AMD skickar ut processorer gratis för UEFI-uppdatering

Permalänk
Melding Plague

AMD skickar ut processorer gratis för UEFI-uppdatering

Nylanserade Raven Ridge för stationärt bruk är kompatibel med sockel AM4, men många moderkort kräver en uppdatering. AMD bidrar med processorer för flashningen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Relik 📜

Det här är snyggt, tycker jag, när situationen nu är som den är! Har själv råkat ut för liknande problem, även om det löste sig då jag hade.. eh.. tillgång till en hel del extra processorer. Så att säga.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Wow!
Bra där AMD! Riktigt bra initiativ faktiskt. Märks att dom bryr sig om sina kunder.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt initiativ tycker jag. Det är ett bra sätt arr röja undan eventuella hinder för ett köp om man nu tillhör skaran som köper nytt mobo med en Raven Ridge i åtankarna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Men om användaren "brickar" moderkortet då?

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lorault:

Men om användaren "brickar" moderkortet då?

Väldigt få moderkort med endast en UEFI-enhet Inte så stor chans

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv

Nästa gång jag ska köpa nya komponenter till min dator så blir det AMD. Den saken är klar i alla fall

Permalänk
Inaktiv

Trevligt.

Hoppas de gör så att när en skickat efter en cpu och uppdaterat så skickar hen den till nästa användare som ska uppdatera så slipper det skickas fram och tillbaka till Amd och sparar mycket tid och åverkan på miljön.

Permalänk
Medlem

Hatten av ! Skulle vilja se Intel göra något liknande ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Go AMD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Vad händer om man klockar sönder låneprollen?

Permalänk
Inaktiv

Hur många har ett äldre AM4 moderkort och köper en Raven Ridge?
Det finns säkert ett antal och det är bra att AMD lånar ut processorer till dessa, jag skulle dock gissa att majoriteten av de drabbade är såna som köper moderkort nytt i tron att det fungerar direkt. Där jag vill se tydlig utmärkning på moderkorten så att folk vet vilka som behövs uppgraderas.

Om jag skulle köpa en Raven Ridge + moderkort från en stor svensk aktör så skulle jag inte bli glad om man måste vänta en vecka på en låneprolle för det ska fungera, om jag däremot redan hade moderkortet sedan tidigare är det mer accepterat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaleidoskop:

Vad händer om man klockar sönder låneprollen?

Du får betala för den?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Hur många har ett äldre AM4 moderkort och köper en Raven Ridge?
Det finns säkert ett antal och det är bra att AMD lånar ut processorer till dessa, jag skulle dock gissa att majoriteten av de drabbade är såna som köper moderkort nytt i tron att det fungerar direkt. Där jag vill se tydlig utmärkning på moderkorten så att folk vet vilka som behövs uppgraderas.

Om jag skulle köpa en Raven Ridge + moderkort från en stor svensk aktör så skulle jag inte bli glad om man måste vänta en vecka på en låneprolle för det ska fungera, om jag däremot redan hade moderkortet sedan tidigare är det mer accepterat.

Det går nog fortare att beställa en cpu från sverige på öppet köp och uppgradera.

Jobbigt om posten öppnar paketet och man får betala tull, moms och värde

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200632:

Det går nog fortare att beställa en cpu från sverige på öppet köp och uppgradera.

Jobbigt om posten öppnar paketet och man får betala tull, moms och värde

Eller ta moderkortet till säljaren och be denna att flasha om.

Nå nu har jag inte sett utmärkningen för Raven Ridge, men jag är för tydliga kompilatetsbeskrivningar gällande precis allt. Vissa saker är enklare än andra, Raven Ridge vill jag påstå att de seriösa butikerna i sverige inte ska ha svårt att undvika de flesta "felköp" med.

Permalänk
Medlem

Snällt av dem. Men det är till för dem som orkar.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hur många har ett äldre AM4 moderkort och köper en Raven Ridge?
Det finns säkert ett antal och det är bra att AMD lånar ut processorer till dessa, jag skulle dock gissa att majoriteten av de drabbade är såna som köper moderkort nytt i tron att det fungerar direkt. Där jag vill se tydlig utmärkning på moderkorten så att folk vet vilka som behövs uppgraderas.

Om jag skulle köpa en Raven Ridge + moderkort från en stor svensk aktör så skulle jag inte bli glad om man måste vänta en vecka på en låneprolle för det ska fungera, om jag däremot redan hade moderkortet sedan tidigare är det mer accepterat.

"Nya" B350/X370 mobos kommer få tydlig märkning på kartongen enligt AMD om dom har stöd för Pinnacle direkt ur kartong utan att behöva flasha först, redan befintliga lager kommer inte ha stöd utan att flashas, B450/X470 ska ha Pinnacle stöd oavsett.

Har flertalet gånger råkat ut för moment 22 med intel där ny gen cpu parats med äldre gen mobo och där var infon minst sagt bristfällig för att inte tala om att intel definitivt inte lånade ut cpu för flashning vilket betydde att man fick gräva upp en låne cpu av bekanta eller ta sig fysiskt till butik som kunde greja det.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag lyfter på hatten, bara att gratulera en bra sista lösning.
Detta måste kosta AMD en hel del men inget som drabbar vanliga användare utan endast entusiaster som bygger egna system.
Om man köper ett nytt moderkort och en ryzen apu så hjälper nog många återförsäljare med att flasha biosen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Men om användaren "brickar" moderkortet då?

Då får de allt skicka ut ett nytt moderkort också, allt annat vore snålt!

Skrivet av Snubb1:

Detta måste kosta AMD en hel del men inget som drabbar vanliga användare utan endast entusiaster som bygger egna system.

Troligtvis inte i jämförelse med den PR de får. Som du säger, de som nyttjar de är nog ganska få relativt sett.

Permalänk
Medlem

Vem står för returfrakten är då min fråga. Är det utomlands kan det komma att kosta en hel del.

Permalänk
Avstängd

Det är riktigt snällt av dom och är ett irriterande problem som är orsaken jag köpte i3 6100 istället för den billigare 845 för det fanns helt enkelt inte info om vilka moderkort som hade stöd för dom out det the box och är en bra lösning på problemet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Så här skapar man goda kundrelationer. Väldigt bra initiativ!

Skrivet av Kaleidoskop:

Vad händer om man klockar sönder låneprollen?

The fixer kommer hem till dig och slår sönder dig med en hammare.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

"Nya" B350/X370 mobos kommer få tydlig märkning på kartongen enligt AMD om dom har stöd för Pinnacle direkt ur kartong utan att behöva flasha först, redan befintliga lager kommer inte ha stöd utan att flashas, B450/X470 ska ha Pinnacle stöd oavsett.

Har flertalet gånger råkat ut för moment 22 med intel där ny gen cpu parats med äldre gen mobo och där var infon minst sagt bristfällig för att inte tala om att intel definitivt inte lånade ut cpu för flashning vilket betydde att man fick gräva upp en låne cpu av bekanta eller ta sig fysiskt till butik som kunde greja det.

Ok då är det jättebra.

Jag själv har klarat mig bra från detta, men jag har lärt mina läxor genom åren på annat. Som det svindyra tvkortet jag köpte runt 2001 som det ej fanns drivrutiner till Windows Xp just då, men det var bara kommande sa säljaren. Och jag sitter här 17år efter och väntar fortfarande på stöd för windows xp...

Så man ska läsa på innan man köper saker..

Permalänk
Medlem

Trevligt helt klart, om det är rimliga tidsramar tills man får ut låneprollen, annars blir det nog mer irritation än välvilja i slutändan även om konceptet är trevligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk

"Exakt vad som krävs för att kvalificeras för utskicket är också okänt, då vissa moderkort exempelvis går att uppdatera utan en processor monterad." @mradde

Undrar hur många AM4 kort som faktiskt stöder detta (Asus BIOS Flashback t.ex). Har hittat dessa kort lite snabbt med stöd för detta, samtliga utan videoutgångar och relativt dyra, något som man troligt vis inte kommer para ihop med Raven Ridge.

  • Asus CROSSHAIR VI HERO

  • Asus ROG CROSSHAIR VI EXTREME

  • Asus CROSSHAIR VI HERO (WI-FI AC)

  • MSI X370 GAMING M7 ACK

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt att läsa!
Är moderkorten med Raven Ridge stöd från start planerad i och med Pinnacle Ridge lanseringen i april?
Kan självklart vänta, men lättare att få fart på en själv när man har prylarna redo, lätt att skjuta upp tidsplanen om man ändå inte sitter på sakerna.
Vill använda en 2200G i min NAS jag skall bygga. (gör ett eget chassi också)

Permalänk
Medlem

Vilken service! Bra AMD!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Avstängd

Bra PR, men vi får se hur det kommer funka.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

De kunde gjort ett avtal med några av de större fysiska butikerna i sverige och gett dem låneprocessorer så kan man bara sticka förbi och låna och sen lämna tillbaka.

Permalänk

Fantastiskt initiativ av AMD!

Den stora frågan är ju vem som idag sitter med ett AM4-moderkort utan processor och därför behöver låna en för att kunna "uppgradera" till Raven Ridge

Visa signatur