AMD skickar ut processorer gratis för UEFI-uppdatering

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av emilakered:

Det här är snyggt, tycker jag, när situationen nu är som den är! Har själv råkat ut för liknande problem, även om det löste sig då jag hade.. eh.. tillgång till en hel del extra processorer. Så att säga.

Dessutom riktigt smart. Nya Zen "APU"er är ute för ungefär 1000kr. Och det finns helt enkelt ingen efterfråga för dessa CPUer under Ryzen 3 2200G:n, ska man snåla in 400kr~ när man ändå betalar 500~för moderkort och ca 850-1100 för 8GB RAM?

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 5820K @4.2 Motherboard: GA-X99-UD4 GPU: ASUS 1070 Strix
HTPC #3 CPU: R5 1600 @3.6 Motherboard: B350m-A GPU: 1080 Sea Hawk X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Aberration
Registrerad
Jan 2010

Hade fler moderkortstillverkare tagit efter ASUS så hade vi inte behövt en annan processor för det relativt enkla jobbet.

i7 8700K 4.6GHz|ASUS TUF Z370-PLUS GAMING|GTX 1070| Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200MHz| SanDisk Ultra Plus 256GB| Kingston SUV400 120GB| WD Blue 1TB 7200RPM| Corsair RM850i| SolusProject Linux x64| IGN: Kattmat | Discord: Kattmat#0001 Hittas oftast i PUBG kanalerna på Geeks Discord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av Decimal:

Det går nog fortare att beställa en cpu från sverige på öppet köp och uppgradera.

Jobbigt om posten öppnar paketet och man får betala tull, moms och värde

Får tullen göra så? Det är väl knappast så att vi skattar på saker vi inte ens betalar någonting för?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av Hjemrdeil:

Hade fler moderkortstillverkare tagit efter ASUS så hade vi inte behövt en annan processor för det relativt enkla jobbet.

Precis det som Linus sa på senaste WAN-show.

Och det stämmer inte för 5 öre.

Ja, Asus (och även MSI) har riktigt bra CPU-lösa BIOS flash verktyg på sina top-end moderkort... Dvs de i ca 1800kr+ nivån. Knappast så att Asus kastar på BIOS flash tools på sina budget moderkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av emilakered:

Det här är snyggt, tycker jag, när situationen nu är som den är! Har själv råkat ut för liknande problem, även om det löste sig då jag hade.. eh.. tillgång till en hel del extra processorer. Så att säga.

Vem hade kunnat ana att ni satt med ett par extra processorer nära till hands?

Mycket trevligt initiativ av AMD.

Skrivet av Esseboy:

Väldigt få moderkort med endast en UEFI-enhet Inte så stor chans

Underskatta inte tolvfinger-per. På något vänster lyckas han båda UEFI enheterna även om den ena inte går att skriva över.

Skrivet av Kaleidoskop:

Vad händer om man klockar sönder låneprollen?

Vad händer om du krockar med en lånebil?

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | Asus strix GTX 980 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Aberration
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Bloodstainer:

Precis det som Linus sa på senaste WAN-show.

Och det stämmer inte för 5 öre.

Ja, Asus (och även MSI) har riktigt bra CPU-lösa BIOS flash verktyg på sina top-end moderkort... Dvs de i ca 1800kr+ nivån. Knappast så att Asus kastar på BIOS flash tools på sina budget moderkort.

Klart det inte är i budget moderkorten, det kan man aldrig förvänta sig.

i7 8700K 4.6GHz|ASUS TUF Z370-PLUS GAMING|GTX 1070| Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200MHz| SanDisk Ultra Plus 256GB| Kingston SUV400 120GB| WD Blue 1TB 7200RPM| Corsair RM850i| SolusProject Linux x64| IGN: Kattmat | Discord: Kattmat#0001 Hittas oftast i PUBG kanalerna på Geeks Discord.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Snyggt hanterat även om att behöva skicka vidare CPU'n sedan kan bli lite osmidigt. Skickas frakthandlingar med så det bara är att lämna på lådan/försöka koordinera upphämtning med fraktbolag med troligen tre bokstäver så vore det ganska smidigt.

Helt klart en av få nackdelar med att behålla sockeln, byts den för varje serie så finns inte detta problem. En sockel som räcker längre än en serie är smidigt och möjlighet att flasha moderkort utan CPU borde då också vara ett krav för de moderkort som kommer.

Finns någon lista över moderkort som inte stödjer CPU-lös flashning?

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Bloodstainer:

Får tullen göra så? Det är väl knappast så att vi skattar på saker vi inte ens betalar någonting för?

Tull betalar du baserat på värdet, inte nödvändigtvis vad du har betalat för den. Enda undantagen jag känner till är om innehållet är en gåva eller saknar kommersiellt värde (betyder ungefär att den inte går att sälja).

Sedan antar jag att AMD har en lösning på det också eftersom de betalar frakten åt båda hållen.

Skickades från m.sweclockers.com

Mjölnir: AMD Ryzen 5 2400G | Gigabyte GA-AB350N | Crucial Ballistix Sport 8GB | Sapphire RX 580 8GB NITRO+ | IKEA Knagglig
Server: Intel i7-2600 | ASRock Z68 Fatal1ty (defekt men bootar) | Corsair XMS 32GB | Sapphire HD 5850 1GB | NZXT Switch 810

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Dec 2014

@Bloodstainer: man kan ansöka om att få tillbaka tull och avgifter som man har betalt om man kan visa att det har gått tillbaka till avsändaren (minns inte om det också gäller moms).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004

Att man inte har skaffat partnerskap med datorbutiker för att fixa detta är för mig en gåta. Ett snabbt besök på Webhallen, Inet eller något annat ställe hade varit mycket enklare, både för kund och för AMD. Att ta med sig moderkortet dit är heller inte speciellt jobbigt, alternativt skicka in det till någon av dessa.

Oavsett vad, trevligt av AMD att ens göra detta, det ska dom ha kredd för.

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | BenQ 2420Z 24" 144hz | Corsair K65 RGB MX Red | Zowie FK1 | Xtrfy XGP-L4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Johan86c:

Hur många har ett äldre AM4 moderkort och köper en Raven Ridge?

Frågan är väl motsatt: Är det något av de moderkort som i dag finns i butik (och säljs tillsammans med Raven Ridge) som har senaste UEFI?
Jag är tveksam till det, om det inte gäller en precis nylanserad modell...

Skrivet av Asssor:

Att man inte har skaffat partnerskap med datorbutiker för att fixa detta är för mig en gåta. ...

Snarare en tidsfråga. Det kanske kommer den närmaste tiden...

För övrigt anser jag att MS FlightSim X borde vara standard som ett av benchmarkprogrammen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Asssor:

Att man inte har skaffat partnerskap med datorbutiker för att fixa detta är för mig en gåta. Ett snabbt besök på Webhallen, Inet eller något annat ställe hade varit mycket enklare, både för kund och för AMD. Att ta med sig moderkortet dit är heller inte speciellt jobbigt, alternativt skicka in det till någon av dessa.

Finns ingen sunt funtad butik som skulle ta på sig det, tar för mycket tid för att man vill göra det över disk och då speciellt kostnadsfritt.

Skickades från m.sweclockers.com

as it was in the beginning so it shall be in the end

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2017

På moderkort med möjlighet till att flasha BIOS när datorn är avstängd via en dedikerad USB slot undrar jag om det går att flasha utan en CPU monterad?

Exempelvis ASUS Crosshair VI har den möjligheten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av Olle P:

Frågan är väl motsatt: Är det något av de moderkort som i dag finns i butik (och säljs tillsammans med Raven Ridge) som har senaste UEFI?
Jag är tveksam till det, om det inte gäller en precis nylanserad modell...

Snarare en tidsfråga. Det kanske kommer den närmaste tiden...

vet att det inte är fallet men man skulle ju förvänta sig om en butik sälja ett moderkort ihop med en Raven Ridge CPU att dem redan har slängt på ett fungerande Bios i den.

Case: Fractal Design Define S with 4x Noctua NF-A14 (3x in 1x out)/ Motherboard: Asus Crosshair 6 Hero (6004 Bios) / CPU: AMD Ryzen 7 1700X / CPU Cooler: Noctual NH-D15 / PSU: Corsair RM850 / RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 @3200Hz 16GB (2x8) / GPU: MSI RX Vega 64 with Raijintek Morpheus II with 2x Noctua NF-F12 PWN / Main SSD: Crucial MX300 750 GB / Dropbox SSDs: 2xSamsung 850 EVO 500 GBx2 / Storage HDD: Seagate Barracuda 1TB / 2xSamsung U28E590 + Acer CB290C / Keyboard: Logitech G413 / Mouse: Mission SG GGM 3.5 MMO Mouse

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2008

@Marsupilami:
Jag har precis beställt ett am4 kort med en 2200G till min nya dator. Känner ingen annan med amd, och inte så sugen att behöva köpa en 1200 som är klart långsammare nu när 2200G ändå finns att tillgå!

MB/Case: ASUS TUF B350M || Define Mini C
CPU/Cooler: Ryzen 1500X @3.95Ghz 1.38v || Cryorig H7
RAM: Corsair Vengeance LPX 2666 2x4 GB @ 3200 CL16
GPU/Monitor: GTX 1060 OC Custom built w Hydro H75 cooler || AOC G2590PX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sälen
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av Asssor:

Sen finns det dom som har en bit til närmsta inet/webhallen, jag har lite drygt 30 mil enkel resa till närmaste "kedja". Närmaste datorbutik annars är 15 mil. Att då kunna få med frakt är inte fel lösning.

3DMark | R7 1800x | Asrock X370 Prof. Gaming | Corsair 16GB LPX 3733 c17 (sr-bdie@ 3466c14) | Cryorig R1 Ultimate | MSI GTX1080 Gaming X | 256GB 840Pro, 1050GB MX300, 2x 120GB 510, 3TB 7200rpm | RM750x | Xonar Phoebus | Phanteks Enthoo Evolv Atx | Acer Z35 | Logitech G810 & SS Rival 500 | Xbox One | Elite Controller | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av nidas:

Finns ingen sunt funtad butik som skulle ta på sig det, ... och då speciellt kostnadsfritt.

Varför skulle de inte få ersättning från AMD?

Skrivet av Bernd_P1:

... man skulle ju förvänta sig om en butik sälja ett moderkort ihop med en Raven Ridge CPU att dem redan har slängt på ett fungerande Bios i den.

Går du in hos en liten lokal handlare så kanske de gör detta, men du kan inte förvänta dig att de stora handlarna bryter förseglingen på ett hundratal moderkort för att uppdatera dem.
Har mig veterligt inte hänt någon gång med moderkort för Intel-processorer, så varför skulle det hända nu?

För övrigt anser jag att MS FlightSim X borde vara standard som ett av benchmarkprogrammen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av Olle P:

Varför skulle de inte få ersättning från AMD?

Går du in hos en liten lokal handlare så kanske de gör detta, men du kan inte förvänta dig att de stora handlarna bryter förseglingen på ett hundratal moderkort för att uppdatera dem.
Har mig veterligt inte hänt någon gång med moderkort för Intel-processorer, så varför skulle det hända nu?

klart sånt händer inte med Intel processorer. där är du tvungen istället att endå köpa ny moderkort

skämt åt sidan. säga ju inte att dem ska gör det med hela lagret. bara med det dem sälja innan det skickas iväg eller fråga en när man köper det i butiken om dem ska uppgradera bios där.
och som sagt. du har ju bara tagit en del av det jag har skrivit och medveten och avsiktligt tagit bort en annan det där jag även säga att jag vet att det inte är så i verkligen. ändå tycker jag att sånt skulle förväntas av en seriös säljare/butik att uppmärksamma om såna saker och även på good will fixa det i förväg för kunden. finns ju en större chans att kunden få ett bra intryck och återkommer/rekommendera vidare butiken/säljaren.

Case: Fractal Design Define S with 4x Noctua NF-A14 (3x in 1x out)/ Motherboard: Asus Crosshair 6 Hero (6004 Bios) / CPU: AMD Ryzen 7 1700X / CPU Cooler: Noctual NH-D15 / PSU: Corsair RM850 / RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 @3200Hz 16GB (2x8) / GPU: MSI RX Vega 64 with Raijintek Morpheus II with 2x Noctua NF-F12 PWN / Main SSD: Crucial MX300 750 GB / Dropbox SSDs: 2xSamsung 850 EVO 500 GBx2 / Storage HDD: Seagate Barracuda 1TB / 2xSamsung U28E590 + Acer CB290C / Keyboard: Logitech G413 / Mouse: Mission SG GGM 3.5 MMO Mouse

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

Väldigt bra. Det är grymt sätt att röja bort eventuella hinder för ett köp om man nu tillhör skaran som köper nytt mobo med en Raven Ridge i åtankarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Bernd_P1:

... ändå tycker jag att sånt skulle förväntas av en seriös säljare/butik att uppmärksamma om såna saker och även på good will fixa det i förväg för kunden. finns ju en större chans att kunden få ett bra intryck...

Utgå ifrån att det mesta är distansförsäljning.
Om du beställer en fabriksny vara, hur positivt överraskad blir du då om den levereras i en öppnad förpackning med brutna förseglingar? Har du fått en begagnad produkt?

En eventuell uppdatering måste kommuniceras noga med kunden innan den utförs!