12.000kr guldlänk svartnar vid anvädning. Ett år har nu gått. Kan vi göra någonting?

Permalänk
Medlem

12.000kr guldlänk svartnar vid anvädning. Ett år har nu gått. Kan vi göra någonting?

Hej alla.

Vid september 2016 köpte min mor en guldlänk till min far i födelsedagspresent.
Kedjan såldes som 18k och den kostade 12.000kr.
Redan efter en veckas användning började kedjan bli mörk.
Efter ett par veckor till blev kedjan mer och mer svart.

Kedjan är köpt på Två hjärtan i Skärholmen och vi har såklart varit i kontakt med
butiken som då ställde min mor väldigt konstiga frågor som t.ex om min far går på mediciner,
och om han jobbar med kemikalier. Han jobbar på kontor och tar inga mediciner.
Han har även flera kedjor på armar och även en kedja runt halsen sedan tidigare som inte
alls färgat på samma sätt som denna.

Butiken ville absolut inte ge tillbaka några pengar. Däremot var de villiga att byta ut kedjan.
Uppenbarligen så har vi fått tillbaka exakt samma kedja då problemet återigen uppstod.
Vid rengöring så blir kedjan som ny, men man skall inte behöva rengöra en guldkedja var 2-3:e dag,
inte enligt mig iallafall.

Vi har kvittot kvar. Och jag har ingen aning om vart jag skall vända mig.
Jag vill först och främst veta om kedjan ens är 18k som den sålts för.
Både jag och mina föräldrar har tröttnat rejält på detta och undrar varför inte butiken kunde
ge oss pengarna tillbaka redan efter en vecka.
Vi har både bildbevis med datum på kedjan och även vittne som fanns med på plats vid köp.

Vänder mig till er nu och undrar vad ni tycker jag bör göra.
Bifogar även 2st bilder tagna en månad efter köp.
Som ni kan se på bilderna, finns även ett guldkors som min far tidigare använt.
Även korset, har tillsammans med kedjan börjat bli svart.
Kedjan blir svart även om inte korset används. Korset blir INTE svart tillsammans med en annan kedja.

Ber er om lite feedback och vad jag har rätt till att göra som konsument.
Tack på förhand alla.

Permalänk
Rekordmedlem

En oberoende guldsmed/guldhandlare borde enkelt kunna testa renheten i metallen då de borde ha utrustningen som krävs för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Yorgo_: varför inte gå till en guldsmed och fråga är detta 18K det är väl inte svårare än så ?

enligt konsumentköplagen så har butiken rätt att rätta till sitt misstag 2 gånger.. men varför ska jag behöva?
för att slippa tjafs så är det oftast enklast att göra "by the book".. hur vet jag vad som gäller?
läs på Konsumentköplagen.!! ha med dig en kopia om du behöver, var lugn desto mer arg/förbannad du blir på att dom gjort "fel" desto större chans är det att du inte lägger fram rätt argument.

har dom bara rengjort så ja då är det ju samma guldkjedja,

varför i hela fridens namn köper man nånting så dyrt från en lite butik ? det finns väl större butiker som inte bara är en butik.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte direkt jätte insatt i just guldsmide men anledningen till frågor om medicin m.m. och varför äldre/andra ringar kedjor etc inte missfärgar är att guld aldrig är helt rent utan mixas med andra ämnen. Vilka ämnen beror på process, tillverkningsplats, nya regler etc och kroppskemi kan påverka reaktionerna, det kan även vara t.ex. ämnen i matos andra miljö variabler som påverkar.

Självklart bra att kolla så du fått rätt från guldsmeden, men två hjärtan tvivlar jag på har lurats utan det är troligen bara att det är någon "orenhet" i guldet som reagerar, problemet blir ju att man får polera/rengöra ofta som du säger vilket inte är så skoj.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Aftonbladet och Expressen älskar ju sånt här. Storyn skriver sig på fem minuter, ett telefonsamtal till butiken så är artikeln klar.

Att de sen är skittidningar är en annan femma men man kan ju använda dom för sina egna ändamål

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Verkar vara flera som har liknande problem.
Grejen är väl att silvret i kedjan som reagerar (oxiderar) värre med salter som vissa personer utsöndrar när de svettas (mediciner, m.m. kan påverka salterna till det sämre).
Inte så mycket att göra än att göra rent, och andra sidan så är väl inte silveroxid så farligt heller, men det kanske inte är så snyggt.

Är det bara kedjan som blir svart, korset ser ju bättre ut?
Borde ju i så fall kunna gå att lösa med att byta mot en kedja i 24K guld så slipper man "silver-problemet", alternativt lacka den så bör ju färgen hålla bättre.

Permalänk
Medlem

@Yorgo_: Kan du se några märkningar på kedjan? Det borde finnas en stämpel någonstans. Om du har en starkare magnet hemma så är det ett ganska enkelt sätt att testa om det är riktigt guld eller inte. Riktigt guld är inte magnetiskt och borde inte reagera alls på den. (även om vissa legeringar kan vara magnestiska så ska det inte påverka)

OBS! Testa i mitten av kedjan och inte vid fästet

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ang butikens frågor så är de inte speciellt konstiga.

Att rent guld blir svart är vad jag vet ovanligt. Däremot kan guld färga huden mörk av olika saker. Tydligen kan huden bli svart om personen har järnbrist (såg det precis på Google).

Men... Beroende på guldet leverans med så kan det bli svart. I japan har man en guldlegering dom man patinerar svart (används till bla tillbehör till samuraj svärd).

Silver kan bli svart om man använder mjällschampo. Det är svavelföreningar i schampot som gör silvret svart. Pratade men en man som inte förstod varför hans silverkedja var kolsvart. Jag tyckte den var skitsnygg som svart och då jag har en likadan blev jag nyfiken på varför dennes blev svart.

Jag är osäker på hur detta påverkar guldlegeringar dock.

Men som andra säget så tycker jag du kan gå till valfri guldsmed och be dem kolla kedjan.

Btw, blir den mörk även om den inte används? Dvs putsas och läggs undan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Silver oxiderar inte, men reagerar väl med svavelväte och ger den allt mörknade färgen. Och svavel finns i allt levande som byggstenar i proteiner och vid nedbrytning kan ge svavelväte, bor man på västkusten så kan tex ruttnade tång avge så mycket svavelväte i luften att det mörkar silver långt inåt landet tämligen fort. (kokt) ägg mörkar också silver.

18 karat guld har alltid legeringsämnen i sig och beroende på av det är för något så kan det ge olika effekter - 24 karat (100% guld) går inte att ha som smyckesguld då det är alldeles för mjukt.

i och med många har nickelallergier så kan jag tänka mig att dagens 18-karat smyckesguld har andra legeringsmetaller än vad som var vanligt förr och därför kanske nya oväntade effekter.

---

som sagt guldsmed bör kunna kontrollera metallhalterna och är legeringsmetallen silver så är det inte otänkbart att det är orsaken att det mörknar med tiden.

en guldkedjas länkar har helt andra hållfasthetskrav än tex. själva korset i det här fallet och kanske har en legeringsmetall anpassad för detta men har då ett antal bieffekter istället.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Skall lämna in kedjan hos guldsmed för att bekräfta metallhalterna.
Har även rengjort kedjan och låtit farsan använda min och jag hans ett tag
för att eventuellt se om min kedja kommer mörkna på honom.

Permalänk
Inaktiv

Lite aluminiumfolie som täcker botten på en glasburk, i med två tre skedar bakpulver och häll på hett vatten. I med kedjan. helt ren på några minuter. Skölj under kallt vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Lite aluminiumfolie som täcker botten på en glasburk, i med två tre skedar bakpulver och häll på hett vatten. I med kedjan. helt ren på några minuter. Skölj under kallt vatten.

Exakt så jag rengör mina smycken.
Tog dock extremt mycket tid för just denna kedja att bli ren.
Har dock inte lust att göra rent en kedja 2ggr i veckan..

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att väga kedjan? Finns det några stämplar på den? Någon kattfot, 750 och någon bokstavskombination i en kvadrat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

@Yorgo_: Nä gud vad jobbigt att underhålla ett smycke för 12.000:-

fyi:

http://www.give2all.org/6/2013/01/orsakerna-till-guld-missfUr...

Har du ens läst tråden?..
Kedjan blir mörk bara på ett par dagar.
Tror inte någon har lust att rengöra en guldkedja med vare sig puts eller bakpulver så ofta som denna kedja ändrar färg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lojden:

Har du möjlighet att väga kedjan? Finns det några stämplar på den? Någon kattfot, 750 och någon bokstavskombination i en kvadrat?

Skall som sagt lämna in den idag och se vad guldsmeden säger.
Återkommer om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Skall som sagt lämna in den idag och se vad guldsmeden säger.
Återkommer om det.

Alright.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon131444:

@Yorgo_: Ja det har jag.

Du skriver i en kategori om konsumenträtt där allt som skrivits i tråden är något du själv kan googla fram.
Inget högre intresse från din sida att börja felsöka innan du framför din klagan. Så just nu så har flera i tråden bara lugnat dina never. Kan inte tråden heta så?

Lugna mina nerver SweC-medlemmar- tråden.

Kom tillbaka när du har ett faktiskt problem där du t ex blivit blåst. Om farsan eller ni generellt svettas svavelsyra eller inte, vet vi ju inte.

Edit:
Råkade bränna av inlägget utan att jag var färdig. Det är många frågor som ställs till dig men du svarar på en fraktion av dem. Senaste var om huruvida produkten har någon märkning. Denna märkning är visuell för mänskliga ögat för övrigt.

Så ja, har du läst tråden själv eller?

Jag tycker det är en intressant tråd. Tack TS för att dela med dig av dina äventyr! Återkom gärna med nyheterna du får av guldsmeden sen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

@Yorgo_: Ja det har jag.

Du skriver i en kategori om konsumenträtt där allt som skrivits i tråden är något du själv kan googla fram.
Inget högre intresse från din sida att börja felsöka innan du framför din klagan. Så just nu så har flera i tråden bara lugnat dina never. Kan inte tråden heta så?

Lugna mina nerver SweC-medlemmar- tråden.

Kom tillbaka när du har ett faktiskt problem där du t ex blivit blåst. Om farsan eller ni generellt svettas svavelsyra eller inte, vet vi ju inte.

Edit:
Råkade bränna av inlägget utan att jag var färdig. Det är många frågor som ställs till dig men du svarar på en fraktion av dem. Senaste var om huruvida produkten har någon märkning. Denna märkning är visuell för mänskliga ögat för övrigt.

Så ja, har du läst tråden själv eller?

Istället för att raljera över Yorgos problem så kan man vara tyst om man inte har något vettigt att bidra med.
(att bara posta en länk till en sida med en dryg kommentar är inte att bidra)
Tycker du inte att tråden passar under konsumenträtt så anmäl den så lägger nog en admin den på rätt ställe.

Permalänk
Inaktiv

@Wip3: Du har helt rätt! Sagt och gjort, jag tar bort mina tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En oberoende guldsmed/guldhandlare borde enkelt kunna testa renheten i metallen då de borde ha utrustningen som krävs för det.

Var inne hos den lokala guldsmeden och han rekommenderade mig att skicka iväg kedjan på analys då han misstänkte att det är någonting lurt på g.
Inte alls ovanligt att de mindre guldhandlarna köper in billigt guld med t.ex 14k från Dubai och lägger till låset med en 18k-stämpel.
Funderar starkt på att skicka iväg den på analys, kostar dock 1200kr för att skicka rek.
Kommer då få ett intyg där det står exakt vad det är för metallhalter. Detta kan jag visa upp i butiken om jag kommer gå tillbaka med kedjan om det inte stämmer överens med vad den sålts som.

Skrivet av Grönahunden:

@Yorgo_: varför inte gå till en guldsmed och fråga är detta 18K det är väl inte svårare än så ?

enligt konsumentköplagen så har butiken rätt att rätta till sitt misstag 2 gånger.. men varför ska jag behöva?
för att slippa tjafs så är det oftast enklast att göra "by the book".. hur vet jag vad som gäller?
läs på Konsumentköplagen.!! ha med dig en kopia om du behöver, var lugn desto mer arg/förbannad du blir på att dom gjort "fel" desto större chans är det att du inte lägger fram rätt argument.

har dom bara rengjort så ja då är det ju samma guldkjedja,

varför i hela fridens namn köper man nånting så dyrt från en lite butik ? det finns väl större butiker som inte bara är en butik.

Ja du, morsan bor nära och ville väl inte köpa de kedjor som fanns på Guldfynd etc, detta är väl priset man får betala då för att inte ha likadana smycken som alla andra.
Angående konsumentköplagen, hur ligger det till med tanke på att kedjan är över ett år gammal?
Blir inte sne för minsta lilla, kommer isåfall gå in i butiken med inställningen att jag vill ha mina pengar tillbaka eller få en vara som vi betalt för.

Skrivet av TotalF:

Aftonbladet och Expressen älskar ju sånt här. Storyn skriver sig på fem minuter, ett telefonsamtal till butiken så är artikeln klar.

Att de sen är skittidningar är en annan femma men man kan ju använda dom för sina egna ändamål

Ja visar det sig att det är billigt guld som sålts med falsk karatstämpel blir det väl fart på dom om man skulle vända sig till någon tidning.
Vi får se vad en eventuell analys visar.

Skrivet av loefet:

Verkar vara flera som har liknande problem.
Grejen är väl att silvret i kedjan som reagerar (oxiderar) värre med salter som vissa personer utsöndrar när de svettas (mediciner, m.m. kan påverka salterna till det sämre).
Inte så mycket att göra än att göra rent, och andra sidan så är väl inte silveroxid så farligt heller, men det kanske inte är så snyggt.

Är det bara kedjan som blir svart, korset ser ju bättre ut?
Borde ju i så fall kunna gå att lösa med att byta mot en kedja i 24K guld så slipper man "silver-problemet", alternativt lacka den så bör ju färgen hålla bättre.

Guldsmeden jag träffade idag sa att han aldrig sett något liknande.
Och då har han sett att guld och silver blir mörkt, men absolut inte någonting som detta.
Han trodde att kedjan inte hade rengjorts på 3-4 år, när jag sedan sa att den blev så inom 3v så stod han med käften öppen.
Han har sålt guld i över 40 år.
Korset blir nästan inte alls svart, bara jättelite, typ som den kedja jag använder själv. Den ser bara lite skitig ut och absolut något man kan acceptera, men långt ifrån farsans kedja som blir kolsvart.
Man kan ju undra varför korset inte blir svart om det är så att det har någonting med hans hud att göra?

Skrivet av NeKeM:

@Yorgo_: Kan du se några märkningar på kedjan? Det borde finnas en stämpel någonstans. Om du har en starkare magnet hemma så är det ett ganska enkelt sätt att testa om det är riktigt guld eller inte. Riktigt guld är inte magnetiskt och borde inte reagera alls på den. (även om vissa legeringar kan vara magnestiska så ska det inte påverka)

OBS! Testa i mitten av kedjan och inte vid fästet

Guldsmeden såg 18k stämpel. Dock så tror han inte alls att det är 18k på kedjan, utan kanske bara låset och haken som låser i.
Vet inte vad exakt för stämpel det är, men smeden sa att det är en 18k stämpel.
Kedjan är ljusare i färgen än allt 18k han har i butiken, och därför misstänker han annan karat.
Syratestet visar även där skillnad när han rispar guldet mot en sten och sedan droppar syra över, inte mycket skillnad, men ändå en liten som kan vara värt att kolla upp.
Gällande magnet så har jag testat med en jävligt starkt akvariemagnet (algskrapa modell större) och det blir ingen reaktion alls.

Skrivet av lojden:

Har du möjlighet att väga kedjan? Finns det några stämplar på den? Någon kattfot, 750 och någon bokstavskombination i en kvadrat?

Läs tidigare svar.

Skrivet av VadSaDu:

Jag tycker det är en intressant tråd. Tack TS för att dela med dig av dina äventyr! Återkom gärna med nyheterna du får av guldsmeden sen.

Uppdaterat tråden med lite svar ovan

Skrivet av Wip3:

Istället för att raljera över Yorgos problem så kan man vara tyst om man inte har något vettigt att bidra med.
(att bara posta en länk till en sida med en dryg kommentar är inte att bidra)
Tycker du inte att tråden passar under konsumenträtt så anmäl den så lägger nog en admin den på rätt ställe.

Skulle skriva någonting längre åt användaren men insåg rätt fort att det verkar vara en jobbig jävel efter en snabbkoll på profilen, så jag lägger min energi på någonting vettigt istället.

Permalänk
Medlem

Uppdaterar även med en lite bättre bild.
Detta är hur kedjan såg ut igår.

Permalänk
Medlem

Om det visar sig att de har sålt en 14k som 18k så kan du göra mer än att bara gå dit och bevisa att de lurat dig. Det är rent brottsligt att göra som de har gjort OM det stämmer. Så atteh... gå och snacka med dem en gång till, vägrar de göra något så skickar du iväg kedjan och betalar de 1200kr.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Spontant så ska inte guld bli svart och mögit så pass bara på ett par dagar..det ska väl ta år innan ens man får en grad utav de svarta ni får på kedjan..?

''Rent som guld'' kallas det väl?

Testa och se om kedjan är magnetisk mot en magnet

https://www.sbcgold.com/blog/test-gold-5-simple-ways-spot-fak...

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Om det visar sig att de har sålt en 14k som 18k så kan du göra mer än att bara gå dit och bevisa att de lurat dig. Det är rent brottsligt att göra som de har gjort OM det stämmer. Så atteh... gå och snacka med dem en gång till, vägrar de göra något så skickar du iväg kedjan och betalar de 1200kr.

Precis min tanke.
Kommer nog bli ett besök till innan jag skickar den på analys.

Skrivet av VadSaDu:

Spontant så ska inte guld bli svart och mögit så pass bara på ett par dagar..det ska väl ta år innan ens man får en grad utav de svarta ni får på kedjan..?

''Rent som guld'' kallas det väl?

Testa och se om kedjan är magnetisk mot en magnet

https://www.sbcgold.com/blog/test-gold-5-simple-ways-spot-fak...

Testade med magnet, den reagerar ej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorgo_:

Precis min tanke.
Kommer nog bli ett besök till innan jag skickar den på analys.

Testade med magnet, den reagerar ej.

Du har säkerligen redan svarat på denna fråga innan.

Men är det endast din far som har burit halsbandet och kedjan svartnar på han? Blir den lika snabbt svart om du testar att bära den några dagar?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Sötast

Haft denna 18K kedja runt min nacke i ööhh 10 år snart, den är ca 25 år gammal.

Har aldrig rengjorts mer än att man gnuggat den lite med tvål när den sitter runt nacken i duschen.
Och då endast för att få den lite mer shiny, den ser aldrig sämre ut än vad den gör på denna bilden.

Låset har dock fått lagas 3ggr x)

Så ja, som sagt av din smed, verkligen något fuffens med kedjan ni fått.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Skulle skriva någonting längre åt användaren men insåg rätt fort att det verkar vara en jobbig jävel efter en snabbkoll på profilen, så jag lägger min energi på någonting vettigt istället.

Jobbig? Du menar drivs av fakta. Ännu ingen info som fördjupar oss om ditt problem. Betala för analys om du anser att det är värt ert avslut och återkom med resultat om du anser att det finns intresse att involvera forumet.

Snack snack snack snaark

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yorgo_:

Kommer nog bli ett besök till innan jag skickar den på analys.

Varför?

Du har ju ingen formell klagan (?).

Du har etablerat kontakt och hittills:

1a
-> Har dem förklarat att det med stor sannolik beror på yttre faktorer bl a svett.

1b
-> Bollen är på din planhalva att motbevisa att produkten du fått inte är riktig.

Det gör man ju inte genom att tjöta hål i skallen på butiksägaren.

Stämpel som många efterfrågat lyser med sin frånvaro fyi!

Permalänk

Är det 18K guld så ska det inte bli svart, lite mörk möjligtvis. Luktar bluff! Silver är en sak men guld ska inte bli så! Har en silverkedja på mig dygnet runt och den håller sig ren av att bara vara med i duschen.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits