Bitcoin "bubblan" alla talar om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcm:

Svenskar är nöjda med hur allt är, det är välkänt. Svenskar vill aldrig bli bättre heller. Bara nöjda hela tiden och depressiva.

Du gör det väldigt svårt att ta dig ens lite seriöst. Du börjar gå från "idiot" till "troll".

Skrivet av Xcm:

Att detta inte sker med kryptovalutor.

Varför skulle det inte göra det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Fine, men du skickar nån typ av coin till din kusin i USA. Denne måste ju sedan på något sätt gå via en exchange för att i slutänden få ut USD för att kunna köpa en burgare på mcdonalds.
Det är det enda jag vill komma fram till här, kryptovalutorna är ju i dagsläget mer eller mindre useless tills dom tillslut växlas ut i nån FIAT.

Alla ställen skär ju emellan. Transactions fees i alla nätverk osv. Även om man nu skickar <sätt in vad som helst> så är det ju inte sen säkert att en exchange som vill betala ut USD tar något annat än BTC, så då måste man växla in där igen.

Som sagt, återigen: Det är inte tanken i sig jag tycker är dålig, det är bara att det låter så mycket enklare och smidigare än det är. Absolut, själva överföringen av <coin> till "kusin" går fort, men då ska man först få in valuta i krypto och den ska sen växlas ut i USD.

I min mening verkar det i dagsläget vara en horribelt massa mellanhänder och avgifter i detta.

Kan du vänligen visa hur jag får 100 SEK, till USD i handen till min kusin/kompis/whatever i USA? Jag betvivlar inte att det går, men det är ju inte gjort i en handvändning om man inte redan har "infrastrukturen" uppsatt.

Såklart att det tar tid för kryptovalutorna att slå globalt. Det är krångligt till en början, men det har precis börjat. Ethereum/Neo har precis kommit.

Du kan köpa med Bitcoin på många ställen i USA tex. Men sen när du kan betala med tex NEO, då är transaktionen instant och utan avgifter. Inga mellanhänder.

Många som bara kan Bitcoin tror att allt bara ska funka rakt av. Detta är en övergångsperiod på kanske 10-15 år tills det är etablerat. Men alla tror att det måste byta ut kronan på en sekund.

Potential, är vad alla företag hade från start. investerar man i potential tidigt så kan man tjäna mycket pengar. När potentialen slagit in, så är funktionen ett faktum, och bara den funktionen kommer vara värt för mig att övergå till denna valuta.

Google var bra att investera i när det kom. Google är minst lika bra än idag.

Permalänk
Medlem

@Stisse: Fast ingen av de tidiga valutorna är kvar idag. Lär bli liknande med bitcoin. blockchain backad av en stat kommer säkert fungera fint.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Du gör det väldigt svårt att ta dig ens lite seriöst. Du börjar gå från "idiot" till "troll".

Varför skulle det inte göra det?

1. Då förstår du hur alla tycker om dig. Totalt blåst.

2.För att du inte kan skapa mer av en kryptovaluta för att låna till dig själv som land.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

@Stisse: Fast ingen av de tidiga valutorna är kvar idag. Lär bli liknande med bitcoin. blockchain backad av en stat kommer säkert fungera fint.

Såklart dom inte är kvar. Dom är "backade" av en stat. Stater går under.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcm:

2.För att du inte kan skapa mer av en kryptovaluta för att låna till dig själv som land.

Haha men det har väl ingenting med saken att göra.
Om jag måste ta ett lån för att ha råd med bostad så gäller väl det oavsett valuta.
Lånet blir bara mer riskabelt om det är taget i en volatil valuta. Det realvärdet på lånet kan ändras kraftigt på en deg och vips så sitter du där med ett lån som nu helt plötsligt tar 10 livstider att betala tillbaka, eller så dippar det och du kan betala tillbaka det med en årslön och alla låneinstitut går under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Såklart att det tar tid för kryptovalutorna att slå globalt. Det är krångligt till en början, men det har precis börjat. Ethereum/Neo har precis kommit.

Du kan köpa med Bitcoin på många ställen i USA tex. Men sen när du kan betala med tex NEO, då är transaktionen instant och utan avgifter. Inga mellanhänder.

Många som bara kan Bitcoin tror att allt bara ska funka rakt av. Detta är en övergångsperiod på kanske 10-15 år tills det är etablerat. Men alla tror att det måste byta ut kronan på en sekund.

Potential, är vad alla företag hade från start. investerar man i potential tidigt så kan man tjäna mycket pengar. När potentialen slagit in, så är funktionen ett faktum, och bara den funktionen kommer vara värt för mig att övergå till denna valuta.

Google var bra att investera i när det kom. Google är minst lika bra än idag.

Ögonblickliga överföringar ser jag vinsten med. En liten vinst, men ändock en vinst.
Du är medveten om att du kan investera i företag redan idag, det kallas aktier.
Visst, det är enklare att hålla en ICO än att bli börsnoterad, men du prisar ju redan idag NEOs plattform som håller granskningar av förestående ICOer, vilket är exakt samma sak som en handelsplats gör innan en IPO.

Trots alla dessa likheter så förstår du inte varför det är samma sak som aktiehandel...
Tänk igen och tänk NEO som en börs/handelsplats, det är verkligen exakt samma sak, aktier kan också haussas och det kan uppstå bubblor, även i bra företag (snudd på att man kan kalla HM en bubbla...). Det behöver inte vara något negativt utan det bara är så.

Skrivet av Xcm:

Såklart dom inte är kvar. Dom är "backade" av en stat. Stater går under.

Så det skulle vara negativt att vara backad av en stat jämfört med om man inte vore det?
Så om en stat börjar utnyttja NEOs plattform så är det dags att hoppa av?

Permalänk
Avstängd

"Traditionella valutor är riskabla för att stater går under"
"Krypto är riskfria för att volatiliteten kommer att lösa sig"

Mycket humor från sekten.

Permalänk
Medlem

Lämnar nu den här tråden. "De troende" verkar inte vara intresserade av att förklara hur de tänker, och då är det inte mycket till diskussion.

Lycka till alla som spekulerar, för det är det ni gör - inte investerar.
Och tills ni förstår skillnaden råder jag er att inte spekulera med mer än ni har.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Så det skulle vara negativt att vara backad av en stat jämfört med om man inte vore det?
Så om en stat börjar utnyttja NEOs plattform så är det dags att hoppa av?

Det är en väldigt stor skillnad på en valuta som ägs av en stat och en decentraliserad platform som en stat kan välja att nyttja.
En valuta som ägs och styrs av en stat är väldigt negativt ja.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Avstängd

Kan förstå att det låter spännande med en valuta som inte är kopplad till banker etc.
Köpte man Bitcoins för exakt ett år sen kunde man köpa en Bitcoin för ca 8500kr st och sålde man dem vid rätt tillfälle förra året så hade man säkerligen kunna tjäna en hacka. Men nu har man sett hur Bitcoin sen efter nyår trillat från 90000kr till i skrivande stund 57000kr. Personligen skulle jag inte spekulera mer i Bitcoin än vad jag hade haft råd att förlora och nu ska ju skatteverket ta ännu hårdare tag med att Bitcoin och andra kryptovalutor skall skattas den dagen man bestämmer sig för att casha in på dem. Har sett så många på YouTube som "investerat" i Bitcoin nu när de låg på topp nästintill och de gått in med tiotusentals egna kronor, någon tog sina livsbesparingar och satsade på Bitcoin i hopp om att bli rik. Jag finner det väldigt svårt att Bitcoin inom en snar framtid kommer upp till samma siffror igen och samma med de andra kryptovalutorna.

Tycker heller inte om hur mining har påverkat marknaden av grafikkort. Jag köpte i höstas mitt 1080 Ti nytt för 6900kr och idag får man ge 8500kr för samma kort nytt.

Nej Bitcoin är ingen långsiktig "investering", det är mycket bättre att investera i fonder/aktier istället om man nu har pengar över varje månad som man inte vet vad man ska göra av istället. Ditt framtida jag tackar dig säkerligen efteråt också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stisse:

En valuta som ägs och styrs av en stat är väldigt negativt ja.

Varför det? Är det inte att just stater styr valutorna som gör dem pålitliga och användbara som värdebärare och bytesmedel?
Och är det inte positivt för ett land ha kontroll över sin valuta så att de kan använda penningpolitik för att främja ekonomin?

Permalänk
Medlem

@Greed:

Vänta nu ett tag...
Du sa precis att om man köpte bitcoin för ett år sen för 8500kr och idag så är den värd 57000kr. Är de då inte en jävligt bra investering du har gjort? Även om den låg på 90000kr för några dagar sedan så har du gjort en ökning på flera hundra procent.... Ge mig en aktie eller fond som ger dig den avkastningen på ett år.. Många stirrar sig blinda på januaris fall. Men bitcoin har gått 800% på ett år i DAGENS USD värde.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.

Permalänk
Avstängd

@Stisse: Ja om man köpte FÖRRA året så gjorde man en bra "investering" men kruxet är att få det till vanliga svenska kronor utan att få skatteverket efter sig. Men nu verkar ju dippen inte se ett slut. Just nu är Bitcoin nere på 56000kr tillochmed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse:

@Greed:

Vänta nu ett tag...
Du sa precis att om man köpte bitcoin för ett år sen för 8500kr och idag så är den värd 57000kr. Är de då inte en jävligt bra investering du har gjort? Även om den låg på 90000kr för några dagar sedan så har du gjort en ökning på flera hundra procent.... Ge mig en aktie eller fond som ger dig den avkastningen på ett år.. Många stirrar sig blinda på januaris fall. Men bitcoin har gått 800% på ett år i DAGENS USD värde.

tror ingen ifrågasätter att den stigit mycket, men det svänger så man blir yr nästan gått ner nästan 1000 dollar sen igår samma tid, imorron kan den ha gått upp lika mycket eller gått ner 1000 till? vem vet vad som händer. de som köpte vid 19000 dollar lär ju inte må superbra om man säger så

Permalänk
Avstängd

Om detta inte är en bubbla så betyder det att alla hade fel om värdet av en bitcoin med en faktor av 1000. Det låter något osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse:

@BasseBaba: Webhallen och steam är inte direkt några små företag.. Finns hur många butiker som helst som säljer saker för bitcoin. Jag köpte t.ex PUBG på g2a för bitcoin. Finns auktions siter med endast krypto. Finns airbnb för krypto. You name it. Letar du så hittar du.

Steam har ju slutat ta valutan. Webhallen går precis som någon annan sagt via en exchange som gör att köparens BTC minus lite avgift direkt blir SEK.

Citat:

In a statement, development studio Valve, which runs Steam, said "high fees and volatility" had driven it to stop accepting them.

Som sagt.

Mao så är vi i dagsläget i en situation att kryptona ändå måste handlas via en FIAT, och sen växlas ut till en FIAT.

Absolut vem fan vet, om 20 år kanske jag kan få min lön i Ether, men tills dess så är det ju ingen som vet. Tusentals valutor, vilken vinner? Vad ska man satsa på?

Och när vi ändå är inne på Ethereum så började jag läsa på lite.
Till att börja med heter ju valutan Ether (ETH), Ethereum är plattformen. Hur många har koll på detta?

Citat:

Ether is a fundamental cryptocurrency for operation of Ethereum, which thereby provides a public distributed ledger for transactions. It is used to pay for gas, a unit of computation used in transactions and other state transitions. Mistakingly, this currency is also referred to as Ethereum.

Uppenbarligen inte ens dom som skapade certifikatet på avanza, än mindre dom som handlar det?
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/...

Citat:

Vad är Bitcoin XBT och Ethereum XBT?
Bitcoin XBT och Ethereum XBT är certifikat som har som målsättning att följa utvecklingen av priset på Bitcoin/Ethereum. Certifikatet handlas på Stockholmsbörsen First North. och ges ut av XBT Provider.

Ställer då återigen frågan: Hur många som på något sätt investerat i ETHER tror ni har en jävla aning om vad det är? Än mindre hur det fungerar?

Vi ser ju även detta på wikipedia:

Citat:

Ether is a fundamental cryptocurrency for operation of Ethereum, which thereby provides a public distributed ledger for transactions. It is used to pay for gas, a unit of computation used in transactions and other state transitions.

https://blockgeeks.com/guides/ethereum/

Citat:

Beyond a tradeable cryptocurrency, Ether is also used by application developers to pay for transaction fees and services on the Ethereum network.

Okej, så det folk "trejdar" idag är ju ether, en valuta som främst är tänkt att användas i plattformen Ethereum.

Så, hur fan ska man ens försöka börja summera detta?
Ether används för att köpa "gas" som i sin tur används av utvecklare för att driva runt sina Dapps i Ethereum-sfären.
Mao så spekulerar man i värdet på Ether baserat på att man förväntar sig att det i framtiden kommer finnas tjänster i Ethereum som i sin tur kommer kräva Ether för att drivas runt, och då kommer Ether bli en efterfrågad "valuta"?
Hur kul kommer det vara som utvecklare att vara beroende av något som utvecklas med flera tusen procent per år?

Vad händer dom hela satsningen med Ethereum inte slår väl ut? Vad ska man med sina inköpta Ether till om det visar sig att hela systemet/tjänsten som ska drivas runt av denna valuta aldrig slog?
Om det istället blir NEO eller whatever som blir plattformen som "slår"?

Feedback?

Permalänk
Medlem

@Greed: ehm.. Ja allt som du gör vinst på ska beskattas. Köper du inte en lägenhet för att du är rädd och skatta på vinsten du har gjort på den efter några år?
Finns inget som säger att bitcoinen inte ligger på 50000$ december 2018.. Eller 5000$ för den delen. Men jag tror att 50000$ är mer troligt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stisse:

@Greed: ehm.. Ja allt som du gör vinst på ska beskattas. Köper du inte en lägenhet för att du är rädd och skatta på vinsten du har gjort på den efter några år?
Finns inget som säger att bitcoinen inte ligger på 50000$ december 2018.. Eller 5000$ för den delen. Men jag tror att 50000$ är mer troligt.

Hört talas om Insättningskonto? Och en bostad låter som en sundare investering än att spekulera i kryptovalutor så det är en smäll jag är beredd att ta och bostäder vet man ökar i värde allteftersom åren går till skillnad från Bitcoin som man inte vet hur värdet ser ut efter 10-15-20 år. Har svårt att se hur ni Bitcoin-hejare tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Svenskar är nöjda med hur allt är, det är välkänt. Svenskar vill aldrig bli bättre heller. Bara nöjda hela tiden och depressiva.

Inget illa menat men jag sitter och skrattar åt vad du skriver. Det är så jäkla kul att läsa.
Kolla bara dessa två meningar.
"Svenskar är nöjda med hur allt är, det är välkänt. Svenskar vill aldrig bli bättre heller. Bara nöjda hela tiden och depressiva."

Folk som är nöjda med allt är depressiva? Hahahahahahahaha. Ja det finns inget värre än att vara tex nöjd med sitt nya grafikkort. Kan tänka mig att många har svårt att sova pga det.
Detta är verkligen inte menat som något elak men du sitter bara och slänger ur dig massa gojja. Läser du inte egenom det du skrivit innan du klickar skicka??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greed:

Hört talas om Insättningskonto? Och en bostad låter som en sundare investering än att spekulera i kryptovalutor så det är en smäll jag är beredd att ta och bostäder vet man ökar i värde allteftersom åren går till skillnad från Bitcoin som man inte vet hur värdet ser ut efter 10-15-20 år. Har svårt att se hur ni Bitcoin-hejare tänker.

Ditt enda argument emot va ju att Skatteverket va efter dig på vinsten du eventuellt skulle göra på krypto. Men de måste du göra på alla investeringar du gör.
Kan hålla med dig om att värdet är antagligen säkrare i bostäder. Men de är 2 helt olika marknader. Min jämförelse var pga ditt argument att du skulle behöva skatta vinsten sen. Så du är helt enkelt inte villig och ta risken, vilket är helt fine. Men de ska isåfall vara ditt argument och inte att du behöver skatta på det sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stisse:

Ditt enda argument emot va ju att Skatteverket va efter dig på vinsten du eventuellt skulle göra på krypto. Men de måste du göra på alla investeringar du gör.
Kan hålla med dig om att värdet är antagligen säkrare i bostäder. Men de är 2 helt olika marknader. Min jämförelse var pga ditt argument att du skulle behöva skatta vinsten sen. Så du är helt enkelt inte villig och ta risken, vilket är helt fine. Men de ska isåfall vara ditt argument och inte att du behöver skatta på det sen.

Ska inte krypto vara en valuta du kan handla saker med?

Det är inte så att du betalar med en cm2 av din lägenhet när du köper en vara men köper du en kopp kaffe för bitcoin måste du redovisa den vinsten du gjort till skatteverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greed:

@Stisse: Ja om man köpte FÖRRA året så gjorde man en bra "investering" men kruxet är att få det till vanliga svenska kronor utan att få skatteverket efter sig. Men nu verkar ju dippen inte se ett slut. Just nu är Bitcoin nere på 56000kr tillochmed.

Så betala 30% skatt på vinsten? Vad är egentligen problemet? Att investera i krypto är inte olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

https://www.cnbc.com/quotes/?symbol=BTC%3D

Precis. Kolla bara Bitcoinkurvan...
Istället för att som en vanlig valuta eller fysisk tillgång bevara sina värden när det är oro kring aktier och andra mer spekulativa tillgångsslag så beter sig kryptovalutor precis som om det vore... Ett spekulativt tillgångsslag.

Sen skulle jag ska att kryptovalutor och blockchain fyller en bra funktion. Men det behöver hanteras på strukturerade och kontrollerade sätt där inte kriminella eller spekulanter styr över valutan.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Det är inte så att du betalar med en cm2 av din lägenhet när du köper en vara men köper du en kopp kaffe för bitcoin måste du redovisa den vinsten du gjort till skatteverket.

Fel. Du behöver inte skatta ett shit om du köper kaffekoppen med bitcoin. Däremot om du tar ut bitcoin i SEK och sen köper en kaffe. Då ska du skatta 30% på vinsten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Transaktionskostnaden på BC är runt 50 dollar just nu.
Hur skulle det gå att handla med den?

Nej den är ett spekulativt investeringsverkyg och inte liknande pengar.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse:

Fel. Du behöver inte skatta ett shit om du köper kaffekoppen med bitcoin. Däremot om du tar ut bitcoin i SEK och sen köper en kaffe. Då ska du skatta 30% på vinsten.

I princip ingen tar betalt i bitcoin. Vissa erbjuder dig att växla dina BTC till SEK ihop med ett köp via en exchange/mellanhand (exempelvis webbhallen). Så du handlar i SEK!

Så du borde vara skyldig att betala skatt även då.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Frågade i investeringstråden tidigare och fick inget svar.

Den här senaste tidens kraftiga nedgång för BTC och ETH, framförallt i slutet på förra veckan och idag, vad beror den på och kan man läsa mer om ev. bakomliggande orsak?

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Avstängd

Bubblan skapas av FOMO (Fear Of Missing Out).

How Fear Is Being Used to Manipulate Cryptocurrency Markets
https://www.psychologytoday.com/blog/mind-in-the-machine/2017...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Transaktionskostnaden på BC är runt 50 dollar just nu.
Hur skulle det gå att handla med den?

Nej den är ett spekulativt investeringsverkyg och inte liknande pengar.

Är det inte närmare $3 just nu?

Hur som helst väldigt högt. Och folk gnäller på kortavgifterna

Visa signatur