Vad är skillnaden på ROG Strix B350-I och X370-I?

Permalänk

Vad är skillnaden på ROG Strix B350-I och X370-I?

Har letat men inte hittat någon skillnad på ASUS ROG Strix B350-I och X370-I.
Normalt sett är det väl portar och SLi, men ser ut att vara samma antal portar och SLi känns inte så aktuellt på en mITX-bräda.
Så frågan är, vad är skillnaden?

Hade helst av allt sett ett ROG Strix X370 mATX att knöla ner i lådan, är det något som kanske är på väg?

Permalänk
Medlem

@900-Mange: skillnaden på b350 och x370 är att x370 har lite mer påfläskade överklocknings komponenter. men annars skiljer det inte mycket mellan kretsarna.

Permalänk

@Axel95:
Trodde det också, men betyder inte denna citering från deras hemsida att de borde vara identiska även där?
"...the Strix X370-I and B350-I Gaming take full advantage. They feature the same six-phase VRM design as our full-sized ATX boards for AM4..."

Eller finns det andra områden än VRM-designen som kan vara påfläskad?

Permalänk

Hej!

Specifikationsmässigt utöver chipsetet så är det inget som skiljer dessa två kort åt.

Med vänlig hälsning,
Troy, ASUS

Permalänk
Medlem

Försökte jämföra korten på ASUS egna produkt-sidor...

Då undrar man ju förståss vad som specifikt är skillnaden för dessa två moderkort? Varför gör Asus två identiska mini-ITX kort med identiska anslutningar och identisk firmware/ uefi/ bios och mjukvara som skickas med men där "chipset" heter olika och eventuellt skiljer i valet av någon komponents förmåga att överklocka. Beteckning och den på ASUS hemsida visade färgsättning på LED skiljer, men inte ens i deras egen "jämförprodukter" framgår någon skillnad -Kanske borde de jämföra fler kriterier eller skriva att det ena är till för att överklockas och det andra bättre på något annat, kanske livslängd? jag ser ingen skillnad i prissättning på de kort jag finner online. Att X370 har inbyggda funktioner för att köra Crossfire X eller SLI kan ju inte inverka på ett mini-ITX utan mer än en PCI-E 3.0 x16 plats, jag antar att det inte finns en magisk PCI-E riser som ger den möjligheten och att det bara i så fall funkar på x370? Något måste ju skilja i användningsområde? (har läst i en annan tråd om MSI-kort som specats liknande och att det skiljde på ljudkortets förmåga att köras i linux out-of-the-box, till förmån för b350 -vilket kunde tyda på "sämre" eller äldre krets, här ser de ut att vara identiska, så vida inte skillnaden i chipset är det som gör att en viss drivrutin behövs för att kunna utnyttja det identiska ljudkortet?)

Visa signatur

"Säg till en man att det finns 400 miljarder stjärnor i vintergatan och han tror dig. Säg till samme man att en bänk är nymålad och han måste själv gå fram och känna efter" (Murphys lagar)

http://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wahlaa:

Då undrar man ju förståss vad som specifikt är skillnaden för dessa två moderkort? Varför gör Asus två identiska mini-ITX kort med identiska anslutningar och identisk firmware/ uefi/ bios och mjukvara som skickas med men där "chipset" heter olika och eventuellt skiljer i valet av någon komponents förmåga att överklocka. Beteckning och den på ASUS hemsida visade färgsättning på LED skiljer, men inte ens i deras egen "jämförprodukter" framgår någon skillnad -Kanske borde de jämföra fler kriterier eller skriva att det ena är till för att överklockas och det andra bättre på något annat, kanske livslängd? jag ser ingen skillnad i prissättning på de kort jag finner online. Att X370 har inbyggda funktioner för att köra Crossfire X eller SLI kan ju inte inverka på ett mini-ITX utan mer än en PCI-E 3.0 x16 plats, jag antar att det inte finns en magisk PCI-E riser som ger den möjligheten och att det bara i så fall funkar på x370? Något måste ju skilja i användningsområde? (har läst i en annan tråd om MSI-kort som specats liknande och att det skiljde på ljudkortets förmåga att köras i linux out-of-the-box, till förmån för b350 -vilket kunde tyda på "sämre" eller äldre krets, här ser de ut att vara identiska, så vida inte skillnaden i chipset är det som gör att en viss drivrutin behövs för att kunna utnyttja det identiska ljudkortet?)

Håller med till viss del, jag ser inte skillnaden mellan dem och undrar även jag då, vad som faktiskt är skillnaden emellan dem? Känns en aning udda att man gör två identiska moderkort, varav olika chipsets. Där ena har stöd för multi GPU konfigurationer, när man på ett mITX kort endast kan göra ett grafikkort ändå?...

Permalänk
Medlem

Styrkretsen X370 släpptes ihop med X1800 2017-03-02 och B350 kom först 2017-04-11. Så innan B350 kom som var mer prisvärd på ett m-ITX kort, så var man tvungen att använda ett dyrare X370 för det fanns ingen annan styrkrets att tillgå.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk

För att ge lite återkoppling så blev det ett B350-I.
Har inte hunnit testa det än dock, är fullt upptagen med att borra sönder mitt chassi innan det blir dags.
Kan återkomma med ett litet utlåtande då.
Kan än så länge säga att prio ett när jag fick kortet var att sleeva batterikabeln lite hjälpligt då det såg något sorgligt ut...

Permalänk
Medlem

Köpte ROG Strix B350-I och monterade med 2700X men missade att det behövde BIOS uppdatering för 2700X

Permalänk

Har kört B350-I ett tag nu, både med 1700 och 2700x.
Fungerar utmärkt och klarade XMP-profil på 3200MHz CL14. 2700x jobbar självmant i 4,3 i t.ex. cinebench.
Helt ok wifi och ljud. Lite tokigt monterad front-audio-kontakt om man vill göra ett snyggt bygge i ett glaschassi.
Saknar någon/några chassifläkt-anslutningar, körde lite galet med 12 fläktar i ett mITX-chassi så jag hade önskat minst en till (finns CPU, AIO och cha_fan1).

Älskar (nästan i alla fall) att 3,5mm-uttagen på baksidan är upplysta trots att min första tanke när jag såg det var "wtf"... Ändrade inställning ganska snabbt när jag dribblade med kablar i mörkret bakom chassit 👍