Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Krävs att lämna ut telefoninspelning till företag, har dom rätt att göra så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

De har all rätt att planera in dig upp till två veckor innan, sedan måste en schemaändring godkännas av dig. Men jag menar, om de nu vägrar att skriftligt godkänna din ledighetsansökan (har du ingen semesterdag att ta ut? Du får själv välja hur din ledighet ska se ut om du har flera alternativ - obetald semesterdag, betald semesterdag, röd dag osv) får du väl i värsta fall sjukskriva dig.

I och med facklig vinst om anställningsformen så finns inga semesterdagar att ta ut förens efter april, min föregående anställningsform var vid behov och den utnytjade man mig på i över 2 års tid.

Skrivet av Spiffman:

Hon kan inte kräva det av dig men å andra sidan får du svårt att bevisa det om du inte spelar upp det.
Kanske svårt att få fram materialet?

Om du undrar om jag har svårt att få fram materialet så nejdå, den ligger säkert på min telefon och går ingenstanns .

Permalänk
Medlem

@Destromath:

Okej då är jag med, ja lyssna på din representant.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Men jösses, en underhuggare har inget med det att göra så vida det inte är sagt att du skall rapportera till henne.

Och om du nu har en inspelning, varför är det ett problem att spela upp den för henne? Låter som att du själv skapar drama där det ej behövs.

Därför att både facket och jag säger samma sak, hon skall först och främst kontakta chefen i detta, inspelningen är min garanti mot att han inte säger annorlunda och jag anser sedan inte heller att hon har någon rätt att kräva mina privata filer, glömde även tillägga detta, hon kräver inte att jag spelar upp den för henne, hon kräver att hon skall ha filen.

Permalänk
Medlem

Smidigast är ju att du kontaktar chefen som får kontakta henne om hon vägra kontakta chefen, däremot om du har spelat in det på en enhet som ägs av företaget i frågan så kan de begära ut informationen från dessa, då det inte du som äger enheten och kan ägas av företaget allt som görs, bruka normalt finnas i anställningsavtalen i sådan fall.

Men detta låter helt skumt hon vägra kontrollera det med chefen när du har sagt att chefen har beviljat det, annars tar du ju bara upp det med chefen får väl chefen ta hand snack med henne.

Privata enheter kan de däremot aldrig begära ut något ifrån däremot kan företagen förbjuda ha privata enheter på jobbet för säkerhetsskäl, men bruka normalt då vara på ställen som har sekretessuppgifter, finns ju många företag som stämplar sina dokument med hemligstämplad då det kan gynna konkurrerande företag om uppgifter läcker.

Permalänk
Medlem

Återigen, nej hon har ingen rätt till filen, för övrigt så lyssna på din ombudsman och gör som ni kommit överens om.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Smidigast är ju att du kontaktar chefen som får kontakta henne om hon vägra kontakta chefen, däremot om du har spelat in det på en enhet som ägs av företaget i frågan så kan de begära ut informationen från dessa, då det inte du som äger enheten och kan ägas av företaget allt som görs, bruka normalt finnas i anställningsavtalen i sådan fall.

Men detta låter helt skumt hon vägra kontrollera det med chefen när du har sagt att chefen har beviljat det, annars tar du ju bara upp det med chefen får väl chefen ta hand snack med henne.

Privata enheter kan de däremot aldrig begära ut något ifrån däremot kan företagen förbjuda ha privata enheter på jobbet för säkerhetsskäl, men bruka normalt då vara på ställen som har sekretessuppgifter.

Vet inte hur jag skall förklara detta med fina ord men chefen är inte någon som kommer prata med henne för hans underhuggare gör inget fel och behöver aldrig sägas till, inspelningen är på min privata telefon och absolut inte på någon företagstelefon. Som sagt innan, detta är mest en ploj för att dom skall hitta en anledning att säga upp mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Återigen, nej hon har ingen rätt till filen, för övrigt så lyssna på din ombudsman och gör som ni kommit överens om.

Det gör jag med, hon kommer inte få filen utan det enda som jag undrade i och med denna tråden var om det fanns något lagstöd man kunde hänvisa henne till så hon slutade vara på mig om denna jävla filen som hon inte har någon som helst rätt till, eller skall jag kanske börja ställa motkrav att jag skall ha alla hennes privata bilder? Det är i min mening lika befängt som att hon kräver inspelningen av mig.

Permalänk
Medlem

Vet din chef om att du spelar in dina samtal med honom/henne? Om inte så kanske det finns fler saker att betänka gällande denna situation...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Det gör jag med, hon kommer inte få filen utan det enda som jag undrade i och med denna tråden var om det fanns något lagstöd man kunde hänvisa henne till så hon slutade vara på mig om denna jävla filen som hon inte har någon som helst rätt till, eller skall jag kanske börja ställa motkrav att jag skall ha alla hennes privata bilder? Det är i min mening lika befängt som att hon kräver inspelningen av mig.

Nej. Då gräver du din egen grav.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

I och med facklig vinst om anställningsformen så finns inga semesterdagar att ta ut förens efter april, min föregående anställningsform var vid behov och den utnytjade man mig på i över 2 års tid.

Du har alltid 25 dagars semester, från dag ett på din anställning, bara att de är obetalda. Därför han sa att du kan få en obetald semesterdag. Sedan fylls de sakteligen på med knappt 2,1 betalda semesterdagar per arbetad månad fram till sista mars. Sedan börjar det om och du samlar in nya dagar för varje månad till sista mars året där på var av du får ut 25 semesterdagar.

Så säg att du varit anställd sedan första januari i år så får du väl sex semesterdagar officiellt den första april. Men du har dem redan nu så att säga så du har all rätt att ta en av dem redan nu om du vill det, men du får förstås en mindre officiellt senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vet din chef om att du spelar in dina samtal med honom/henne? Om inte så kanske det finns fler saker att betänka gällande denna situation...

Nej och har enligt lag inget krav att informera om det heller, har all rätt att spela in mina samtal utan att motparten vet om, så länge jag deltar i samtalet så är det inga problem där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Du har alltid 25 dagars semester, från dag ett på din anställning, bara att de är obetalda. Därför han sa att du kan få en obetald semesterdag. Sedan fylls de sakteligen på med knappt 2,1 betalda semesterdagar per arbetad månad fram till sista mars. Sedan börjar det om och du samlar in nya dagar för varje månad till sista mars året där på var av du får ut 25 semesterdagar.

Så säg att du varit anställd sedan första januari i år så får du väl sex semesterdagar officiellt den första april. Men du har dem redan nu så att säga så du har all rätt att ta en av dem redan nu om du vill det, men du får förstås en mindre officiellt senare.

Huh se på fan, det var information jag inte visste om, tack för den . Anställningen började gälla från och med december med skadestånd på 2 månadslöner som skall räknas in tillsammans med semestern så dom dagarna finns också med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Nej. Då gräver du din egen grav.

Har ju ingen tanke på att göra det men var mer ute efter liknelsen .

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vet din chef om att du spelar in dina samtal med honom/henne? Om inte så kanske det finns fler saker att betänka gällande denna situation...

Jag tror just det som är problemet att inspelningen sket utan chefens vetskap. Vad jag vet de flesta som spelar in ett samtal bekräftar alltid med den man pratar med. Men som TO själv hävdar att det han har all rätt att spela in ett samtal enligt lag stämmer alldelse riktigt om man läser Brottsbalken 4 kap. 9a§ motsatsvis. Men TO vill tydligen inte förlora chefens förtroende.
Så att TO hänvisar den hära damen helt rätt. Men det du gör enligt mig mot din chef är inget jag skulle uppskattat om mina anställda gjorde :).

Lycka till hoppas det löser sig för din del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Jag tror just det som är problemet att inspelningen sket utan chefens vetskap. Vad jag vet de flesta som spelar in ett samtal bekräftar alltid med den man pratar med. Men som TO själv hävdar att det han har all rätt att spela in ett samtal enligt lag stämmer alldelse riktigt om man läser Brottsbalken 4 kap. 9a§ motsatsvis. Men TO vill tydligen inte förlora chefens förtroende.
Så att TO hänvisar den hära damen helt rätt. Men det du gör enligt mig mot din chef är inget jag skulle uppskattat om mina anställda gjorde :).

Lycka till hoppas det löser sig för din del.

Oh jag bryr mig inte det minsta om chefens förtroende, om jag kunde berätta ens hälften av vad som pågår här som han är emot eller hur han reagerade när det regionala skyddsombudet var i diskussion med han häromdagen så skulle dom flesta bojkotta detta företag rätt fort men tyvärr kan jag inte riktigt gå in i detalj på vad det gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Nej. Då gräver du din egen grav.

Någon överdriver

@Destromath
Du har ju tagit detta med facket. Du har meddelat henne vad som gäller, och då är saken klart.
Och det stämmer att du får lov att spela in samtalet, utan andra part behöver upplysas om det, så länge du själv deltar i det.

Fortsätter hon tjata så fråga henne om hon känner till lagar mot trakassering av arbetskollegor. Det är ett allvarligt brott, och det hon gör kan tolkas som detta när hon behandlar dig på detta sätt, och be henne snällt sluta. Vill hon återkomma i ärendet, ska detta göras offentligt, till facket efter att chefen har frågats (beror ju på hur inkopplat facket faktiskt är). Sen prata inte mer om det och ta inte upp det mer, om inte de gör.

Dock måste jag fråga... vilket satans jobb vill man ha där man är omgiven att alla de problem du nämner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Någon överdriver

@Destromath
Du har ju tagit detta med facket. Du har meddelat henne vad som gäller, och då är saken klart.
Och det stämmer att du får lov att spela in samtalet, utan andra part behöver upplysas om det, så länge du själv deltar i det.

Fortsätter hon tjata så fråga henne om hon känner till lagar mot trakassering av arbetskollegor. Det är ett allvarligt brott som hon gör när hon behandlar dig på detta sätt, och be henne snällt sluta, annars kan det tolkas som trakassering. Vill hon återkomma i ärendet, ska detta göras offentligt, till facket efter att chefen har frågats (beror ju på hur inkopplat facket faktiskt är). Sen prata inte mer om det och ta inte upp det mer, om inte de gör.

Dock måste jag fråga... vilket satans jobb vill man ha där man är omgiven att alla de problem du nämner?

Ohhh den där var intressant, skall kolla på det där med trakasserier för det är absolut vad det börjar mynna ut till då hon redan första dagen hon blev tillsagd att hon inte får inspelningen fortsatte tjata om den. Facket är för övrigt väldigt inkopplat här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Huh se på fan, det var information jag inte visste om, tack för den . Anställningen började gälla från och med december med skadestånd på 2 månadslöner som skall räknas in tillsammans med semestern så dom dagarna finns också med.

Fd nattis på hotell, jobba en vecka, ledig en vecka under många år. Vi satt alltid och räknade på vad som var mest fördelaktigt, att ta två veckor ledigt och få fem lediga veckor i praktiken, eller en vecka semester, en vecka jobb och en vecka semester för att få sex veckor ledigt osv. Nån gick på semester vid midsommar och kom tillbaka i oktober... Men då måste man ha koll på reglerna

Så.. första december, då har du minst fyra betalda semesterdagar innestående just nu, ytterligare två när februari är klart. Dock skulle jag inte våga svära på att dina två skadeståndslöner skall räknas som semestergrundande men det vet ditt fack om bättre. Är dem det så är det troligaste att semesterersättningen betalas ut kontant i och med att du var behovsanställd när felet skedde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Fd nattis på hotell, jobba en vecka, ledig en vecka under många år. Vi satt alltid och räknade på vad som var mest fördelaktigt, att ta två veckor ledigt och få fem lediga veckor i praktiken, eller en vecka semester, en vecka jobb och en vecka semester för att få sex veckor ledigt osv. Nån gick på semester vid midsommar och kom tillbaka i oktober... Men då måste man ha koll på reglerna

Så.. första december, då har du minst fyra betalda semesterdagar innestående just nu, ytterligare två när februari är klart. Dock skulle jag inte våga svära på att dina två skadeståndslöner skall räknas som semestergrundande men det vet ditt fack om bättre. Är dem det så är det troligaste att semesterersättningen betalas ut kontant i och med att du var behovsanställd när felet skedde.

Iochmed skadestånd som skulle betalas ut som obetalda månadslöner så har jag 11 innestående semesterdagar just nu .

Permalänk
Medlem

@Destromath: men då så - du har all rätt att ta ut dem kontant eller mot ledighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Varför få henne att sluta nu? Låt henne skämma ut sig ännu mer, samla på mer dokumentation, låt henne svettas ännu hårdare, och förhoppningsvis gör hon något så otroligt korkat och ogenomtänkt efter ett tag.

Jag trodde vitsen var att nå en faktiskt lösning, inte skapa drama och konflikter. Jag hade klampat in på kontoret och spelat upp det hela. Gärna med chefen på plats. Jag är å andra sidan av den sorten så alla mina telefonsamtal spelas in, automatiskt, och efter avslutat samtal får jag en dialogruta som frågar om jag vill spara inspelningen, och allt av vikt, sparas, så det aldrig finns någon tvekan om vad som ska gälla, och alla jag umgås mer eller mindre regelbundet vet det, så även en eventuell chef.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag trodde vitsen var att nå en faktiskt lösning, inte skapa drama och konflikter. Jag hade klampat in på kontoret och spelat upp det hela. Gärna med chefen på plats. Jag är å andra sidan av den sorten så alla mina telefonsamtal spelas in, automatiskt, och efter avslutat samtal får jag en dialogruta som frågar om jag vill spara inspelningen, och allt av vikt, sparas, så det aldrig finns någon tvekan om vad som ska gälla, och alla jag umgås mer eller mindre regelbundet vet det, så även en eventuell chef.

Som central förhandlare så gillas inte inspelningar från någon av parterna och kan visas som ett förtroendefråga. Bara ett tips för framtiden.

Edit: Blev lite fel, jag är ingen central förhandlare utan fick höra det för antal år sedan som arbetstagare.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag har arbetat rätt många år för en "dynamisk" chef, på ett företag med lite "udda" personalpolitik.

Några saker jag lärt mig: företaget får alltid sin vilja igenom över facket i det långa loppet, så länge samma folk är vid rodret kommer samma typer av problem att återkomma igen och igen, den enda som straffas av att jobba kvar är du själv.

Alla jag känner som slutat har samma uppfattning, att man väntade alldeles för länge och att man blir blind över hur korkad situationen är tills man kommer till en vettig arbetsplats.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag trodde vitsen var att nå en faktiskt lösning, inte skapa drama och konflikter. Jag hade klampat in på kontoret och spelat upp det hela. Gärna med chefen på plats. Jag är å andra sidan av den sorten så alla mina telefonsamtal spelas in, automatiskt, och efter avslutat samtal får jag en dialogruta som frågar om jag vill spara inspelningen, och allt av vikt, sparas, så det aldrig finns någon tvekan om vad som ska gälla, och alla jag umgås mer eller mindre regelbundet vet det, så även en eventuell chef.

Varför inte nå en lösning där denna kvinna får sparken, eller iaf. en varning?

Lösningen har du redan, du har ju inspelningen och kan bevisa ditt fall när som helst. Att låta henne komma lindrigt undan efter vidrigt beteende är inte min grej.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Till er som undrar varför jag inte spelar upp den så är det väldigt enkelt, både jag och facket har sagt till henne att hon först och främst skall ta det med chefen i fråga och om han säger något annorlunda än inspelningen så finns den där, däremot så skulle han nu säga samma sak som inspelningen så finns det ingen anledning för henne att höra den.

ok!

Lycka till i alla fall. Är HS på en kommun, så alltid intressant att höra om konstiga saker från arbetslivet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Som central förhandlare så gillas inte inspelningar från någon av parterna och kan visas som ett förtroendefråga. Bara ett tips för framtiden.

Det är just därför man tar upp det som ett vinnande kort allra sist när alla andra ljugit färdigt. Börjar motparten försöka greppa tag i att det är en "förtroendefråga" så skjuter dom sig själva i foten eftersom det uppenbarligen finns en "förtroendefråga" och det gäller personen/personerna som ljuger.

Det är tillfället som skapar lögnaren vilket innebär att man måste alltid agera preventivt. Och har man inget att dölja så borde man inte heller vara rädd för en fullständig ordagrann med alla dess tonläge komplett dokumentation utav ett samtal.

Standardsvaret därefter brukar indirekt hänvisa till minnesförlust även om det inte presenteras så ordagrant alternativt missuppfattning. Men personen i fråga har då bränt sig och lär bli tvungen att lämna eftersom man kan inte ha förtroende för lögnare.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Du får väl ryta ifrån ordentligt och hota med anmälan mot trakasserier om hon fortsätter.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Destromath:

Därför att både facket och jag säger samma sak, hon skall först och främst kontakta chefen i detta, inspelningen är min garanti mot att han inte säger annorlunda och jag anser sedan inte heller att hon har någon rätt att kräva mina privata filer, glömde även tillägga detta, hon kräver inte att jag spelar upp den för henne, hon kräver att hon skall ha filen.

Kopiera filen och ge den till henne då?

Förstår varför hon vill bli av med dig när du daltar på det där sättet.

Hälsningar, företagsägare och arbetsgivare.

Permalänk
Medlem

Skriv en "incidentdagbok". Notera varje gång hon är på dig. Datum och klockslag. Vad som sägs.

Skulle det gå längre så har du åtminstone gjort anteckningar över tid, vilket väger jävligt mycket tyngre än att du säger att hon gjort det. Så fick jag tillsägelse av jurist att göra när jag hade en granne som störde hela tiden. Vid eventuella förhandlingar så SKA man ha skriftligt när störningarna har skett för att bättre styrka att de har skett.

Och nej, tycker inte du behöver ge henne någon inspelning, då kan de i värsta fall manipulera den om man ska vara cynisk. men som sagt - prata med facket om just det!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

I och med facklig vinst om anställningsformen så finns inga semesterdagar att ta ut förens efter april, min föregående anställningsform var vid behov och den utnytjade man mig på i över 2 års tid.

Om du undrar om jag har svårt att få fram materialet så nejdå, den ligger säkert på min telefon och går ingenstanns .

Se till att säkerhetskopiera filen, man vet aldrig vad som kan hända.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG