Investeringstråden för kryptovalutor

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Han som skapade silkroad kommer sitta inne hela sitt liv vad hände med hans 6-700 000st bitcoins t.ex man inte lyckades ta?
Eller den roliga snubben som startade en svensk bitcoinexchange som omsatte flera miljarder som tyckte det var onödigt att bokföra och som tragiskt nog tog livet av sig.

Är nog bara Xcm som har svaret på dessa frågor...

https://i.imgflip.com/1z8di4.jpg

Jag är ingen självutnämnd kryptoguru men innan man investerar i något är det inte bra att veta så mycket som möjligt om vad det är man investerar i ?

Nyfiken på den historien. Aldrig hört talas om den. Har du möjligen någon länk eller mera info om det?

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Har inte hängt med riktigt i kryptovärlden. Finns det någon orsak till gårdagens ras och tror ni att priset kommer stabilisera sig under kommande vecka?

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nesvop:

Det är ju mest ett bussword, "decentraliserad exchange".
Kommer inte bli billigare, säkrare, snabbare och bättre. Folk gör inte saker utan att vinna på det själva.

Det kommer det visst. Vad har du för belägg att det inte skulle bli enklare än idag?`
Open source vs locked down. Säger sig självt.

Permalänk

Fick inte rätt på bild-taggen, men här är en spännande bild jag vill dela med mig av ^^
https://imgur.com/a/hZiR0

Permalänk
Medlem

Köpte alldeles för mycket Etherium, -8k just nu, när kommer svingen? Jag vill hoppa av.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Det kommer det visst. Vad har du för belägg att det inte skulle bli enklare än idag?`
Open source vs locked down. Säger sig självt.

Har du lust att förklara lite mer än så? Varför säger det sig själv att open source är bättre än locked down? Att det säger sig självt är inte mycket till argument

Sedan kan jag möjligen tänka mig att växling mellan olika krypton kan tänkas bli smidigare om man lyckas sjösätta detta, även om jag har svårt att se hur man ska kunna lösa kurssättning i realtid direkt i blockchains...men på vilket sätt kommer det att bli smidigare och/eller säkrare att växla mellan krypto och vanliga valutor? Den transaktionen måste fortfarande ske i koppling mot nuvarande banksystem och lär knappast gå att hantera med blockchains.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marticus:

Köpte alldeles för mycket Etherium, -8k just nu, när kommer svingen? Jag vill hoppa av.

Du sitter lugn. Vad köpte du på?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Har du lust att förklara lite mer än så? Varför säger det sig själv att open source är bättre än locked down? Att det säger sig självt är inte mycket till argument

Sedan kan jag möjligen tänka mig att växling mellan olika krypton kan tänkas bli smidigare om man lyckas sjösätta detta, även om jag har svårt att se hur man ska kunna lösa kurssättning i realtid direkt i blockchains...men på vilket sätt kommer det att bli smidigare och/eller säkrare att växla mellan krypto och vanliga valutor? Den transaktionen måste fortfarande ske i koppling mot nuvarande banksystem och lär knappast gå att hantera med blockchains.

Transaktionen sker mellan dig och personen/företaget utan mellanhänder eller fördröjning.

Instant och avgiftsfritt, oavsett om du bor i USA eller Sverige.

Du kan utföra jobb vart som helst och få betalt av vad som helst.
Exchangen kan endast bli "hackad" om det finns datorkraft att bruteforca blockkedjan, vilket inte ens kommer gå med Kvantdatorer. Idag finns inte energi på hela jorden för att bruteforca det.

Allt detta kommer att finnas i Blockkedjan, tro det eller ej. Ingenting behöver koppling till banksystem, för handeln sker inte med FIAT. Betalningar i löner/tjänster/produkter kommer övergå till krypto.

Jag och många flera skulle gärna ta lönen i NEO och betala för tjäsnter med det. Utan att behöva bry sig om företag, mellanhänder eller organisationer/regleringar ska ta tid och pengar.

I grunden så var det en person (kungen) som fick folk att göra allt han ville, det eskalerade och idag har vi istället några som styr hela landet.

Denna lösning är både extremt korrupt och gammelmodig.

Tänk om alla kunde jobba/göra vad man ville och världen finansierades på helt annorlunda modell.

Det som är bra är att det är detta världen går mot. Open Source.

Folk pratar om att kommunism och diktatur aldrig funkat. Men sedan när har partipolitik varit något positivt? Inte ETT ENDA LAND är nöjd med hur det styrs.

Mer makt åt folket, helt enkelt.

Min vision, och många andras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Transaktionen sker mellan dig och personen/företaget utan mellanhänder eller fördröjning.

Exchangen kan endast bli "hackad" om det finns datorkraft att bruteforca blockkedjan, vilket inte ens kommer gå med Kvantdatorer. Idag finns inte energi på hela jorden för att bruteforca det.

Allt detta kommer att finnas i Blockkedjan, tro det eller ej. Ingenting behöver koppling till banksystem, för handeln sker inte med FIAT. Betalningar i löner/tjänster/produkter kommer övergå till krypto.

Jag och många flera skulle gärna ta lönen i NEO och betala för tjäsnter med det. Utan att behöva bry sig om företag, mellanhänder eller organisationer/regleringar ska ta tid och pengar.

I grunden så var det en person (kungen) som fick folk att göra allt han ville, det eskalerade och idag har vi istället några som styr hela landet.

Tänk om alla kunde jobba/göra vad man ville och världen finansierades på helt annorlunda modell.

Folk pratar om att kommunism och diktatur aldrig funkat. Men sedan när har partipolitik varit något positivt? Inte ETT ENDA LAND är nöjd med hur det styrs.

Instant och avgiftsfritt?
Vem ska betala för att du ska få göra överföringen då? (dvs. stå för datorkraften i blockchain, det är knappast gratis och folk gör det inte för att vara snälla, de gör det för att de tjänar pengar)

Skrivet av Xcm:

Alla kryptovalutor är FIAT, dessutom den absolut renaste formen av FIAT, för det finns inget, absolut inget som ger dem dess värde, förutom att folk har "kommit överens om dess värde".

Världen kommer inte att finansieras med en annan modell, på sin höjd kommer man kunna undvika beskattning och kan göra undergroundaffärer. Mer än så kommer det inte bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Ok, så visionen baseras på att alla ekonomier går över till krypto framöver och att all handel sker via krypto? Ospårbart och anonymt? Dvs, inga skatter...och då ingen gemensam välfärd, ingen gemensam infrastruktur osv? Konstant deflation med allt vad det innebär? Eller hur är tanken att man ska hantera den typen av problem?

Men om denna utopi inte inträffar och man fortfarande huvudsakligen kommer att handla med vanliga pengar inom överskådlig framtid, hur kommer dessa decentraliserade exchanges att göra det lättare och/eller säkrare att växla mellan vanliga pengar och krypto? Även om din vision blir verklighet så lär det ta ett tag, innan dess så är min fråga klart relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Vilken dröm, tur att det bara är en dröm då samhället skulle kollapsa direkt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nzt:

Nyfiken på den historien. Aldrig hört talas om den. Har du möjligen någon länk eller mera info om det?

https://www.flashback.org/t2372702
https://bt.cx/sv/news/2015/01/27/till-minne-av-sebastian-m-gr...

Det är väl några miljoner bitcoin på vift från de tidigadagarna som aldrig kommer återfinnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Du sitter lugn. Vad köpte du på?

absolut sämsta tillfället.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Börjar närma sig farlig naivitet. Bara för att man inte har ett rimligt sätt som är upptäckt idag så betyder inte det att ingen kommer att komma på detta så småningom. Varför skulle utveckligen stå still? Man har historiskt kommit med liknande påstående att saker är 100% säkra osv. men har man någon form av teknisk kompetens så vet man att det ALDRIG är sant. Finns brister i allt och det fixas inte innan det upptäcks av någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Vi sitter i samma båt.
Men jag är inte spec orolig, behöver du pengarna dock så skulle du inte lekt med dom från första början.
Många tror den kommer klättra mot 1400 närmsta tiden, ge det lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

https://www.flashback.org/t2372702
https://bt.cx/sv/news/2015/01/27/till-minne-av-sebastian-m-gr...

Det är väl några miljoner bitcoin på vift från de tidigadagarna som aldrig kommer återfinnas.

Tack för länken. Kände inte till Historien.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Bitcoin har inte med något att göra (*). Det är en döende valuta.

När du får betalt i NEO för utfört jobb. När du får veckopeng i NEO. När folk vill köpa din begagnade dator för NEO, så kan du köpa valfri valuta på en decentralicerad exchange utan att någon kan se vad du köper, vem du skickar till, vad du skickar till etc.

Decentralicerad exchange, dvs en exchange som inte behöver dela med sig av information till skatteverk osv.

Precis som att du idag går till ett växelkontor med SEK för att få USD, men istället går du till en Decentralicerad exchange, dvs ingen specifik server eller företag.

Decentralicerade exchangen kan alltså inte bli hackad, som alla dagens exchanges blir titt som tätt. 1000000% säkerhet mao.

100% säkerhet? Du verkar vara ganska okunnig ärlig talat om blockkedjor rent tekniskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nesvop:

Instant och avgiftsfritt?
Vem ska betala för att du ska få göra överföringen då? (dvs. stå för datorkraften i blockchain, det är knappast gratis och folk gör det inte för att vara snälla, de gör det för att de tjänar pengar)

Alla kryptovalutor är FIAT, dessutom den absolut renaste formen av FIAT, för det finns inget, absolut inget som ger dem dess värde, förutom att folk har "kommit överens om dess värde".

Världen kommer inte att finansieras med en annan modell, på sin höjd kommer man kunna undvika beskattning och kan göra undergroundaffärer. Mer än så kommer det inte bli.

Skrivet av Frispel:

Ok, så visionen baseras på att alla ekonomier går över till krypto framöver och att all handel sker via krypto? Ospårbart och anonymt? Dvs, inga skatter...och då ingen gemensam välfärd, ingen gemensam infrastruktur osv? Konstant deflation med allt vad det innebär? Eller hur är tanken att man ska hantera den typen av problem?

Men om denna utopi inte inträffar och man fortfarande huvudsakligen kommer att handla med vanliga pengar inom överskådlig framtid, hur kommer dessa decentraliserade exchanges att göra det lättare och/eller säkrare att växla mellan vanliga pengar och krypto? Även om din vision blir verklighet så lär det ta ett tag, innan dess så är min fråga klart relevant.

Skrivet av Viochee:

Vilken dröm, tur att det bara är en dröm då samhället skulle kollapsa direkt

Skrivet av kanskedet:

100% säkerhet? Du verkar vara ganska okunnig ärlig talat om blockkedjor rent tekniskt.

Kort och gott. I dagens samhälle funkar det inte. Men vem har sagt att samhället ska fortsätta vara som det var för 100 år sedan?

Nya tider, välkommna.

Man får ändra om allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Vi sitter i samma båt.
Men jag är inte spec orolig, behöver du pengarna dock så skulle du inte lekt med dom från första början.
Många tror den kommer klättra mot 1400 närmsta tiden, ge det lite tid

Nää sitter inte i sjön, ångrar mig bara att jag inte lyssnade på mig själv. Får hoppas på the mother recoil inom någon vecka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Skrivet av Marticus:

Om du upplever det så så skulle jag säga att oavsett vad du investerat i så är det något som inte är rätt för dig. Blir det jobbigt att hantera att det man investerat i backar så bör man ta sig en funderare om man verkligen ska investera alls, alternativt börja med något lite mer stabilt och förutsägbart. I ditt läge skulle jag rekommendera att du gradvis säljer av och accepterar en eventuell förlust och ser det som en lärdom inför framtiden.

Det är nog något som man måste gå igenom för att investera lite klokare (har själv gjort den resan), allt går inte upp och man ska inte investera pengar som man inte kan acceptera att man kan förlora. Man bör helst investera i flera saker parallellt så inte ett ras i en specifik sak sänker ens sparande totalt och samtidigt ska man ha en plan för HUR man ska agera om saker sjunker i värde och hålla sig till den. Har man planerat i förväg så är det lättare att hantera situationer när det blir jobbigt att antingen våga ligga kvar eller att acceptera en förlust. Väldigt sällan man tänker och agerar speciellt logiskt när man tycker saker är jobbiga. Bättre då att tänka igenom i förväg när man inte är mitt inne i det.

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

decentralicerade exchanges skulle du gärna kunna förklara hur de fungerar, tex hur får jag mina 100kr jag har på mitt bankkonto till bitcoin via en sådan exchange?

Det är också allmänt kännt att 1% av crypto communityn kontrollerar 99% av alla bitcoin.

Ungefär som att 8 personer i världen äger lika mycket i tillgångar som 50% av världens befolkning, det du uttrycker är inget konstigt med tanke på att crypto funnits i 10 år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Om du upplever det så så skulle jag säga att oavsett vad du investerat i så är det något som inte är rätt för dig. Blir det jobbigt att hantera att det man investerat i backar så bör man ta sig en funderare om man verkligen ska investera alls, alternativt börja med något lite mer stabilt och förutsägbart. I ditt läge skulle jag rekommendera att du gradvis säljer av och accepterar en eventuell förlust och ser det som en lärdom inför framtiden.

Det är nog något som man måste gå igenom för att investera lite klokare (har själv gjort den resan), allt går inte upp och man ska inte investera pengar som man inte kan acceptera att man kan förlora. Man bör helst investera i flera saker parallellt så inte ett ras i en specifik sak sänker ens sparande totalt och samtidigt ska man ha en plan för HUR man ska agera om saker sjunker i värde och hålla sig till den. Har man planerat i förväg så är det lättare att hantera situationer när det blir jobbigt att antingen våga ligga kvar eller att acceptera en förlust. Väldigt sällan man tänker och agerar speciellt logiskt när man tycker saker är jobbiga. Bättre då att tänka igenom i förväg när man inte är mitt inne i det.

Jag har investerat "som man ska göra" och gått ca 10%+ per månad i ca ett halvår, sen blev jag girig och brändes direkt. Lesson learned

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robbelibobbann:

Ungefär som att 8 personer i världen äger lika mycket i tillgångar som 50% av världens befolkning, det du uttrycker är inget konstigt med tanke på att crypto funnits i 10 år...

Ja även om crypto funnits i 10 år så finns det tusentals andra coins som är ganska nya där skaparen mineat en massa coins till sig själv innan de öppnas upp för allmänheten att minea.

Det kanske är något att tänka på om man ger sig in i en ny altcoin som bara funnits några månader iallafall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marticus:

Jag har investerat "som man ska göra" och gått ca 10%+ per månad i ca ett halvår, sen blev jag girig och brändes direkt. Lesson learned

Investerar du rätt så säljer du inte förrän du gått plus. För det kommer du göra.

Säljer du i förlust så genererar du min vinst. Utan dom som säljer minus finns det inga som går plus.

Viktigaste regeln i krypto idag och tills nu, SÄLJ INTE. Upp/ner sker dagligen, och torskar man 500.000 vilket många av mina nära har gjort mu, så rycker man på axlarna och väntar på uppgång.

Det går alltid 30-50% ner några dagar/någon vecka/någon månad. Ethereum kommer vara värd 10-50k i slutet av året, inga problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Investerar du rätt så säljer du inte förrän du gått plus. För det kommer du göra.

Säljer du i förlust så genererar du min vinst. Utan dom som säljer minus finns det inga som går plus.

Viktigaste regeln i krypto idag och tills nu, SÄLJ INTE. Upp/ner sker dagligen, och torskar man 500.000 vilket många av mina nära har gjort mu, så rycker man på axlarna och väntar på uppgång.

Det går alltid 30-50% ner några dagar/någon vecka/någon månad. Ethereum kommer vara värd 10-50k i slutet av året, inga problem alls.

Ja jag tänker inte sälja nu, det tåget har gått för länge sen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Va? Jag tänker inte ens försöka förklara hur fel du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Fyfan, för er skull hoppas det vänder igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Utan dom som säljer minus finns det inga som går plus.

Fel, det är inte korrekt.

Ett exempel: A köper för 10 kr. Priset går upp till 20 kr och A säljer till B. Priset går sedan upp till 30 kr. B säljer till C.

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Ja även om crypto funnits i 10 år så finns det tusentals andra coins som är ganska nya där skaparen mineat en massa coins till sig själv innan de öppnas upp för allmänheten att minea.

Det kanske är något att tänka på om man ger sig in i en ny altcoin som bara funnits några månader iallafall.

Förtydligande från min sida: jag menade att crypto bara funnits i 10 år medan problemen du belyste finns även inom världens alla andra tillgångar som har funnits sedan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fel, det är inte korrekt.

Ett exempel: A köper för 10 kr. Priset går upp till 20 kr och A säljer till B. Priset går sedan upp till 30 kr. B säljer till C.

Men om du slår ut det över hela systemet så är det ju sant, förutsatt att marketcap är konstant. Där finns det ett problem, det är långt ifrån konstant ;-).

Men även i ditt exempel kan priset gå till 10 kr och då är cirkeln sluten.