Bitcoin "bubblan" alla talar om.

Permalänk
Medlem

@Stisse: Du sa bubbla.

1000 till 19 000 till 6000 under ett år = bubbla

20 000 till 26500 till 24 500 under ett år = korrektion

Visst kan det visa sig vara en bubbla där också men just nu är tappet för litet.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

20.000 dollar i Neo från start.

= 180.000 dollar i Peak.
= 55.000 dollar idag.

Det är inte 5-7 miljoner.

Hade du gått med från start så hade det varit AntShares då dem bytte namn till Neo. Det kan jag säga gav mig en fin ROI

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forbidden:

Hade du gått med från start så hade det varit AntShares då dem bytte namn till Neo. Det kan jag säga gav mig en fin ROI

Haha yes, satt och kollade på den innan. Valde att gå in runt Augusti om jag minns rätt, runt 20 USD st.
Surt i efterhand, å andra sidan hade jag aldrig gått in med så mycket om det var så tidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse:

@BasseBaba:

Så kan man nog enkelt sammanfatta det ja.
Etherium tillåter att man programmerar direkt på blockchainen och skapar Dapps(decentralized apps) ETH har också smarta kontrakt(de var först med det) som gör så du på ett enkelt och säkert sätt kan köpa och sälja saker och vara säker på att du får det du betalar för.

Etherium är en Gen 2 "coin" Den lider fortfarande av problem med att skala upp nätverket. (något som dock förhoppningsvis kommer lösas i en fork)
NEO & ICON t.ex är gen 3. De har samma funktionalitet som ETH plus lite till, men har en lösning på att skala nätverket så de kan hantera extrema mängder transaktioner.

Tack.

Jo jag förstår tekniken i sig, det jag har svårt att förstå är hur Ether/Ethereum är länkat. Eller vilken coin som helst till den platform den tillhör.

Eftersom varken dappar eller ekosystem öht är igång i stor skala, så går det likförbannat inte att komma ifrån att man investerar i en coin i ett system som ännu inte har bevisat sig självt. Spekulationen i <valfri coin> verkar ju alltså i dagsläget stort överstiga den faktiska användningen av coinen i ekosystemet så att säga.

Så som sagt, den dagen det väl tar fart så kan det ju visa sig att NEO fullständigt krossar Ethereum gällande t ex faktisk kostnad att driva sina Dappar, vem kommer då sitta och bygga sina tjänster på Ethereum när NEO är ett bättre alternativ?

Dit jag bara vill komma med allt raljerande är att Stina-Åke 54 bast som jobbar i kassan på ICA har ju mer eller mindre 0 chans att öht greppa vad allt detta går ut på, ändå sitter och köper coins som det vore popcorn, så hur väl påläst man själv är så går det i min mening aldrig att komma ifrån att en (ovanligt stor) del av marknaden för tillfället drivs runt av folk som inte har en aning om vad dom håller på med.

Jag skulle säga att dom största vinnarna för tillfället är alla som drar igång nån ICO och suger in tiotals miljoner dollar dom kan festa upp bäst dom vill. Folk förstår nog inte att det dom mer eller mindre gör är att trycka in riskkapital.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

@BasseBaba: Min gissning är att tekniken bakom kryptovalutorna kommer att användas till något helt annat än valutor. Att det används som valutor nu är bara för att några libertarianer lekte revolution och folk hoppade tåget för att tjäna pengar eller för att det låter häftigt.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba:

Jag håller med dig att det är ett väldigt stort problem att många köper coins de inte har någon aning om, Hade fler vetat hur Krypto fungerar och speciellt på ett mer invecklat plan så hade inte priset svingat så mycket som de gör just nu.
Hade alla vetat exakt vad bitcoin är eller vad exakt NEO är så hade de inte vart oroliga och sålt nu. Men de flesta har ingen aning. Vi som vet lite är inte oroliga. tvärtom, vi ser chansen att köpa mer just nu.

Det är också det som är problemet med "anti-bitcoin" folket. De har ingen aning om vad de snackar om, de kan kanske lite lite om bitcoin, men inget mer. Bitcoin är så mycket mer än bitcoin, det är grundpelaren till nästan alla Coins.

Angående ICOer så är det också ett problem, NEO har dock en lösning till det när det kommer till deras platform. De tillåter bara granskade ICOer. Så en ICO måste gå igenom en review innan den kan släppas public.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

@BasseBaba: Min gissning är att tekniken bakom kryptovalutorna kommer att användas till något helt annat än valutor. Att det används som valutor nu är bara för att några libertarianer lekte revolution och folk hoppade tåget för att tjäna pengar eller för att det låter häftigt.

Valutor är det mest grundläggande i ekonomi och hela vårat samhälle. Ingen konstigt att basera alla applikationer och säkerhetstänk kring detta.

Går väldigt bra hand i hand.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stisse:

@BasseBaba:

Jag håller med dig att det är ett väldigt stort problem att många köper coins de inte har någon aning om, Hade fler vetat hur Krypto fungerar och speciellt på ett mer invecklat plan så hade inte priset svingat så mycket som de gör just nu.
Hade alla vetat exakt vad bitcoin är eller vad exakt NEO är så hade de inte vart oroliga och sålt nu. Men de flesta har ingen aning. Vi som vet lite är inte oroliga. tvärtom, vi ser chansen att köpa mer just nu.

Det är också det som är problemet med "anti-bitcoin" folket. De har ingen aning om vad de snackar om, de kan kanske lite lite om bitcoin, men inget mer. Bitcoin är så mycket mer än bitcoin, det är grundpelaren till nästan alla Coins.

Angående ICOer så är det också ett problem, NEO har dock en lösning till det när det kommer till deras platform. De tillåter bara granskade ICOer. Så en ICO måste gå igenom en review innan den kan släppas public.

Läs detta allihopa. Väldigt noga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Läs detta allihopa. Väldigt noga.

Ja? Det är ju det där jag menat hela vägen från start men fått mothugg på. I rest my case.
Jag har aldrig klankat ner på hela alltet överlag, det är bara att det är galet hur folk går bananas på att dom läst i Aftonbladet att det bara är att trycka in 50k i första bästa coin / ICO så blir man miljonär sen. Det tråkiga, för mig som ingenjör/tekniker är ju att tekniken som sådan både missförstås och får skit pga nån förväntad allemans-guldrush i kryptovalutor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Ja? Det är ju det där jag menat hela vägen från start men fått mothugg på. I rest my case.

Att okunniga människor går miste om pengar och riskerar stort för dom inte kan branschen, så har det alltid varit.

Det är en chans för avancerade människor, om man får säga så, att tjäna stora pengar i investering i Kryptovalutor. Då nästan bara "avancerade" människor handlar idag så svänger marknaden väldigt mycket, då alla köper, alla säljer ständigt.

Vardagliga människor som har SEK håller inte på att köper USD beroende på kurser, folk skiter i det rakt av. Folk är generellt dåliga på affärer och ekonomi, och därför sätts det som standard.

Media visar vad advancerade användare åtstadkommer, och då kommer Greta 52 och köper, kanske Per 29 på bygget också. Dessa personer som inte kan, är väldigt lättpåverkade i positiv och negativ mening och ska helt enkelt inte handla med detta för deras känslosamma beslut eller brist på källkritik när dom läser nyhetsblaskor som Aftonbladet påverkar dom för mycket.

Därför brukar jag fördumma diskussionerna med folk som faktiskt inte vet, och helt enkelt säga:

Köp neo och håll det i 2 år, kan (*) inte gå fel. Allt kan gå fel, men det är en väldigt enkel investering som JAG kan rekommendera. Däremot är det upp till mottagaren att ta beslutet och ansvara för sin investering.

Man kan helt enkelt inte diskutera kryptovalutor med människor som själva inte investerar hela dagarna, för att dom omöjligt kan förstå när dom inte är lika insatta.

- Iom att jag fördummar diskussionerna med människor så tar dom ord ur sitt sammanhang och dumförklarar mig i sin tur. Problemet är att mottagaren inte förstår att det kanske inte är riktat mot denna person, utan mot den minst kunniga på forumet.

En invecklad diskussion kring krypto är så mycket djupare än någon av oss har tid till. Men att säga att:

Cryptovalutor är en bubbla
Cryptovalutor är skit
Cryptovalutor är 100% säkert

Och utan tillåta en diskussion och att folk tror olika, att dumförklara folk är fel.

Man kan diskutera, men det är väldigt vanligt med personliga påhopp, väldigt vanligt med folk som har en hög kunskap och dom känner sig trampade på tårna när en ny generation kommer och investerar och rekommenderar mot vad dom lärt sig av deras erfarenheter.

Det är tråkigt att man inte ska kunna ha konversationer här utan att höra ständiga samma argument från folk som vi kryptomänniskor anser "inte har någon koll".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcm:

Vad är det som är konstigt med att ta bort mellanhänder? Du har inte förstått att alla mellanhänder för att man fördummar folket i sverige (Arbetsförmedlingen etc) kostar snormycket pengar?

man vill ta bort mellanhänder och förenkla allt in i minsta detalj. Ta bort clearingtider på banköverföringar, att folk ska utnyttja dina pengar för att tjäna mer mot din vilja, etc.

Digital valuta är underbart.
Digital valuta som ingen tjänar pengar på dina pengar gratis är bättre.
Digital valuta som ingen kan röra eller frysa om landet blir korrupt är ännu bättre.
Digital valuta som inte påverkas av landets ekonomi är ännu ännu bättre.

Sen ser man möjlighet att applicera patientjournaler och ID i din valuta, istället för att lagra det på en server som hackare kan komma åt, eller Sverige ger ut när dom out-sourcar hela verksamheterna.

Eller varför inte skapa applikationer baserat på valutan, så ditt företag slipper byta mellan euro/usd/sek och alla världens hundratals valutor i handel.

Mitt företag drar sig från att handla med Euro för det är en så omständig process.

Men för vanliga människor som inte har större inblick i verkligheten än att studera på universitet och hamna på ett kontorsjobb 9-17 varje dag så går det inte att se så pass brett.

Jag välkomnar detta, mer än gärna.

utveckling är bra, varför stå kvar och trampa i 1800-talets kontanter och banksystem?

Jag hoppas du faktiskt kan ta dig tid och läsa det jag skriver istället för att kolla från ditt perspektiv.

Förstår du också att en revolution av valutor kommer att ske? Hur anpassar man sig till detta enklast är då frågan?
Det är ett svar för politiker, som kanske inte kommit ännu. Låt det ta tiden det tar, men att detta skulle vara något negativt för majoriteten av världen förstår jag inte riktigt.

Absolut, digital valuta är fantastiskt. Jag har gjort 99.99% av mina betalningar med digital valuta de senaste 10 åren. Har haft både Visa och Mastercard under den tiden, det har fungerat felfritt!

Varför det? Är ränta av ondo? Är din källa bibeln?

Digital valuta som ingen kan röra eller frysa om landet blir korrupt är ännu bättre.
Absolut.

Nej. Jag har redan förklarat varför det är fördelaktigt för ett land att ha kontroll över sin valuta.
Jag tycker att du kan bemöta det istället för att fortsätta proklamera dina påståenden.

Till detta kommer alla nackdelar med dessa "valutor". De är extremt volatila och kan därmed inte användas som faktisk valuta. De kostar enormt mycket energi att framställa.
etc etc

Permalänk
Medlem

@BasseBaba:

Jag är med på att vi är på samma planhalva
Dock så tror jag det inte är något större problem, om t.ex ETH skulle slå igenom riktigt stort och få en Dapp som har ett riktigt användsområde eller att bitcoin cash(god forbid) blir adopterad som en valuta av miljoner av människor istället för t.ex paypal. Då kommer vi inse hur sjukt under värderat allt är just nu. Allt som krävs är en riktigt bra idé och nån som vill genomföra den och att folk är villiga till förändring. Idag har vi minst av det sistnämda.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Absolut, digital valuta är fantastiskt. Jag har gjort 99.99% av mina betalningar med digital valuta de senaste 10 åren. Har haft både Visa och Mastercard under den tiden, det har fungerat felfritt!

Varför det? Är ränta av ondo? Är din källa bibeln?

Absolut.

Nej. Jag har redan förklarat varför det är fördelaktigt för ett land att ha kontroll över sin valuta.
Jag tycker att du kan bemöta det istället för att fortsätta proklamera dina påståenden.

Till detta kommer alla nackdelar med dessa "valutor". De är extremt volatila och kan därmed inte användas som faktisk valuta. De kostar enormt mycket energi att framställa.
etc etc

Banken har monopol på att ha digitala pengar. Vill du lagra dom gratis är enda sättet under madrassen.
Varför får inte jag skapa en bank och låta folk ha pengar där och konkurrera?

Fördelaktigt för landet att ha kontroll på valutan, för det är folket som tar smällen.
NEO tar mycket mindre energi än dagens banksystem. Visar bara brist på din kunskap. Du ser bitcoin, diskuterar bitcoin osv.

Permalänk
Avstängd

Du får väl skapa en bank om du vill?
Och vad menar du med att det kostar att ha pengar på en bank? Inflation eller vet du inte vad ränta är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Banken har monopol på att ha digitala pengar. Vill du lagra dom gratis är enda sättet under madrassen.
Varför får inte jag skapa en bank och låta folk ha pengar där och konkurrera?

Fördelaktigt för landet att ha kontroll på valutan, för det är folket som tar smällen.
NEO tar mycket mindre energi än dagens banksystem. Visar bara brist på din kunskap. Du ser bitcoin, diskuterar bitcoin osv.

Kunde inte låta bli att svara.

Självklart kan du skapa en bank. Du behöver bara som vanligt start kapital och tillstånd.

Alltså sparar du pengar på banken så betalar banken dig för dom lånar dom. Visst är det lågt men ingen storbank har konkat i Sverige under modern tid.

Forex privat konton är också helt gratis. Andra tar ca 250kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på produkt och värdering. Om man anser att värderingen är felaktigt osv så innebär inte det per automatik att man tycker produktenen är dålig. Jag tror det är de som många verkar hänga upp sig på och inte förstå.

Permalänk
Medlem

@Implor:
Skillnaden mot krypto är att du med 3 klick kan bli din egna bank. Du behöver inget startkapital eller tillstånd.
Banker skapar också pengar från tomma intet när du har pengar hos dom som de sedan lånar ut och tar ränta på... https://www.youtube.com/watch?v=uCarEUdHiP0

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse:

@Implor:
Skillnaden mot krypto är att du med 3 klick kan bli din egna bank. Du behöver inget startkapital eller tillstånd.
Banker skapar också pengar från tomma intet när du har pengar hos dom som de sedan lånar ut och tar ränta på... https://www.youtube.com/watch?v=uCarEUdHiP0

Nä du skapar ingen bank.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stisse:

@Implor:

Visa gärna hur man kan bli en egen bank med 3 klick.
Det finns absolut ingenting som säger att man inte kan skapa en "fractional reserve krypto". Det finns antagligen redan.

Er totala brist på förståelse av penningpolitik och centralbanker får er att dra löjligt felaktiga slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse:

@Implor:

Vad menar du med att vara egen bank i detta sammanhang?

Permalänk
Medlem

"Digital valuta som inte påverkas av landets ekonomi är ännu ännu bättre."

Detta ser jag också dom en fördel. Tänker korrupta länder med hyperinflation. Kan människorna handla med en kryptovaluta som är stabilare än landets egna leksakspengar så är mycket vunnet. Likaså om man ska ge bistånd kan man skicka det direkt till mottagaren digitalt istället för att det mesta försvinner på vägen på grund av korruption.

Motargumentet är att digitala valutor inte heller är särskilt stabila. Men jag tror att så småningom kommer det finnas stabila fria kryptovalutor som kan användas över hela världen. Vi är inte där ännu men detta är ju slutmålet.

När det gäller "bubblan" så varierar värdet mycket på grund av osäkerhet om framtiden. Så småningom bör väl osäkerheten om framtiden minska och värdet bli stabilare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joakim99:

Misstänker att hen menar följande:
Man kan väl starta en egen verksamhet för att hålla i onlinewallets åt andra eller en onlineverksamhet för trading av valutor.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Du skapar din bitcoin plånbok t.ex. du äger då dina egna pengar och du är då banken som har koll på dina egna pengar. Du behöver ingen annan part som säger att du har X kronor på ditt konto. Du behöver ingen tredje part för att skicka eller ta emot pengar. Du kan använda din btc till att köpa en annan coin som tillåter dig att låna ut och ta ränta på dina bitcoin UTAN någon mellanhand. Du är din egna bank.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@ronnylov: Förklara syftet med dagens penningpolitik. Reporänta, inflationsmål etc. Om du inte kan göra detta så kan man inte ta dig seriöst när du säger att du vill avskaffa det.

Permalänk
Medlem

Många kryptovalutor kör med slogan "be your own bank". Med det menas nog mest att man inte behöver ett bankkonto utan kan istället ha en digital wallet som man själv har kontrollen över. Vill man ha ränta så finns det "proof of stake", att man får belöningar om man låser in kryptovaluta i sin wallet. Nu gäller detta inte bitcoin specifikt men tekniken finns och används i andra kryptovalutor, Har hört talas om att man också kan låna och låna ut kryptovaluta via decentraliserad blockkedjeteknik men detta har jag inte testat själv (vet inte hur de löser det med säkerheter och liknande, jag skulle inte våga låna ut något till en okänd person). Det finns också blockkedjebaserade decentraliserade kryptovalutabörser (detta har jag testat och det funkar bra). Så i princip det mesta man kan göra på banken skulle man kunna sköta med decentraliserade lösningar. Tekniken finns och den kommer allt mer.

Så i praktiken kan det liknas med att man har sin egen bank. Bankerna kan ersättas i teorin om världen accepterade kryptovalutor som betalningsmedel. Det är också därför bankmänniskorna gör allt de kan för att stoppa kryptovalutor. Hörde till och med talas om en svensk bank som förbjuder sina anställda att inneha kryptovalutor. Låter som ett brott mot personliga integriteten i mina ögon att man inte får använda sina pengar hur man vill. Men det ses väl som lojalitetsbrott att gynna konkurrerande teknik antar jag. Typ att man som bankanställd startar en egen bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Du citerade nog fel person :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Vad menar du med att du tror på tekniken?
Menar du att du tycker att blockchains och smarta kontrakt är bra idéer i allmänhet eller att de är bra för just "valutor"?

Jag tror också på tekniken, men inte som valuta. Det är som att uppfinna en gräsklippare och använda den till att vässa pennor.

Jag tycker absolut att det är intressant att utforska vad blockkedjor och smarta kontrakt kan användas till. Huruvida det kommer att användas som valutor återstår att se... vad man nu menar med valutor? Kommer kryptovalutor att ersätta vanliga FIAT-valutor? Det tror jag inte. Kan det fungera som ett kompletterande system? Det tror jag. Exempelvis om jag träffar en person i något godtyckligt land och bara på några sekunder kan föra över pengar digitalt till denna oavsett vad personen kommer ifrån, det är helt klart en fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Du citerade nog fel person :).

Det tror jag inte. Däremot var du taggad i citatet och det rörde nog till det mer än nödvändigt.

Permalänk
Avstängd

@ronnylov: Ingen kommentar om penningpolitik?
Det är väl ändå rimligt att man inte får försätta sig för enorma ekonomiska risker hur som helst när man jobbar på en bank?