Vaunt är smarta glasögon från Intel

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wiley:

Skulle vara nice om man kunde lägga in sin synstyrka så man kan använda dom som riktiga glajjor också^^

Det kan man! Såg att det diskuteras lite om det här, så lägger till det i nyhetstexten.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Det kan man! Såg att det diskuteras lite om det här, så lägger till det i nyhetstexten.

Bra!
Alltid kul att hjälpa till

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiley:

Skulle vara nice om man kunde lägga in sin synstyrka så man kan använda dom som riktiga glajjor också^^

Eller mjukvara som hittar optimala inställningar för dig.

8-)

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Haha! On point!

Visa signatur

Main Fractal R5, 6700K, GTX 980 Ti, 32 GB DDR4 (4x8 GB), 2x240GB SSD, MSI Z170-A-G45
Old Fractal R3, 2500K, GTX 970, 16 GB DDR3 (2x8 GB), 120GB SSD, 2TB HDD, ASUS P8Z68-V Pro/Gen3
Lap Lenovo T440, 4300U, HD4400, 12 GB DDR3, 240 GB SSD
Htpc Mac mini Server (mid 2011), HD3000, 4 GB DDR3, 2x500 GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Eller mjukvara som hittar optimala inställningar för dig.

8-)

För oss gubbar/tanter, applicera en inställning så har man läsglas/terminalglas/standard. Sci-Fi idag tack, make it happen. Har pengar som brinner i fickorna för en dylik produkt.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Eller mjukvara som hittar optimala inställningar för dig.

8-)

Fan va coolt!

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

För oss gubbar/tanter, applicera en inställning så har man läsglas/terminalglas/standard. Sci-Fi idag tack, make it happen. Har pengar som brinner i fickorna för en dylik produkt.

Eller om vi nu ändå drömmer, lasern skulle ju kunna agera eyetracker och automatiskt anpassa fokus så att det stämmer för var vi ser. Optikern får bli systemtekniker

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Wiley:

Skulle vara nice om man kunde lägga in sin synstyrka så man kan använda dom som riktiga glajjor också^^

Vore inte andra hållet bättre? Ett tillägg du kan bygga in (byta ena skalmen, eller båda) där du får AR-funktion på dina valfria brillor (givet rätt glaskvalitet). Det tror jag vore rätt väg att gå.
AR-modulen får då antingen ställas in av optiker, eller vara smart nog att mäta avstånd och vinkel till glaset för att perfekt kunna projicera.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Navigation i bilen är en spontan tanke.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av knge:

Man kan ju hoppas de kan utveckla dessa laser projektorer till att ge en en bild med högre upplösning, smidiga VR glasögon vore ju inte dumt.

Precis!
Om man kan sträcka den här tekniken att ersätta skärm+lins i en vanlig VR-hjälm, så skulle man nog kunna få till en riktigt smidig kombinerad VR/AR-lösning på sikt!
Framtiden är på väg

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W:
problemet med denna teknik är den inte stänger ute "den riktiga världen" utan den projicerade bilden läggs ovan på bilden av verkligheten. För VR behöver man skärma av omgivningen på något sätt, annars blir det AR.

Permalänk

Har läst att i framtiden kommer dom kanske tom att kunna projicera ljud in i folks öron via speciella grunkor man måste ha på sig.

Nackdelen är att man inte ser klok ut när man går runt på stan med burkar på öronen.
Men folk vänjer sig måhända?

Spännande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johandea:

@Roger W:
problemet med denna teknik är den inte stänger ute "den riktiga världen" utan den projicerade bilden läggs ovan på bilden av verkligheten. För VR behöver man skärma av omgivningen på något sätt, annars blir det AR.

Det finns det säkert ett antal lösningar för på sikt.. Om inte annat bara en primitiv uppfällbar kåpa utanför glaset

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Som en tekniknörd så tycker jag det här låter jättecoolt och framtiden.
Men som en vuxen konsument så undrar jag vad mitt användningsområde egentligen skulle vara.

Kanske att det kan vara användbart för folk som ändå bär glasögon, men annars känns det långsökt att kränga på sig ett par glasögon bara för att kolla klockan

Grävande journalistik, polisiära arbeten, högskoleprovet, tentor, kirurger etc.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Häftigt men knappast värt att betala tusentals kronor för att slippa stoppa ner handen i fickan och dra upp luren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Häftigt men knappast värt att betala tusentals kronor för att slippa stoppa ner handen i fickan och dra upp luren.

Många, inkl. mig själv, har en smartwatch för bl.a. denna funktion. Alltså att diskret kunna kolla vem som ringer/skickar meddelande/mail.

...och ja... för detta betalades tusentals kronor.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Enligt Intel är dock lasern så pass svag att den klassas som ofarlig.

Undrar om man verkligen kan lita på det. Kanske kortsiktigt men långsiktigt skulle det kunna vara skadligt för synen.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Eller om vi nu ändå drömmer, lasern skulle ju kunna agera eyetracker och automatiskt anpassa fokus så att det stämmer för var vi ser. Optikern får bli systemtekniker

...med 20ms lag... folk skulle gå runt som fyllon överallt

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av iBigs:

...med 20ms lag... folk skulle gå runt som fyllon överallt

Du missförstår hur man drömmer, det där får ingenjörerna lösa

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orber:

Undrar om man verkligen kan lita på det. Kanske kortsiktigt men långsiktigt skulle det kunna vara skadligt för synen.

Vi släpper ju in elektromagnetisk strålning rakt in i ögonen nästan konstant från det vi kliver upp på morgonen tills vi går och lägger oss. Ser inte hur detta skulle vara någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Anklagade du precis alla glasögonbärare för att se lite lustiga ut? För de där såg inte lustigare ut än några andra glasögon, långt mycket mindre lustiga än att glida omkring i pilotbågar imo

Pilotbågar var vad jag gömde mig bakom de första tio åren med glasögon, en olycklig trend som kommit tillbaks i mode. Snyggt som solglasögon, väldigt få kommer undan med att bära dem som vanliga glasögon utan att det ser malplacerat ut.

Nej det gjorde jag inte, läs vad jag skrev istället för att leka kränkt. Har själv haft glasögon i ca 15 år. Du kan inte övertyga mig att Google Glass ser ut som ett par vanliga glasögon, då hade inte stormen vart som den var när de började dyka upp bland vanligt folk.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hetzz:

Nej det gjorde jag inte, läs vad jag skrev istället för att leka kränkt. Har själv haft glasögon i ca 15 år. Du kan inte övertyga mig att Google Glass ser ut som ett par vanliga glasögon, då hade inte stormen vart som den var när de började dyka upp bland vanligt folk.

Läste du vad jag skrev? Ja, jag lekte! kränkt, får väl slinga in en smiley mellan varje ord nästa gång

Detta handlade dessutom inte om Google Glass utan en annan produkt och prototypen i bilden ser väldigt neutrala ut.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingsX:

Många, inkl. mig själv, har en smartwatch för bl.a. denna funktion. Alltså att diskret kunna kolla vem som ringer/skickar meddelande/mail.

...och ja... för detta betalades tusentals kronor.

Förstår inte varför någon skulle köpa det för att bara kunna göra det du beskriver, vad jag däremot kan förstå med smartklockor är att dom kan ha vissa fitness funktioner och att detta då är ett utav anledningarna att köpa en. Gör man bokstavligen inget annat än det du redan (nästan) lika snabbt kan göra på telefonen så är det enligt mig pengar i sjön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iBigs:

...med 20ms lag... folk skulle gå runt som fyllon överallt

20ms? Om jag kan ha 8ms till en server som ligger på en helt annan plats i Sverige så borde informationen som skall färdas så kort sträcka rimligen vara betydligt mindre..?

Permalänk
Medlem

Ser fränt ut, men kanske borde hålla sig undan de första modellerna ifall det visar sig att de faktiskt kan skada dina ögon. Lite halvt sådär om man blir mer blind än vad man redan är. Oavsett styrka så är det ju en fokuserad stråle ljus i en våglängd. Kan tänka mig att detta är något som kan orsaka besvär vid kontinuerligt användande.

Permalänk
Medlem

Länkad produkt -> G4560, för att den finns men ingen kan få tag i en?