Liberalerna föreslår mobilförbud i svenska skolor

Permalänk
Melding Plague

Liberalerna föreslår mobilförbud i svenska skolor

I ett nytt lagförslag föreslår nu Liberalerna att användandet av mobiltelefoner ska förbjudas i svenska skolor. De hoppas att detta i sin tur ska leda till bättre studieresultat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt inget emot detta

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd

Äntligen!
Oväntat att det kom från liberalerna, hoppas nu inte att S sätter sig emot det bara för att inte ge motståndarna cred för en bra idé.

Permalänk
Medlem

Där ser man. Det blir alltmer tydligt varför de idag bara har stöd av 5% och dalar nedåt, ooch förmodligen åker ur nästa val. http://pollofpolls.se/

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Lite ironiskt att det är just Liberalerna (frihet är i deras namn) som vill införa ett förbud

Permalänk
Medlem

Låter bra, förr så var det inte tillåtet med mobil i skolan.
Det som kan diskuteras är raster och håltimmar på lektioner förstår jag inte varför det är tillåtet att använda sin telefon och göra massa annat än det de ska göra.
Förr hade de tagit mobiltelefonen i från den som hade den och den hade återlämnats vid terminens slut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Där ser man. Det blir alltmer tydligt varför de idag bara har stöd av 5% och dalar nedåt, ooch förmodligen åker ur nästa val. http://pollofpolls.se/

Skriv vad du tycker istället för en massa antydanden typ "där ser man" och liknande. Varför är detta något dåligt? Är ingen som bryr mig om detta parti, utan vill bara höra din åsikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Grundskolan förstår jag men gymnasiet är klurigt. Typ alla gymnasium har laptops eleverna lånar (skriver själv på min som jag köpte ut för 3 år sedan) och de kan man göra allt man kan göra på en telefon så för gymnasium är det nog helt verkningslöst

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Äntligen!
Oväntat att det kom från liberalerna, hoppas nu inte att S sätter sig emot det bara för att inte ge motståndarna cred för en bra idé.

Skrivet av Detras:

Lite ironiskt att det är just Liberalerna (frihet är i deras namn) som vill införa ett förbud

Så förvånande var det väl ändå inte?

Permalänk
Medlem

Kommer ju inte ändras ett skit, barn kommer använda dem ändå.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Inaktiv

Liberaler förespråkar fascism, ja de borde fundera på att byta partinamn.

Att man ej utan tillåtelse får använda mobilen på lektionstid behövs knappast någon lagändring för att få till..

Skrivet av r3mpuh:

Visst jag håller med, men namnet på partiet och den politik de bedriver är otroligt långt ifrån varandra ganska så ofta.

Permalänk
Medlem

Ganska korkat att förbjuda mobiltelefon i skolan. Då är det bättre att ha ett strängt förbud mot telefoner i klassrummen. Man kan inte förbjuda bort utvecklingen generellt, men på platser där det sker undervisning kan det vara relevant.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Liberaler förespråkar fascism, ja de borde fundera på att byta partinamn.

Att man ej utan tillåtelse får använda mobilen på lektionstid behövs knappast någon lagändring för att få till..

Kan tänka sig att vi är överens om något för en gångs skull *high five*

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd

Och i riksdagen tack, politikernas näsor ska peka upp, inte ner på mobilerna.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Vad är det för tomte som har paintat ihop den bilden? Känns mest som någons vilda gissningar. Brutalt lol att lägga SD mot vänsterkanten, och ett lika stort lol att lägga F! till vänster om V...

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Kommer ju inte ändras ett skit, barn kommer använda dem ändå.

Ingen lärare kommer våga säga ifrån för eleverna har väl kniv samt känner kriminella med vapen nuförtiden.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Självklart ska man inte använda mobiler i klassrummet, där ska man lära sig av läraren.
Men att det ska behövas en lag är löjligt, lärarna måste sätta sig i respekt med barnen, när jag gick i skolan vågade man inte tjafsa på lektionen.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Förövrigt tycker jag det är ett bra förslag, men antar att det bara kommer gälla grundskolan.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Ingen lärare kommer våga säga ifrån för eleverna har väl kniv samt känner kriminella med vapen nuförtiden.

Nu bor jag inte i Malmö så kan inte säga samma för här.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Förbud under lektionerna: Absolut och odiskutabelt! På lektioner ska du helt enkelt inte ha en mobiltelefon i handen.

Förbud under fritid i skolan: Förstår att många motsätter sig detta, men det blir ett himla fipplande och onödig tidsåtgång om man inför varje lektion ska behöva lämna/hämta sin mobiltelefon. Telefoner där ljudet fortfarande är påslaget kan inte finnas i klassrummet. När vi snackar om barn så kan jag garantera att det dagligen kommer finnas telefoner där ljudet glömts bort att stängas av, eller ungar som gömmer telefonerna och fipplar på dem vid första bästa tillfälle.

Det blir en himla röra om man inför varje håltimma/rast ska behöva ta fram/lägga undan telefonen. Så det behövs i så fall ett organisterat sätt att göra det på.

Ett totalförbud mot att ens få ta med en telefon till skolan känns fel. Dock bör det i så fall finnas en inlämningsplats där man kan hämta sin telefon vid behov. Dock medför ju detta extra arbete och antagligen skulle en person behöva anställas för att enbart hålla koll på telefonerna. Det fungerar ju liksom inte heller, då det blir extra och onöda utgifter för skolan. Samtidigt kan man omöjligt förlita sig på att barn ska följa reglerna bara för att man tillfrågar dem, såvida det inte finns någon form av kontroller och straff, med tanke på hur många snorungar det finns där ute.

Permalänk
Inaktiv

Jag föreslår Jan Björklund-förbud i Svenska skolor. Han har redan varit där och förstört, bör inte få hålla i dessa frågor igen.

Sedan aningen ironiskt att "liberaler" är mot mobilanvändning och den frihet det ändå ger i vardagen.

Skolan behöver förbättras på många vis men tveksam till att detta är rätt väg. Av med kepsarna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Valfläsk i form av moralkaka. Detta bör vara upp till skolorna att bestämma.

Skolelever bör inte ha telefoner under lektionstid. Men jag tycker detta är en opassande fråga för ett politiskt parti.

Permalänk
Medlem

Är det inte upp till varje skola själv att bestämma sånt? Måste regeringen blanda sig i? Här i kommun är det mobilförbud, tror det gäller ända upp tom högstadiet. Gymnasiet är frivilligt så där får eleverna kasta bort sin tid och leka med telefon och få betyg därefter om dom vill.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Bra, så slipper de titta på skit som Instagram osv som ändå bara får dem att må dåligt eftersom folk som lägger upp grejer där målar upp en falsk bild av verkligheten och höjer upp alla ideal till det omöjliga. Inte konstigt att unga mår så dåligt när de bombarderas med bilder på perfekta kroppar, perfekta liv och svindyra prylar.

Och för att inte tala om hysterin med snapchat där en unge som i lugn och ro ska titta på en film men som istället spenderar halva filmen med att uppdateras på vad kompisarna gör. Herregud! Sociala medier kommer snart bli en folksjukdom (om det inte redan är det).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Självklart ska man inte använda mobiler i klassrummet, där ska man lära sig av läraren.
Men att det ska behövas en lag är löjligt, lärarna måste sätta sig i respekt med barnen, när jag gick i skolan vågade man inte tjafsa på lektionen.

Håller med. Ska det verkligen behövas lagar för sånt här i stället för att eleverna måste lyssna på lärarna.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt hur detta (telefoner i skolan) ens kan vara ett problem?
Fan på min tid var det absolut INTE ok att sitta med telefon på lektionerna (iof mycket färre elever som hade mobil då).

Var det så att man väntade på ett speciellt samtal pga ex familjeangelägenheter så kunde man meddela läraren samt smyga ut och ta samtalet.

Va f-n har hänt med skolan idag? Om läraren säger "sluta hålla på med mobilen" så gör man det, PUNKT.

Nu är det ju lääänge sedan man gick i grundskolan/gymnasiet men då sa lärarna till om man hade mössor, kepsar, luvor osv på sig in i klassrummet också. Mig veterligen var det ingen i min klass som gick ut grundskolan utan behörighet till gymnasiet men det var väl andra tider som sagt.

Idag verkar det ju vara skolan, förskolan, fritids, "sura gamlingar" osv som skall uppfostra barnen. Föräldrarna har ju lämnat ifrån sig de ansvaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Jag förstår inte riktigt hur detta (telefoner i skolan) ens kan vara ett problem?
Fan på min tid var det absolut INTE ok att sitta med telefon på lektionerna (iof mycket färre elever som hade mobil då).

Var det så att man väntade på ett speciellt samtal pga ex familjeangelägenheter så kunde man meddela läraren samt smyga ut och ta samtalet.

Va f-n har hänt med skolan idag? Om läraren säger "sluta hålla på med mobilen" så gör man det, PUNKT.

Nu är det ju lääänge sedan man gick i grundskolan/gymnasiet men då sa lärarna till om man hade mössor, kepsar, luvor osv på sig in i klassrummet också. Mig veterligen var det ingen i min klass som gick ut grundskolan utan behörighet till gymnasiet men det var väl andra tider som sagt.

Idag verkar det ju vara skolan, förskolan, fritids, "sura gamlingar" osv som skall uppfostra barnen. Föräldrarna har ju lämnat ifrån sig de ansvaret.

Tror inte din telefon kunde ha instagram eller snapchat samt massa annat skit.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Äntligen!
Oväntat att det kom från liberalerna, hoppas nu inte att S sätter sig emot det bara för att inte ge motståndarna cred för en bra idé.

Varför är det oväntat? De har drivit frågan länge, men inte motionerat om det förrän nu.

Underbart om det går igenom.

Permalänk
Skrivet av r3mpuh:

Det ända liberala med folkpartiet är att de tar sig friheten att kalla sig liberala...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Har faktiskt inget mot det för människor springer runt som jälvla zombies med sina mobiler hela dagarna och bortser man från det uppenbara att det stör skolan kan många behöva leva mer i den verkliga världen

Sen tycker jag lärarna inte ska behöva vara så förbannat mesiga som dom är idag och elever skulle behöva betydligt hårdare disciplinering och är inget som skulle få mig att rösta på liberalerna men saker som skulle göra skolan gott

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w