Vågar ni köpa grafikkort av mindre kända företag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

när det gäller "kända" och "okända" märken så är det ofta så att det som inte marknadsförs i Sverige lika gärna kan vara marknadsledande i andra länder.

Ja, just Palit som många tar upp i tråden som ett mindre känt företag var i alla fall för något år sedan den största grafikkortstillverkaren sett till volym (och inte inräknat integrerade grafikkort antar jag). Men i just Sverige säljer de väl mest under deras Gainward-märke. Och Sapphire tillhör PC Partner, en annan jätte i branchen.

Permalänk
Medlem

Olika tillverkare släpper olika bra kort rent generellt beroende på generation. Jag hade ett gigabyte 8800GT vars fläkt konstant gick på 100%. XFX hade dåliga kyllösningar för AMDs 6000-serie om jag inte missminner mig.
Vet att MSIs ena sorts kyllössning för GTX 1080ti inte håller måttet. Minns dock inte på rak arm vad den heter.
Oavsett om man tittar på korten från nvidia i de mer normala prisklasserna så är korten i sig så strömsnåla och relativt svala att det är svårt att misslyckas. Skulle undvika modeller med referenskylare däremot.

Det jag på gamla dar prioriterar utöver lägst pris är garanti som äe längre än ett år. Med asus 3 års garanti på mitt gtx 970 som gick sönder så fick jag pengarna tillbaka när det la av efter 2 och ett halvt år. Hade använt det i mimdre än ett år, så grafikkort går sönder, oavsett tillverkare.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...