Permalänk
Medlem

Hjälp med 3d print

Ingen aning om denna tråd hör hemma här så flytta gärna till rätt plats.

Jag skulle behöva lite hjälp med att få en detalj 3d printad.
Har aldrig tidigare hållit på med att försöka ge mig in på något sådant tidigare.
Det jag försökt skapa är då alltså en nametag till mitt moderkort. Jag tog en av ASUS redan befintliga ritningar där man alltså ska kunna lägga till den text man själv önskar och försökte skapa en ritning i freecad
Så finns det någon vänlig själ som kan tänkas hjälpa mig till att göra denna till en verklig ritning?
Just nu sitter jag med en FCstd fil. Är det någonting man ens kan använda om man vill skriva ut i 3d?

***bort/mod***

§9 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Jubileumsmästare

Kan du spara som .STL? Det är det mest generella filformatet för 3D-utskrifter

Edit: https://www.freecadweb.org/wiki/Export_to_STL_or_OBJ

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

@BumBumX: Lyckades exportera till mesh STL. Kan öppna det i windows egna 3d print program nu iaf

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Skrivet av Nagelfar:

@BumBumX: Lyckades exportera till mesh STL. Kan öppna det i windows egna 3d print program nu iaf

då bör det fungera.

men skicka med FCstd filen också så han själv kan konvertera om hans skrivare vill ha något annat format.

och se till att få den printad i ABS eller annat material som går att jämna till med aceton eller liknande PLA är ganska hopplöst och behöver vad jag vet 100% manuellt arbete med slippapper osv för att få det slätt.

mycket smidigare att bara kunna doppa den i aceton i 10 sec typ och den blir helt slät alla ränder från de olika lagrena försvinner.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vart är det tänkt att nametagen ska sitta? Många plaster som man använder i 3d-skrivar blir mjuka vid låg temperatur så om det ska sitta på en varm kylfläns behöver det räknas med.

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Vart är det tänkt att nametagen ska sitta? Många plaster som man använder i 3d-skrivar blir mjuka vid låg temperatur så om det ska sitta på en varm kylfläns behöver det räknas med.

sålänge det är under typ 100°c borde det inte va nå bekymmer är ganska marginellt mjukare vid den temperaturen

pla har ju typ smältpunkt runt 180-190°c lite varierande på märke.

ABS är typ 230°c eller mer oftast.

så tror inte de ska vara något större problem oavsett plastval sålänge han väljer en som har smältpunkt på runt det dubbla du max vill värma en gpu till.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

sålänge det är under typ 100°c borde det inte va nå bekymmer är ganska marginellt mjukare vid den temperaturen

pla har ju typ smältpunkt runt 180-190°c lite varierande på märke.

ABS är typ 230°c eller mer oftast.

så tror inte de ska vara något större problem oavsett plastval sålänge han väljer en som har smältpunkt på runt det dubbla du max vill värma en gpu till.

Detaljer i Pla blir skeva vid 70C har testat att torka en låda i en 70C labbugn vilket resulterade i att sidorna på lådan kom uyät helt vågiga.
Abs är nog bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Detaljer i Pla blir skeva vid 70C har testat att torka en låda i en 70C labbugn vilket resulterade i att sidorna på lådan kom uyät helt vågiga.
Abs är nog bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

ja kanske kan nog även bero på wallthickness och hur möe infill man kört med.

men hur som, jag skrev lite längre upp rekommenderade jag ändå ABS eller annan plast som är smidig att släta ut ränderna efter print i aceton eller liknande pla kräver massa slipande för att få någorlunda slät.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja kanske kan nog även bero på wallthickness och hur möe infill man kört med.

men hur som, jag skrev lite längre upp rekommenderade jag ändå ABS eller annan plast som är smidig att släta ut ränderna efter print i aceton eller liknande pla kräver massa slipande för att få någorlunda slät.

Kan intyga att Pla mjuknar redan vid ~57grader även med 100% infill.
Men så länge man inte lägger något tryck på materialet så kommer det inte att ändra form.
Så ska man bara täcka någon del på moderkortet så är det inga problem, ska man hänga fläktar eller liknande i materialet ska man tänka till lite extra.

Permalänk
Medlem

Det är enbart en kosmetisk detalj. Ska använda befintligt M.2 fäste är det tänkt. Den som sitter mellan processorn och grafikkortet.

Ska bara få tag på någon som vill printa ut den nu då hehe. Hur fungerar det om man skulle vilja ha den i 2 färger? Tänkte att jag ville ha texten i vitt nämligen.
Som det är nu är ju hela biten inklusive texten gjord som solid så att säga.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Skrivet av Nagelfar:

Det är enbart en kosmetisk detalj. Ska använda befintligt M.2 fäste är det tänkt. Den som sitter mellan processorn och grafikkortet.

Ska bara få tag på någon som vill printa ut den nu då hehe. Hur fungerar det om man skulle vilja ha den i 2 färger? Tänkte att jag ville ha texten i vitt nämligen.
Som det är nu är ju hela biten inklusive texten gjord som solid så att säga.

finns printers som kan fixa det som har flera print huvuden så går nog att finna någon som kan göra det som en del.

en annan lösning är ju att printa fästet och texten för sig i de separata färgerna.

dvs du gör en 3d fil för texten och en för fästet och sedan när du fått dom printade är det bara att limma ihop texten med fästet

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

finns printers som kan fixa det som har flera print huvuden så går nog att finna någon som kan göra det som en del.

en annan lösning är ju att printa fästet och texten för sig i de separata färgerna.

dvs du gör en 3d fil för texten och en för fästet och sedan när du fått dom printade är det bara att limma ihop texten med fästet

Använda en liten M600 paus eller liknande för andra system annars. Bästa som hänt efter skivat bröd!

Annars till OP, ta kontakt i någon av alla 3d skrivar grupper på facebook. Finns alltid någon som kan hjälpa till

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Skrivet av DeGreeZ:

Använda en liten M600 paus eller liknande för andra system annars. Bästa som hänt efter skivat bröd!

ja det är också en lösning aldrig tänkt på att det går att använda för filamentbyte bara använt det för inserts.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ja haffar nog kika på fb. Ja om man kan pausa för filamentbyte borde det ju inte vara några problem att få den i 2 färgat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk

Skicka annars ett Pm till mig så kan vi lösa det. Har experimenterat ganska mycket med flera material i samma utskrift nu på sistone.

Visa signatur

Dator:
CPU: I7-6700k 4,0GHz | Mobo: MSI Z170A Krait Gaming 3X | GPU: Asus Radeon R9 290 4GB OC | SSD: 240GB Kingston (OS) | SSD2: 120GB Kingston | HDD: HITACHI DESKSTAR 1TB 7200RPM | Minnen: Corsair VENGEANCE 16GB 2400MHz | Chassi: NZXT S340

Permalänk
Medlem

@TenaciousD: Tack för erbjudandet men fått hjälp med att skriva ut den i ABS nu. Ska ha dig i åtanke i framtiden dock. Har en känsla av att jag nog kommer att kika lite mer på 3D prints

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods