Permalänk

i5 7500 water cooled temps

Har en i5 7500 med en deepcool captain 120 ex. Detta sitter i ett Phanteks p400s med två insugsfläktar och en utsugs. Radiatorn sitter som utsugsfläkt. Pumpen spände jag tills jag kände att den tog lite motstånd men pressade den inte. Använde kylpastan som kom med kylaren.

När jag startar datorn ligger temps på ca 30 grader idle. Efter ett litet tag och när jag har spelat på den blir idle 45 grader. Har uppnåt max ca 60 grader max efter några rundor av pubg.

Är detta normalt eller borde jag T.ex. spänna pumpen mer, bytta plats på radiatorn eller något annat? Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Eftersom tempen fortfarande är "låg" så hade jag inte ändrat något...

Permalänk
Medlem

Sjunker inte idle tempen tillbaka till 25-30 efter du spelat?
När du spelar så ligger inte processorn på max load, jag tycker generellt att det är lite höga temps men jag kan ha fel. Isåfall får någon säga det.
Jag har en 7600k, klockad till 4,5ghz och den maxar typ 50c under pubg. Men sjunker direkt till 25-28 när jag går tillbaka till idle. Jag har förvisso en custom loop med 360mm rad vilken som sig bör borde ge lite lägre temps. Men det jag tycker är konstigt, om jag förstått dig rätt, är att inte cpun går ner lägre än 45 i idle efter du spelat?

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk

@Jejk0b: den går inte ner. stannar på ca 45-50

Permalänk
Medlem

@EnEfterblivenLama:
Din CPUtemp kan aldrig bli lägre än tempen på vattnet i kylaren, enkel fysik. Förmodligen är vattnet ca 45 grader i temp efter ett spelpass och därför går inte CPU ner lägre än så i idle. Vattnet bör dock svalna ganska fort och har du inte idle temps runt 30 grader igen inom 5 min efter att ha spelat så är något fel. Samma sak gäller i en custom loop men de blir i regel inte lika varma och kyler av sig snabbare. Har du någon programvara som kan läsa av tempen på vattnet i kylaren?