Jag vill gå upp i vikt och bygga muskler! Hur börjar jag?

Permalänk
Medlem

gör extra stora portioner och försök få i dig en rulle risgröt och en kvarg dagligen. Blir ca 30kr om dagen men det är 1000kalorier och det går ner hyffsat enkelt

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Ser att inget är nytt under solen, folk som inte själva har skyhög ämnesomsättning saknar helt och hållet förståelse för hur pass svårt det är att lägga på sig vikt. Vi är raka motsatsen till dom som har BMI 40+.

Vid 17års ålder vägde jag 48KG@178cm, aldrig någonsin ätit lunch i skolan, halvdålig frukost samt i princip icke existerande fysisk aktivitet.

Detta är i mitten av min gymnasietid och det är här jag börjar ta tag i problemet, börjar träna i hopp om att lägga på mig muskler, läsa på om vad man ska äta m.m.

Givetvis la jag på mig en del massa och lite vikt därtill, men efter ett tag så tog det stopp. Problemet var dels att jag inte hade ett nåbart mål (en morot) i min träning. Att endast träna för att man vill bli större och få mer muskler är inte mätbart.

För 8-9månader sen bytte jag fokus, istället för att köra typiska muskelbyggarset (8-10reps) klev jag ner till styrkeset (3-5reps) och la all fokus på dom tre basövningarna, marklyft, knäböj och bänkpress.

Vad gäller maten så ska du ha som absolut första prioritet att få i dig tillräckligt med kalorier, standard vid muskelbyggande är att ligga på 500kcal~ i överskott men använd det endast som ett riktmärke. Vid din vikt kan du med lätthet slå över dit dagsbehov med 1000-1500kcal. Skulle du mot förmodan börja lägga på dig orimliga mängder fett så är det bara att backa lite (tro mig, det kommer inte att hända)

Vad du äter för att uppnå kaloriintaget är mindre viktigt, starköl, sockerlag, maltodextrin i don't give a shit. Nåväl, vill du inte bli diagnostiserad med diabetes innan semestern kanske du inte ska ta mig för hårt på orden men jag hoppas du förstår meddelandet. Att köra anabola fuckboy dieten alá kyckling med ris & broccoli kommer inte med största sannolikhet att fungera. Ät allt du kommer över som är gott och fokusera inte så mycket på näringsinnehållet.

Lyssna på en som har suttit i din sits, laborerat i 5-6års tid och slutligen hittat vägen som fungerar.

I morse vägde jag in på 73KG (fortfarande 178cm), med senaste PB i basövningarna på:
75KG bänkpress
117,5KG knäböj
145KG marklyft

Vill du ha hjälp med scheman och att komma igång så finns jag i PM.. :- )

Permalänk
Skrivet av wille61:

dieten alá kyckling med ris & broccoli kommer inte med största sannolikhet att fungera.

???? Bland det bästa man kan äta om man tränar?

Permalänk
Medlem

Det jag fick lära mig är att det är protein som bygger muskler. Rimligtvis behöver du även öka på kolhydrater också men det borde ju komma automatiskt iom hungern efter ett tungt pass. Överdriven konsumtion av socker tror jag inte kommer leda till något välbefinnande. Jag vägde 65kg 185 när jag var runt 20, men jag har inget minne att jag oroa mig så mycket för vikten, fast jag har iofs inte haft problem med undervikt.
Nu väger jag istället lite för mycket, jag rör mig lite mindre nuförtiden.

Tänk på att vila kroppen imellan också så den hinner återhämta sig. Sen vet jag inte hur ditt liv ser ut i övrigt, du kanske rör på dig extremt mycket. Tänk typ det finns inga tjocka maratonlöpare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ungefär samma kroppsform som TS. Lång och smal.
Jag tränade för något år sen, åt nyttigt efter gymmet som fisk, fågel. Tog även gainer pro minst 2 gånger om dagen. Jag gick inte upp mycket, kanske 4-5kg. Men de va istortsett bara muskler.

Fördelen med den smala kroppstypen är väl att man ser resultat väldigt snabbt om man tränar. Iallafall gör jag de.

Nu tränar jag inte. Ingen motivation till de. Men jag känner att jag måste börja träna igen. Man blir piggare och de ser ju helt klart bättre ut än benranglet nu.
Men de kan vara lite svårt ibland också när man har en sambo som älskar en. De va ju lättare när man va singel och dra iväg och träna, nu sitter man i soffan istället framför en film med en godisskål.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Många här kommer med jättebra tips och i stort sett allt kommer att funka om du ser till att vara konsekvent i din träning/ätning.

Ett tips jag har angående din diet är att du börjar skriva ner allt du äter. Alltså nu på en gång! Detta för att få ett humm om hur mycket kalorier du får i dig i nuläget. Det finns appar som du kan logga mat med, myfitnesspal är bra.

Om du vet hur mycket kalorier du äter dagligen så vet du hur mycket kalorier du behöver för att "hamna på plus minus noll" viktmässigt. Sen kan du lägga på 250-500 kalorier för att få en viktuppgång på 1/4 - 1/2 kg i veckan.

Som många skriver så behöver du inte grisbulka på 5000 kalorier om du inte förbränner så mycket.

Lycka till med din viktresa, kom ihåg att ta lite progressbilder

Permalänk
Medlem

Brunt ris, kyckling och grönsaker. 2x din kroppsvikt i g protein. Det brukar vara Standardsvaren från dom stora gossarna på gymmet, och det lätta svaret. Finns massor att grotta ner sig i och dom flesta som fastnar brukar göra det. Fast var kritisk till allt du hör och läs på själv.

T ex Äta vissa tider och antal gånger per dag är väl hyfsat känt idag att det inte spelar nån roll. Äta var tredje timme är en gammal "sanning" och skippar du frukosten så spelar det inte så stor roll. Som sagt var kritisk till allt folk säger

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@klantbo: vettigt sätt att få i sig kalorier dock? om man redan har svårt att äta kanske man inte ska skippa ett av eventuellt tre mål?

Permalänk
Medlem

Allt handlar om mat. Jag började min resa som smal. Sen med år och ålder så blev jag överviktig 105 kg på 180 cm inte jätte mycket men var kraftig. Gick sedan ner till 75 kg på 12 månader med löpning och strikt diet med väldigt lite kolhydrater. Nu 8 snart 9 år senare med enbart gym och väldigt lite kardio, nu 90 kg tung ca fett % på 11-12

170 kg knäböj
225kg marklyft

Tränar gym 4-6 dagar i veckan. Under vinter halvåret ca 5-6 måltider om dagen gärna var 3e timme. Kalori överskott är det som kommer bygga upp dina muskler och få dig att växa. När jag ska gå ned så lägger jag mig på ca 1600 kalorier och lite kolhydrater för att rippa till mig.

Permalänk
Medlem

Det absolut bästa du kan göra för att bli större är att faktiskt börja träna och inte bara googla. Ladda ner tex försvarsmaktens app och gör ett pass redan idag. Googlade själv runt, läste på i massor innan jag själv kom igång och kändes som man vart mer förvirrad så tröskeln för att börja bara höjdes.
Sen skulle jag ge dig tipset att inte binda upp dig på långa avtal hos något gym direkt, det kanske helt enkelt inte är för dig efter du prövat. Det finns massor av andra träningsformer som oxå är bra.

Såklart är kosten viktig men börjar du bara träna så kommer du bli hungrigare och kommer äta mer ganska direkt. Vi människor är ju väldigt bra vanedjur så små steg åt gången brukar ge ett mer långvarigt resultat.
Sen kom ihåg att om det är att bygga muskler som är målet så kommer det ta tid! Det är en långvarig investering!

Visa signatur

//Odin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonheeh:

???? Bland det bästa man kan äta om man tränar?

Ja om du har lite kroppshydda till övers. Du måste ha bulkat eller ha naturliga resurser först. Har du jäkligt lågt BMI så kör hellre Pasta, Bacon och en påse chips:)

Det är proteinrik kost och det är bra vid muskelbyggnad. Men vi bygger inte muskler enbart med protein.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan