Intels Spectre-uppdateringar blir tillgängliga via Microsoft Update Catalog

Permalänk
Melding Plague

Intels Spectre-uppdateringar blir tillgängliga via Microsoft Update Catalog

För att göra det lättare för användare att ta del av nya mikrokodsuppdateringar gör nu Microsoft dessa tlllgängliga via Update Catalog. Först ut är uppdateringar för Skylake-processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ av Intel/MS!
-Förutsatt att det är en någorlunda säker metod att utföra uppdateringarna.

Vågar man hoppas på att de även patchar äldre system/modeller över tid, även om de inte är högt prioriterade nu?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv

Nej tack! Jag vill inte att min dator ska tappa 40% prestanda.

Permalänk
Inaktiv

Instämmer att det var bra gjort, Kaby Lake kommer väl snart?

Det jag inte gillar med Microsoft update catalog är hur de presenterar information, först borde det stå vad patchen gör därefter kan man kolla på annat. Typ texten nedanför ska visas direkt när man klickar på fixen:
https://support.microsoft.com/sv-se/help/4090007/intel-microc...

Permalänk

Hur stor är egentligen risken att över huvud taget drabbas av angrepp? Är den stor eller är den "stor"?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Hur stor är egentligen risken att över huvud taget drabbas av angrepp? Är den stor eller är den "stor"?

Proof of concept har gjorts med javascript, så det går att exploita rakt ur webbläsaren. Det är en stor attackvektor, som förvisso har minskats med uppdateringar till webbläsarna.

Absolut viktigast är det på värdmaskiner som virtualiserar, eftersom gästerna kan ta del av varandras minne annars. Rena mardrömmen för företag om man släpper in många olika kunder på värdarna.

Skrivet av anon114264:

Nej tack! Jag vill inte att min dator ska tappa 40% prestanda.

Dumheter, sprid inte desinformation. Spelar man spel eller kör rena beräkningar är tappet vanligtvis runt 0-5%. Under väldigt specifika fall kan prestandatappet bli högre upp i tiotals procent, men det gäller främst virtualiserade miljöer som gör extremt mycket syscalls och IO samtidigt.

Ju fler vi är som säkrar upp våra system, desto snabbare kan vi räkna med att känsliga applikationer skrivs om för att effektivisera hur de använder syscalls och IO.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon114264:

Nej tack! Jag vill inte att min dator ska tappa 40% prestanda.

Ingen vettig källa har påstått detta. De har dock sagt att det under vissa specifika tillämpningar kan drabba upp till en viss procent, nu i efterhand har det visat sig att det i princip enbart är en liten grupp av de lite mer professionella användarna som drabbas.

För min egen del så kommer det inte bli någon uppdatering någonstans och jag vet flera kritiska ställen där de säger glöm att vi kör in ny mikrikod i cpun, vi höjer istället murrarna runt servern.

Permalänk
Medlem

Kommer inte uppdatera iaf.
Säkerhetshålet spelar mig absolut noll roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Dumheter, sprid inte desinformation. Under väldigt specifika fall kan prestandatappet bli så högt, t ex virtualiserad miljö som gör mycket syscalls och IO, t ex databas. Spelar man spel eller kör rena beräkningar är tappet vanligtvis runt 0-5%

Varför citerar du siffror från Meltdown för Spectr 2?

Om något har Spectre 2 visat sig har prestanda påverkning på rätt mycket mer än Meltdown hade.

Just äldre OS påstår MS ska påverkas rätt kraftigt av detta:
https://www.theverge.com/2018/1/9/16868290/microsoft-meltdown...

Och tester med BIOS patch visar rätt mycket mer än tidigare trott:
https://www.techspot.com/article/1556-meltdown-and-spectre-cp...

Just BIOS uppdaterings kan ha en mätbar skillnad på en del laster vi vanliga användare kör också.
Även spel påverkas mer av Spectre 2 BIOS patchen än Meltdown.
Och SSDers prestanda är också påverkade till en rätt märkbar grad (5-40%). Mer testande behövs verkligen här också, samt ev optimering.

Detta är dessutom på tidigare patchar. Vi vet inte ens exakt hur dessa nya påverkar, då de knappt ens släppts. Det är mao fel att ens säga en siffra, eller slutsats om Spectre idag, då vi helt enkelt inte har BIOS patcharna till allt, eller detaljerna till allt... än.

Med det sagt, visst är 40% info fel info det med. Men du behöver nog uppdatera din info och kunskap om det också, för just BIOS patchen är vad hela denna tråd/artikel handlar om, dvs Spectre 2. Det är denna som hade en bugg som nu är avstängd i flesta OS igen, inte Meltdown.

Så... varför ska man ta ner denna patch, när Spectre 2 visat sig väldigt svår att utföra exploit på, och man redan har valt att stänga av befintlig fix? Känns lite dumt, om man inte behöver det.

Permalänk
Medlem

Vill tipsa om verktyget Inspectre för folk som är rädda för att uppdatera windows och då ev. uppleva prestandatapp. Verktyget kollar status på din burk och har möjligheten att stänga av fixarna för både Meltdown och Spectre via registret de gånger du behöver prestandan (omstart krävs).

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Avstängd

Tack för er bevakning.

Viktigt för allas vår nätsäkerhet att så många som möjlighet ser till att uppdatera sina datorer!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon114264:

Nej tack! Jag vill inte att min dator ska tappa 40% prestanda.

Fy dig, inte sprida falska påståenden.

Permalänk
Avstängd

Tacksam om ni fortsätter bevakningen, har utöver Skylake-datorer även en Haswell som tillverkaren (Acer) inte kommer ge en ny BIOS/UEFI.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Varför citerar du siffror från Meltdown för Spectr 2?

Jag citerar ingenting, däremot länkar jag artikeln med rubriken
"Spectre Side-Channel Attacks Enabled by JavaScript in Browsers"

Skrivet av Paddanx:

Just äldre OS påstår MS ska påverkas rätt kraftigt av detta

Nyheten länkar till uppdateringar för Windows 10 och en artikel som bara benämner Windows 10, så jag utgick från att det var moderna OS vi diskuterade. Läste du inte nyheten?

Citat:

Today, Microsoft will make available Intel microcode updates, initially for some Skylake devices running the most broadly installed version of Windows 10 — the Windows 10 Fall Creators Update — through the Microsoft Update Catalog.

Att äldre (ms) OS har en större påverkan är i sig inte särskilt underligt då fler anrop behöver passera till en annan ring. Om inte MS väljer att designa om OSet är ett större prestandatapp ofrånkomligt. I min mening en ickenyhet om man är insatt i hur problemet ser ut.

Skrivet av Paddanx:

tester med BIOS patch visar rätt mycket mer än tidigare trott

Citat:

Horrible storage performance aside we consistently saw less than a 5% reduction in gaming performance, you’re looking at around a 3-4% drop for the most part when CPU limited, less when GPU limited.

Din artikel kommer till samma slutsats som jag skrev i mitt inlägg, små förändringar runt 0-5% för ren beräkning och spel. Större förändringar, upp till tiotals procent, på laster som är tunga med syscalls och IO.

Skrivet av Paddanx:

Så... varför ska man ta ner denna patch, när Spectre 2 visat sig väldigt svår att utföra exploit på, och man redan har valt att stänga av befintlig fix? Känns lite dumt, om man inte behöver det.

Vad jag besvarade var att "40% prestandaförlust" inte var en anledning till att undvika patchen eftersom det huvudsakligen inte stämmer. Självklart kan det finnas andra anledningar att undvika patchen, men din frågeställning var inget jag varken diskuterade eller besvarade i mitt inlägg.

Skrivet av Paddanx:

Detta är dessutom på tidigare patchar. Vi vet inte ens exakt hur dessa nya påverkar, då de knappt ens släppts. Det är mao fel att ens säga en siffra, eller slutsats om Spectre idag, då vi helt enkelt inte har BIOS patcharna till allt, eller detaljerna till allt... än.

Med största sannolikhet kommer siffrorna inte bli värre, snarare bättre över tid. Även om patcharna inte är färdiga så vet vi vad problemet rör sig om och vilken typ av anrop som kommer bli långsammare.
Däremot kan vi givetvis hoppas på att OS-uppdateringar och programvaru-uppdateringar kommer bli mer effektiva med hur de väljer att göra sina anrop, vilket skulle ta ner de här siffrorna något.

I min mening är det inte långsökt att dra slutsatsen att laster som är lätta med syscalls och IO kommer att få en marginell påverkan på prestanda. Att det skulle bli flera magnituder dyrare att göra ett syscall än de tidiga tester som finns nu, är det inget som tyder på.

Med det sagt kan givetvis Intel göra vad de vill med sin microcode och fullkomligt decimera prestandan i branch predictorn. Men det är inte sannolikt, då Intel troligen kommer hamna i enorma juridiska problem av en sådan manöver.
Redan nu haglar det med stämningsansökningar och Intels tidigare pr-stans i prestanda-/säkerhetsfrågan har varit att pusha över säkerhet på OS-utvecklarna snarare än att ge maximalt skydd som default i processorn.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Lite osäker här. Jag kör ett Asus Z87-Pro med en Haswell 4770K som har några år på nacken. Jag antar att denna uppgradering aldrig kommer nå mig då Asus inte uppdaterar bios för detta kort längre?

Edit: Tolkade artikeln fel. Förstår nu att dessa uppdateringar tillkommer i Microsoft update just pga problem med gamla Bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Installerat Skylake uppdateringarna och har fått Noll prestandaförlust på min speldator till spel och vardagsgöra. Inte riktigt de där 40% som en annan fåne påstår.

Permalänk
Medlem

@X_Load & @anon200632 som visat med nedre länken i mitt tidigare inlägg ovan, finns där en sak som ger just 40% lägre prestanda, nämligen 4k skriv SSD prestanda, så... helt fel är inte påståendet, även om det är fel att skriva det så allmänt som han gjorde, helt klart. Men alla % skrivna lite mellan tummen och pekfingret är fel, om du inte specificerar vad det är.

Håller dock med som sagt, att det är fånigt att bara skriva så. Men där finns prestandaförlust, och Spectre 2 är inte så kritisk som vissa verkar tro heller.

Skrivet av X_Load:

Tacksam om ni fortsätter bevakningen, har utöver Skylake-datorer även en Haswell som tillverkaren (Acer) inte kommer ge en ny BIOS/UEFI.

Skickades från m.sweclockers.com

En sak jag hörde på Sweclockers Fredagspanel som jag missat tänka på och var intressant var att dessa BIOS fixar (mikrokoden) ska kunna laddas ner separat till moderkort som inte får uppdateringen och patchas via Windows. Huruvida detta stämmer, eller ska gå till vet jag inte, men du kan ju uppdatera mikrokod via Windows numera. Kan vara värt att kolla upp till din Haswell maskin dock.

Skrivet av sniglom:

Jag citerar ingenting, däremot länkar jag artikeln med rubriken
"Spectre Side-Channel Attacks Enabled by JavaScript in Browsers"

Och denna är Spectre 1, som ju har sina egna... fixes. Inget MS gör direkt kommer påverka detta.

Skrivet av sniglom:

Nyheten länkar till uppdateringar för Windows 10 och en artikel som bara benämner Windows 10, så jag utgick från att det var moderna OS vi diskuterade. Läste du inte nyheten?

Jo jag läste nyheten, men jag har också läst lite mer än en källa.
Och Windows 10 FCU är den första som får detta.... men alla OS från iaf Win 7 till senare kommer också få denna uppdaterade patch, precis som de fick förra Spectre 2 patchen, som ju drogs tillbaka på samtliga.

Kanske du borde hänga med Spectre 2 i ren allmänhet, istället för en länk med väldigt lite info? Jag diskuterade buggen i sig.

Skrivet av sniglom:

Att äldre (ms) OS har en större påverkan är i sig inte särskilt underligt då fler anrop behöver passera till en annan ring. Om inte MS väljer att designa om OSet är ett större prestandatapp ofrånkomligt. I min mening en ickenyhet om man är insatt i hur problemet ser ut.

Just den länken jag gav där är MS egna info om just dessa patchar, och samtliga OS, från Win 7-10 FCU kommer tappa, så det är högst relevant, oavsett OS. Men min poäng var ju att just Spectre 2, BIOS patchen, inte är kritisk. Den är den minst farliga (sett till hur lätt den är att utnyttja) av dessa större omskrivningar, och du kanske därför väljer att ta prestandan före säkerheten.

Skrivet av sniglom:

Din artikel kommer till samma slutsats som jag skrev i mitt inlägg, små förändringar runt 0-5% för ren beräkning och spel. Större förändringar, upp till tiotals procent, på laster som är tunga med syscalls och IO.

Vilket skiljer sig en hel del från alla "ingen påverkan i spel" och bara virtualiserade miljöer. Tom Windows Update gör en hel del sys calls och disk anrop, och påverkas av detta. Nätverkskortsprestanda har jag också sett påverkas, inte bandbreddsmässigt, utan CPU lasten.

Problemet med många tester är just att man testat "en sak hit och en sak dit". Man har mao inte testa allt samtidigt. Tex Du spelar online spel, har youtube på andra skärmen, Windows update som håller på att ta ner saker i bakgrunden och Teamspeak/VIOP... det är när du just har allt detta på en gång, som just antalet systemanrop fort ökar, och du märker prestandaskillnaden, speciellt om du tidigare haft väldigt lite marginal.

Det är då dessa få % lite här och var stackar och blir en märkbar skillnad i prestanda. Och just detta är något som är nästan omöjligt att hitta tester på, men.... är något en hemanvändare faktiskt ofta gör.

Skrivet av sniglom:

Vad jag besvarade var att "40% prestandaförlust" inte var en anledning till att undvika patchen eftersom det huvudsakligen inte stämmer. Självklart kan det finnas andra anledningar att undvika patchen, men din frågeställning var inget jag varken diskuterade eller besvarade i mitt inlägg.

Och som jag visade finns det ex på 40% prestandaförlust, även om jag också skrev "Med det sagt, visst är 40% info fel info det med." Mao... jag håller med att det är överdrivet att skriva det. Men att skriva 0% är precis lika tramsigt som 40%, då båda stämmer... på sin situation, i orealistiska förhållanden.

Och en viktig sak att notera i de testerna länkade är... extremt få saker var just 0%. Allt påverkas av just Spectre 2 & BIOS patchen. Allt från Renderingstider, Single tråd prestanda, div benchmarks, BF1 och andra spel (notera min FPS), och slutligen enormt mycket på lagringsprestanda. Just att nästan allt tagit stryk, något inte skedde med första patchen (bara OS patch). Detta är märkbart.

Och just detta är min poäng, att vi inte kan bedöma detta bra nog än då det är svårt att få bra underlag då patchar knappt är tillgängliga och många tester är på enstaka saker. Men vad man kan märka är om du har en dator som ligger CPU gränsat, och knappt klarar 60 FPS idag, kan 5% / 3 FPS i snitt mycket väl spela roll.

Meltdowns tester har visat sig vara extremt påverkade av det du beskriver, Vituella maskiner. Där har man också väldigt låg % skillnad i spel... men Spectre är minst lika illa, men på andra sätt, vilket är viktigt att poängtera. Så tidig info där, styrker verkligen 0-2/3% som alla skrivit innan, och "spelar ingen roll". Denna ska man utan tvekan patcha, då den är farlig i hur den kan utnyttjas.

Kan även poängtera att din javascript länk endast har med Spectre 1 att göra, vilket har 0% med artikelns patch att göra. Det är en annan attackvektor. Spectre 2 är inget att få panik över mao, och Spectre 1 har redan patchats så långt det går, i Webbläsare mm.

Skrivet av sniglom:

Med största sannolikhet kommer siffrorna inte bli värre, snarare bättre över tid. Även om patcharna inte är färdiga så vet vi vad problemet rör sig om och vilken typ av anrop som kommer bli långsammare.
Däremot kan vi givetvis hoppas på att OS-uppdateringar och programvaru-uppdateringar kommer bli mer effektiva med hur de väljer att göra sina anrop, vilket skulle ta ner de här siffrorna något.

Jo, jag hoppas detta också. Och min åsikt är därför att när dessa optimeringar har gjorts, eller man kan välja en CPU som har skydd... så är detta läge att se över det. Självklart måste man hålla ögonen öppna för om någon officiellt lyckas med Spectre 2 attack, från remote. Då är det läge att snabbt lägga in patcherna/aktivera via registret. Tills dess... sluta få panik ffs.

Det är just denna panik patchande som ledde till att man inte en upptäckte krash-problemen i första början... man ville patcha så snabbt så man hann inte testa saker ordentligt. Dessa är precis nu ur Beta stadiet, varför stressa och göra samma fel, igen?!

Skrivet av sniglom:

I min mening är det inte långsökt att dra slutsatsen att laster som är lätta med syscalls och IO kommer att få en marginell påverkan på prestanda. Att det skulle bli flera magnituder dyrare att göra ett syscall än de tidiga tester som finns nu, är det inget som tyder på.

Magnituder tror jag inte heller på. Men märkbart har ju både större spel-tjänst leverantörer och även MS själva sagt att det är och blir. Man kan säkert optimera en hel del, men tills man gör en helt ny branch prediktion algoritm som inte är sårbar (vilket inte direkt är enkelt), så kommer vi förlora prestanda med detta. Inget tyder på värre, eller sämre, men hur vet vi något egentligen, om inte ens Intel kunde inse att deras "fix" gav BSODer?!

Skrivet av sniglom:

Med det sagt kan givetvis Intel göra vad de vill med sin microcode och fullkomligt decimera prestandan i branch predictorn. Men det är inte sannolikt, då Intel troligen kommer hamna i enorma juridiska problem av en sådan manöver.
Redan nu haglar det med stämningsansökningar och Intels tidigare pr-stans i prestanda-/säkerhetsfrågan har varit att pusha över säkerhet på OS-utvecklarna snarare än att ge maximalt skydd som default i processorn.

Håller med. Tror Intel både kommer och ska hamna i blåsvädret, men att de kommer göra vad de kan föra att mildra effekten. Frågan man dock ställer sig är... Vet ens Intel vf de sysslar med? Ex på detta är ju de få laster i testerna ovan där prestandan ökar.... med Meltdown och OS patcherna!?. För att sedan dyka igen med BIOS patchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo jag läste nyheten, men jag har också läst lite mer än en källa.

Vill du diskutera vad som står i andra nyheter får du länka nyheterna eller skapa en egen tråd. När sweclockersnyheten bara länkar info till windows 10 får man anta att det är Windows 10 som diskuteras i tråden om inget annat sägs. Det är inte långsökt att tolka ut att jag syftar på det OS som omnämns i båda microsoftlänkarna.

Skrivet av Paddanx:

Kanske du borde hänga med Spectre 2 i ren allmänhet, istället för en länk med väldigt lite info? Jag diskuterade buggen i sig.

Vad försöker du få sagt? Vad jag kunde se hade inte dina länkar annorlunda prestandainfo än vad jag skrev i mitt inlägg.

Skrivet av Paddanx:

Just den länken jag gav där är MS egna info om just dessa patchar, och samtliga OS, från Win 7-10 FCU kommer tappa, så det är högst relevant, oavsett OS. Men min poäng var ju att just Spectre 2, BIOS patchen, inte är kritisk. Den är den minst farliga (sett till hur lätt den är att utnyttja) av dessa större omskrivningar, och du kanske därför väljer att ta prestandan före säkerheten.

Absolut ska du göra så. Men du ska inte välja bort patchen baserat på att den ger 40% prestandatapp generellt.

Skrivet av Paddanx:

Vilket skiljer sig en hel del från alla "ingen påverkan i spel" och bara virtualiserade miljöer. Tom Windows Update gör en hel del sys calls och disk anrop, och påverkas av detta. Nätverkskortsprestanda har jag också sett påverkas, inte bandbreddsmässigt, utan CPU lasten.

Läser du mitt inlägg, så ser du att 0-5% och tiotals procent är siffror jag skrivit från början. Kontentan av det jag skrev och artikeln du länkade är samma sak.

Skrivet av Paddanx:

Problemet med många tester är just att man testat "en sak hit och en sak dit". Man har mao inte testa allt samtidigt. Tex Du spelar online spel, har youtube på andra skärmen, Windows update som håller på att ta ner saker i bakgrunden och Teamspeak/VIOP... det är när du just har allt detta på en gång, som just antalet systemanrop fort ökar, och du märker prestandaskillnaden, speciellt om du tidigare haft väldigt lite marginal.

Youtube/voip ingår nästan garanterat inte under massa syscalls. Windows Update går att schemalägga. Tror det är få seriösa gamers här inne som tycker det är en bra idé att köra windows update medan man kör match. Men visst, absolut är det så att du kommer få prestandatapp om du kör något som är syscall/IO-tungt samtidigt som du gör något annat.

Skrivet av Paddanx:

Det är då dessa få % lite här och var stackar och blir en märkbar skillnad i prestanda. Och just detta är något som är nästan omöjligt att hitta tester på, men.... är något en hemanvändare faktiskt ofta gör.

Fast nu spekulerar du väl, eller har du mätningar och exempel på vanliga användarmönster som ingen annan kunnat göra?

Skrivet av Paddanx:

Och som jag visade finns det ex på 40% prestandaförlust, även om jag också skrev "Med det sagt, visst är 40% info fel info det med." Mao... jag håller med att det är överdrivet att skriva det. Men att skriva 0% är precis lika tramsigt som 40%, då båda stämmer... på sin situation, i orealistiska förhållanden.

Jag har inte skrivit 0%. I mitt första inlägg skrev jag 0-5% för exempelvis spel samt tiotals procent för syscall/IO-tunga laster.

För argumentets skull kan vi givetvis hävda att det går att få långt över 40% med, om vi konstruerar ett syscall benchmark.

Skrivet av Paddanx:

Och en viktig sak att notera i de testerna länkade är... extremt få saker var just 0%. Allt påverkas av just Spectre 2 & BIOS patchen. Allt från Renderingstider, Single tråd prestanda, div benchmarks, BF1 och andra spel (notera min FPS), och slutligen enormt mycket på lagringsprestanda. Just att nästan allt tagit stryk, något inte skedde med första patchen (bara OS patch). Detta är märkbart.

Igen, det var därför jag skrev just 0-5% för den typ av laster som inte är tunga med syscalls och IO.

Skrivet av Paddanx:

Och just detta är min poäng, att vi inte kan bedöma detta bra nog än då det är svårt att få bra underlag då patchar knappt är tillgängliga och många tester är på enstaka saker. Men vad man kan märka är om du har en dator som ligger CPU gränsat, och knappt klarar 60 FPS idag, kan 5% / 3 FPS i snitt mycket väl spela roll.

Fast det är situationen som gäller för alla andra tester med. När vi mäter gpu-prestandan i ett fåtal spel kan vi inte ta hänsyn till hur prestandan är i alla andra spel eller hur den kommer vara i alla andra drivrutinsuppdateringar. Man får göra sitt bästa för att hitta representiva tester och vara insatt i vilka eventuella flaskhalsar som kan uppstå eller lösas längre fram.

Om <5% kan spela markant roll i ditt spelande sitter du redan på ett korthus. Ett prestandatapp inom det området skulle kunna komma tillsammans med en systemuppdatering, drivrutinsuppdatering eller spelpatch. Självklart är prestandatapp inte något önskvärt, men regressioner är inte en ovanlighet. Bygger man sitt system precis på gränsen kommer man en dag sitta med skägget i brevlådan.

Skrivet av Paddanx:

Meltdowns tester har visat sig vara extremt påverkade av det du beskriver, Vituella maskiner. Där har man också väldigt låg % skillnad i spel... men Spectre är minst lika illa, men på andra sätt, vilket är viktigt att poängtera. Så tidig info där, styrker verkligen 0-2/3% som alla skrivit innan, och "spelar ingen roll". Denna ska man utan tvekan patcha, då den är farlig i hur den kan utnyttjas.

Samma sak kommer gälla även Spectre, anledningen är att det man skyddar är passagen genom minnesbarriärer. Att virtuella maskiner är mest utsatta beror på att det blir en nivå till av minnesbarriärer, när gästen ska prata med hosten.

Skrivet av Paddanx:

Kan även poängtera att din javascript länk endast har med Spectre 1 att göra

Helt riktigt, my bad.

Skrivet av Paddanx:

Spectre 1 har redan patchats så långt det går, i Webbläsare mm.

Yes detta vet jag med, webbläsarpatchandet skrev jag om i mitt första inlägg.

Skrivet av Paddanx:

Jo, jag hoppas detta också. Och min åsikt är därför att när dessa optimeringar har gjorts, eller man kan välja en CPU som har skydd... så är detta läge att se över det. Självklart måste man hålla ögonen öppna för om någon officiellt lyckas med Spectre 2 attack, från remote. Då är det läge att snabbt lägga in patcherna/aktivera via registret. Tills dess... sluta få panik ffs.

Vem är det som har panik? Viktiga är att vi kan ta beslut på rätt grund. 40% generellt tapp låter som panik i min mening och är inte rätt grund att ta beslut på.

Från: https://googleprojectzero.blogspot.se/2018/01/reading-privile...
"A PoC for variant 2 that, when running with root privileges inside a KVM guest created using virt-manager on the Intel Haswell Xeon CPU, with a specific (now outdated) version of Debian's distro kernel [5] running on the host, can read host kernel memory at a rate of around 1500 bytes/second, with room for optimization. Before the attack can be performed, some initialization has to be performed that takes roughly between 10 and 30 minutes for a machine with 64GiB of RAM; the needed time should scale roughly linearly with the amount of host RAM. (If 2MB hugepages are available to the guest, the initialization should be much faster, but that hasn't been tested.)"
Beroende på hur man kör sin uppsättning, så behöver det inte vara en liten attackvector. Sitter du i en VM-miljö, så är det kritiskt.
Men, det är inte webbläsaren precis.

Skrivet av Paddanx:

Det är just denna panik patchande som ledde till att man inte en upptäckte krash-problemen i första början... man ville patcha så snabbt så man hann inte testa saker ordentligt. Dessa är precis nu ur Beta stadiet, varför stressa och göra samma fel, igen?!

Man får informera sig noga och väga riskerna helt enkelt. Inom vissa verksamheter är ett driftstopp rimligare än en eventuell dataläcka till följd av ett osäkrat system.

Skrivet av Paddanx:

Magnituder tror jag inte heller på. Men märkbart har ju både större spel-tjänst leverantörer och även MS själva sagt att det är och blir. Man kan säkert optimera en hel del, men tills man gör en helt ny branch prediktion algoritm som inte är sårbar (vilket inte direkt är enkelt), så kommer vi förlora prestanda med detta. Inget tyder på värre, eller sämre, men hur vet vi något egentligen, om inte ens Intel kunde inse att deras "fix" gav BSODer?!

Det här tycker jag är lite av en halmgubbe. Man kan vara väl medveten om vad problemet och dess omfattning är och samtidigt släppa en bugg i sin fix. Är tveksam till att blåskärmen berodde på att man hade fullkomligt fel uppfattning om problemet.

Men hur vi vet? Allting kan så klart ändras till i morgon. Uppsäkringen med retpoline kan vi mäta på redan nu. Och med största sannolikhet kommer microcode-patcharna inte bli magnituder värre för att lösa blåskärmen på vissa system.

Skrivet av Paddanx:

Håller med. Tror Intel både kommer och ska hamna i blåsvädret, men att de kommer göra vad de kan föra att mildra effekten. Frågan man dock ställer sig är... Vet ens Intel vf de sysslar med? Ex på detta är ju de få laster i testerna ovan där prestandan ökar.... med Meltdown och OS patcherna!?. För att sedan dyka igen med BIOS patchen.

Tror det är klassiskt storföretag. Ingenjörerna är klämda mellan PR, nya features och damage control. Och det ska vara fixat igår. Problemet är att vad som ska vara fixat igår är oklart. Vad du än gör så är det ett svårt och felaktigt beslut.

Sänka prestandan för de som struntar i säkerhet? Kritik.
Lämna säkerheten till OSet? Kritik.
Vad du än väljer för defaultvärde kommer de som kör äldre OS att bli låsta till detta. Vilket också kommer ge kritik.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd

Hur "intelligent" är Windows Update?

Om man nu uppdaterar Skylakedatorer med KB4090007 och sen, när den kommer, uppdaterar med en BIOS som i princip gör samma sak. Bör man då, om det ens är möjligt, avinstallera KB4090007?

Någon som känner sig manad att gissa, eller ännu bättre - vet (gissa kan jag ju göra själv;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av X_Load:

Hur "intelligent" är Windows Update?

Om man nu uppdaterar Skylakedatorer med KB4090007 och sen, när den kommer, uppdaterar med en BIOS som i princip gör samma sak. Bör man då, om det ens är möjligt, avinstallera KB4090007?

Någon som känner sig manad att gissa, eller ännu bättre - vet (gissa kan jag ju göra själv;)

95% säker på att du inte behöver avinstallera KB4090007 isf. För grejen är den att den bara injicerar mikrokod i CPU'n när windows startas, om den inte gör något utöver det som jag har missat. När den gör det kollar den rimligen om den inte redan kör en senare eller samma version. För grejen är den att hade man inte gjort den versions kontrollen så hade man aldrig kunnat uppgradera mikrokoden genom BIOS/UEFI i kombination med windows.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Vill du diskutera vad som står i andra nyheter får du länka nyheterna eller skapa en egen tråd. När sweclockersnyheten bara länkar info till windows 10 får man anta att det är Windows 10 som diskuteras i tråden om inget annat sägs. Det är inte långsökt att tolka ut att jag syftar på det OS som omnämns i båda microsoftlänkarna.

Man diskuterar ämnet, och de delar som rör artikeln.
Anser du det offtopic, anmäl det.

Skrivet av sniglom:

Vad försöker du få sagt? Vad jag kunde se hade inte dina länkar annorlunda prestandainfo än vad jag skrev i mitt inlägg.

Läser du mitt inlägg, så ser du att 0-5% och tiotals procent är siffror jag skrivit från början. Kontentan av det jag skrev och artikeln du länkade är samma sak.

Skrivet av sniglom:

Jag har inte skrivit 0%. I mitt första inlägg skrev jag 0-5% för exempelvis spel samt tiotals procent för syscall/IO-tunga laster.

Ser inga 0%...
Men likväl... "0-5% i varenda svar från dig".
0% är precis lika fel som 40% är min poäng.

Skrivet av sniglom:

Absolut ska du göra så. Men du ska inte välja bort patchen baserat på att den ger 40% prestandatapp generellt.

Har jag inte påstått heller.

Skrivet av sniglom:

Youtube/voip ingår nästan garanterat inte under massa syscalls. Windows Update går att schemalägga. Tror det är få seriösa gamers här inne som tycker det är en bra idé att köra windows update medan man kör match. Men visst, absolut är det så att du kommer få prestandatapp om du kör något som är syscall/IO-tungt samtidigt som du gör något annat.

Fast nu spekulerar du väl, eller har du mätningar och exempel på vanliga användarmönster som ingen annan kunnat göra?

Har endast lite mätningar hemma, vilket är för liten sample för att bevisa något, därav jag vill se mer info om det. Men det jag märkt är rätt märkbar skillnad i respons på systemet bla.

Dock kan jag säga rakt av, en person som tror sig kunna Schemalägga något i Windows... har verkligen ingen koll på hur satans mycket systemet gör i bakgrunden, varje dag.

Skrivet av sniglom:

För argumentets skull kan vi givetvis hävda att det går att få långt över 40% med, om vi konstruerar ett syscall benchmark.

Igen, det var därför jag skrev just 0-5% för den typ av laster som inte är tunga med syscalls och IO.

Och just därför är många benchmarks som visas väldigt orealistiska, för det återspeglar inte användningsområdet.
Jag vill inte heller överdriva något, men jag vill inte att det ska sopas under mattan heller.

Där är påverkan, i alla system, i alla situationer. Frågan är mer hur mycket som märks, vilket helt beror på din CPU last sedan tidigare. Och med tanke på att om du spelar i 100FPS+ redan har väldigt stort beroende på just CPUn, blir minsta lilla påverkan väldigt märkbar.

Skrivet av sniglom:

Fast det är situationen som gäller för alla andra tester med. När vi mäter gpu-prestandan i ett fåtal spel kan vi inte ta hänsyn till hur prestandan är i alla andra spel eller hur den kommer vara i alla andra drivrutinsuppdateringar. Man får göra sitt bästa för att hitta representiva tester och vara insatt i vilka eventuella flaskhalsar som kan uppstå eller lösas längre fram.

Håller med.
Men det betyder inte att vi inte kan försöka titta på det, eller att vi ska ignorera det.

Skrivet av sniglom:

Om <5% kan spela markant roll i ditt spelande sitter du redan på ett korthus. Ett prestandatapp inom det området skulle kunna komma tillsammans med en systemuppdatering, drivrutinsuppdatering eller spelpatch. Självklart är prestandatapp inte något önskvärt, men regressioner är inte en ovanlighet. Bygger man sitt system precis på gränsen kommer man en dag sitta med skägget i brevlådan.

Låt oss koppla lite verklighet i detta.

Intels CPUer har inte direkt gjort stora framsteg på senare tid. Man har förväntat dig ca 2-3% bättre IPC per år och med vissa CPUer, bättre OC frekvens.

5%... om vi tar denna siffra är mao 2 generationers "framsteg" som nu, i vissa situationer... försvunnit. Är mao som att gå från Haswell till Sandy, eller Coffee till Skylake. Eller de få % man har argumenterat varför Intel är bättre än AMD i spel....

Fem procent är mao skillnaden mellan extremt många val man både gör och gjort genom åren... av nästan alla på sweclockers. Och nu vill du få det att låta som meningslöst. Förstår du poängen? Förstår du hur idiotisk du låter när man "ska acceptera detta"... precis som att man fått 2 år äldre system plötsligt, till samma höga pris.

Så snälla.. sluta sopa det under mattan. Det är en betydande mängd, då folk väljer en dyrare Intel CPU före en AMD, eller en Skylake före en Haswell. Och ingen mängd ursäkter kommer ändra detta.

Skrivet av sniglom:

Samma sak kommer gälla även Spectre, anledningen är att det man skyddar är passagen genom minnesbarriärer. Att virtuella maskiner är mest utsatta beror på att det blir en nivå till av minnesbarriärer, när gästen ska prata med hosten.

Okej, så VMs får dubbla problemet. Surt.

Skrivet av sniglom:

Vem är det som har panik? Viktiga är att vi kan ta beslut på rätt grund. 40% generellt tapp låter som panik i min mening och är inte rätt grund att ta beslut på.

Håller med.
Men 0% generellt tapp är också ignorans i min mening och är inte heller en bra grund att ta beslut på.

Från: https://googleprojectzero.blogspot.se/2018/01/reading-privile...
"A PoC for variant 2 that, when running with root privileges inside a KVM guest created using virt-manager on the Intel Haswell Xeon CPU, with a specific (now outdated) version of Debian's distro kernel [5] running on the host, can read host kernel memory at a rate of around 1500 bytes/second, with room for optimization. Before the attack can be performed, some initialization has to be performed that takes roughly between 10 and 30 minutes for a machine with 64GiB of RAM; the needed time should scale roughly linearly with the amount of host RAM. (If 2MB hugepages are available to the guest, the initialization should be much faster, but that hasn't been tested.)"
Beroende på hur man kör sin uppsättning, så behöver det inte vara en liten attackvector. Sitter du i en VM-miljö, så är det kritiskt.
Men, det är inte webbläsaren precis.
[/quote]

Att VMs bör patchas oavsett argumenterar jag inte emot. Men extremt få kör detta hemma.

Skrivet av sniglom:

Man får informera sig noga och väga riskerna helt enkelt. Inom vissa verksamheter är ett driftstopp rimligare än en eventuell dataläcka till följd av ett osäkrat system.

Skulle säga att detta är något även hemanvändare får göra.

Företag kan satsa 100-tusen tals kronor på RAID/Backup/Redundans/UPSer/kontant och pålitlig prestanda osv... hemanvändaren vill bara ha maximal prestanda, till lägsta pris. Och då är några få % för minimal chans att påverkas något man ta i aspekt.

Skrivet av sniglom:

Det här tycker jag är lite av en halmgubbe. Man kan vara väl medveten om vad problemet och dess omfattning är och samtidigt släppa en bugg i sin fix. Är tveksam till att blåskärmen berodde på att man hade fullkomligt fel uppfattning om problemet.

Men hur vi vet? Allting kan så klart ändras till i morgon. Uppsäkringen med retpoline kan vi mäta på redan nu. Och med största sannolikhet kommer microcode-patcharna inte bli magnituder värre för att lösa blåskärmen på vissa system.

Mjo, lite halm är det. Men det är i mina ögon många säkerhetspanik också. Allt handlar om risker... och många gånger är där större risk för problem med ny otestad kod, än med felen/säkerheten man försöker fixa med det. Windows 10 nya versioner är utmärkt ex på hur MS fubarar sig gång på gång, och Intels buggar i CPUerna (då inte syftat till Spectre/Meltdown utan andra), visar att även där slinker lite fel genom.

Lite därför många företag väljer att köra på lite äldre eller patchar i efterhand ofta, för driften är viktigare än risken. Men självklart är detta fall till fall och hur allvarliga risker det är.

Skrivet av sniglom:

Tror det är klassiskt storföretag. Ingenjörerna är klämda mellan PR, nya features och damage control. Och det ska vara fixat igår. Problemet är att vad som ska vara fixat igår är oklart. Vad du än gör så är det ett svårt och felaktigt beslut.

Sänka prestandan för de som struntar i säkerhet? Kritik.
Lämna säkerheten till OSet? Kritik.
Vad du än väljer för defaultvärde kommer de som kör äldre OS att bli låsta till detta. Vilket också kommer ge kritik.

Om vi pratar... konkurrens, och brådska, håller jag med.
Men Intel har dominerat marknaden i 5+ år nu. Microsoft i 10+ år...
Så de stressar sig själv till detta problem... till ingen nytta.

Största kritiken jag någonsin ger till ett storföretag som inte har konkurrens... är när de gör bort sig. De har all tid i världen och bra vinst på produkterna för att göra så de lever upp till denna nivå. Gör dem ordentligt då!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

95% säker på att du inte behöver avinstallera KB4090007 isf. För grejen är den att den bara injicerar mikrokod i CPU'n när windows startas, om den inte gör något utöver det som jag har missat. När den gör det kollar den rimligen om den inte redan kör en senare eller samma version. För grejen är den att hade man inte gjort den versions kontrollen så hade man aldrig kunnat uppgradera mikrokoden genom BIOS/UEFI i kombination med windows.

Tackar, har nu installerat uppdateringen i två av våra fyra Skylakedatorer, ser nu att den går att avinstallera. Men det är förmodligen som du säger, att det är inte nödvändigt. Nu väntar jag på en motsvarande patch för den Acer laptop med Haswell som Acer inte tänker du ge en ny UEFI/BIOS, detta trots att det är en riktig dyring knappt 3 år gammal!

Skickades från m.sweclockers.com