ASUS MAXIMUS VI Gene bootar inte efter misslyckad OC

Permalänk
Medlem

ASUS MAXIMUS VI Gene bootar inte efter misslyckad OC

Testade asus egen auto OC i Windows, valde 4,6 Ghz, tryckte på start och den bootar om, dock ingen bild alls, den lyser som vanligt men inte ens bios load screen kommer up, trycker reset cmos på baksidan, ingen skillnad, kollar MK status display står 00 där :-/ trycker på alla knappar, nu tänder den till i en sekund sedan död...
Varför ska man röra något som funkar??

4770K cpu

Ska testa flash a ny bios version i morgon, tips?

Permalänk
Medlem

gick inte, plockar ur allt och med cpu ur så drar den igång, sååå verkar som cpu.n brunnit av 4.6 Ghz
har en likadan dator till så jag ska skifta cpu i kväll, kostsamt.. trodde inte det var möjligt att bränna en cpu, trodde den skulle hänga sig och boota till bios vid omstart.. så har den ju gjort förrut???

Permalänk
Medlem

@Unpoor: Testa reseta CMOS genom att plocka ut batteriet, och låt stå i en 5 min och sätt sedan tillbaka och testa boota. Stäng dock av nätagget, samt dra ut kabeln och power cycla innan du börjar pilla.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

@Unpoor: Vanligtvis OC:ar man lite i taget och manuellt för att se vart ev. problem dyker upp. Har sett exempel på där dessa OC program inte funkar helt 100 och försöker klocka till helt sjuka hastigheter.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Jo jag vet .. man ska ta lite i taget... meeen glömde bort att det är en 3,5:a så klart den inte når 4,6!
Jävligt surt att jag inte fick någon varning.. dum jo jag vet..

Testat med pluggen från andra riggen som är identisk..(byggde 2 när jag skulle börja jobbpendla) den funkade.. så cpu bränd..

Permalänk
Medlem

Det är inte frekvensen i sig som dödar utan spänningen, har du någon aning om hur mycket spänning du krämade på?

Lätt att vara efterklok men jag personligen skulle aldrig köra automatisk OC och speciellt inte med hjälp av mjukvara i Windows.
Automatisk OC innebär allt för ofta skyhög spänning tyvärr.
Använd alltid bios och överklocka manuellt samt läs på innan om du nu kommer göra fler försök i framtiden, mitt tips!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@kempa:
Jo jag vet men det var ju ASUS egna program, misstag från mig, vet inte vilken spänning det blev, det var automatiskt.
Men man borde ju få en varning innan tycker man... man bränner ju upp några tusenlappar direkt

Permalänk
Medlem

@Unpoor: Brukar finnas notices med dessa program att man ska vara ytterst försiktig. Med EVGA's Precision X måste man t.ex först skapa ett konto och sen godkänna för att ens få ladda ner, just p.g.a att saker som detta kan ske, och då är man tyvärr själv ansvarig.

Men nu vet du iaf inför nästa gång.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk

Om du körde med Asus's AI Suite3 så kunde du ställt in att den inte skulle gå över tex 1,35volt och sen hade du kunnat tryckt upp ghz hur du velat. För då hade den slagit av om du satt för högt ghz värde gent imot volten och då kan inte cpu gå sönder. Tycker den här snubben förklara ganska bra
i slutet av filmen
https://youtu.be/EQ15NW1qaxs

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Testade asus egen auto OC i Windows, valde 4,6 Ghz, tryckte på start och den bootar om, dock ingen bild alls, den lyser som vanligt men inte ens bios load screen kommer up, trycker reset cmos på baksidan, ingen skillnad, kollar MK status display står 00 där :-/ trycker på alla knappar, nu tänder den till i en sekund sedan död...
Varför ska man röra något som funkar??

4770K cpu

Ska testa flash a ny bios version i morgon, tips?

Allt "auto" med ASUS är livsfarligt att använda (bildligt talat).
Dom öser på spänning utan någon som helst vett och sans, även vid milda överklockningar.
Vaknar fortfarande svettig om nätterna efter 1.7v incidenten med min (då) nya 5775c.

Ta kontroll över frekvens och spänningar själv istället.
Det är roligare och slutar med ett bättre fungerande system i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

gick inte, plockar ur allt och med cpu ur så drar den igång, sååå verkar som cpu.n brunnit av 4.6 Ghz
har en likadan dator till så jag ska skifta cpu i kväll, kostsamt.. trodde inte det var möjligt att bränna en cpu, trodde den skulle hänga sig och boota till bios vid omstart.. så har den ju gjort förrut???

Att CPUn skulle dö på en sekund med auto inställningar låter inte rimligt. Ok du valde hög hastighet men det ska inte vara något problem. Extremt sällsynt som CPUn ger upp. töm moderkortet kolla alla kontakter som du pluggar i så de ser ok ut. Sedan resetta bios med knappen på baksidan av panelen. (där usb kontakterna sitter). i med CPUn starta kolla felkoder. ger den felkod på minnerna (som inte är monterade så startar om med 1 modul monterad) på så vis bör du hitta felet.

skulle CPUn mot förmodan vara död så är läxan ändå inte så dyr

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Har lärt mig beggad plugg 1500:- inköpt.
Den var tyvärr stendöd, har en identisk rigg och den var död i den oxo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enda rimliga förklaringen då är att intels kylpasta mellan ihs och cpun är upptorkas så värmen inte kunde transporteras bort. Har du möjlighet till att ta bort ihsen på del gamla cpun?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Ska kolla om det går

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Enda rimliga förklaringen då är att intels kylpasta mellan ihs och cpun är upptorkas så värmen inte kunde transporteras bort. Har du möjlighet till att ta bort ihsen på del gamla cpun?

Skickades från m.sweclockers.com

Ska kolla om det går

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Ska kolla om det går

tycker du ska bolla vidare frågan till https://www.sweclockers.com/forum/trad/1510279-johan-tar-over så du får veta varför det hände?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
ASUS Nordic

Hej @Unpoor,

såg i en annan tråd som länkade hit att du frågar om Auto OC kan ha dödat din CPU.

Om CPU:n får extrem spänning så kommer man märka det genom att den antigen inte är stabil, triggar överhettningsskydd eller liknande. Blir den utsatt för detta under en längre period kommer den även ta skada - att den t.ex. överklockar sämre eller behöver högre spänning för att vara stabil vid sin originalfrekvens.

Det som kan döda CPU:er är kombinationen av hög belastning, överklockning och att kylningen plötsligt försvinner. Även om CPU:n är designad med skydd ihop med moderkortet som ska kunna hantera även detta, så är de inte alltid anpassade efter att man valt att överklocka med statisk spänning eller stängt av överbelastningsskydd. Detta är dock inget som Auto OC kan stänga av utan är enbart aktuellt om man gör ändringarna manuellt.

Personligen har jag varit med om CPU:er både tagit skada och helt dött av överklockning, men att de dör av överklockningen i sig har jag inte varit med om. Det rör sig oftast om att t.ex. kondensvatten kortslutit något i strömförsörjningen eller att man modifierat spänningsdelning att leverera över sina specifikationer och således helt enkelt får kortslutning i DCDC-omvandlingen till CPU:n som är ett ganska säkert recept för att döda den.

Det är därför inte sannolikt att spänningsökningen via Auto eller Auto OC har dödat din processor. Att du valde en mycket hög frekvens för just denna CPU:n påverkar inte heller, frekvensen i sig dödar inte processorn. Min gissning är istället att det rör sig om defekt hårdvara i någon form.

Mvh,
Marcus

Permalänk
Medlem

@kinc:

Mm lite skumt är det.. endast valt XMP i bios, allt annat är/var default, sedan i 4-way optimization kryssade jag 4.6 Ghz vilket var en tankevurpa av mig då jag tänkte att default var 4 Ghz, men 3,5Ghz är ju standard, som kylning har jag en Antec H2O cooler som håller håller cpu väldigt lågt.. mmm lite trött blir man.. när den inte startade direkt.. bootade jag om man ingen chans att få någon preboot skärm som DEL/F1 till bios. svart, inget på MK,s display.. endast 00 :-/ kör nu med ny plugg 4770K, snurrar fint med XMP profil endast i 3,9 Ghz.