Permalänk
Medlem

Kopplings problem Hjälp!!!

Tjena! Tänkte fråga er om ni kanske haft samma problem som jag nu har med min bil.
Det är så att jag skulle köra till jobbet. På 70 vägen började kopplingen strula till den ville inte ner så då tryckte jag ner kopplingen med väldigt mycket vänster fot funkade inte det heller hann att komma in på en busshållsplats så jag kunde starta om bilen efter omstartning funkade de att trycka ner kopplingen men då började andra problemet ingen växel vill funka att få in bara när bilen är avstängd. Var ute och kolla lite till idag och när jag skulle prova så starta jag på 1:ans växel ( bromsen och koppling ner tryckt ) men så fort jag slapp på bromsen ( koppling fortfarande nere ) så började bilen rulla fram. Vad kan felet vara?

Bilen är en VW GOLF IV 2001 tackar och bockar för all hjälp jag kan få. Notera att jag är en icke kunnig inom bilar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av V3N:

Tjena! Tänkte fråga er om ni kanske haft samma problem som jag nu har med min bil.
Det är så att jag skulle köra till jobbet. På 70 vägen började kopplingen strula till den ville inte ner så då tryckte jag ner kopplingen med väldigt mycket vänster fot funkade inte det heller hann att komma in på en busshållsplats så jag kunde starta om bilen efter omstartning funkade de att trycka ner kopplingen men då började andra problemet ingen växel vill funka att få in bara när bilen är avstängd. Var ute och kolla lite till idag och när jag skulle prova så starta jag på 1:ans växel ( bromsen och koppling ner tryckt ) men så fort jag slapp på bromsen ( koppling fortfarande nere ) så började bilen rulla fram. Vad kan felet vara?

Bilen är en VW GOLF IV 2001 tackar och bockar för all hjälp jag kan få. Notera att jag är en icke kunnig inom bilar

mycket möjligt för kopplingsras

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ju även vara kopplingscylindern som är utsliten, jag vet inte exakt hur Golven är byggd men efter 16 år så är den nog inte fräsch.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Be en vän/bekant/övrig bilkunnig människa om hjälp då det finns my let som kan vara orsaken och man behöver ha bilen till hands för att kunna fastställa felet.
Som tur är så finns det oändligt med reservdelar både nytt o begagnat samt folk som är duktiga på just Golf, så reparation bör inte slita hål i plånboken

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Ett tips kontrollera även bromsvätske behållaren efter vätska då denna fungerar för bromsar och koppling.
Brukar vara så att en viss nivå krävs för just kopplingen.

Har kopplingen kännts mjuk?

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12400F , RAM: 32GB 7200 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Noctua DH-14, GPU: Palit RTX 3090 Gamerock OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcliteRX:

Ett tips kontrollera även bromsvätske behållaren efter vätska då denna fungerar för bromsar och koppling.
Brukar vara så att en viss nivå krävs för just kopplingen.

Har kopplingen kännts mjuk?

Var och kollade även det idag men inte var det de. Oljan låg perfekt i nivån. Kopplingen just nu känns väldigt stum

Permalänk
Medlem

Koppling, slavcylinder, urtrampningslager. En eller flera har uppenbart fallerat. Tyvärr inget du kan "snabbfixa" själv utan det är verkstad som gäller tyvärr.

För referens så hade damen min problem med sitt urtrampningslager på sin Golf 2005, själva kopplingen var ok men lagret var helt slut och när lådan ändå är nere så byter man allt för bara en liten summa extra istället för att snåla. Jobbet är det dyra inte delarna.

Vi bor i mellan Stockholm och Uppsala så tog in lite priser från flera olika, både märkes och icke. Och det bästa priset jag fick var ungefär 7700 kr på en Autoexperten i Uppsala. Mekonomen skulle ha 11-12000 kr och märkesverkstäderna ville ha runt 15-16000 kr.

Bor du i en mindre stad/ort så kanske du kan hitta ännu bättre priser. Vi betalade 9700 kr inkl service på bilen på Autoexperten där i Uppsala och utav det priset var en komplett kopplingssats runt 4000 kr.

Permalänk
Medlem

@V3N: känns onekligen som slavcylidern krånglar.

Dock så brukar kopplingen slirra först om det är lammelet
Vid läck på cylinder pissar det vätska under bilen.

Bästa är nog om du har en kompis som är van att meka bilar.
Be den att hjälpa fig att titta på detta.

Om du skulle behöva nytt, så rekomenderas valfri sida som har tyskt laget då deras priser är mkt bättre än svenska. Skall du ändå byta slaven så bytt hela kopplingskittet med tryckplatta och lameller om du skall ha kvar nilen länge till.

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12400F , RAM: 32GB 7200 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Noctua DH-14, GPU: Palit RTX 3090 Gamerock OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcliteRX:

@V3N: känns onekligen som slavcylidern krånglar.

Dock så brukar kopplingen slirra först om det är lammelet
Vid läck på cylinder pissar det vätska under bilen.

Bästa är nog om du har en kompis som är van att meka bilar.
Be den att hjälpa fig att titta på detta.

Om du skulle behöva nytt, så rekomenderas valfri sida som har tyskt laget då deras priser är mkt bättre än svenska. Skall du ändå byta slaven så bytt hela kopplingskittet med tryckplatta och lameller om du skall ha kvar nilen länge till.

Ah visst kan jag höra med en mekar vän fast dom brukar oftast ha händerna fulla men får höra med någon då. Blir nog att fixa nuvarande problem och sälja burken och kolla Volvo

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Koppling, slavcylinder, urtrampningslager. En eller flera har uppenbart fallerat. Tyvärr inget du kan "snabbfixa" själv utan det är verkstad som gäller tyvärr.

För referens så hade damen min problem med sitt urtrampningslager på sin Golf 2005, själva kopplingen var ok men lagret var helt slut och när lådan ändå är nere så byter man allt för bara en liten summa extra istället för att snåla. Jobbet är det dyra inte delarna.

Vi bor i mellan Stockholm och Uppsala så tog in lite priser från flera olika, både märkes och icke. Och det bästa priset jag fick var ungefär 7700 kr på en Autoexperten i Uppsala. Mekonomen skulle ha 11-12000 kr och märkesverkstäderna ville ha runt 15-16000 kr.

Bor du i en mindre stad/ort så kanske du kan hitta ännu bättre priser. Vi betalade 9700 kr inkl service på bilen på Autoexperten där i Uppsala och utav det priset var en komplett kopplingssats runt 4000 kr.

Just det jag menade med priste.

Som exempel så fick jag min koppling orginal sachs med slavcylinder för halva priset getemot i svergie för att jag beställde från tyskland detta till saab.
Samma fick jag till min focus för kopplingen.

Skrivet av V3N:

Ah visst kan jag höra med en mekar vän fast dom brukar oftast ha händerna fulla men får höra med någon då. Blir nog att fixa nuvarande problem och sälja burken och kolla Volvo

En van person som meckar så skulle jag säga att det tar ca en dag att byta kopplingen beroende på hur mkt som måste plockas ner.

Hör med dina vänner så får du se vad de har för ider, men rekomenderar att beställa från tyskland särskillt när vi pratar vw kan nog skilja allt från hälften i pris för kopplingen.

Värt att notera är att verstäder inte uppskatar egenköpta varor då de icke kan ge garanti på dessa samt att de förlorar en del av sin vinst.

Har du aldrig meckat bil förut skulle jag inte rekomendera dig att byta detta själv.
Utan minst ha hjälp från ngn kunning.

Visa signatur