AKUT: VPN, Internet Kill Switch, Bahnhof, Kundförlust

Permalänk
Avstängd

AKUT: VPN, Internet Kill Switch, Bahnhof, Kundförlust

Tjena! Jag ber om ursäkt lååångt på förhand för min allmänna förbannade ton, det är mer så att jag håller på att få ett mentalt nervsammanbrott för att en VPN-tjänst i samband med Bahnhof inte vill fungera som den ska och tidigare har gjort vilket kan leda till en kundförlust vilket blir tungt för min del så därför det nära nervsammanbrottet.

Jag inkluderar så många bilder som det går för att underlätta. Jag ska även ringa min ISP (Bahnhof) för att se vad som kan göras på deras håll, kanske förnya mitt dynamiska IP, DNS och dhcp (ber om ursäkt på förhand att jag inte kan innebörden i alla dessa begrepp).

Jag kör nu med internetkabel direkt inkopplad i nätuttaget i bostaden istället för routern för att slippa testa felsöka i routern.

VAD ÄR PROBLEMET? JO, KOMMER INTE UT PÅ INTERNET: SKYPE DÖR, INGEN WEBBLÄSARE FUNGERAR, STEAM LOGGAR INTE IN, OSV. DETTA SKER EFTER JAG FÅR EN VPN IP VIA PROGRAMMET PUREVPN.

PureVPN är en VPN-tjänst där jag först loggar in via ett nedladdat program:

Efter inloggning klickar jag på Dedicated IP som ger mig en fast och samma IP-adress som jag använder för att logga in på kundens diverse arbetsportaler:

Här skriver jag in en anslutningsadress till purevpn (som jag suddat ut ur bilden; OBS: IKEV används som protokoll och vissa på internet har rapporterat om att det kan krångla med "Internet Kill Switch"):

Efter jag är Connected to Dedicated IP så får jag en VPN IP längst nere åt höger (utsuddad):

Det är efter detta som jag bara ska kunna gå ut på webbläsaren (Firefox, Chrome eller Edge, har testat alla tre, ingen fungerar) och arbeta på kundens webbsidor som kontrollerar att det är rätt IP-adress som försöker nå den. Kunden har själv kontrollerat att denne kan komma åt dessa arbetssidor med samma program, inloggningsuppgifter och anslutningsadress och därmed samma VPN IP som jag.

Det var något snack om möjligen "Internet Kill Switch" som jag dock har inaktiverat:

Jag har aldrig hört talas om detta och undrar om det aktiveras på något vänster precis när jag får min VPN IP.

Något annat jag googlade var att det kan bero på att jag kör Private Network medan PureVPN vill vara i Public Network som Network Profile:

Jag ser här i min Firewall-lista att programmet PureVPN ej är inlagt varken för att Allow eller Block:

Felsökning här hos PureVPN för Windows är för mig "Connected to PureVPN but cannot browse internet - Windows": https://support.purevpn.com/troubleshoot

Jag har redan kollat så att Proxy är Auto-detect:

Problemet började för två dagar sedan. Jag minns att jag ändrade från Public Network till Private Network för jag skulle kopiera filer mellan två datorer i det lokala nätverket. Finns det något sätt man kan "återställa" hela nätverkskortets inställningar till Default? T.ex. avinstallera drivrutinerna och installera om dem så det blir en "clean slate" för alla inställningar? Finns det något jag kan Allow eller Block i Firewall? Finns det något jag göra i Command Prompt som admin? Jag hittade exempelvis följande bat-filer att köra:

AktiveraLokalIP.bat
"netsh int ip set address "Local Area Connection" static 192.168.0.53 255.255.255.0 192.168.0.1
netsh int ip set dns "Local Area Connection" 209.222.18.222 primary
netsh int ip set dns "Local Area Connection" 209.222.18.218 index=2"

InaktiveraLokalIP.bat
netsh int ip set address "Local Area Connection" static 192.168.0.53 255.255.255.0 0.0.0.0
netsh int ip set dns "Local Area Connection" 209.222.18.222 primary
netsh int ip set dns "Local Area Connection" 209.222.18.218 index=2

Men dessa vet jag inte om de är för om man kör med router eller inte och jag vet inte heller exakt vad som händer.

Jag hade liknande problem med internet och PureVPN hos päronen där Telia ADSL används. Googling där gav att någonting måste justeras från 192.168.1.1 i routern/modemet till 192.168.0.1 för att VPN-tjänster ska fungera med Telia. Jag kan minnas fel och jag har ingen aning om varför den förändring skulle ha någon inverkan.

Som sagt var, akut och irriterande och jag är duktig på att följa exakta steg och detaljer men jag har ingen koll på vad alla begreppen innebär rent tekniskt talat. Jag vill bara få till det så jag kan logga in på PureVPN och arbeta åt min kund. Varför ska VPN-tjänster så förbannade krångliga ibland? Varför kan de inte bara fungera? Det är väl kryptering och "låstas IP-adress" som är tekniken? Det är väl inte teleporteringar av protoner med kvantfysik detta handlar om??? T_T Tack för all hjälp och tack för att orkat läsa ens!

/ desperat AplAy.

EDIT: bara hojta till om du behöver någon bild på något annat som kan hjälpa dig med din felsökning av mitt mystiska VPN-problem.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Är jag inte helt ute och cyklar så verkar det som att du sitter bakom en cgn-nat med Bahnhof, iom att det ser ut att du får en 100.x.x.x adress från dom. Vet inte hur det är med just Bahnhof, men generellt betyder cgn att alla portar är stängda utåt för brukaren. Testa att söka upp banhofs sida där du kan ställa in att du får en publik ip istället för att sitta bakom deras cgn-nat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Logga in på https://dhcp.bahnhof.se/ och välja att du inte vill sitta bakom deras CGN Så får du en publik extern ip-adress så bör det fugnera fint!

@MiST cgn-nat var något nytt (Carrier-grade NAT-NAT) då eller? N:et i CGN står för NAT

Permalänk
Avstängd

Tack så mkt för svaren! Asså detta är helt absurt: jag kmr knappt in på https://dhcp.bahnhof.se fast jag kör med kabel direkt in i nätuttaget. Ska ringa bahnhof kundsupport och be dem fixa denna irriterande skit!

Är publik ip samma sak som statisk IP? Supporten sa igår att i mitt stadsnät (tror det går genom ServaNet om jag minns rätt) så går det ej att få publik IP som privatperson men som företagare för extra kostnad, WTF?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

@MiST cgn-nat var något nytt (Carrier-grade NAT-NAT) då eller? N:et i CGN står för NAT

Ja ja du kommer till samma svar när du skriver in det på Google

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Alright brorsan har prövat nu med sitt Telia och då verkade det fungera. Ber en polare oxå prova som har annat nät än Bahnhof. Så verkar som boven i dramat är Bahnhofs jävla CGN-skit. Visst äré en bra säkerhetsgrej men inte bra för mig dock ;D

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Är publik ip samma sak som statisk IP?

Nej, publik IP betyder att IP-addressen är åtkomlig utifrån, medan statisk IP betyder att man fått en IP-address tilldelad sig som inte ändras. Men om man har en statisk IP från sin internetleverantör så är den oftast publik också, för det är ju ingen större nytta att ha en statisk IP om ingen utifrån faktiskt kan använda den. Dynamiska addresser är dock allt oftare privata i stadsnäten p.g.a. bristen på IPv4-addresser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Nej, publik IP betyder att IP-addressen är åtkomlig utifrån, medan statisk IP betyder att man fått en IP-address tilldelad sig som inte ändras. Men om man har en statisk IP från sin internetleverantör så är den oftast publik också, för det är ju ingen större nytta att ha en statisk IP om ingen utifrån faktiskt kan använda den. Dynamiska addresser är dock allt oftare privata i stadsnäten p.g.a. bristen på IPv4-addresser.

Alright troligen jag som ansökte om statisk IP igår och fick svar att privata ej kan ha det. Brorsan har oxå bahnhof i samma stadsnät och har publik IP som privatperson så jag borde därmed oxå få det. Mitt fel att jag inte sa rätt. Hade kanske sluppit krånglet idag. Ajja står i kö nu på 14 min hos Bahnhof. Så jävla irriterande skit. Fast det kan oxå vara att PureVPN DNS-servrar är efterblivna eller att själva PureVPN DNS-servern kopplad till inloggningsuppgifter och tilldelad VPN IP har blockerat(?) alla svenska IP-adresser? Låter osannolikt dock.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Alright fick en publik IP nu hos bahnhof som jag gett till kund så får den "fasta" IPn Allow på arbetsportalerna tills att detta med PureVPN fixar sig. Var även i kontakt med kundsupport hos PureVPN som sa de behövde byta Dedicated VPN IP men jag sa NEJ eftersom det är kundens konto och kunden måste bestämma hur kunden vill göra: ny VPN IP eller Allow min äntligen fasta IP.

Tack för alla svar iaf!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån, men, om du är beroende av grejer för att sälja dina tjänster till kund så kanske du inte ska välja billiga konsumenttjänster med mer eller mindre obefintlig support.