Försäljningen av smarta telefoner på nedgång för första gången

Permalänk
Melding Plague

Försäljningen av smarta telefoner på nedgång för första gången

För första gången någonsin sjönk försäljningen av smarta telefoner under fjärde kvartalet 2017, något som bland annat beror på att konsumenter håller kvar vid sina enheter längre än tidigare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Föga förvånande, tidigare har det ju faktiskt varit rejäla förändringar vid varje generationsbyte men titta bara på Apples senaste generationer (inte förändrats något ö.h.t sedan Iphone 6 med undantag för X) samt Samsung som nu presenterade S9an, i princip samma telefon som S8.

Telefonerna presterar tillräckligt bra, med grymma kameror och vassa skärmar - finns ingen anledning till att uppgradera lika ofta som förr.

Permalänk
Medlem

Är detta ljuset i tunnel som skymtar framför? Blir priset på RAM och nand lägre detta år för pc?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dumbullen:

Föga förvånande, tidigare har det ju faktiskt varit rejäla förändringar vid varje generationsbyte men titta bara på Apples senaste generationer (inte förändrats något ö.h.t sedan Iphone 6 med undantag för X) samt Samsung som nu presenterade S9an, i princip samma telefon som S8.

Telefonerna presterar tillräckligt bra, med grymma kameror och vassa skärmar - finns ingen anledning till att uppgradera lika ofta som förr.

Dels detta men också det faktum att tillverkarna verkar tro att man kan ta vilka priser som helst.

10000 för en enhet som väntas vara förbrukad inom 2 år, är det rimligt?

Permalänk
Inaktiv

Fast de har ju börjat med planerar åldrande som gör att man inte enkelt kan byta batterier på de flesta telefoner. För min del blir det en ny mobil när batteriet är dåligt. Och självklart kan jag byta batteriet ändå, men att försämra vattenskyddet och krångla motiverar mig att byta nalle.

jag anser inte att dagens mobiler för många presterar tillräckligt bra, kass batteritid, dålig skärm i solljus, ganska kass kamera etc. Problemet är att de bästa för runt 10 000kr knappt är något bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Föga förvånande, tidigare har det ju faktiskt varit rejäla förändringar vid varje generationsbyte men titta bara på Apples senaste generationer (inte förändrats något ö.h.t sedan Iphone 6 med undantag för X) samt Samsung som nu presenterade S9an, i princip samma telefon som S8.

Telefonerna presterar tillräckligt bra, med grymma kameror och vassa skärmar - finns ingen anledning till att uppgradera lika ofta som förr.

Jo, jag själv köpte en iPhone 8 för någon månad sedan då min 6:as knapp slutade fungera. Skillnaden? Lite snabbare fingeravtrycksläsare, lite snabbare prestanda, lite bättre kamera. Tror till och med denna telefonen är tjockare än iPhone 6. Jäkligt mycket tyngre också.
Mot min vilja även större minne eftersom de slutat med 128 gb.

Så lång tid, så lite framgång. Men så blir det när det inte finns så mycket mer att fixa på telefonerna.

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad. Telefonerna är långt ifrån perfekta och det släpps ju många spännande nyheter på flaggskeppsfronten från år till år. Jag tänker främst på kamerorna som blir bättre och bättre, men fortfarande tar rätt dassiga bilder i riktigt dåliga ljusförhållanden.

Sen är det klart att batteritiden kan bli mycket bättre med, den är ju inte så bra idag alltså.

Samtidigt kan det väl vara så att folk börjar tröttna på att lägga 7-10K på en ny telefon varje år? Man kanske inte tycker att förbättringarna är värt flera tusen kronor. Själv resonerar jag som så att en enhet man använder 8-10h om dagen 365.25 dagar om året (inräknat skottår) gärna får kosta som fan själv, eftersom jag absolut inte vill kompromissa med en så viktig pryl. Bara det bästa är gött mos.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tyckt det är rimligt när tillverkarna envisas med att höja priserna för varje nytt flaggskepp.
Håller i min u11+ ett bra tag nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag är förvånad. Telefonerna är långt ifrån perfekta och det släpps ju många spännande nyheter på flaggskeppsfronten från år till år. Jag tänker främst på kamerorna som blir bättre och bättre, men fortfarande tar rätt dassiga bilder i riktigt dåliga ljusförhållanden.

Sen är det klart att batteritiden kan bli mycket bättre med, den är ju inte så bra idag alltså.

Samtidigt kan det väl vara så att folk börjar tröttna på att lägga 7-10K på en ny telefon varje år? Man kanske inte tycker att förbättringarna är värt flera tusen kronor. Själv resonerar jag som så att en enhet man använder 8-10h om dagen 365.25 dagar om året (inräknat skottår) gärna får kosta som fan själv, eftersom jag absolut inte vill kompromissa med en så viktig pryl. Bara det bästa är gött mos.

Använder du telefonen 8-10h om dagen?

Jag tycker inte att nyheterna är speciellt förvånande. Som många säger, när man tar 7-8k eller mer för en vettig telefon och när förändringarna mellan generationerna är minimala så är det inte värt att köpa nya hela tiden. Jag köpte nyligen min dyraste telefon någonsin, en OnePlus 5T. Innan hade jag en Xiaomi Mi5 som jag köpte begagnad för 1500kr. Jag ser mobilen som lite av en förbrukningsvara som man ska kunna ha med sig överallt och när som helst och inte behöva vara allt för rädd om den. Min gamla telefon hade jag med mig överallt på jobbet ifall att jag måste ta en bild på något. Det är varmt och ibland fuktig eller rentav blött så det är ju inte jättebra för telefonen men jag tänkte att om den går sönder så är det ingen big deal eftersom det är en så relativt billig pryl. Nu när jag har en telefon för fem papp så lämnar jag den inne i kontrollrummet för det mesta och om jag hittar något viktigt att ta kort på så får jag gå tillbaka och hämta telefonen. Vågar inte riskera en 5kkr telefon hur som helst. Hade jag haft en telefon för 10-12k så hade jag nog inte haft med mig den på jobbet över huvud taget pga risk för repor osv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

Det jag saknar i min telefon nu är ett bra batteri vilket jag ändå inte får om jag köper en ny telefon för 8000kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Använder du telefonen 8-10h om dagen?

Jag tycker inte att nyheterna är speciellt förvånande. Som många säger, när man tar 7-8k eller mer för en vettig telefon och när förändringarna mellan generationerna är minimala så är det inte värt att köpa nya hela tiden. Jag köpte nyligen min dyraste telefon någonsin, en OnePlus 5T. Innan hade jag en Xiaomi Mi5 som jag köpte begagnad för 1500kr. Jag ser mobilen som lite av en förbrukningsvara som man ska kunna ha med sig överallt och när som helst och inte behöva vara allt för rädd om den. Min gamla telefon hade jag med mig överallt på jobbet ifall att jag måste ta en bild på något. Det är varmt och ibland fuktig eller rentav blött så det är ju inte jättebra för telefonen men jag tänkte att om den går sönder så är det ingen big deal eftersom det är en så relativt billig pryl. Nu när jag har en telefon för fem papp så lämnar jag den inne i kontrollrummet för det mesta och om jag hittar något viktigt att ta kort på så får jag gå tillbaka och hämta telefonen. Vågar inte riskera en 5kkr telefon hur som helst. Hade jag haft en telefon för 10-12k så hade jag nog inte haft med mig den på jobbet över huvud taget pga risk för repor osv.

Ja det blir det nog. Slår man ihop Spotify, sociala medier, nyhetsläsning, samtal, statistik för min musik i olika appar, fotografering, träningsstatistik osv så blir det nog minst så många timmar om dagen. Min telefon är IP68-klassad och försäkrad via hemförsäkringen som har drulleförsäkring så trotts att jag misshandlar den så är den i gott skick.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

jag anser inte att dagens mobiler för många presterar tillräckligt bra, kass batteritid, dålig skärm i solljus, ganska kass kamera etc. Problemet är att de bästa för runt 10 000kr knappt är något bättre.

De för 10 000:- är bättre, men inte i de sakerna som faktiskt räknas, som t.ex. bättre batteritid. Istället är det en massa design och onödiga finesser som ska motivera det högre priset.

Anledningen är väl att det helt enkelt inte finns bättre batteriteknik idag. Oavsett om det är en telefon för 1500:- eller 10 000:- har de ungefär samma teknik i grunden.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Dels detta men också det faktum att tillverkarna verkar tro att man kan ta vilka priser som helst.

10000 för en enhet som väntas vara förbrukad inom 2 år, är det rimligt?

Det förtäcks säkert väldigt bra av att många delar upp det på 24 mån och bara ser en månadskostnad, 2 år snare byter dom lur men behåller ungefär samma kostnad och jag antar att det är därför det bara rullar på.

Utan delbetalning tror jag det vore många som skulle ställa sig riktigt skeptiska till att hosta upp 7-10k kontant...

Permalänk

Konsumenterna är trötta på att ge bort en massa pengar utan att få något extra egentligen. Drar lite bilparalleller (älskar det), om man har en modell 2016 av en bilmodell så får man inte jättemycket extra med en 2018.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Folk börjar väl inse att det är dyrt och köpa en telefon på 10k vid varje släpp för att smsa, surfa och ringa på. för det är väl det som man gör i slutändan?

Vad gör folk på telefonerna som motiverar det senaste med lite extra prestanda?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Det förtäcks säkert väldigt bra av att många delar upp det på 24 mån och bara ser en månadskostnad, 2 år snare byter dom lur men behåller ungefär samma kostnad och jag antar att det är därför det bara rullar på.

Utan delbetalning tror jag det vore många som skulle ställa sig riktigt skeptiska till att hosta upp 7-10k kontant...

Jo iofs, lite som leasing på bilar. Det låter inte så mkt men när man slår ut det på ett år så blir det jävligt dyrt ändå.

Permalänk
Medlem

Folk byter för ofta och köper över sina huvuden oftast då dom lätt skulle klara sig med en mobil för mycket mindre.
Det är sjukt att telefontillverkarna håller på som dom gör och i vissa aspekter ens får hålla på som dom gör.
Att bygga in och göra så mobiler måste bytas ut är vidrigt. Och något som jag anser bör vara olagligt är att bygga in batteriet.

Jag själv och förmodligen nästan alla andra mobilanvändare behöver inte ens i närheten av kraften som finns i dom värsta SoC.
Men jag skulle gärna ha en grym kamera vilket inte existerar på telefoner i mellanklassen.

Kanske folk börjar inse att dom inte behöver värre grejer.
Men folk kommer ändå råka ut för en dalande batteritid och andra fuffens som gör telefonen sämre.
Vilket "tvingar" dom att köpa nytt.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Avstängd

Nu är jag förvisso "anti-smartphone" av andra skäl, men varför denna "funktionshets" kring smartphones?

De ska ha värsta kameran (vilket ändå suger på grund av liten sensor på grund av telefonens storlek).

De ska ha grymt ljud (vilket ändå suger på grund av dålig plats för högtalare, DAC, preamp, osv).

De ska ha världens största lagringsutrymme (vilket börjar bli mycket bättre tack vare SDXC men ändå långt ifrån dagens mekaniska hårddiskar).

De ska tydligen ha allt förutom vad de faktiskt är till för: ringa/eventuellt smsa. Hur bra fungerar dem på detta? Jag minns någon iPhone-generation vars mikrofon sög sliskepott stenhårt.

Jag har en HTC One A9 om jag minns rätt som gick på 3-3,5 lax när jag köpte den. Har kvar den ännu och har bara köpt 3st smartphones under hela mitt liv, alla under 4 lax, (ena tappade jag bort så fick köpa ny, andra kastade jag sönder på fyllan när jag inte fick till internetbanken haha).

En smartphone för 7-10 lax och den suger ändå på det jag nämnt ovan? Bitch please!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det blir det nog. Slår man ihop Spotify, sociala medier, nyhetsläsning, samtal, statistik för min musik i olika appar, fotografering, träningsstatistik osv så blir det nog minst så många timmar om dagen. Min telefon är IP68-klassad och försäkrad via hemförsäkringen som har drulleförsäkring så trotts att jag misshandlar den så är den i gott skick.

Nu blir man ju nyfiken, vilken telefon har du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

De för 10 000:- är bättre, men inte i de sakerna som faktiskt räknas, som t.ex. bättre batteritid. Istället är det en massa design och onödiga finesser som ska motivera det högre priset.

Anledningen är väl att det helt enkelt inte finns bättre batteriteknik idag. Oavsett om det är en telefon för 1500:- eller 10 000:- har de ungefär samma teknik i grunden.

Men de envisas fortfarande med att göra det jättesmala, ha glas överallt och jättestora skärmar. I princip alla telefoner idag är likadana för de flesta användare. Hur många ser någon verklig skillnad? Kameror blir bättre men de kommer alltid att vara dåliga vid dåligt ljus då det är fysiken som bestämmer vad man kan göra med så liten sensor och lins.

För de flesta är ända vettiga anledningen att uppgradera att man får nyare OS vilket bör försvinna om Google någonsin får baken ur vagnen och fixar till jävla android.

Permalänk
Medlem

Det var faktiskt första gången som jag inte bytte direkt när mina 24 månader var över med min S6. Inte så stor skillnad år till år nu som förr.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@zeg: Batterierna är ju utbytbara... Enda kruxet är att du behöver en speciell mejsel för att komma åt dem. Detta har gjorts i alla år av olika tillverkare i olika industrier för att lägga krokben för tredjepartstillverkare och icke-genuina delar till produkter, inget nytt under solen, och ytterst befängt att gnälla på. Rösta med plånboken istället och köp mikroelektronik som du kan serva själv, men då får du ju ta ansvar om nåt går snett också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Dels detta men också det faktum att tillverkarna verkar tro att man kan ta vilka priser som helst.

10000 för en enhet som väntas vara förbrukad inom 2 år, är det rimligt?

Håller med. Det var inte särskilt många år sedan du fick en high-end smartphone för strax över 5000, nu får man ge närmare det dubbla i vissa fall. Det är ju inte en slump att OnePlus med flera har blivit så pass stora på så kort tid - de säljer high-end hårdvara till betydligt mer skäliga priser.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Fast de har ju börjat med planerar åldrande som gör att man inte enkelt kan byta batterier på de flesta telefoner.

Å andra sidan har elektroniktillverkarna lärt sig mycket om hur batterier ska skötas under åren. Med välanpassad laddning (inte för höga eller låga volttal och inte för hög temperatur) så kan man få ut tusentals cykler från ett batteri innan alltför mycket kapacitet har förlorats. Om telefonen efter tre år av daglig användning endast har 90 procent av sin ursprungliga kapacitet - det kanske inte är hela världen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte förvånad när de höjer priset för en flaggskeppstelefon med 1000kr per generation. Enda anledningen till att jag ens har en ny telefon är för att volymknapparna på min förra slutade fungera. LG G5 till Huawei Mate 10 Pro var visserligen ett ganska stort hopp i prestanda och batteritid, men det kostade också..

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

@LudvigLindell:

LG är lätta att byta grejor på, allt finns till bra priser.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Nu är jag förvisso "anti-smartphone" av andra skäl, men varför denna "funktionshets" kring smartphones?

De ska ha värsta kameran (vilket ändå suger på grund av liten sensor på grund av telefonens storlek).

Den bästa kameran är den man har med sig. Många går inte runt med extra kamera dagarna i ända och bilderna från mobilerna är idag bättre än det man fick från kompaktkameror för 10 år sedan. Så de flesta bilderna tas med mobilen även om det inte ger perfekta bilder. Därför blir kamerakvalité viktigt i mobilen.

Skrivet av AplAy:

De ska ha grymt ljud (vilket ändå suger på grund av dålig plats för högtalare, DAC, preamp, osv).

Senaste trenden är väl tvärt om att ta bort 3,5mm-uttaget ;). Inte för att ljudet blir bättre i bluetoothlurar. Men det kostar iaf mer så tillverkarna är nog glada hehe.

Skrivet av AplAy:

De ska ha världens största lagringsutrymme (vilket börjar bli mycket bättre tack vare SDXC men ändå långt ifrån dagens mekaniska hårddiskar).

Låter väl ganska rimligt att man vill ha mer lagringsutrymme i lurarna. Går rätt fort att fylla dem med lite serier, offlinekartor och filmer/bilder man själv tagit. Givetvis kan mobilerna inte erbjuda samma lagringsmängd som en laptop eller stationär då de är pressade i storlek. På samma sätt som att en stationär eller laptop inte kan erbjuda samma lagringsmängd som en rackserver för lagring

Skrivet av AplAy:

De ska tydligen ha allt förutom vad de faktiskt är till för: ringa/eventuellt smsa. Hur bra fungerar dem på detta? Jag minns någon iPhone-generation vars mikrofon sög sliskepott stenhårt.

Vad en telefon är till för är inte ett fast värde utan det ändras väl med tiden tänker jag. När jag var liten var telefoner absolut inte till för att skicka SMS med heller. Det kom senare när telefonerna blev bärbara ;).
Idag tror jag att det för många är viktigare med sociala medier, att kunna handla/sköta bankärenden via telefonen, lyssna på musik, ta bilder och sådant än att smsa och ringa med lurarna. Samt att underhålla en när man har trist - kollektivtrafiken and such.

Skrivet av AplAy:

Jag har en HTC One A9 om jag minns rätt som gick på 3-3,5 lax när jag köpte den. Har kvar den ännu och har bara köpt 3st smartphones under hela mitt liv, alla under 4 lax, (ena tappade jag bort så fick köpa ny, andra kastade jag sönder på fyllan när jag inte fick till internetbanken haha).

En smartphone för 7-10 lax och den suger ändå på det jag nämnt ovan? Bitch please!

Ja här börjar jag känna igen mig ;). Jag har aldrig lagt över 4k på en telefon heller. Senaste jag skaffade en var LG G4 som jag precis beställt nytt batteri till (går att byta utan verktyg, wohoo!). Luren valdes för pris och kamerakvalité, samt att läderbaksidan lockade ;). Om LG bara hade skött mjukvaran på telefonen så hade jag kunnat säga att det fortfarande är en kanonlur, men ja. De övergav det flaggskeppet ca 1år och 3 månader efter release. Aningen underwhelming LG...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@peterholm1: jojo, men prylgalningen i mig kanske var lite sugen på nåt nytt också Den hade lite problem med att den tappa täckning också (trots att det stod att den var full) så kände de var lika bra

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakro807:

Å andra sidan har elektroniktillverkarna lärt sig mycket om hur batterier ska skötas under åren. Med välanpassad laddning (inte för höga eller låga volttal och inte för hög temperatur) så kan man få ut tusentals cykler från ett batteri innan alltför mycket kapacitet har förlorats. Om telefonen efter tre år av daglig användning endast har 90 procent av sin ursprungliga kapacitet - det kanske inte är hela världen?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu använder man såklart folk snabbladdning som just fungerar lite som du säger, bara det att de har prioriterat att teelfonen ska laddas snabbt framför livslängd.

Men 90% batteri kvar efter 3år, jag har aldrig någonsin varit med en mobil som har haft detta. Min nuvarande mobil är 1,5år, tyvärr saknas snabbladdning till denna, men batteriet känns typ som hälften. (bloatware kan ta resurser)

Permalänk
Skrivet av anon127948:

För de flesta är ända vettiga anledningen att uppgradera att man får nyare OS vilket bör försvinna om Google någonsin får baken ur vagnen och fixar till jävla android.

Byter folk faktiskt mobil för OSet? Har aldrig märkt nån skillnad vid uppdateringar av OS (Android). Same same varje gång.
Jag hoppas att mobiltelefonmarknaden håller på att mogna. Man får inget mer ur en ny telefon än man fick ur förra eller förrförra årets telefon, eftersom de nu är tillräckligt bra på allt de gör. Detsamma gäller egentligen sen många år för PC, förutom med spel (i alla fall nu när konsollerna har bytt generation). I så fall kommer nästan all ökning att ske i utvecklingsländer som Kina, Brasilien och Indien, där många av kostnadsskäl använder feature phones ("dumma" telefoner).