Vaunt är smarta glasögon från Intel

Permalänk
Melding Plague

Vaunt är smarta glasögon från Intel

Intel visar sina smarta glasögon Vaunt, vilket är företagets tolkning av konceptet med bild som projiceras direkt på användarens näthinna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kingsman gjorde det först...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Dags för massa Glassholes på stadens gator och torg igen alltså? Härligt... Inte. Men vem vet, kanske de lyckats lösa det på ett bättre sätt än Google (Gl)ass.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Som en tekniknörd så tycker jag det här låter jättecoolt och framtiden.
Men som en vuxen konsument så undrar jag vad mitt användningsområde egentligen skulle vara.

Kanske att det kan vara användbart för folk som ändå bär glasögon, men annars känns det långsökt att kränga på sig ett par glasögon bara för att kolla klockan

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Om de gick att få slipade och antireflexbehandlade (vilket dock torde vara suboptimalt för projiceringen förstås) så vore de helt klart mycket mer intressanta än Googles variant.

Men då ska man ha ett användningsområde också. Och stå ut med att ladda stup i kvarten. Och stå ut med enligt min erfarenhet oftast problematisk bluetoothanslutning. Och antagligen någon jäkla special-app. Så nej, inget för mig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Ballt

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Dags för massa Glassholes på stadens gator och torg igen alltså? Härligt... Inte. Men vem vet, kanske de lyckats lösa det på ett bättre sätt än Google (Gl)ass.

Tycker detta verkar skilja sig ganska mycket från Glass, här handlar det om passiva notifieringar utan kameror eller andra sensorer och mer som en smart klocka. Vill du veta vad klockan är, titta snett upp (eller var bilden nu är) istället för att ta fram mobil / klocka. Stod inte mycket om styrning men om man samtidigt röststyr mobilen kan man få sökresultat och liknande där kanske.
Nischad produkt helt klart men även rätt häftig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Fördelen:

Permalänk
Medlem

Litet plus i jobbet, ha manual eller instruktioner där så man slipper ha laptopen vid sidan.
Men som sagt, ett litet plus... Slippa vrida huvudet
Beror på hur mycket som kan visas, är det nån ikon eller textmängd ala sms så är det totalt värdelöst.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Kingsman gjorde det först...

Kingsman gjorde ingenting först. En bond-ripoff på 2010 talet är så efter som de kan bli

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Som en tekniknörd så tycker jag det här låter jättecoolt och framtiden.
Men som en vuxen konsument så undrar jag vad mitt användningsområde egentligen skulle vara.

Kanske att det kan vara användbart för folk som ändå bär glasögon, men annars känns det långsökt att kränga på sig ett par glasögon bara för att kolla klockan

Yrkeslivet, yrkeslivet, yrkeslivet! Jag som jobbar inom bygg och anläggning skulle älska att se dessa (framtida, mer utvecklad version) i branschen. Tänk att ständigt kunna ha ritningar, egenkontroller, instruktioner mm i periferin. Som dessutom kan anpassa sig efter var och när i skedet man är just där och då. Förstärkt verklighet kommer att skapa betydligt större framgång än virtuell verklighet - men jag tror att det ligger 15-20 år bort i tiden innan det är redo

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Coolt

Bränner bilden fast om man har samma bild för länge............

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Inaktiv

Intel Vaunt - See Spectres, get a Meltdown

Tveksam till dessa produkter, ännu mer (spion)kameror som är ute och far.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Coolt

Bränner bilden fast om man har samma bild för länge............

Eye-tattoo

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Som en tekniknörd så tycker jag det här låter jättecoolt och framtiden.
Men som en vuxen konsument så undrar jag vad mitt användningsområde egentligen skulle vara.

Kanske att det kan vara användbart för folk som ändå bär glasögon, men annars känns det långsökt att kränga på sig ett par glasögon bara för att kolla klockan

Jag kan tänka mig att det finns viss relevans i dagens samhälle av ökade krav på privatliv och personlig integritet. Det kan ju vara en eftertraktad feature att det inte syns att man sysslar med online-grejer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Döballt ju! Hade varit galet smidigt att ha på jobbet där man inte får ha telefonen synlig, men ändå behöver ha koll på tid, notifikationer etc. Kan man ha to-do-listor synliga också blir det nog ett köp, förutsatt att man kan ha styrka på glasen. Skadar ju inte att de, till skillnad från Google glass, faktiskt var ganska snygga också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: Keychron K3v2 (Banana-switchar) | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Razer DeathAdder V3 Pro | Odin Infinity XL Stealth Edition | HP Omen 27i |

Permalänk
Medlem

Som google också insåg så är dessa former av displayer något som kommer gå hem hos företag långt före konsumenter. Där finns en mycket högre tolerans för att se lite lustig ut eller bära exempelvis kameror. Det är ett hjälpmedel för att kunna arbeta effektivare/säkrare jämfört med sk. (gl)assholes som glider runt och filmar i tid och otid.

Skrivet av anon5930:

Intel Vaunt - See Spectres, get a Meltdown

Tveksam till dessa produkter, ännu mer (spion)kameror som är ute och far.

Skickades från m.sweclockers.com

Förutom att artikeln specifikt nämner att de inte har kamera.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem

Undrar hur lång tid det tar innan Apple kommer med sina iGlasses och hävdar att de har återuppfunnit och revolutionerat glasögon.

Visa signatur

Main Fractal R5, 6700K, GTX 980 Ti, 32 GB DDR4 (4x8 GB), 2x240GB SSD, MSI Z170-A-G45
Old Fractal R3, 2500K, GTX 970, 16 GB DDR3 (2x8 GB), 120GB SSD, 2TB HDD, ASUS P8Z68-V Pro/Gen3
Lap Lenovo T440, 4300U, HD4400, 12 GB DDR3, 240 GB SSD
Htpc Mac mini Server (mid 2011), HD3000, 4 GB DDR3, 2x500 GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hetzz:

Som google också insåg så är dessa former av displayer något som kommer gå hem hos företag långt före konsumenter. Där finns en mycket högre tolerans för att se lite lustig ut eller bära exempelvis kameror. Det är ett hjälpmedel för att kunna arbeta effektivare/säkrare jämfört med sk. (gl)assholes som glider runt och filmar i tid och otid.

Anklagade du precis alla glasögonbärare för att se lite lustiga ut? För de där såg inte lustigare ut än några andra glasögon, långt mycket mindre lustiga än att glida omkring i pilotbågar imo

Pilotbågar var vad jag gömde mig bakom de första tio åren med glasögon, en olycklig trend som kommit tillbaks i mode. Snyggt som solglasögon, väldigt få kommer undan med att bära dem som vanliga glasögon utan att det ser malplacerat ut.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Lego Master

Laser i ögat. Är det "snigel på ögat" v.2018?

I övrigt, askoolt. Jag vill ha två.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av cluster-:

Undrar hur lång tid det tar innan Apple kommer med sina iGlasses och hävdar att de har återuppfunnit och revolutionerat glasögon.

https://www.youtube.com/watch?v=eJyMEkb_8to

OT
Dessa ser då bra mycket snyggare ut en GoogleGlass. Bör ju inte vara så svårt att ha några olika modeller heller, kanske i samarbete med någon befintlig tillverkare av glasögonbågar.

Om bilden projiceras direkt på näthinnan borde ju inte glasen spela någon roll så man kan köra med egen slipning.

Tror användningsområdet fortfarande är begränsat, men man fantiserar ju om Terminator-versionen med en massa sensorer som ger information om omgivningen. Integritetsfrågan blir dock ett separat kapitel som dessa verkar slippa om de saknar kamera.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hetzz:

Som google också insåg så är dessa former av displayer något som kommer gå hem hos företag långt före konsumenter. Där finns en mycket högre tolerans för att se lite lustig ut eller bära exempelvis kameror. Det är ett hjälpmedel för att kunna arbeta effektivare/säkrare jämfört med sk. (gl)assholes som glider runt och filmar i tid och otid.

Förutom att artikeln specifikt nämner att de inte har kamera.

Hm, måste ha slumrat till när jag läste om detta igår. Som ren display känns det genast mycket vettigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Monokrom skärm, ändå så kommer första "apparna" att vara pr0n. :/

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Andelen studenter som bär glasögon kommer närma sig 100%, iallafall under tentaperioderna

Permalänk
Avstängd

Man kan ju hoppas de kan utveckla dessa laser projektorer till att ge en en bild med högre upplösning, smidiga VR glasögon vore ju inte dumt.

Skrivet av Ozzed:

Dags för massa Glassholes på stadens gator och torg igen alltså? Härligt... Inte. Men vem vet, kanske de lyckats lösa det på ett bättre sätt än Google (Gl)ass.

Skrivet av anon5930:

Intel Vaunt - See Spectres, get a Meltdown

Tveksam till dessa produkter, ännu mer (spion)kameror som är ute och far.

Skickades från m.sweclockers.com

Kameranojan verkar vara utbredd i sverige. Fattar inte riktigt varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Som en tekniknörd så tycker jag det här låter jättecoolt och framtiden.
Men som en vuxen konsument så undrar jag vad mitt användningsområde egentligen skulle vara.

Kanske att det kan vara användbart för folk som ändå bär glasögon, men annars känns det långsökt att kränga på sig ett par glasögon bara för att kolla klockan

Som redan sagts, finns många bransher där denna teknik är användbar. Detta känns ungefär som en Hololens fast i ett mindre format vilket är välkommet! Behövs mycket forskning på HMD (head mounted displays) och det är väl inte omöjligt att tänka sig att "smarta glasögon" eller "smarta linser" kommer ersätta smartphones i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Kingsman gjorde ingenting först. En bond-ripoff på 2010 talet är så efter som de kan bli

Nähä, säger du det?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Vore bra om man även kunde zooma med de.

Permalänk
Inaktiv

Säkert kan någon ta sig in bakvägen och se vad man tittar på.

Permalänk
Medlem

Skulle vara nice om man kunde lägga in sin synstyrka så man kan använda dom som riktiga glajjor också^^

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4