Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vilket skåp tycker du att jag ska skaffa?

Som sagt, Jag kör själv Toten och jag har inga problem med det. Gott om plats.
Så mitt tips är att titta runt på tillbehör som underlättar kabeldragningen för dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danne:

Som sagt, Jag kör själv Toten och jag har inga problem med det. Gott om plats.
Så mitt tips är att titta runt på tillbehör som underlättar kabeldragningen för dig.

Det är inte bara det utan jag behöver mer utrymme med.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det är inte bara det utan jag behöver mer utrymme med.

Ett tips är att nyttja platsen mer effektivt, Tex allt med nätverk och ström sätter du på baksidan, Då bör du kunna få in mer.

Permalänk
Medlem

Trist med blixt, men det var enda sättet att få nån form av skärpa med mobilen.
Ett Toten 18u-rackskåp med följande (uppifrån och ner):
Netgear GS724Tv3
Synology RS816
Fractal Design Node 605 som används för Zwift just nu
Fujitsu Primergy Tx1310 M1 och HP N54L Microserver

Kan eventuellt tänkas kompletteras med en eller två 1u-servrar, men då får HPn stryka på foten och så lägger jag Fujitsun på sidan.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

https://i.imgur.com/W7FICKT.jpg

Trist med blixt, men det var enda sättet att få nån form av skärpa med mobilen.
Ett Toten 18u-rackskåp med följande (uppifrån och ner):
Netgear GS724Tv3
Synology RS816
Fractal Design Node 605 som används för Zwift just nu
Fujitsu Primergy Tx1310 M1 och HP N54L Microserver

Kan eventuellt tänkas kompletteras med en eller två 1u-servrar, men då får HPn stryka på foten och så lägger jag Fujitsun på sidan.

Nöjd med din TX1310 M1? Ledsna på den urkassa inbyggda RAID-"controllern", klippt omöjligt att få det å lira tillsammans med någon hypervisor. Kör ett IBM SAS kort numera i min med lite mera minne och en i5a, fyller väl sin funktion. Men hårddisk burarna saknar ju tyvärr någon vettig dämpning så låter ju en del från diskarna..

Ska hämta hem en HPE DL350 G8 i helgen, skönt med lite mera möjligheter..

Permalänk
Medlem

@wille61: Jag kan inte klaga direkt, standarddisken på 1TB sitter kvar som OS-disk, sedan har jag 3st 3TB-diskar i den och en 500GB SSD. Jag är inne på att sätta diskarna i NASen som idag har 1TB, 2x2TB och 3TB-diskar i sig (det var som fanns liggande här hemma när jag fick hem den) och när det är gjort ska jag köra en SSD eller två i den bara. Ska nog köra Hyper-V Server 2016 på den och köra iSCSI-lagring på NASen och då blir man av med mekaniska diskar helt i den. Upplever annars inte att den låter speciellt mycket, utan snarare mindre än HPn när den är full med diskar.

[edit] Jag kör just nu Windows Server 2012R2 på den och har mjukvaruraid på 3TB-diskarna. Har inte testat maskinens egen raid-kontroller.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

@wille61: Jag kan inte klaga direkt, standarddisken på 1TB sitter kvar som OS-disk, sedan har jag 3st 3TB-diskar i den och en 500GB SSD. Jag är inne på att sätta diskarna i NASen som idag har 1TB, 2x2TB och 3TB-diskar i sig (det var som fanns liggande här hemma när jag fick hem den) och när det är gjort ska jag köra en SSD eller två i den bara. Ska nog köra Hyper-V server på den och köra iSCSI-lagring på NASen och då blir man av med mekaniska diskar helt i den. Upplever annars inte att den låter speciellt mycket, utan snarare mindre än HPn när den är full med diskar.

Hm, kanske är mina diskar som börjar bli tjuriga..

Men du kör ingen RAID i dags läget eller? Du kommer få oerhörda problem om du inte bygger raiden direkt i operativsystemet.

Permalänk
Medlem

@wille61: Jag redigerade mitt inlägg...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Teaser inför rackbygget.

Det är inte nytt, det är inte snabbt. Men det är ballt!

Vid leverans

PowerEdge R710
- 2st Xeon X5560 2.8Ghz
- 36GB RAM
- Perc H700
- iDrac6
- 2st 500GB Seagate surveillance diskar

Uppdaterad med en Samsung 850 EVO SSD på 250GB samt ett enklare 16GB USB-minne för Esxi.
På SSDn körs alla gäst-os under Esxi, för tillfället bara två, men det blir fler framöver.
(OpenMediaVault (Jessie) och en WIN7 installation för iSpy.)

Har precis börjat labba med server, nätverk och VMware, vilket för en gammal nörd som bara hållt sig på client/hemma-användarnivå ger en frisk vind för nörderiet

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broberg:

Det är inte nytt, det är inte snabbt. Men det är ballt!

Vid leverans

PowerEdge R710
- 2st Xeon X5560 2.8Ghz
- 36GB RAM
- Perc H700
- iDrac6
- 2st 500GB Seagate surveillance diskar

Uppdaterad med en Samsung 850 EVO SSD på 250GB samt ett enklare 16GB USB-minne för Esxi.
På SSDn körs alla gäst-os under Esxi, för tillfället bara två, men det blir fler framöver.
(OpenMediaVault (Jessie) och en WIN7 installation för iSpy.)

Har precis börjat labba med server, nätverk och VMware, vilket för en gammal nörd som bara hållt sig på client/hemma-användarnivå ger en frisk vind för nörderiet

Ett gott val! Jag diggar mina PowerEdge. Och bäst av allt är att de går att köpa för nästan ingenting - billigare än att bygga själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av politby:

Ett gott val! Jag diggar mina PowerEdge. Och bäst av allt är att de går att köpa för nästan ingenting - billigare än att bygga själv.

Ja föfasen, jag gav 2800 ink. Frakt för min. Det är ju typ vad ett rackchassi med nätagg kostar B-)

Funderar dock på att byta cpu:ern till någon L model som du kör med, vad ligger din maskin på i strömförbrukning i idle?

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broberg:

Ja föfasen, jag gav 2800 ink. Frakt för min. Det är ju typ vad ett rackchassi med nätagg kostar B-)

Funderar dock på att byta cpu:ern till någon L model som du kör med, vad ligger din maskin på i strömförbrukning i idle?

160 W - men en stor del av det är faktiskt fläktarna, som sällan går ner under 30% eftersom racket är rätt fullpackat och står i ett rum med halvdan ventilation.

Permalänk
Snusfri

Mina servrar har alldeles stått och tagit plats och väsnats på golvet i vardagsrummet så idag när jag var ledig från jobbet har jag fått tummen ur den berömda bakdelen och faktiskt påbörjat flytten av burkarna.

Det som skall in i garderoben är:
NAS (HP Microserver Gen8, 16GB RAM, FreeNAS, 4x8TB HDD)
Filserver (Xeon 1230v3, 8GB RAM, ~15TB HDD blandade storlekar)
Webserver (i7 2600K, 16GB RAM, 120GB SSD, 5TB HDD)
Pfsense router (Fujitsu Esprimo Pentium G645, 4GB RAM)
Switch (Netgear GS105)
AP (Unifi Lite)

Kommer att ta bort bakstycket på garderoben för att få mer plats samt öka på luftflödet.

Just nu så har Webservern flyttat in i sitt nya hem:

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@THB: Snygg rack-låda

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av moron:

@THB: Snygg rack-låda

Japp
Perfekt för grenuttag och tangentbord faktiskt

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Snusfri

Så, nästan klar nu, bara en server till som skall in bredvid den svarta hingsten längst ner

Och ja, kabeldragningen är temporär tills jag borrat hål för dem i bakstycket

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

@THB: Hur ska du få ut värmen? Ser rätt tätt ut.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem

Äntligen kunde man uppgradera lite i maskinparken,

Passade på att konsolidera till en mer komplett maskin för ändamål
Testar vt-d för grafikort, men har en misstanke att det blir nedgradering till esxi6 istället för att köra 6.5 då den verkar bråka överlag.

i5-7600k
z270a
32gig corsair dominator 3000mhz
klassiska m1015 som hba (ett till ska in i helgen)
radeon 6970
nvidia geforce 710 (testar blandat med korten så detta är lite in och ut delar)
Lokal storage
4x ssd 2x80g 1x60g (vm storage)
1x1tb iso-storage

Freenas shares
L2-iscsi Raidz2 med 120g ssd cache över iscsi för ytterligare vm-lagring
2tb mirror ckså iscsi share för blandat bruk
tillkommer 4x 4tb diskar på denna inom kort

Massor med kabeldragning och troligtvis måste jag uppgradera med ett till raidkort, men snart kan nästan allt som står hemma köras på en och samma burk istället för 3 spridda

Permalänk
Medlem
Skrivet av politby:

Ett gott val! Jag diggar mina PowerEdge. Och bäst av allt är att de går att köpa för nästan ingenting - billigare än att bygga själv.

https://litby.org/photos/vcenter.png

Älskar det där GUI:t!

Kör du det som en VM eller hur funkar det? Alltid funderat på att skaffa bara för att det är kul.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Älskar det där GUI:t!

Kör du det som en VM eller hur funkar det? Alltid funderat på att skaffa bara för att det är kul.

Bara att smälla upp en vCenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Bara att smälla upp en vCenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var ju inte riktigt det som var frågan. Jag fattar att det där är vCenter, men hur körs det? På en VM eller en egen barebone-server?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Det var ju inte riktigt det som var frågan. Jag fattar att det där är vCenter, men hur körs det? På en VM eller en egen barebone-server?

Det är som man känner för men VM rekommenderas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Det var ju inte riktigt det som var frågan. Jag fattar att det där är vCenter, men hur körs det? På en VM eller en egen barebone-server?

Antingen som en VM på en host (på en windows-installation eller en Linux-appliance) eller barebone windows-installation

Edit: Danne var snabbare.

Skrivet av Danne:

Det är som man känner för men VM rekommenderas.

Kör vCenter som en VM. Dock så blir ju saker lite spännande om man någon gång måste stänga av allt på en och samma gång.

Kör du med 5 hostar och slagit på DRS och så stänger du av alla VMs och alla hostar. När du sen ska starta upp alla hostar så behöver du ha noterat vilken host vCentern senast befann sig på. För du måste direkt-ansluta dig till den hosten för att starta upp vCenter. Det blir lite hönan och ägget

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Det är som man känner för men VM rekommenderas.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Mr_Lazy:

Antingen som en VM på en host (på en windows-installation eller en Linux-appliance) eller barebone windows-installation

Edit: Danne var snabbare.

Kör vCenter som en VM. Dock så blir ju saker lite spännande om man någon gång måste stänga av allt på en och samma gång.

Kör du med 5 hostar och slagit på DRS och så stänger du av alla VMs och alla hostar. När du sen ska starta upp alla hostar så behöver du ha noterat vilken host vCentern senast befann sig på. För du måste direkt-ansluta dig till den hosten för att starta upp vCenter. Det blir lite hönan och ägget

Tack för svar! Känns lite meckigt, samt onödigt för min del då jag bara har en host.

Meeen, kanske om något år om jag bestämmer mig för att clustra.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Ni som har servrar, vad betalar ni i elavgift endast för servrarna? Visst har man varit sugen på att köpa någon begagnad rackserver men det känns ju som att elkostnaden avskräcker lite

Permalänk
Avstängd
Skrivet av naikon:

Ni som har servrar, vad betalar ni i elavgift endast för servrarna? Visst har man varit sugen på att köpa någon begagnad rackserver men det känns ju som att elkostnaden avskräcker lite

Dock så är det min mamma som betalar men det rör sig om runt 200 kronor extra vare månad dock inte räknat med elskatten och Göteborg energi men tycker det är helt okej värd det för dom serverdator som jag äger. #17246836

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Ni som har servrar, vad betalar ni i elavgift endast för servrarna? Visst har man varit sugen på att köpa någon begagnad rackserver men det känns ju som att elkostnaden avskräcker lite

Bara betalar och skiter i vilket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Antingen som en VM på en host (på en windows-installation eller en Linux-appliance) eller barebone windows-installation

Edit: Danne var snabbare.

Kör vCenter som en VM. Dock så blir ju saker lite spännande om man någon gång måste stänga av allt på en och samma gång.

Kör du med 5 hostar och slagit på DRS och så stänger du av alla VMs och alla hostar. När du sen ska starta upp alla hostar så behöver du ha noterat vilken host vCentern senast befann sig på. För du måste direkt-ansluta dig till den hosten för att starta upp vCenter. Det blir lite hönan och ägget

Windows versionen kommer att läggas ner och då är det bara appliance som gäller.

Inga problem att stänga av/starta när man har vCenter.
Du kan starta upp alla hostar utan att vCentern är igång, När du sedan startar vCentern så kommer den att plocka upp alla.
Om du kör med lockdown så kan du inte ansluta direkt till hostarna men det är valfritt att aktivera det. Själv så kör jag utan det och då kan jag köra direkt mot en host om det skulle behövas. Även råkat ut för att en host i ett kluster tappat anlutningen mot vCentern så att vCentern tror att hosten är nere, Men så fort den återfått sin kontakt så hoppar den på igen som om inget hade hänt (Dock om du har VMs på den så kommer dessa att migreras över till den/de andra hostarna i klustret, Om man har HA aktiverat)

Det är väldigt enkelt att sätta upp, Tanka ner appliance och deploya, lite nätverksinställningar och sådana saker, Skapa kluster, lägga till hostar. Men har man bara en så är det givetvis inte någon mening med det.

Hoppas att det gjorde allt lite tydligare

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Ni som har servrar, vad betalar ni i elavgift endast för servrarna? Visst har man varit sugen på att köpa någon begagnad rackserver men det känns ju som att elkostnaden avskräcker lite

Det blir några 100 lappar i månaden men det är något som man får räkna med när man bestämmer sig för att sätta upp något sådant hemma.
Du kan ju jämföra det med en kraftig spelburk, En sådan kan dra en del mer än en hyfsad server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Windows versionen kommer att läggas ner och då är det bara appliance som gäller.

Inga problem att stänga av/starta när man har vCenter.
Du kan starta upp alla hostar utan att vCentern är igång, När du sedan startar vCentern så kommer den att plocka upp alla.
Om du kör med lockdown så kan du inte ansluta direkt till hostarna men det är valfritt att aktivera det. Själv så kör jag utan det och då kan jag köra direkt mot en host om det skulle behövas. Även råkat ut för att en host i ett kluster tappat anlutningen mot vCentern så att vCentern tror att hosten är nere, Men så fort den återfått sin kontakt så hoppar den på igen som om inget hade hänt (Dock om du har VMs på den så kommer dessa att migreras över till den/de andra hostarna i klustret, Om man har HA aktiverat)

Det är väldigt enkelt att sätta upp, Tanka ner appliance och deploya, lite nätverksinställningar och sådana saker, Skapa kluster, lägga till hostar. Men har man bara en så är det givetvis inte någon mening med det.

Hoppas att det gjorde allt lite tydligare

Jaha visste inte att de skulle sluta med Windows-versionen, men vettigt då har det en mindre variant att supportera.

Jo men hur startar du en VM (vCenter) när vCenter inte är igång?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.