Vågar ni köpa grafikkort av mindre kända företag?

Permalänk

Vågar ni köpa grafikkort av mindre kända företag?

Tjena! Jag ska köpa ett grafikkort på 8 gig tänkte jag. Hittade ett par som kostar 300-500kr mindre, men mindre känt märke.
Vet inte om jag borde köpa. Det kanske är sämre kvalité, uthållighet, sämre max temp, högre ljud från fläktarna osv.
Vad säger ni om detta? Rekommendationer?

Permalänk
Medlem

@ViciousJannis: Vore bra att kanske veta vad märket heter, modell samt vart du köper ifrån?

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

De flesta grafikkorten som går att köpa i sverige är väl hyffsat kända? Och är de inte kända här så har de helt enkelt satsat på asiatiska marknaden

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Inaktiv

Får jag gissa att du tänker på Palit? Isåfall är jag också intresserad av folks erfarenheter av dem.

Permalänk
Medlem

@anon284015: hade ett Gainward 1070 Phoenix innan, ett av de bästa korten jag haft, när jag med mina begränsade kunskaper om överklockning hade överklockat det med Precision X OC med datorn i sign och körde Superposition och jämförde med andras resultat online placerade sig mitt kort på top 10 av resultaten.
Gainward och Palit är samma i alla avseenden utom namnet (den ena har köpt den andra)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon284015:

Får jag gissa att du tänker på Palit? Isåfall är jag också intresserad av folks erfarenheter av dem.

Bästa kortet jag haft (i signatur).
Tyst och bra. Inget att klaga på.

Permalänk
Medlem

Alla märken på svenska marknaden har väl funnits i ett flertal år (flesta ~15+ år), även om vissa kanske inte alltid funnits i alla generationer här.

Asus, Aorus (Gigabyte), Palit, KFA2, Gigabyte, MSI, Zotac, EVGA, Gainward, Inno3D, PNY, Sapphire, XFX, PowerColor.

Kanske missat något märke?

Antar att de flesta är rätt likvärdiga kvalitetsmässigt, om man jämför basic modell mot basic osv.
Sen kan de ha lite olika kylare som fyller olika krav/behov.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Ska finnas en tråd om Palit korten dom flesta är mer än nöjda med grafikkortet

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Testade ett Palit 1070 och den enda skillnaden är att Palit kortet har en mindre påkostad kylning, vilket ledde till att kortet lät lite, lite högre. Märk att det inte alls lät högt, det är bara jag som är extremt känslig och vill ha det ljudlöst från hela datorn.

Om det nu var Palit el KFA du menade som var mindre kända.

Permalänk
Medlem

@Microcosmix: vilket palit? Deras Gamerock/jetstream-kort har väl en av de tystaste kylarna på marknaden?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Tveklöst. Det är samma saker i. Jag brukade kolla kylningslösningen, jag föredrar färre fläktar och inkapslat med utblås vid monitorkontakterna. Senaste 2 har varit lite kralligare, så då har det gått bra med flerfläktars, fläktarna drar inte igång som förr, även vid ordentlig belastning och ibland står de still. Jag kör 1080p@120 Hz dock, ska du köra högre upplösning eller flerskärmars blir det kanske viktigt igen.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk

@sweisdapro: Det har jag oxo läst, dom korten kostar dock lite mer. Jag testade deras billigare variant. Denna -->

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Permalänk
Skrivet av Microcosmix:

@sweisdapro: Det har jag oxo läst, dom korten kostar dock lite mer. Jag testade deras billigare variant. Denna -->

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Hur va den då? Har du flera skärmar? Spelar alla spel på max?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ViciousJannis:

Hur va den då? Har du flera skärmar? Spelar alla spel på max?

Skickades från m.sweclockers.com

För mig som redan har ett 970 var det inte värt det, den lät som sagt lite mer och spelade inte alls alla spel på max. Det är inte ett bra köp om man redan har ett 970. Har du ett äldre kort så känns det nog mer vettigt.

Den klarar dom flesta av dagens spel i 1080p ultra 60FPS, vissa titlar som Ghost Recon: wildlands och watchdogs 2 fixar den inte. Så det är inte ett overkill för 1080p gaming som jag läst vissa påstå. Vet inte vad du för kort idag men jag skulle rekommendera att du antingen väntar på volta serien en hoppar till ett 1080 kort.

Permalänk
Föredetting

Köpa grafikkort av mindre välkänt märke? Absolut.

Köpa grafikkort från random handlare utanför EU? Definitivt inte.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Har ett Palit 1080ti som fungerar lika fint som något annat.
Har ekwb vattenblock på det.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med 2 olika Colorful kort nu, först ett 1070 U-top och just nu som signaturen visar ett 1070ti U-top. Jag är otroligt nöjd med dem!
Tror nästa kort blir ett 1080ti X-top, men får se vad ekonomin (läs sambon) säger om det...

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Skrivet av bosteed:

Har ett Palit 1080ti som fungerar lika fint som något annat.
Har ekwb vattenblock på det.

Fan va nice! Kom de med eller fick du köpa de extra? Kan inte så mycket om vattenkylning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Får jag gissa att du tänker på Palit? Isåfall är jag också intresserad av folks erfarenheter av dem.

Palit 1060 6GB dual hade jag. Rätt okej kylaren var ganska tyst vid stock vid överklockning var den inte tyst.
Har även haft ett Palit Geforce 7600gs även det fungerade men dess kylare väsnades.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

hade ett Gainward 1070 Phoenix innan, ett av de bästa korten jag haft

Jag har ett sånt, GS varianten. Extremt nöjd med detta kort. Kyler väldigt bra och låter extremt lite. Enda nackdelen är väl att det är ganska tjock kylare som täcker 2½ slot. Men det spelar ingen roll för mig.

Permalänk
Medlem

Jag själv har ett KFA2 EX OC 1080 Ti som jag köpte från NetOnNet. Fungerar helt suveränt.

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViciousJannis:

Fan va nice! Kom de med eller fick du köpa de extra? Kan inte så mycket om vattenkylning

Skickades från m.sweclockers.com

köpa extra och montera själv.

Permalänk

@Paddglutt: jag kollade på APPHIRE RADEON RX 580 8GB NITRO+ , men inte säker än får se vad vi hittar

Permalänk
Inaktiv

Angående mindre kända företag, så är det så inom datavärlden att de produkter som ofta är riktigt bra är för den stora skaran okända, detta eftersom produktens målgrupp inte är svenssons/Average Joe.

Och när jag köpte min första Huwaietelefon så hade inte många hört talas om märket i sverige, medans det i Kina var riktigt känt. Så ja gillar inte beskrivning mindre kända företag då det ej är förknippat med dåliga saker.

Däremot de produkter som nämns i tråden så hade jag inte köpt dem utan noggrann granskning, det handlar dessutom om väldigt lite pengar som man sparar Argumentet jag skulle välja något mer okänt skulle då inte vara att det är billigare, utan att jag tror produkten är mer pålitligt.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett kort från Palit nu senast och får nog säga att jag är nöjdare med det här i jämförelse än med mitt gamla 970 SSC från EVGA. Även om jag var nöjd med det också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ViciousJannis: Antar att du menar Sapphire radeon rx 580 8gb nitro+, Sapphire är ändå ett ganska välkänt märke men dem är nog inte lika välkända som Asus, MSI osv för att Sapphire bara gör AMDs gaming GPUer.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

när det gäller "kända" och "okända" märken så är det ofta så att det som inte marknadsförs i Sverige lika gärna kan vara marknadsledande i andra länder.

så kolla på på utländska siter, USA och asien, om du är osäker på märken. Men ett grafikkort är inget som random företag får för sig att vispa ihop. Det krävs investeringar, fabriker, transportled mm. så det är oftast ganska stora företag som håller på med sådant, så de flesta är bra. men vissa marknadsförs bara inte i Sverige/Europa

Permalänk
Skrivet av Cirap:

när det gäller "kända" och "okända" märken så är det ofta så att det som inte marknadsförs i Sverige lika gärna kan vara marknadsledande i andra länder.

så kolla på på utländska siter, USA och asien, om du är osäker på märken. Men ett grafikkort är inget som random företag får för sig att vispa ihop. Det krävs investeringar, fabriker, transportled mm. så det är oftast ganska stora företag som håller på med sådant, så de flesta är bra. men vissa marknadsförs bara inte i Sverige/Europa

Very good point! Hade lite av de i åtanke men bra att du säger de för andra läsare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade en palit 1080 gamerock. Tystaste och svalaste luftkylda kortet jag haft.

kfa2 ex oc var något i de sämre av vad jag testat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Avstängd

Jag har köpt från en sida som heter mobilyx. Den funkar utmärkt, bara att leveransen är lite seg.