Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Försäljningen av smarta telefoner på nedgång för första gången

Permalänk
Medlem

Köpte min första high end telefon under q4. Razer. Men antar det inte påverkade statistiken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är knappast förvånad. Vet att folk gör det, men vem vill egentligen betala 10000 för en telefon? "Flaggskeppen" blir ju bara dyrare och dyrare, och man får inte direkt mycket mer än förra årets modell ändå. Speciellt när processor, skärm, kamera osv redan är mer än duglig på dom flesta mobiler även fast dom har några år på nacken.
Har själv fortfarande en 2014 års modell och har velat köpa ny i ett bra tag nu. Men det finns inga nya jag vill ha, så jag fortsätter avvakta i förhoppning på att det kommer något intressant. Får hoppas att det kommer något intressant innan den dör, vilket säkert skulle kunna vara allt från inom nån vecka upp till över ett år.

Permalänk
Medlem

Ja, jag är väl en av dem som förväntas byta telefon i år men min iphone 6s får nog hänga med tills den fysiskt går sönder, för det finns inget i praktiskt användande från min sida där den känns dålig eller otillräcklig.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

XIAOMI MI A1 -vanilla 8.0
260€ fraktfritt, bästa telefonen jag köpt

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem

Sjukt kul egentligen att läsa alla kommentarer där folk gnäller på att det är för dyrt och att det duger med en telefon för 2-3k. Ja, den kanske duger, men jag kanske inte vill ha den? Varför köper folk bilar för 800k kronor när även en bil för 50k kr tar dig fram på vägen? Samma sak där, folk lägger pengar på det dom vill. Sluta gnälla nu. Jag kommer iallafall köpa en S9+ i slutet av mars när mitt nuvarande abonnemang går ut

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz 64GB | Corsair RM1000X
Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Awakeruad:

Byter folk faktiskt mobil för OSet? Har aldrig märkt nån skillnad vid uppdateringar av OS (Android). Same same varje gång.
Jag hoppas att mobiltelefonmarknaden håller på att mogna. Man får inget mer ur en ny telefon än man fick ur förra eller förrförra årets telefon, eftersom de nu är tillräckligt bra på allt de gör. Detsamma gäller egentligen sen många år för PC, förutom med spel (i alla fall nu när konsollerna har bytt generation). I så fall kommer nästan all ökning att ske i utvecklingsländer som Kina, Brasilien och Indien, där många av kostnadsskäl använder feature phones ("dumma" telefoner).

Jag tvivlar det men det är nog den bästa anledningen för de flesta, förutom batteri så klart. Människor är inte speciellt objektiva så de flesta byter av alla möjliga skäl men i det stora tror jag det är mest att vi är indoktrinerade att vilja köpa nytt hela tiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jhonekri:

XIAOMI MI A1 -vanilla 8.0
260€ fraktfritt, bästa telefonen jag köpt

Önskar att de sålde telefoner och inte TV apparater med modem. Jag är fast med xperia compact serien då ingen annan säljer telefoner med någorlunda bra teknik i och lagom storlek.

Permalänk
Medlem

Förut köpte man ny tele för bättre flyt i operativetnot, bättre skärm, bättre batteri, bättre kamera mm. Dagens lurar är såpass kraftfulla att även mellansegments lurar klarar det mesta alldagliga utan bekymmer.
Sen så är det inte så mkt nytt som händer. 1gig extra ram lite bättre cpu och sen inget nämnvärt

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jag kör vidare på min Lumia 950XL, en Windows lur med 2½ år på nacken nu. Har bytt batteri på den men i övrigt fungerar den fortfarande riktigt bra - mest synd att Microsoft gjort som de gjort på mobilsidan. För mig känns det som att mycket hände (stannade upp) i och med 950XL, iPhone 6, Samsung S6 och till viss del när Huawei släppte Honor 8 för en spottstyver. Saker och ting är "bra nog" i och med dessa. Så för mig känns det inte förvånande egentligen.

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara haft 3st smartphones, en Samsung vad-den-nu-heter från 2010, en HTC från 2013 och Huawei från 2016 till nu. Fått en iPhone 7+ från nya jobbet dock så förmodligen blir det inga fler nya telefoner framöver utan den nuvarande privatluren får duga tills dess att den slutar fungera helt enkelt.

Har aldrig förstått folk som lägger så mycket pengar på telefoner. Visserligen om man delbetalar kanske det inte ser så mycket ut men man får ju tänka lite. Många som skall ha abonnemang som kostar så galet mycket med, behöver man verkligen så mycket surf? Privatluren har 2GB och det räcker för de nödvändigare sakerna. Dessutom blir det inte att man sitter och surfar när man är ute osv. Någon gång måste man ju vara offline så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nu blir man ju nyfiken, vilken telefon har du?

Galaxy S7. Jag köpte inte S8 för jag tycker inte kameran är så mycker bättre, och jag är inte vidare förtjust i att allt är "edge" nu, men när recensioner trillar in på S9:an så kan det bli ett köp om kameran är bra mycket bättre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

en mättad marknad och galna premium priser!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Galaxy S7. Jag köpte inte S8 för jag tycker inte kameran är så mycker bättre, och jag är inte vidare förtjust i att allt är "edge" nu, men när recensioner trillar in på S9:an så kan det bli ett köp om kameran är bra mycket bättre.

Från S7 till S8 förstod jag att du avstod, var ju inte så mycket nytt egentligen. Men man får ju hoppas på att dom har förvaltat sina dubble bakre kameror på plus-modellen väl, om kamera är en viktig punkt.
Tycker inte heller om edge, är enligt mig det sämsta som nån tillverkare introducerat i telefonträsket...ever. Punkt. Som jag ser det finns det inga fördelar, bara nackdelar med det, men det är en annan historia. Dock tycker jag det ser ut som att dom inte är lika mycket "böjda" runt kanterna den här gången, men det visar sig väl bäst när man testar att hålla i en.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Min gamla Galaxy Note2 fungerar än fint alla appar jag behöver fungerar
Har Note3 med som fungerar fin fint än
S7 var min stora flopp helt miss nöjd med den lilla skärmen
har Mi Max nu som jag använder den har allt jag behöver plus ett stort batteri 4750mA

Så varför byta nalle när dom gamla fungerar fint än

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Nu har jag bara haft 3st smartphones, en Samsung vad-den-nu-heter från 2010, en HTC från 2013 och Huawei från 2016 till nu. Fått en iPhone 7+ från nya jobbet dock så förmodligen blir det inga fler nya telefoner framöver utan den nuvarande privatluren får duga tills dess att den slutar fungera helt enkelt.

Har aldrig förstått folk som lägger så mycket pengar på telefoner. Visserligen om man delbetalar kanske det inte ser så mycket ut men man får ju tänka lite. Många som skall ha abonnemang som kostar så galet mycket med, behöver man verkligen så mycket surf? Privatluren har 2GB och det räcker för de nödvändigare sakerna. Dessutom blir det inte att man sitter och surfar när man är ute osv. Någon gång måste man ju vara offline så att säga.

Angående det där med surfen, kan säga att det är helt individuellt Min mamma klarar sig på 2-4gb i månaden, medans jag utan problem gör åt de 12gb i månaden jag har Kollar rätt mycket på youtube, både hemma (speciellt mycket kollar jag självklart de gånger jag glömmer sätta igång Wi-Fi, typiskt ). Men även på jobbet på raster o så

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz 64GB | Corsair RM1000X
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Jag är fast med xperia compact serien då ingen annan säljer telefoner med någorlunda bra teknik i och lagom storlek.

Samma här, gick från Samsung Galaxy till Xperia Compact just pga förhållandet storlek/teknik/kostnad.

Visa signatur

Asus X570-F | AMD Ryzen 7 5800X3D | 32 Gb DDR4 | Radeon RX7800XT 16 Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Nu är jag förvisso "anti-smartphone" av andra skäl, men varför denna "funktionshets" kring smartphones?

De ska ha värsta kameran (vilket ändå suger på grund av liten sensor på grund av telefonens storlek).

De ska ha grymt ljud (vilket ändå suger på grund av dålig plats för högtalare, DAC, preamp, osv).

De ska ha världens största lagringsutrymme (vilket börjar bli mycket bättre tack vare SDXC men ändå långt ifrån dagens mekaniska hårddiskar).

De ska tydligen ha allt förutom vad de faktiskt är till för: ringa/eventuellt smsa. Hur bra fungerar dem på detta? Jag minns någon iPhone-generation vars mikrofon sög sliskepott stenhårt.

Jag har en HTC One A9 om jag minns rätt som gick på 3-3,5 lax när jag köpte den. Har kvar den ännu och har bara köpt 3st smartphones under hela mitt liv, alla under 4 lax, (ena tappade jag bort så fick köpa ny, andra kastade jag sönder på fyllan när jag inte fick till internetbanken haha).

En smartphone för 7-10 lax och den suger ändå på det jag nämnt ovan? Bitch please!

Du kan väl skaffa en telefon för att ringa och smsa men det är inte vad jag använder min till så det du säger gäller inte för mina användningsområden.

Permalänk

Jag har ännu inte skaffat någon smart telefon. Risken verkar överhängande att skärmen spricker på dem och jag vet inte var jag ska ha den då den knappast håller om man har den i någon ficka på jeansbyxorna då smart telefoner är så stora och platta?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag har ännu inte skaffat någon smart telefon. Risken verkar överhängande att skärmen spricker på dem och jag vet inte var jag ska ha den då den knappast håller om man har den i någon ficka på jeansbyxorna då smart telefoner är så stora och platta?

Spana in Sony xperia compact serien (z5c eller XZ1 (XZ2 kommer snart men de brukar kosta lite väl i början)). De är små, bra hårdvara och priset på lite äldre modeller är helt ok.

Edit: Finns en anledning för mig att byta (annat än nyare OS eller död telefon) stöd för Gallileo och baidu. Min nuvarande z5c stödjer glonass och det är imponerande hur mycket bättre navigering fungerar i Sverige jämfört med bara GPS som suger ju längre norrut man kommer. Med stöd för alla 4 bör det hela fungera helt underbart.

Edit2: Satan. Sony förstörde precis compact serien. Z2C har fingertryck på baksidan, den har ingen 3,5mm port, ingen stöd för microSD (utom 2 sim versionen), helt galen ratio (väldigt lång), och 12,1 mm tjock så knappast någon anledning att ta bort 3,5mm porten. Kanske dags att köpa Z1C som reserv då sista telefonen som dög försvann nu.

Permalänk
Medlem

funderar starkt på att uppgradera min s6 till en s9+

borde väl vara en bra märkbar skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Sonys Compact modeller är ju det optimala om man vill ha samma prestanda i ett mindre format idag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Angående det där med surfen, kan säga att det är helt individuellt Min mamma klarar sig på 2-4gb i månaden, medans jag utan problem gör åt de 12gb i månaden jag har Kollar rätt mycket på youtube, både hemma (speciellt mycket kollar jag självklart de gånger jag glömmer sätta igång Wi-Fi, typiskt ). Men även på jobbet på raster o så

Saker som inte är så nödvändigt med andra ord

Men har ni inte Wifi på jobbet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Saker som inte är så nödvändigt med andra ord

Men har ni inte Wifi på jobbet?

Spelar det någon roll ifall det är nödvändigt eller ej? Tycker det är skönt att sitta och glo youtube då och då, vilket gör att jag spenderar pengar på mer surf till min telefon som jag sen också använder en hel del Förlåt om det låter tjurigt, men förstår inte vad alla gnäller på, alla är vi olika, och vi alla använder telefonerna på olika sätt

Jo det har vi, men det är oerhört segt det mesta av tiden..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tycker själv att det finns få modeller som är intressanta numera, antingen är det Edge eller så är det 18:9 och vill inte ha varken eller, men också skaffa ny telefon för ca ett år sen så bör klara mig ett tag till, kommer dock nog skaffa nån mellanklass nästa gång för att slippa 18:9 eller edge skärm.
Däremot trevligt att se att fler telefoner har skaplig storlek numera, för nått år sen var det ren torka med mobiler över 5.5"
Minst 16:9 5.7" bör det vara, helst 5,9-6.0"

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

10000 för en enhet som väntas vara förbrukad inom 2 år, är det rimligt?

Varför skulle de vara förbrukade efter 2 år?
Jag gav runt 11000 för min 6S+ och den är 2,5 år nu. Utslaget på hur mycket den är använd så är det nog billigaste prylen jag har.
Bytte batteriet för några veckor sen, funkar alldeles utmärkt och kommer gå vidare till min dotter när jag uppgraderar. Hon använder en iphone 5, den är väl 5,5 år nu om jag minns rätt.
Den skulle nog mått bra av ett batteribyte med men det räcker för hennes användning än så länge.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kanske blir det ett slut på den vansinniga prisstegringen nu? Köpte min OnePlus One 64 GB för cirka 3000 Kr strax efter den kom; och då slog den alla flaggskeppstelefoner som då kostade i runda slängar 5000-6000 Kr. Nu får man punga ut nästan det dubbla; både för en "billig" telefon som OnePlus och en "märkestelefon" som Samsung.

Har ju varit helt irrelevant att byta telefon på 3-4 år nu; prisskillnaden gör det inte alls värt det.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN!

Permalänk
Medlem

Nu får man en S8 för 5800 kr, varför ska man då lägga 9000 kr på en S9?

Köpte min S7edge för 4600 kr, sen sålde jag den för 3700 kr och skaffade S8+ via abonnemang.
Kanske blir byte vid Smasung Galaxy S10. Men som alla säger så är det inget som sticker ut.

Fan lägger de så mycket focus på Animojis? Apple och Samsung gjorde det... Lockar de ungdomar på studiebidrag att köpa en telefon för 10.000 kr?

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande på min första smartphone från 2013 då jag köpte en high end mobil för 5200 kr. Då köpte jag en Samsung note 2 för att kameran var en av dom bästa på marknaden för mobiler vid den tidpunkten eftersom vi väntade barn och ville föreviga en del stunder.

Köpte till extra batteri för 149 kr på tradera som jag fortfarande inte använt eftersom jag inte märkt av att batteriet blivit nämnvärt mycket sämre.

Problemet jag står för nu är att Samsung dragit tillbaka den uppdatering till Android 5.0 som dom sa att dom skulle göra i början men som dom senare backade ifrån. Detta är givetvis ett jätteproblem för många av oss eftersom android 5.0 är minimum för att mobilt bankid skall stödjas nu till sommaren och därför blir jag helt enkelt tvungen att köpa ny lur eftersom jag får svårt att leva utan den appen. Tror Swedbanks app också kan ligga i farozonen.

Så där har ni svaret vad tillverkarna kan hitta på för att sälja mer mobiler. Bara sluta uppdatera dom så löser sej saker å ting...

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikodemous:

Sitter fortfarande på min första smartphone från 2013 då jag köpte en high end mobil för 5200 kr. Då köpte jag en Samsung note 2 för att kameran var en av dom bästa på marknaden för mobiler vid den tidpunkten eftersom vi väntade barn och ville föreviga en del stunder.

Köpte till extra batteri för 149 kr på tradera som jag fortfarande inte använt eftersom jag inte märkt av att batteriet blivit nämnvärt mycket sämre.

Problemet jag står för nu är att Samsung dragit tillbaka den uppdatering till Android 5.0 som dom sa att dom skulle göra i början men som dom senare backade ifrån. Detta är givetvis ett jätteproblem för många av oss eftersom android 5.0 är minimum för att mobilt bankid skall stödjas nu till sommaren och därför blir jag helt enkelt tvungen att köpa ny lur eftersom jag får svårt att leva utan den appen. Tror Swedbanks app också kan ligga i farozonen.

Så där har ni svaret vad tillverkarna kan hitta på för att sälja mer mobiler. Bara sluta uppdatera dom så löser sej saker å ting...

Går ju lätt att roota din telefon så kan du uppdatera till 5.0.