Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

Eh... Fler än 50% kan vara bättre än genomsnittet. T.ex. om du har många femmor, sexor och sjuor på 1-10 skalan och sen en drös ettor så kan de flesta vara över snittet.

Exempelvis:
4st 1:or
2st 2:or
3st 5:or
6st 6:or
7st 7:or
Snittet blir (4*1+2*2+3*5+6*6+7*7)/22= 4.9. Alltså är 16st av 22 (73%) bättre än snittet i exemplet.

Det var ju iofs en helt korrekt och intressant infallsvinkel på det hela, jag har uppenbarligen utgått från att man menar median-föraren Man kan ju undra hur detta påverkar hur folk svarar när de får frågan om de tror att de är bättre än genomsnittsföraren?

Permalänk
Medlem

Pendlar motorväg till.jobbet varje morgon, då och då händer det, när man ligger i vänsterfilen, att någon dåre kör en upp i röven och blinkar med helljuset för att signalera "flytta på dig!".

Jag hade väl för fan flyttat in mig i högerfilen om de är en lucka, tänker inte kasta mig in framför en bil i högerfilen bara för att du har bråttom....

Vid dessa situationer brukar jag istället trycka på bromsen ( ja jag vet de är möjligen lika korkat ), men jag blir så förbannad på alla stressade dårar i trafiken 😂

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Jag är snart 21, tog körkort 1 vecka efter min 18årsdag, och kan ju säga att jag blir jävligt ofta förbannad i trafiken på andra trafikanter. Folk kör verkligen som idioter. Blev för något år sedan frågad av min lillebror (då ~17 år), varför jag alltid är så arg när jag kör. För ca ett halvår sedan tog även han körkort, och sa efter kanske 2 veckor med körkort såhär till mig: "nu förstår jag varför du alltid är så arg.... folk kör ju fan som idioter".

Känns som att merparten av personer med körkort inte vet vart blinkerspaken sitter, de vet inte hur bromsen fungerar och de vet ej hur man använder backspegel eller hur man vrider på huvudet vid filbyte. Har aldrig själv råkat ut för en olycka, men har flertalet gånger varit alldeles för nära i mitt tycke, merparten av dessa gånger har varit andra förare som inte ser sig för eller som tycker det är kul att få folk att behöva tvärnita när de svänger ut i en korsning där de har väjningsplikt.

Enligt min erfarenhet är det ingen skillnad heller mellan olika åldersgrupper. Sett både nyblivna förare, mellanålders män/kvinnor och även äldre gubbar eller gummor Speciellt ställd blir man ju när man blir omkörd i 150-160 knyck av en man med fru och barn i bilen. Hur tänker dessa människor egentligen?

Självklart gör alla fel ibland, men absolut inte så ofta som man ser folk göra fel haha.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av JesperDa:

Pendlar motorväg till.jobbet varje morgon, då och då händer det, när man ligger i vänsterfilen, att någon dåre kör en upp i röven och blinkar med helljuset för att signalera "flytta på dig!".

Jag hade väl för fan flyttat in mig i högerfilen om de är en lucka, tänker inte kasta mig in framför en bil i högerfilen bara för att du har bråttom....

Vid dessa situationer brukar jag istället trycka på bromsen ( ja jag vet de är möjligen lika korkat ), men jag blir så förbannad på alla stressade dårar i trafiken 😂

Om du pendlar på motorväg varje dag, hur kommer de sig att du ligger i vänsterfilen?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Om du pendlar på motorväg varje dag, hur kommer de sig att du ligger i vänsterfilen?

Köra om lastbilar t.ex?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Om du pendlar på motorväg varje dag, hur kommer de sig att du ligger i vänsterfilen?

För att jag håller mer än 110 eller kör om lastbilarna som kommer med färjan på morgonen. Och om jag kommer "ifatt" någon så börjar jag inte blinka och ha mig, utan jag väntar snällt bakom med avstånd, tills personen självmant kör in i högerfilen

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Sötast
Skrivet av Kevlarheart:

Om du pendlar på motorväg varje dag, hur kommer de sig att du ligger i vänsterfilen?

Do you even...?

Skrivet av JesperDa:

För att jag håller mer än 110 eller kör om lastbilarna som kommer med färjan på morgonen.

Tss, vilka lastbilar?

Kör där varje dag och jag ser då aldrig några X)

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

https://preview.ibb.co/ixJiMH/rondellen.png

jag är röd, han är blå, hans fil försvinner och min finns kvar. Hur gör JAG fel? Han MÅSTE svänga ut och kan ur högerfil inte fortsätta i rondellen.

Man ser klart och tydligt att hans fil svänger av och han måste köra över den sträckade linjen för att komma in i din fil. Eftersom han då gör att körfältsbyte så är det hans fel.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Do you even...?

Tss, vilka lastbilar?

Kör där varje dag och jag ser då aldrig några X)

Nu vet jag nu inte hur dags du kör, men om du aldrig ser någon lastbil på morgonen mellan Trbg och Malmö så är jag otroligt imponerad 😋

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Sötast
Skrivet av JesperDa:

Nu vet jag nu inte hur dags du kör, men om du aldrig ser någon lastbil på morgonen mellan Trbg och Malmö så är jag otroligt imponerad 😋

Haha, jag bara skojade

Körde 108 idag för att få lite omväxling, var rätt nice ändå. Pendlade där i 2 år innan och nu E6 i 2år, får nog börja växla oftare

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är ett samhällsproblem vi har när det kommer till trafiken. Många är för nonchalanta och förstår inte krafterna när cirka 2 ton stål/aluminium konstruktioner kommer åkande i över 100 km/h. Alltid när man åker någon längre sträcka så tycker jag att man kommer i en situation där någon beter sig på ett väldigt farligt sätt.

Jag och en kompis åkte till Västervik för något år sedan. Vi skulle precis svänga av från infarten upp på en motorväg. Jag är noga med att kolla bakom mig, framför mig och att blinka. Men helt plötsligt så kommer en svart jävla Volvo i säkert 250 km/h. Det kändes som han strök min lilla Peugeot när han åkte förbi och hela bilen började gunga lite efter det. Vägen var då ganska trafikerad och vem fan förväntar sig att någon ska komma i cirka 250 km/h bakom en? Om han hade träffat bakdelen på min bil hade båda bilarna börjat snurra och kanske kommit upp och ner. Sen att det var 10 - 20 bilar bakom som hade kunnat kört rakt in i oss och i sin tur skapat flera krockar och onödigt lidande. Nej fy fan vilken idiot. En sådan person ska inte ha körkort till något fordon. Han ska fan inte ens köra en moppe.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-P II | Intel Core i7 9700K | GTX 1070 | 16GB DDR4 2666MHz | Corsair RM750X | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Mina irritationsmoment (läs aggressionsmoment) i trafiken kan brytas ner till dessa fyra återkommande fenomen;

1. Folk som inte kan accelerera i accelerationssfält.
Är mer regel än undantag att jag hamnar bakom individer som tycker att 60 - 70 km/h är en bra hastighet att äntra en motorväg på. Speciellt Birsta norrgående där påfarten är i en brant uppförsbacke. I detta fall lägger folk i högsta växeln för snabbt vilket resulterar i att de kryper ut mot motorvägen. När jag accelererar i denna backe med min bil (105 hp) så måste jag köra 3:an-4:an mot 4000 varv för att ens ha en chans att komma upp i 100, så förstår att denna påfart är problematisk, men vissa försöker ju inte ens!

Gemensam nämnare: Ingen. Förekommer i alla åldrar och bilar.

2. Folk som kör för sakta trots bra/godkänt väglag
Händer dagligen, speciellt nu i vintertider. Jag vill sätta farthållaren på angiven hastighet och må, men dröjer inte länge fören jag kommer ikapp och måste bromsa för någon ouppmärksam eller osäker individ. Finns också ett specialfall här; de som kör 50 på 70-vägar och sen när hastighetsbegränsningen sänks till 30 så håller de samma hastighet ändå?

Gemensam nämnare: Gubbar med keps.

3. Folk som kör för på tok för snabbt
Individer som kommer med en jäkla fart och tycker att man kör för sakta och blinkar med helljusen, även fast man ligger redan 10-20 km/h över hastighetsbegränsningen. Händer främst när jag gör farthållaromkörningar p.g.a. punkt 2.

Gemensam nämnare: Audi, BMW och hantverkarskåpbilar.

4. Folk som inte blinkar eller placerar sig rätt i rondeller
Vår största folksjukdom. Får krupp varje gång jag måste stanna för att jag tror att individen i rondellen ska rakt fram, men i själva verket svänger höger. Ofta är denna bil placerad mer mot mitten eller vänster än höger. Tycker folk borde ha lärt sig av andra vid det här laget hur och varför man ska blinka, även fast det inte ingick i utbildningen.

Gemensam nämnare: Medelålders och äldre. Tror körskolelärare trycker extra på rondellkörning nu för tiden, så bedömer att yngre förare hanterar rondeller i genomsnitt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Förlåt mig men vad är meningen med att blinka vänster i rondeller? Blinkar du vänster så fort det finns möjlighet att svänga höger på vanliga vägar också? Blinkar man inte höger så ska man fortsätta köra i rondellen, att blinka vänster och sen snabbt slå på högerblinkersen när man ska ut gör bara mer skada än nytta.

För att visa vart man skall

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Andra gången påkörd i sidan av en person som låg i högerfilen i en tvåfilig rondell och fortsatte vänster när jag låg i vänsterfil och skulle ut ur rondellen. samma sak här, inga större skador men man börjar ju fundera på hur personerna dels klarat uppkörningen och dels lyckats bli yrkeschaufförer

Ja, fast ligger du i vänsterfilen och kör på någon i högerfilen är det såvitt jag vet du som är vållande?

EDIT: Såg att det redan var avhandlat i någon printscreen som ej gick att nå.
I ditt fall var det ju inte "en tvåfilig rondell" om den blir enfilig lite varsom

Hursom verkar någon citerat mig och tro att högerfilen automatiskt har väjningsplikt gentemot vänsterfilen, så man får fortsätta med någon annan istället.

lev väl!

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Folk kör generellt ganska bra tycker jag, jag kör inte särskilt bra dock!
Kör sällan för fort, blinkar alltid dit jag ska svänga och håller allt som oftast goda avstånd. Men jag blir snabbt osäker när det händer något oväntat plötsligt vilket leder till märkliga handlingar av mig.

Jag skulle köra om en bil som pendlade mellan 70 och 90 på en 90-väg härom dagen, såg ingen i mötande fil så jag påbörjade min omkörning. Från ingenstans började ett par helljus blinka, det var visst en bil i mötande fil, men han hade inga ljus fram på bilen och i Sverige är det mörkt nästan hela tiden såhär års. Jag blev såklart jättestressad och bromsade lite för hårt för att snabbt komma in bakom den bil jag höll på att köra om vilket slutade med att jag blev påkörd i baken av en annan bil som också gjorde en omkörning samtidigt som mig. Jag vet att han låg bakom mig, men stressen tog över vilket ju såklart är mycket dåligt av mig.

Ingen blev skadad och föraren utan ljusen tog fullt ansvar, efter en stund. Men nu väntar jag på polisen och försäkringsbolagens beslut.

Tänk vad ett sådant "litet" misstag som att inte sätta på ljusen kan innebära. Eller så var det jag som var lite för snabb på omkörningen, men det känns verkligen inte som mitt fel.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

Mitt största gissel är egentligen rondeller, och då tvåfiliga sådana.
Som någon som ska in har man väjningsplikt mot båda filer, men var går gränsdragningen?
Om högerfilen är tom, och det ligger någon i vänsterfilen som inte blinkar ut, är inte högerfilen ledig då?

Är absolut med på att man kan vänta, men härikring finns det flera tvåfiliga rondeller med konstant trafik, att kunna ta sig in i det högra fältet även fast det vänstra är "upptaget" är en nödvändighet.
Problematiken ligger i de som inte blinkar i rondellerna utan glider över från vänstra till högra filen utan att blinka.
Rimligtvis borde ju den som glider över utan att blinka till en tidigare tom fil men som nu är tagen vara den vållande.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Folk kör generellt ganska bra tycker jag, jag kör inte särskilt bra dock!
Kör sällan för fort, blinkar alltid dit jag ska svänga och håller allt som oftast goda avstånd. Men jag blir snabbt osäker när det händer något oväntat plötsligt vilket leder till märkliga handlingar av mig.

Jag skulle köra om en bil som pendlade mellan 70 och 90 på en 90-väg härom dagen, såg ingen i mötande fil så jag påbörjade min omkörning. Från ingenstans började ett par helljus blinka, det var visst en bil i mötande fil, men han hade inga ljus fram på bilen och i Sverige är det mörkt nästan hela tiden såhär års. Jag blev såklart jättestressad och bromsade lite för hårt för att snabbt komma in bakom den bil jag höll på att köra om vilket slutade med att jag blev påkörd i baken av en annan bil som också gjorde en omkörning samtidigt som mig. Jag vet att han låg bakom mig, men stressen tog över vilket ju såklart är mycket dåligt av mig.

Ingen blev skadad och föraren utan ljusen tog fullt ansvar, efter en stund. Men nu väntar jag på polisen och försäkringsbolagens beslut.

Tänk vad ett sådant "litet" misstag som att inte sätta på ljusen kan innebära. Eller så var det jag som var lite för snabb på omkörningen, men det känns verkligen inte som mitt fel.

Ovanligt med någon med för lite ljus, här envisas de med att köra med både halvljus och extraljus (dimljus) igång samtidigt (gärna xenonkonverterade)

Inte ditt fel,
1. mupp som inte har på ljusen
2. föraren bakom bör hålla koll, och avstånd nog att det inte ska behöva hända.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag vet inte, det känns som att attityden i trafiken blivit mycket sämre sedan alla började köpa så stora/SUV liknande bilar.

Jag tror att vettet försvann när trafikpolisen försvann. Jag kan inte säga att jag saknar dom, för vill oftast ligga i lite högre fart än på skylten men det tråkiga är att folk tar större risker och struntar i andra trafikanter. Folk som girar in med sin bil och förväntar sig att den som är bakom ska bromsa in. Jag tror det viktigaste insikten att ta med i trafiken är att man inte är mer värdefull (status/tid) än nån annan och att man inte har rätt att bete sig som man vill.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Ja, fast ligger du i vänsterfilen och kör på någon i högerfilen är det såvitt jag vet du som är vållande?

Fast nej, han som låg i högerfältet skulle inte legat bredvid honom i vänsterfältet, då de i vänsterfältet troligen ska ut i samma avfart som dig som ligger i högerfältet. Du ska isåfall släppa förbi honom först INNAN du kör in i rondellen, oavsett vilken fil du ska ligga i.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dajms:

Mina irritationsmoment (läs aggressionsmoment) i trafiken kan brytas ner till dessa fyra återkommande fenomen;

1. Folk som inte kan accelerera i accelerationssfält.
Är mer regel än undantag att jag hamnar bakom individer som tycker att 60 - 70 km/h är en bra hastighet att äntra en motorväg på. Speciellt Birsta norrgående där påfarten är i en brant uppförsbacke. I detta fall lägger folk i högsta växeln för snabbt vilket resulterar i att de kryper ut mot motorvägen. När jag accelererar i denna backe med min bil (105 hp) så måste jag köra 3:an-4:an mot 4000 varv för att ens ha en chans att komma upp i 100, så förstår att denna påfart är problematisk, men vissa försöker ju inte ens!

Gemensam nämnare: Ingen. Förekommer i alla åldrar och bilar.

Hehe, den här är lite "rolig" ändå.

Folk blir konstant bombarderade om vikten i att hålla rätt hastigheter för säkerheten och miljön i trafiken, men när man för en gångs skull hamnar i en situation där en högre hastighet medför en högre säkerhet för sig själv och medtrafikanter, ja då är man livrädd för att höra motorn vråla i 4000 RPM+

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Känns som de flesta kör rätt lugnt och sansat, iaf där jag bor. Men sen finns det alltid någon som kör som en idiot. MEN när man kommer med en traktor verkar folk i allmänhet glömma bort hur man kör bil och bli extremt stressade bara för att de inte kan köra om på en gång. Händer varje gång att det är någon som kör om i backkrön med noll sikt på andra körfältet(hände senast igår att det var nära att bli en krock). Folk som blinkar frenetiskt med helljusen bakom en, som att det skulle hjälpa. Är det en väg utan möjlighet för mig att köra åt sidan så kan jag inte göra så mycket. En annan klassiker är folk som kör rakt ut i en korsning för att "traktorn går ändå så långsamt", sen är man en decimeter från att köra in plogen rakt i bilen för att man knappt hinner bromsa./slut på rant

Största problemet jag ser är väl annars folk som kör med telefonen i handen och folk som kör med dimljus och halvljus samtidigt.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Fast nej, han som låg i högerfältet skulle inte legat bredvid honom i vänsterfältet, då de i vänsterfältet troligen ska ut i samma avfart som dig som ligger i högerfältet. Du ska isåfall släppa förbi honom först INNAN du kör in i rondellen, oavsett vilken fil du ska ligga i.

nej
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...
2.05 och frammåt.

En rondell är en enkelriktad väg, som råkar gå runt.
Du som ligger i vänsterfilen gör ett filbyte till högerfilen, och högerfilen har inte automagiskt någon "hålla avstånds" plikt.
Däremot om du blinkar så "bör" man släppa ut dig så gott det går, men kommer du inte ut får du fint göra ett ärevarv.

"Troligtvis" ska de i vänsterfilen fortsätta köra runt i rondellen, annars ska de ligga i högerfilen.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pengen:

Enligt vägverket skall man köra hela vägen fram till hindret och där tillämpa blixtlåsprincipen. För maximal effektivitet. Alla nötter som lägger sig i vad de tror är "rätt" fil flera kilometer innan 2 filer blir en bidrar till längre köer. https://www.hd.se/2009-08-26/blixtlasmetoden--vad-galler

Sen finns det idioterna som kommer i 70 i vänsterfältet och kör ända fram och lägger sig bredvid en mindre kö av tre bilar (vid exempelvis rödljus), tränger sig in med prejningsmetoden så att resterande får bromsa/stanna. Varför inte lägga sig i led med de andra tre bilarna när det finns plats? Det går ju bara sämre när alla ska trixas de sista metrarna och det slutar alltid med att någon trycker plattan i botten eller tvärbromsar.

Känns som en lika vanlig sak som att blinka när man ska ut ur cirkulationsplatsen...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dajms:

3. Folk som kör för på tok för snabbt
Individer som kommer med en jäkla fart och tycker att man kör för sakta och blinkar med helljusen, även fast man ligger redan 10-20 km/h över hastighetsbegränsningen. Händer främst när jag gör farthållaromkörningar p.g.a. punkt 2.

Gemensam nämnare: Audi, BMW och hantverkarskåpbilar.

Du hade många bra poänger, men den här tar fan priset. Dock vill jag nog klämma in mercedes i den klumpen av bilmärken, givet bara nyare modeller. Åkte riksväg 40 häromveckan, körde 130 på en 110 väg ändå kom helljusen farande i vanlig ordning.

Ont:

Varit med om 2 incidenter där jag blivit påkörd, båda på exakt samma sätt. Stod och väntade på att köra in i rondell. Haft körkort i 8 månader bara kan jag tillägga också.

Första incidenten var en tant 79 år gammal som brakade in i bakdelen av min bil i full fart med sin fula gamla ford, hennes däck kunde bara liknas vid formel 1 däck, och det var blött ute. Men vad gjorde det för skillnad, hon bromsade inte ens. Åldern hade nog gjort sitt där.

Andra gången var en yngre herre av utländsk härkomst som kom i sin rostiga mazda, han satt och rökte och satt med mobilen samtidigt. = pang. Tror ni han hade försäkring..? Nope!

Permalänk
Administrativ avgift

Därför man bor i Örebro , vi är lagom , folk släpper in en , ingen blådårre på motorvägen genom Örebro för då har vi 1000st civilpoliser. Folk kanske kör lite långsamt då och då men oftast inte för långsamt dvs de är lite för försiktiga , det enda jag reagerar på är landsvägen där folk inte lärt sig vad farthållare på.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Tror att om alla kunde låta bli att bli så uppröra på andra i trafiken så skulle olyckorna bli färre.
En arg förare är en dålig förare. Alla gör misstag ibland, även du och jag.
Att köra defensivt och backa undan istället för att vara offensiv och hinna före hela tiden.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

@rolle80: se något av mina tidigare inlägg med bild, orkar inte länka den en fjärde gång.

försvinner högerfältet så jag har absolut inte väjningsplikt i vänsterfilen
där jag kör ut, i vänsterfil, försvinner högerfilen som också måste köra ut vid samma utfart, ska man vidare är det enfiligt och endast vänsterfilen som finns att tillgå.

denna lösning finns på flertalet platser i Norrköping och jag vet exakt hur det fungerar och att jag i detta fallet har rätt.

Föreslår att du lägger en edit på ditt första inlägg så slipper du fler envetna.
Är ju faktiskt inte det du skrivit. "en tvåfilig rondell"

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

"Jag kan köra rätt och alla andra gör fel!" Förare i ett nötskal. Jupp, även DU.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Ovanligt med någon med för lite ljus, här envisas de med att köra med både halvljus och extraljus (dimljus) igång samtidigt (gärna xenonkonverterade)

Inte ditt fel,
1. mupp som inte har på ljusen
2. föraren bakom bör hålla koll, och avstånd nog att det inte ska behöva hända.

Möter dagligen bilar som inte har ett lyse på bilen tänt.. Även när det är mörkt, men det är lite mer sällan.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Cyklar till jobbet och passerar Vasagatan varje dag finns många idioter där ute både bland cyklister och bilister samt en och annan gångtrafikant

Har blivit prejjad av både bussar och taxi som kommit bakom mig och sedan svängt in precis framför.

En kärring bytte fil vid heldragen linje utan att blinka hon touchade mitt framdäck och smet när jag kom i fatt henne och skällde ut henne sa hon att hon inte såg mig (har 2000lumens lampor) frågade varför hon smet hon bad iallafall om ursäkt.

En morgon knatade ett dum blondin stirrandes i sin telefon ut framför mig vid övergångsställe (hon hade rött) men eftersom det inte kom någon bil tyckte hon att det var ok att gick ut han bromsa lite men körde in i henne hon tyckte jag var dum i huvudet och att jag skulle se upp att jag hade grönt och att hon gick mot rött brydde hon sig inte om.