Gtx 970 hänger fortfarande med otroligt bra.

Permalänk
Medlem

Gtx 970 hänger fortfarande med otroligt bra.

Jag köpte mitt 970 när dem släpptes och det hänger fortfarande med otroligt bra i nya spel på höga inställningar och 2560x1600. När jag byter grafikkort så kommer jag att bygga en helt ny dator men jag har inte bråttom med tanke på hur bra det fortfarande presterar.

Någon annan som har ett 970 och känner att ni klarar er på det ett tag till?

Permalänk
Avstängd

Håller med, är nöjd med mitt GTX970 och inväntar GTX2050 och hoppas på 980Ti prestanda för 3000:-

Med lite OC och bra kylning kan man komma långt med skräddarsydda bios.

Final Fantasy benchmark.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Ja vid 1080p och 1440p presterar det bra. Sitter på 4k nu och känner att jag måste uppgradera. Inväntar GTX 2080 för det.

Permalänk
Medlem

Håller helt med! Jag spelar på 1080p, och har inga som helst problem att få tillräckligt bra prestanda. Iofs så spelar jag enbart World of Tanks och Civilization 3...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Avstängd

Nu kör jag ju 970 sli.
Tror ett 970 hade varit för dåligt för mina krav.
I alla fall i Battlefield1.
kör 2560x1440 med G-sync skärm.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Är riktigt nöjd med mitt 970, ser ingen anledning att uppgradera i dagsläget då det fungerar bra till alla spel jag spelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Håller med, är nöjd med mitt GTX970 och inväntar GTX2050 och hoppas på 980Ti prestanda för 3000:-

Med lite OC och bra kylning kan man komma långt med skräddarsydda bios.

Wait what går det att pilla på Nvidia kortens BIOS?
Trodde det bara var AMD som gick o ändra, vad har du gjort för typ av ändringar?

Permalänk
Inaktiv

Körde på mitt 970 till januari i år då jag sålde det till en polare vars 780 brann upp. Otroligt bra kort och det var grymt trofast under de 4 år jag hade det. Skulle säga att 970/980/980 ti är några av dem bästa korten om man får dem för bra pris.

Permalänk
Inaktiv

Jag kan inte hålla med att någon datorpryl bortsett från chassi och nätdel har varit tillräckligt bra de senaste åren för ens behov, men tar vi mitt 1070 kort så har jag bara känt att det är mycket pengar för en liten uppgradering.
Inget snack om att ett 1080 Ti kort presterar bättre, men det är en sak att förklara detta köp för ett gäng datorbördar här, än att förklara samma sak senare på Tv3 Lyxfällan efter man köpte 1080 Ti kortet på kredit.

Vad Nvida kommer erbjuda med Ampere blir intressant och frågan är vad som händer med priserna? Liksom vilken konkurrent finns det idag till 1080ti för vanliga användare? RX Vega 64 så finns det ej att köpa, Geforce barnspärrarna emot Quadro, ja få drabbas.

I vilket fall så bör "alla" som ha bra grafikkort idag avvakta enligt mitt tycke om de kan.

Permalänk
Avstängd

Det högsta jag sett mina grafikkorts minnes användning är 3.587 GB.
Så tror definitivt det är 1 bromskloss för mig.Dom sista 500 megabyten är nog helt verkningslösa.
Ligger för det mesta på 3,5 gb i bf1.
I sommar har jag haft korten i 4 år,så ser det ändå som ett bra köp.
Tror jag skippar sli nästa gång.Och köper bland det bästa som finns då och kör med 1 kort istället.
Hade varit intressant om någon som spelar bf1,I 2560x1440,med mer vram än jag.skrev hur mycket dom använder.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Köpte två GTX 970 när dom kom ut 2014 och jag körde nästan alla titlar i 4K/60Hz utan problem. Fick tag på dem för 2500kr styck och sålde mitt sista kort för någon månad sedan för 1900kr. JA, det är nog inga kort tidigare som hängt med så länge i historien. Förra året släppte AMD sitt RX 570 och det ligger i samma energieffektivitet..

Permalänk
Hedersmedlem

GTX 970 är ett trevligt och sjukt underskattat kort. Hade ett själv. Enda anledningen att jag uppgraderat till ett 1070 var att frugan fick ett 1080 Ti och skickade ner sitt 1070 till mig.

Att man kan få tag på ett för 1500 kr begagnat gör det till ett givet val för den som behöver ett kort som klarar av nya spel bra för en liten prislapp, bättre än att köpa ett nytt kort med de priser som råder idag. Kortet presterar ungefär som ett 1060-3GB.

Nackdelen är begränsat med videominne vilket påverkar framtidssäkerheten. Spel som använder mer än 3,5 GB VRAM kan få problem med prestanda som bekant blev en stor grej vid lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Det högsta jag sett mina grafikkorts minnes användning är 3.587 GB.
Så tror definitivt det är 1 bromskloss för mig.Dom sista 500 megabyten är nog helt verkningslösa.
Ligger för det mesta på 3,5 gb i bf1.
I sommar har jag haft korten i 4 år,så ser det ändå som ett bra köp.
Tror jag skippar sli nästa gång.Och köper bland det bästa som finns då och kör med 1 kort istället.
Hade varit intressant om någon som spelar bf1,I 2560x1440,med mer vram än jag.skrev hur mycket dom använder.

Köp BF1 till mig så ska jag testa med ett gtx 1080 och se!

Permalänk
Medlem

spela doom senast med mitt 970, och hade 125-145 fps med lite oc på mitt 970 så duger för min del

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindboggle:

Wait what går det att pilla på Nvidia kortens BIOS?
Trodde det bara var AMD som gick o ändra, vad har du gjort för typ av ändringar?

G1 GTX970

http://www.overclock.net/t/1544574/gigabyte-gtx-9xx-h2o-air-b...

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

@dblade: 780ti med en bra överklockning presterar ju hack i häl med ett 1060 så den gamla godingen hänger ju med rätt så bra

Permalänk

Håller med, riktigt bra kort som håller än åtminstone för 1080p.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Så, jag som sitter på ett GTX970 och inte har råd att uppgradera till 1070 eller 1080 (då jag först måste uppgradera cpu, mobo samt ram) bör avstå från att försöka hitta ett likadant MSI GTX 970 för att pröva SLI och "rädda" datorn ett par år framåt till då alltså? (aldrig kört SLI innan)

Permalänk
Inaktiv

@dstroyr: Om du redan har ett kort och ditt moderkort kan köra SLI hå är det mycket bättre än att bygga ett nytt system. Med dagens priser så har nybyggen helt gått åt pipsvängen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291781:

@wirefire: 780ti med en bra överklockning presterar ju hack i häl med ett 1060 så den gamla godingen hänger ju med rätt så bra

Instämmer. Det kortet har dock lite sämre energieffektivitet. Sålde nyligen ett 780 (ej Ti) för 900 spänn men jag tror man kunde fått mer för det idag!

Skrivet av dstroyr:

Så, jag som sitter på ett GTX970 och inte har råd att uppgradera till 1070 eller 1080 (då jag först måste uppgradera cpu, mobo samt ram) bör avstå från att försöka hitta ett likadant MSI GTX 970 för att pröva SLI och "rädda" datorn ett par år framåt till då alltså? (aldrig kört SLI innan)

Avråder från att köra SLI och rekommenderar dig att invänta nästa generations grafikkort. Lite otur för de som behöver grafikkort idag men det är inte bästa läget.

Permalänk
Medlem

@anon291781:

Kan ju det, men är de viktigt att hitta ett exakt likadant kort? Eller de som med ram att de bättre "dras ner" av de sämre och hamnar på samma prestanda?

Permalänk
Medlem

@dblade: Nån speciell anledning att du avråder? Jag menar, skulle jag får ett för typ 1500kr som de flesta verkar sälja för och lyckas ordna det med SLI så skulle de la vara okej i ett par år framåt åtminstonde, eller?

Permalänk
Inaktiv

@dstroyr: Ska du köra med SLI så är det samma modell som gäller tyvärr. Man kan köra med flera olika kort men din spelprestanda kommer nog inte äns se någon ökning, det hjälper bara i vissa typer av rendering och kalkulering (ai och mining). Så försök hitta ett till kort eller ett par av en annan modell för så bra perstanda som möjligt för pengarna i de titlar och program som kan köras med SLI.

Permalänk
Inaktiv

@dblade: Ja det hade du nog kunnat få kanske 1200 för, för den med kraftigt nätagg är 780/780 ti ett mycket bättre alternativ än att köpa nytt eller om 970/980 inte finns att plocka upp

Permalänk
Medlem

Tycker även att mitt R9 390 8gb hänger med alldeles utmärkt atm också

Permalänk
Medlem

@anon291781:

Alright, förstår. Borde dock inte vara överdrivet svårt att hitta ett likadant. Stöder inte de flesta nya spel SLI då? 550w nätagg lär räcka till dubbla 970s va? Tänkte köpa en i5 8600k och ett MSI Z370 Gaming pro, ifall de går att "räkna" ut om de skulle funka eller inte.

Permalänk
Medlem

Tråden fick mig att kolla prisjakt och större återförsäljare för att se om det fortfarande såg snålt ut med tillgången på grafikkort - jepp, what gives, är det mining än?

Har idag ett GTX960 som passat sff men det börjar lite kännas som att för att köra Pillars 2 med allt på max så kanske nåt annat skulle vara bra.

Jag får, eh , köpa ett GTX1050ti, såna verkar det finns en del av i lager.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd

@dstroyr:
Min rigg har aldrig passerat 500 watt,har konstant övervakning.
Men det är nära.när jag kör överklockat.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@Mange43: Låter lovande, och vad jag har hört så skall 8600/8700K vara ganska energisnåla för sin prestanda? Inte läst några specs så direkt, men sitter på en 2500K @ 4ghz atm.

Permalänk
Avstängd

@dstroyr:
Kan inte svara på det om 8ooo serien cpuer.
Men kör jag mitt system oklockat och spelar krävande spel.Drar den ca 430Watt.
Kör jag överklockat brukar den dra ca 490 watt.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.