Permalänk
Medlem

privat musik stream

Hej SweC!

Jag skulle vilja ha min egna musik stream det vill säga spela min musik som finns på datorn hemma till en webb sida eller där jag skulle vilja kunna söka på min musik, bygga play lists samt lyssna på den. Detta måste ju även vara så bara jag kommer åt den. Då jag inte vill bli anmäld för t,ex spridning av kopieringsskyddat material.

Tack för svar!

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Det låter lite som ett jobb för Subsonic. Startar upp en webserver för din musik. Samt att du kan använda en app till telefonen.

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

Plex är väl det första alternativet jag kan tänka mig. Annars kan man ju köra MPD men då får du pilla lite mer eftersom MPD bara är en del av det som behövs, du måste ha en klient i telefonen (mpdroid exempelvis) och vill du spela upp på datorn måste du fixa något eget webgui för det, eller om du kan spela via någon annan spelare. Men Plex är lättare att sätta upp.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Kanske Google Music?
https://support.google.com/googleplaymusic/answer/1075570?hl=...
man kan ladda upp till 50K sånger

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

Kanske Google Music?
https://support.google.com/googleplaymusic/answer/1075570?hl=...
man kan ladda upp till 50K sånger

Tänkte det samma, gick själv ifrån mina hemmasnickrade lösningar till Google music. Men då har man blivit av med kontrollen

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

Jag kör med Plex och det fungerar bra tycker jag.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag tänker mig att jag får sitta och kolla in detta när jag kommer.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Jag strömmar från min Synology NAS till DS audio-app i telefonen och även till olika Airport Express-bryggor i hemmet (egenbyggd SONOS, typ) som är kopplade till förstärkare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Play Music är det jag använder också. Smidigt att kunna lyssna på mitt egna+deras låtar från vilken dator som helst, och mobilen. Inget krångel, kan lägga in en mapp på din dator som den ska syncha med osv

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av asdfgh:

Hej SweC!

Jag skulle vilja ha min egna musik stream det vill säga spela min musik som finns på datorn hemma till en webb sida eller där jag skulle vilja kunna söka på min musik, bygga play lists samt lyssna på den. Detta måste ju även vara så bara jag kommer åt den. Då jag inte vill bli anmäld för t,ex spridning av kopieringsskyddat material.

Tack för svar!

Själv kör jag med Ampache, lite meckigare att sätta upp jämfört med te.x Subsonic men tål inte Subsonic sedan licensbytet.. Finns även en hel del forks utav Subsonic, FutureSonic, Madsonic för att nämna några.

Permalänk

VLC ska fungera

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är galet ute. Har inte testat själv, men kan Nextcloud med deras musikspelare vara nåt? Kanske är mycket jobb att göra för en liten sak. Du får ju iofs. ett privat cloud samtidigt
https://apps.nextcloud.com/apps/audioplayer

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Har själv varit inne på samma sak, men nöjde mig med sftp och Soumi: Network Music Player (Androidapp) men så skaffade jag Spotify (vilket jag visserligen inte är helt nöjd med).
Subsonic, Ampache och Plex låter som intressanta alternativ.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Inaktiv

Använder mig också av Plex med plex pass för lite extra funktioner som te.x syncning. Plex fungerar väl men tycker inte det är ultimat för just musik utan passar bättre för film och tvserier då det är lite för tungt/segt för musik då man vill ha ett snabbt GUI och blir rätt segt om man har ett stort arkiv. Önskar det fanns något enklare men verkar inte som att altenativen är många. Mediamonkey är OK men inte mer tycker jag i och för sig om du har DLNA stöd så även det kan vara värt att prova.

// wuseman