Ersättare till 32" CRT

Permalänk
Medlem

Ersättare till 32" CRT

Hej gott folk!

Har gått och köpt mig en "In the groove 2" arkad:

Tyvärr är skärmen ur fokus i hörnen och troligtvis beror det på att kapacitorerna börjar ge sig. Då jag inte inte har kompetensen att löda om kretskortet (livrädd för att få en dödlig kyss el) söker jag nu en ersättare.

Givetvis finns det inte någon 34" LCD i 4:3 som jag behöver men har någon en rekommendation på en 32" lcd skärm, som är platt, gärna är 144hz och har extremt låg input lag? (en vanlig gaming skärm?)

Har inte hittat någon "billig" arkad lcd som jag kan ersätta med heller. Det viktigaste är hög bildfrekvens samt låg input lag.

Permalänk
Medlem

Varför inte lämna till någon som kan löda om kortet åt dig?

En äkta arkadmaskin ska väl ändå ha CRT

Jag känner en viss sorg var gång världen får en CRT mindre..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Vad ska du med 144 Hz till? Arkad-datorn matar väl knappast ut det?

Billigast är såklart att laga och kalibrera CRTn. Ska man ersätta den så är det nog inte 144 Hz-skärmar man letar efter.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte vill laga den själv så kan du väl lämna in skärmen till en tvreparatör ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIST_:

Hej gott folk!

Har gått och köpt mig en "In the groove 2" arkad:
https://www.arcade-museum.com/images/120/1209350805.jpg

Tyvärr är skärmen ur fokus i hörnen och troligtvis beror det på att kapacitorerna börjar ge sig. Då jag inte inte har kompetensen att löda om kretskortet (livrädd för att få en dödlig kyss el) söker jag nu en ersättare.

Givetvis finns det inte någon 34" LCD i 4:3 som jag behöver men har någon en rekommendation på en 32" lcd skärm, som är platt, gärna är 144hz och har extremt låg input lag?

Har inte hittat någon "billig" arkad lcd som jag kan ersätta med heller. Det viktigaste är hög bildfrekvens samt låg input lag.

Kolla vad det är för skärm finns gott om folk som säljer och lagar kompletta kit på eBay om man inte känner sig säker själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Varför inte lämna till någon som kan löda om kortet åt dig?

En äkta arkadmaskin ska väl ändå ha CRT

Jag känner en viss sorg var gång världen får en CRT mindre..

Jag håller med, CRT är det absolut bästa men jag har inte lyckats hitta någon reparatör i närheten av GBG som sysslar med CRT

Skrivet av Petterk:

Vad ska du med 144 Hz till? Arkad-datorn matar väl knappast ut det?

Billigast är såklart att laga och kalibrera CRTn. Ska man ersätta den så är det nog inte 144 Hz-skärmar man letar efter.

Spelet har pilar som rör sig väldigt snabbt på skärmen. 144hz är väl så nära man kommer en CRT tänker jag. Original arkad datorn körs inte utan är urkopplad. Den sitter dock kvar i maskinen den gången man vill köra original. Det sitter även en kraftfullare "gaming" dator i som utan problem kan trycka ut 144hz.

Skrivet av mrqaffe:

Om du inte vill laga den själv så kan du väl lämna in skärmen till en tvreparatör ?

Om någon känner till en vettig reparatör så är detta det absolut bästa alternativet! Har ringt 10+ firmor men endast en fixade CRT. Han sa att han dock inte kunde hitta modellen online och där tog det stopp. Behöver någon som är villig att gå ner på kondensator nivå och beställa varje enskild grej troligtvis... svårt att hitta kunniga inom detta område =(

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MIST_:

Jag håller med, CRT är det absolut bästa men jag har inte lyckats hitta någon reparatör i närheten av GBG som sysslar med CRT

Spelet har pilar som rör sig väldigt snabbt på skärmen. 144hz är väl så nära man kommer en CRT tänker jag. Original arkad datorn körs inte utan är urkopplad. Den sitter dock kvar i maskinen den gången man vill köra original. Det sitter även en kraftfullare "gaming" dator i som utan problem kan trycka ut 144hz.

Om någon känner till en vettig reparatör så är detta det absolut bästa alternativet! Har ringt 10+ firmor men endast en fixade CRT. Han sa att han dock inte kunde hitta modellen online och där tog det stopp. Behöver någon som är villig att gå ner på kondensator nivå och beställa varje enskild grej troligtvis... svårt att hitta kunniga inom detta område =(

Har du frågat om det via de som håller på med tv på ett mer hobbyinriktat sätt ? Hembiobutiken, Tele-Hå och hifibutikerna (inte Hifiklubben, för de är i princip en elektroniklada) brukar ha betydligt bättre kontakter än elektronikladorna och det kan även finnas de som håller på med sånt privat och finns det inget forum om arkadmaskiner där du också kan få hjälp med renovering ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är det för modell på CRT:n?
Tänker att om den sitter i en arkad borde det finnas en hyfsad service manual.
Men du har rätt tankesätt. Att du inte vill pyssla med det eftersom du inte anser att du har kompetensen.
Men! Inget hindrar dig att skaffa kompetensen! Särskilt med din inställning.
Jag själv har inte kommit tillräckligt långt för att redogöra konstruktionen på en CRT, men ser att byta kondensatorer inte borde vara så oöverkomligt hinder. Så länge du kollat den höga potentialen som finns till CRT röret.

Permalänk
Medlem

@MIST_

I Göteborg bör du definitivt kunna hitta människor som kan det.

Rör det sig om en vanlig dator vet jag dock inte varför du pratar om arkadspecifika LCD-paneler. Är ju bara att trycka dit en vanlig 16:9 spelskärm då.

Permalänk
Medlem

Ouch 32 har jag inte. Har bara 36" 4:3 från 80-talet

Permalänk
Medlem

Tvn har VGA ingång. Tyvärr tror jag inte en 36" får plats =(

Jag ringer hembiobutiken och tele-hå i morgon så får vi se! Tack för tipsen!

Hittar inget modell nummer på tuben utöver att det är en Samsung. Laddar upp ett foto när jag har tillgång till dator.

Permalänk
Medlem

Bör inte vara några problem att hitta service-manual och scheman för Kortek-monitorn, så vem som helst med lite erfarenhet bör kunna fixa den. Verkar som det är nästan samma elektronik i några av deras mindre skärmar också. Verkar t.o.m. gå att hitta flybacks till dessa monitorer. Förmodligen mest rena hobbyister som håller på med sånt idag, kontakta din lokala amatörradioklubb eller liknande och hör efter.

Permalänk
Medlem

Hej, har fortfarande inte lyckats reparera denna. Vart jag än ringer refererar de mig till bernards i göteborg men han kan inte hjälpa mig.

Modellnumret verkar vara något av det följande:
Samsung
A80QFM891X002
T-8051001228

Har hittat en amerikansk site som säger sig ha helt nya och en holländsk site som inte har reservdelar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIST_:

Hej, har fortfarande inte lyckats reparera denna. Vart jag än ringer refererar de mig till bernards i göteborg men han kan inte hjälpa mig.

Modellnumret verkar vara något av det följande:
Samsung
A80QFM891X002
T-8051001228

Har hittat en amerikansk site som säger sig ha helt nya och en holländsk site som inte har reservdelar....

Modellen bör vara Kortek KT-3414DF och det finns servicemanual på nätet till dessa. Har sett nya flybacks på Ebay för dessa, om den nu skulle råka vara slut. I övrigt lär inte mycket reservdelar behövas. Verkstaden du varit i kontakt med kan säkert fixa detta, om han orkar googla. Hört med någon amatörradioklubb eller liknande som jag föreslog?

Permalänk
Medlem

Nej, har inte kontaktat någon amatörradioklubb än, får ta och göra det som nästa steg.

Här är en bild av den enda texten jag kan hitta på "tuben"
https://cloud.larsson.lol/nextcloud/index.php/apps/gallery/s/...

Om jag kan få tag på ett cap kit så kan jag tänka mig löda om sakerna. Konvergens ringarna är målade på med vad som ser ut som tjock färg och är låsta i position. Har inte lyckats hitta alla mosfeterna som man använder för att ställa bredd/höjd. Bilden är nämligen lite för bred.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIST_:

Nej, har inte kontaktat någon amatörradioklubb än, får ta och göra det som nästa steg.

Här är en bild av den enda texten jag kan hitta på "tuben"
https://cloud.larsson.lol/nextcloud/index.php/apps/gallery/s/...

Om jag kan få tag på ett cap kit så kan jag tänka mig löda om sakerna. Konvergens ringarna är målade på med vad som ser ut som tjock färg och är låsta i position. Har inte lyckats hitta alla mosfeterna som man använder för att ställa bredd/höjd. Bilden är nämligen lite för bred.

Kortek är en Koreansk tillverkare och är kända för att använda både Samsung och LG-bildrör i dessa produkter. Konstruktionen delas med flera av deras skärmar, och det finns kondensatorkit. Verkar dock vara fråga om att justera skärmen, och där kan det vara bra med någon som har lite erfarenhet och ett oscilloskop för att kunna mäta upp vissa saker och se att allt funkar.

Bildröret behöver du bara bry dig om, om det skulle vara så att du behöver byta detta, och då kan du lika gärna köpa en ny Kortek-skärm istället för att reparera den. Elektroniken som driver skärmen är den intressanta. Det finns en del hel information om dessa skärmar, så ser inte hur det skulle vara svårt för en tekniker. Har hittat servicemanual på relaterade skärmar från tillverkaren och har hittat schema för den specifika skärmen, den diskuteras ganska gott i olika arkadforum osv för den delen.

Permalänk

Du kan beställa det mesta i elektronik väg från Electrokit, behöver du lödhjälp kan jag bistå dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kortek är en Koreansk tillverkare och är kända för att använda både Samsung och LG-bildrör i dessa produkter. Konstruktionen delas med flera av deras skärmar, och det finns kondensatorkit. Verkar dock vara fråga om att justera skärmen, och där kan det vara bra med någon som har lite erfarenhet och ett oscilloskop för att kunna mäta upp vissa saker och se att allt funkar.

Bildröret behöver du bara bry dig om, om det skulle vara så att du behöver byta detta, och då kan du lika gärna köpa en ny Kortek-skärm istället för att reparera den. Elektroniken som driver skärmen är den intressanta. Det finns en del hel information om dessa skärmar, så ser inte hur det skulle vara svårt för en tekniker. Har hittat servicemanual på relaterade skärmar från tillverkaren och har hittat schema för den specifika skärmen, den diskuteras ganska gott i olika arkadforum osv för den delen.

Det verkar som att du har rätt angående skärmen. Jag ska läsa lite kring den skärmen.

Skrivet av ByteBitten:

Du kan beställa det mesta i elektronik väg från Electrokit, behöver du lödhjälp kan jag bistå dig.

Tack för tipset. Svårigheten ligger i att ladda ur skärmen och identifiera komponenterna. Jag har en vanlig lödkolv men man kanske bör använda något mer exakt?

Permalänk
Skrivet av MIST_:

Tack för tipset. Svårigheten ligger i att ladda ur skärmen och identifiera komponenterna. Jag har en vanlig lödkolv men man kanske bör använda något mer exakt?

Jag har förvisso inte pillat med någon crt men om du har haft den påslagen utan ström ett par dagar borde det mesta vara utladdat. När det gäller lödkolv så vet jag inte vad du avser som "vanlig" men huvudsaken är att du kommer åt med den och att den har rätt temperatur.

Permalänk
Medlem

Verkar som att det är ett sånt här kit jag bör ha. Dock tar det ju ett tag innan det kommer fram. Ska försöka leta fram de individuella kapacitorerna och beställa från Electrokit

Skrivet av ByteBitten:

Jag har förvisso inte pillat med någon crt men om du har haft den påslagen utan ström ett par dagar borde det mesta vara utladdat. När det gäller lödkolv så vet jag inte vad du avser som "vanlig" men huvudsaken är att du kommer åt med den och att den har rätt temperatur.

Jag tror jag kanske tar din hjälp Min lödkolv har inte utbytbara toppar och jag vet inte vilken temperatur som jag bör använda eller vilken temperatur min kolv är... Vet du förövrigt hur man laddar ur kapacitorer för säkerhets skull?

Permalänk
Skrivet av MIST_:

Vet du förövrigt hur man laddar ur kapacitorer för säkerhets skull?

Ett förslag är att använda ett 20k motstånd kopplat till chassit (med en isolerad labbkabel), vill du kolla om det finns spänning kvar kan du koppla en voltmeter över motståndet.

Permalänk
Medlem

Här är ett Cap kit:
https://www.arcadepartsandrepair.com/store/monitors/monitor-c...

Finns dock ingen innehållsförteckning... har även hittat manualen med part list men förstår inte vad som är vad...
https://www.manualslib.com/manual/796690/Kortek-Kt-2914f.html

Kanske är lika bra att beställa ett färdigt kit för 500kr än att beställa fel från elektrokit?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIST_:

Min lödkolv har inte utbytbara toppar och jag vet inte vilken temperatur som jag bör använda eller vilken temperatur min kolv är...

Det är en lödstation du bör ha, inte en lödkolv.

Lödkolv är en kolv som man kopplar rakt in i 220-nätet. En ren lödkolv har (oftast) inte någon koll på vad för temperatur den har utan krämar på tills maxtemperaturen kommer.
Lödstation är en kolv som är kopplad till en styrenhet som mäter temperaturen och håller rätt temp konstant.

Digital lödstation: https://www.elfa.se/sv/loedstation-lf-389d-60-cee-xytronic-lf...
Analog lödstation: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/lodning...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Hör runt på http://elektronikforumet.com/forum/ om du fortfarande letar efter någon som kan hjälpa dig.
Finns garanterat nån runt Göteborg som kan tänka sig att fixa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frrr:

Hör runt på http://elektronikforumet.com/forum/ om du fortfarande letar efter någon som kan hjälpa dig.
Finns garanterat nån runt Göteborg som kan tänka sig att fixa det.

Har redan postat på det forumet i tjänster köptes forumdelen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du öppnat och tittat om några kondingar är skadade? Trasiga elektrolyt kondensatorer brukar vara enkla att identifiera genom att de antingen läcker eller är "runda i toppen". Kanske bara är så att någon av de gått sönder och det räcker att byta ut den istället för alla.

Permalänk
Medlem

Har tagit lite bilder på kretskorten men har inte hittat några kapacitorer som varken läcker eller är runda i toppen. Har fortfarande inte tagit kontakt med någon amatörradio grupp.

Bilder på kretskort här:
https://imgur.com/a/gI12p

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Har du öppnat och tittat om några kondingar är skadade? Trasiga elektrolyt kondensatorer brukar vara enkla att identifiera genom att de antingen läcker eller är "runda i toppen". Kanske bara är så att någon av de gått sönder och det räcker att byta ut den istället för alla.

Det stämmer inte, jag har sett många kondensatorer som är dåliga utan att de är runda i toppen. Det är mest i modern elektronik som jag sett bulliga elektrolytkondensatorer.

Jag har hittills lyckats laga de CRT:er som jag försökt mig på, så länge som jag har kunnat finna delar. Men det är fortfarande inte speciellt många så jag skulle inte ge mig på någon annans monitor.

EDIT: Jag hittar ingen bild på hur bilden ser ut. Det kunde varit intressant.