rädd att pajja thermal-padsen.

/Lifooz

Kortet blev en gång ihopsatt av ett gäng svettiga kineser i på ett rullande band, vidtar du alla åtgärder och arbetar lugnt och metodiskt så är det inga konstigheter att ta isär och montera ihop ett sånt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Kortet blev en gång ihopsatt av ett gäng svettiga kineser i på ett rullande band, vidtar du alla åtgärder och arbetar lugnt och metodiskt så är det inga konstigheter att ta isär och montera ihop ett sånt grafikkort.

Hahahah, fan vad skön du är min vän.

Jo det är väl så sant, vet att de pajjade på ett HD6970 jag hade när jag tog isär det.
Men åandra sidan så gick de korten rätt hett med kylning designad av Biltema. ^^

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Hahahah, fan vad skön du är min vän.

Jo det är väl så sant, vet att de pajjade på ett HD6970 jag hade när jag tog isär det.
Men åandra sidan så gick de korten rätt hett med kylning designad av Biltema. ^^

/Lifooz

Vet att kylaren sitter rätt spänd över kortet men det finns videos där dom gör det så det är bara att copy pastea

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bulybasha:

Det kanske är dags för trådskaparen att skaffa ett sådant här kit:

https://www.inet.se/produkt/5320497/raijintek-morpheus-ii-cor...

Jag kör vattenkylning på mitt 290x som än idag briljerar i nästan alla spel. Fan inte illa för ett kort som fyller 5 år i år. Prestandan är i princip identisk med RX580 vilket är rätt imponerande!

Hade den kylaren på mitt R9 290X, kyler bra som fasiken.

Nu har jag den på mitt GTX970@ 1530/2000MHZ, kortet går aldrig över 60c med fläktarna på 5V (SW3 fläktar)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Så nu har jag öppnat upp grafikkortet och bytt kylpasta, men det hjälpte inget. Har ingen aning vad jag ska göra förutom att lägga 650kr för en heatsink. Men grejen är att grafikkortet går upp i 93c när jag kollar twitch? Vågar man ens starta ett spel då?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för nätaggregat och hur gammalt är det?

Har du verkligen konstaterat att samtliga fläktar snurrar under drift?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av k0ne:

Så nu har jag öppnat upp grafikkortet och bytt kylpasta, men det hjälpte inget. Har ingen aning vad jag ska göra förutom att lägga 650kr för en heatsink. Men grejen är att grafikkortet går upp i 93c när jag kollar twitch? Vågar man ens starta ett spel då?

Nej, något är såklart fel..försök att inte ens använda kortet ännu.

Vilket sorts R9 290x är det? Asus, Gigabyte? Referenskylaren?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Nej, något är såklart fel..försök att inte ens använda kortet ännu.

Vilket sorts R9 290x är det? Asus, Gigabyte? Referenskylaren?

Det är ett saphire, kan det va något med drivrutinerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av k0ne:

Det är ett saphire, kan det va något med drivrutinerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Så det har en sån kylare med 3st fläktar på sig? Om det då är det nåt rejält fel, tror inte det har med drivrutinerna att göra..om drivrutinerna nu inte har låst fläktarna på 0% i alla lägen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Så det har en sån kylare med 3st fläktar på sig? Om det då är det nåt rejält fel, tror inte det har med drivrutinerna att göra..om drivrutinerna nu inte har låst fläktarna på 0% i alla lägen.

Nej det är sån med 1 fläkt, r9 290x saphire. Kan det va nätagget som håller på? Ska prova en polarens gtx 760 om nån timme och se om det funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad har du för nätaggregat och hur gammalt är det?

Har du verkligen konstaterat att samtliga fläktar snurrar under drift?

Det är ett corsair cx750m, ungefär 4 år gammalt. Alla chassi fläktar snurrar och jag känner ju att det är kallt i chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av k0ne:

Nej det är sån med 1 fläkt, r9 290x saphire. Kan det va nätagget som håller på? Ska prova en polarens gtx 760 om nån timme och se om det funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du öppnat upp själva kåpan på kylaren och rengjord kylflänsarna? Där kan dammet packas på rejält där inne.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

@k0ne:

Inte samma sak, men i princip samma effekt när dammet samlas upp på en sån ''hårfönskylare''

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

@k0ne:

Inte samma sak, men i princip samma effekt när dammet samlas upp på en sån ''hårfönskylare''

https://cdn3.techadvisor.co.uk/cmsdata/features/3417484/laptop-fan-clogged_thumb800.jpg

Tog aldrig av fläkten, tog bara bort dammet som va på själva fläkten (bladen)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett begagnat r9 290 nyligen som verkar ha liknande problem. Det fungerar ett tag efter att jag har installerat det, men sedan så börjar fläktarna revva upp och datorn hänger sig vid minsta belastning på korter, så att jag måste starta om. Därefter en massa bluescreens med flera omstarter innan jag kommer in igen. Noterar att kortet är extremt varmt jämfört med det r9 290x som även sitter i när jag plockar ut det, så jag antar att det blir till att städa ur och byta kylpasta och hoppas att det hjälper för att kortet skall kunna gå normalt. Var först orolig för att det inte räckte med 750w PSU för båda korten, men problemet uppstår med bara 290 i också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlekin:

så jag antar att det blir till att städa ur och byta kylpasta och hoppas att det hjälper för att kortet skall kunna gå normalt

Yup, nu har jag gjort mig själv ganska säker.