Du kommer inte få ut så mycket av att räkna ut det på det sättet, och exakt hur ska du gå tillväga? Du måste ha väldigt många mätpunkter för att ens ett någorlunda rättvist resultat och du riskerar ändå missa väldigt höga punkteffekter.
Men vad menar du med att han upplever det "långt"? Lågt? Jag jobbar själv med ljuddesign inom film så kanske kan komma med lite insikter.
För det första så är det extremt så svårt att beräkna medelnivån för hur hög en film är. Du kan antingen bara beräkna det ur ett rent fysiskt perspektiv. Problemet är att det inte kommer stämma med hur vi UPPLEVER ljudet. Därför finns det flera olika beräkningsmodeller för hur men räknar ut "upplevd" volym över tid. Bland annat kan man göra det med LUFS, på nästan alla tv-kanaler använder man numera en standard som heter R128 där varje inslag(oavsett om det är film, serie eller reklam) ska ligga på ca 23 lufs. Detta gör att man inte behöver justera volymen mellan olika program.
Detta används inte på biofilm däremot, här är det relativt fritt att lägga filmen på den nivån man vill. Man brukar dock ha dialogen till att ligga på mellan -18 till -12 dBFS( en digital dB-skala) och så jobbar man kring det. Dialogen måste ju alltid höras och sätter därför lite villkoren för hur man kan jobba med resten av ljudelementen. Olika filmer har väldigt olika medelnivå, actionfilmer t.ex. pressar gärna gränsen för vad vi orkar även om det inte är konstant högt. Sedan handlar det inte bara om hur många dB det är utan även i vilket frekvensområde. Vi upplever de höga frekvenserna mycket jobbigare och högre än lägre frekvenser även om det handlar om samma fysiska tryck. Detta på grund av hur vår hörsel fungerar.
Den appen från arbetsmiljöverket är dock inte lämplig för att mäta ljudnivån under en film, detta då den brukar en a-vägning medan man inom film bör bruka en c-vägning med lång respons.
Sist av allt så handlar det om kalibreringen i den biosal du sitter i. När vi mixar film så sitter vi på en nivå som är högre än vad den någonsin kommer visas publikt (med få undantag). Det är upp till varje biografägare att sätta nivån. Hur korrekt detta görs är väldigt olika och beror som sagt på kvaliten i salen. Är lite osäker men tror att ett undantag till detta är Dolby Atmos, detta då kalibreringen måste göras på ett visst sätt av Dolbys egna tekniker för att man ska få visa sin film i Atmos. De måste godkännas salen, kvalitén på högtalare etc. innan du får möjlighet att spela upp film i det formatet. Så ser du en film i Dolby Atmos så bör det vara en riktigt bra kalibrering och nivå. Dock så är det fortfarande möjligt för biograftekniker att justera nivån ändå även om det inte är tillåtet från Dolby så man kan aldrig vara helt säker tyvärr.
Hoppas du fick ut något av det