Samsung börjar tillverka kretsar för brytning av kryptovalutor

Permalänk
Melding Plague

Samsung börjar tillverka kretsar för brytning av kryptovalutor

Världens största kretstillverkare Samsung meddelar nu att de hakar på trenden med kryptovalutor, då de börjar tillverka kretsar speciellt framtagna för brytning av dessa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Bra med mer konkurans

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att resurser används till något så meningslöst.

Bitcoin mining consumes more electricity a year than Ireland
https://www.theguardian.com/technology/2017/nov/27/bitcoin-mi...

Permalänk

Känns sent? Samtidigt som världen börjar vända ryggen till så väljer de att satsa stort.

Bubblan smäller när kryptovalutorna fryses utanför världsekonomin och inte går att handla med...

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Men Etherium är väl byggd så att det inte skall kunna brytas med ASICs?

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rick69:

Tråkigt att resurser används till något så meningslöst.

Bitcoin mining consumes more electricity a year than Ireland
https://www.theguardian.com/technology/2017/nov/27/bitcoin-mi...

Håller med, de där Irländarna får börja spara på energi så vi kan bryta mer bitcoins..

Nå kryptovalutor blir en intressant framtid att se, det känns lite nollsummespel över det hela nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betlomanus:

Men Etherium är väl byggd så att det inte skall kunna brytas med ASICs?

https://www.benzinga.com/pressreleases/17/09/r10006327/first-...
Verkar komma till Etherium också. Kanske Samsung som tillverkar dessa.
Men med tanke på att denna artikel är ett halvår gammal och det inte är så utbrett än så kanske det inte är så jättevinst för Etherium just nu.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@JeagerMeisterSWE: Du är fel på det vännen.. ingen kan hindra mig från att sälja "byta" ut mitt hus mot Bitcoin. och krypto valutaor är inte baserade på världsekonomin utan endast på efterfrågan vad du jag är bered att betala för dem.

Permalänk
Medlem

@Betlomanus:
Ethereum är byggt så att det är minnesintensivt och att det krävs seriösa resurser för att skapa ASICs för det, samsung som tillverkar minne har kapacitet att designa minne specifikt för att bryta Ethereum och skapa an ASIC. Det skulle vara något väldigt positivt imo, då hela GPU-mining bubblan skulle kollapsa och marknaden stabiliseras.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rick69:

Tråkigt att resurser används till något så meningslöst.

Bitcoin mining consumes more electricity a year than Ireland
https://www.theguardian.com/technology/2017/nov/27/bitcoin-mi...

Nåja, du verkar helt glömma bort hur mycket resurser dagens bank industri slukar. Bara alla som jobbar på alla dessa bankkontor som ska värmas, ha datorer som går och papper som ska skrivas ut, personal som kör bil fram och tillbaka till sina jobb varje dag. För att inte tala om hur det hela sker på den produktive mannens bekostnad. Inte på något vis mer effektivt än cryptovalutor.

Alla kan var med och skapa crypto och inte bara ett fåtal bankägare. Och värmer du huset med minern så för oss i kallare breddgrader är energin inte slösad på något vis. Förr eller senare så kommer cryptomining att stabilisera sig. Krävs inget jättefall i cryptopriser för att det ska bli olönsamt för många att mina, går man tillbaks 5 månader i tiden så kostar ethereum endast 1/4 av dagens pris vilket garanterat hade gjort så att många inte hade känt det värt att mina längre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

@Betlomanus:
Ethereum är byggt så att det är minnesintensivt och att det krävs seriösa resurser för att skapa ASICs för det, samsung som tillverkar minne har kapacitet att designa minne specifikt för att bryta Ethereum och skapa an ASIC. Det skulle vara något väldigt positivt imo, då hela GPU-mining bubblan skulle kollapsa och marknaden stabiliseras.

Bubblan kommer stabilisera sig förr eller senare ändå. Vore väldigt tråkigt för ethereum om samsung fick monopol på ethereum miners.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibrah:

@JeagerMeisterSWE: Du är fel på det vännen.. ingen kan hindra mig från att sälja "byta" ut mitt hus mot Bitcoin. och krypto valutaor är inte baserade på världsekonomin utan endast på efterfrågan vad du jag är bered att betala för dem.

Hela världsekonomin bygger på tillgänglighet och efterfrågan så vad du far efter förstår jag inte riktigt.
Sedan är Bitcoin direkt bunden till världsekonomin då investeringarna främst sker med riktig valuta.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rick69:

Tråkigt att resurser används till något så meningslöst.

Bitcoin mining consumes more electricity a year than Ireland
https://www.theguardian.com/technology/2017/nov/27/bitcoin-mi...

Om man betalar för 100% förnybar el då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173009:

Om man betalar för 100% förnybar el då?

Skickades från m.sweclockers.com

Det krävs fortfarande energi för att tillverka vindkraftverk, solceller och biogasanläggningar.
Så med andra ord så är det bättre att inte förbruka något alls.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Skrivet av Ibrah:

@JeagerMeisterSWE: Du är fel på det vännen.. ingen kan hindra mig från att sälja "byta" ut mitt hus mot Bitcoin. och krypto valutaor är inte baserade på världsekonomin utan endast på efterfrågan vad du jag är bered att betala för dem.

Visst, det går inte att komma åt själva mynten. Men tror du verkligen att att bitcoin skulle behålla sitt värde om t.ex. FN:s säkerhetsråd gick in och förbjöd handel med Bitcoin för att stoppa finansiering av terrorgrupper?

Säger inte att det är något som kommer eller borde hända, men visst är crypto känsligt för regleringar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173009:

Om man betalar för 100% förnybar el då?

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt fint om du som Svensk gör det.
Kina som har stor (om inte störst) andel miners kör på med sin fina kolkraft.

https://qz.com/1055126/photos-china-has-one-of-worlds-largest...

Permalänk
Medlem

Tänk om beräkningskraften användes till cancerforskning eller liknande istället för till den digitala motsvarigheten till pokémonkort...

Nåja, det är knappast det enda meningslösa som mänskligheten slösar resurser på. Vore fint om mining kunde gå över till ASIC's igen så folk åtminstone kan köpa grafikkort till vettiga priser.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

Tråkigt att resurser används till något så meningslöst.

Helt meningslöst är det ju inte bekräftar ju betalningar, sen kan man ju jämföra med tex alla Facebook servrar som står och drar massa energi, är ju inget vi behöver egentligen.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det låter som fantastiskt goda nyheter, för det kommer ju betyda att tillgången på grafikkort normaliseras, eftersom de som primärt är intresserade av att bryta kryptovalutor nog hellre köper de här ASIC:erna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av infigo:

https://www.benzinga.com/pressreleases/17/09/r10006327/first-...
Verkar komma till Etherium också. Kanske Samsung som tillverkar dessa.
Men med tanke på att denna artikel är ett halvår gammal och det inte är så utbrett än så kanske det inte är så jättevinst för Etherium just nu.

Fast hminers visade sig vara en scam och det fanns inget sanning bakom sidan alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Betlomanus:
Ethereum är byggt så att det är minnesintensivt och att det krävs seriösa resurser för att skapa ASICs för det, samsung som tillverkar minne har kapacitet att designa minne specifikt för att bryta Ethereum och skapa an ASIC. Det skulle vara något väldigt positivt imo, då hela GPU-mining bubblan skulle kollapsa och marknaden stabiliseras.

Dock, tills ett nytt mynt kommer.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Nåja, du verkar helt glömma bort hur mycket resurser dagens bank industri slukar. Bara alla som jobbar på alla dessa bankkontor som ska värmas, ha datorer som går och papper som ska skrivas ut, personal som kör bil fram och tillbaka till sina jobb varje dag. För att inte tala om hur det hela sker på den produktive mannens bekostnad. Inte på något vis mer effektivt än cryptovalutor.

Alla kan var med och skapa crypto och inte bara ett fåtal bankägare. Och värmer du huset med minern så för oss i kallare breddgrader är energin inte slösad på något vis. Förr eller senare så kommer cryptomining att stabilisera sig. Krävs inget jättefall i cryptopriser för att det ska bli olönsamt för många att mina, går man tillbaks 5 månader i tiden så kostar ethereum endast 1/4 av dagens pris vilket garanterat hade gjort så att många inte hade känt det värt att mina längre.

Och du verkar veta väldigt lite om bankers verksamhet, om du känner att det är jämförbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EndLessMind:

Fast hminers visade sig vara en scam och det fanns inget sanning bakom sidan alls.

Ja där ser man. Då är frågan hur samsung gör med etherium

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@Equilibrium:
Inte direkt, altcoins som är designade för att vara minnesintensiva för att göra det svårt att skapa ASICs kommer köras effektivt på en ASIC för Ethereum. På samma sätt som man kan köra Litecoin etc med en Bitcoin ASIC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Equilibrium:
Inte direkt, altcoins som är designade för att vara minnesintensiva för att göra det svårt att skapa ASICs kommer köras effektivt på en ASIC för Ethereum. På samma sätt som man kan köra Litecoin etc med en Bitcoin ASIC.

Uhm nä så fungerar det ju inte alls.

En Bitcoin ASIC kan ju bara mina/gräva mynt som är SHA256 mynt.

Litecoin är ju Scrypt såsom Dogecoin.

Sen när Ethereum får en ASIC så kommer ju alla som har en GPU rig att hitta ett annat mynt att hoppa på, som t.ex. Zcash.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av Ibrah:

@JeagerMeisterSWE: Du är fel på det vännen.. ingen kan hindra mig från att sälja "byta" ut mitt hus mot Bitcoin. och krypto valutaor är inte baserade på världsekonomin utan endast på efterfrågan vad du jag är bered att betala för dem.

Givetvis skulle det vara möjligt. Men när en valuta står utanför på det viset som kryptovalutorna är på väg att göra så försvinner intresset i det. Är det för komplicerat att placera och handla med det så är guld eller andra råvaror betydligt bättre sett över tid. Att inte kunna växla mellan olika valutor försämrar möjligheten till handel och det gäller även svarta marknaden. Bitcoins har idag ett högt värde just för att intresset för valutan har ökat dramatiskt. Skulle centralbanker bannlysa valutan så skulle intresset minska eller rent av rasa.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

Tråkigt att resurser används till något så meningslöst.

Bitcoin mining consumes more electricity a year than Ireland
https://www.theguardian.com/technology/2017/nov/27/bitcoin-mi...

Den artikeln som hänvisas till från Digiconomist är ett estimat som bevisats är rätt far off. Dock kan jag hålla med om att Proof of work troligen inte är vägen framåt för ett optimalt system...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att det låter som fantastiskt goda nyheter, för det kommer ju betyda att tillgången på grafikkort normaliseras, eftersom de som primärt är intresserade av att bryta kryptovalutor nog hellre köper de här ASIC:erna.

Är nog den enda positiva biten jag också ser här. Gör dessa speciella grävare så vi får tillbaka våra grafikkort tack.

Permalänk
Medlem

Jag sänkte min förbrukning när jag började mina med min speldator. Speldatorn drar ungefär hälften av vad den oljefyllda el-radiatorn drar men sprider värmen bättre i rummet.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pre-dator:

Och du verkar veta väldigt lite om bankers verksamhet, om du känner att det är jämförbart.

Tvärt om så finns det få som förstår sig på den mer än mig.