Acer X34A, Z35P, Benq EX3501R eller vänta lite till?

Permalänk
Inaktiv

Acer X34A, Z35P, Benq EX3501R eller vänta lite till?

Hej!
Jag har klurat på en 21:9 skärm ett tag och börjar nu bli dags för köp/sen födelsedagspresent till mig själv. Dessa tre modeller är de jag mest fastnat för. Ingen av dessa är perfekt men det bästa jag lyckats hitta i utbudet idag.

X34A: https://m.prisjakt.nu/product/3635998
Z35P: https://m.prisjakt.nu/product/4283836
EX3501R: https://m.prisjakt.nu/product/4489713

X34As brister är rätt kända i dagsläget men Z35P och Benq är för mig ganska okända, väldigt lite bra info om specifikt Benqen.

Benqs HDR lockar och ser ingen nackdel med FreeSync, använder mina skärmar länge och delar ut de på olika datorer och FreeSync känns som det bättre alternativet på sikt trots att jag i snabbaste datorn kör kombinationen 1080Ti och XB271HU.

Minimumkravet är 34" 3440x1440 och 21:9. Bör klara 100hz vilket X34A faller på men bör klara med öcerklockning. Ser skärmen inte ut som en leksak (ASUS...) är det ett plus. Om jag nu missat någon annan skärm då.

Möjligheten att vänta finns förstås. Ingen "perfekt" skärm finns i dagsläget men jag har en känsla av att de som kommer, när de nu väl kommer, ligger på fel sida om 10 000kr gränsen, och förmodligen även 20 000kr.

Permalänk

Jag gick ifrån AOC 27" 165 hz IPS till Acer Predator Z34A och trodde att jag skulle uppleva hzen som ett problem men det är inget jag har märkt av direkt, dock spelar jag inte supersnabba spel.
Jag älskar storleken på skärmen och det är riktigt riktigt bra bild. Hade jag kollat på en ny skärm idag så skulle jag även kolla Alienwares 34". Jag gillar estetiken och den har bra specar, kolla in den.

http://www.dell.com/en-us/shop/alienware-34-gaming-monitor-aw...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem

Så länge man inte spelar Overwatch etc. professionellt så är 100 Hz mer än tillräckligt enligt mig. Har själv gått upp från ASUS PG278Q (TN panel) till Acer X34 (ej A) och hade väl tur med lotteriet då den överclockas stabilt till 100 Hz och ej har så mycket IPS glow att det stör mig. Men kanske är jag lätt att nöjda

FreeSync är inte bästa idén om du vill driva den med ett nVidia kort, även om det bara spelar roll om FPS fåller under 100 Hz vilket ditt Ti kanske kan undvika för det mesta. För HDR skulle jag nog vänta med köpet tills bättre paneler med OLED eller Quantum Dot släpps. Det är nog kanske största problemet med de sistnämnda skärmar, både Z35P och BenQ har VA panel vilket oftast tycks sämre än IPS. Kanske får man bättre svartvärden men till bekostnad av sämre/mindre naturliga färger och oftast ganska reell ghosting. Däremot skulle jag föredra deras mindre böjningsradie, 1800R. Bäst dock att kolla själv, vore kanske bra att hitta nån Elgiganten som har båda skärmar att prova.

Så... om du vill ha Ultrawide nu så kör på med den du tycker mest om, det är en upplevelse iaf med bredare skärmen. X34A ligger på 8999:- på inet just nu. Men om du kan tänka dig vänta lite(?) skulle jag vänta tills en av de dya HDR Quantum Dot skärmarna släpps.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 | Ryzen 5600X | 32 GB DDR4-3600 | Asus Strix X470-I | RTX2080Ti FE

Permalänk
Skrivet av physicalist:

Så länge man inte spelar Overwatch etc. professionellt så är 100 Hz mer än tillräckligt enligt mig. Har själv gått upp från ASUS PG278Q (TN panel) till Acer X34 (ej A) och hade väl tur med lotteriet då den överclockas stabilt till 100 Hz och ej har så mycket IPS glow att det stör mig. Men kanske är jag lätt att nöjda

FreeSync är inte bästa idén om du vill driva den med ett nVidia kort, även om det bara spelar roll om FPS fåller under 100 Hz vilket ditt Ti kanske kan undvika för det mesta. För HDR skulle jag nog vänta med köpet tills bättre paneler med OLED eller Quantum Dot släpps. Det är nog kanske största problemet med de sistnämnda skärmar, både Z35P och BenQ har VA panel vilket oftast tycks sämre än IPS. Kanske får man bättre svartvärden men till bekostnad av sämre/mindre naturliga färger och oftast ganska reell ghosting. Däremot skulle jag föredra deras mindre böjningsradie, 1800R. Bäst dock att kolla själv, vore kanske bra att hitta nån Elgiganten som har båda skärmar att prova.

Så... om du vill ha Ultrawide nu så kör på med den du tycker mest om, det är en upplevelse iaf med bredare skärmen. X34A ligger på 8999:- på inet just nu. Men om du kan tänka dig vänta lite(?) skulle jag vänta tills en av de dya HDR Quantum Dot skärmarna släpps.

Alienware-skärmen har 120 Hz och har allt X34A har mer eller mindre och Dell verkar ta 8600 kr för den nu. Jävlar var sugen jag blev ändå!

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem

Om VA är ett alternativ så borde "AOC Agon AG352UCG" också vara med. Har en själv och är nöjd. Ingen panel idag är perfekt så jag gick mest på att få en skärm (med samma krav som du) så billigt det bara gick.

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Hej!
Jag har klurat på en 21:9 skärm ett tag och börjar nu bli dags för köp/sen födelsedagspresent till mig själv. Dessa tre modeller är de jag mest fastnat för. Ingen av dessa är perfekt men det bästa jag lyckats hitta i utbudet idag.

X34A: https://m.prisjakt.nu/product/3635998
Z35P: https://m.prisjakt.nu/product/4283836
EX3501R: https://m.prisjakt.nu/product/4489713

X34As brister är rätt kända i dagsläget men Z35P och Benq är för mig ganska okända, väldigt lite bra info om specifikt Benqen.

Benqs HDR lockar och ser ingen nackdel med FreeSync, använder mina skärmar länge och delar ut de på olika datorer och FreeSync känns som det bättre alternativet på sikt trots att jag i snabbaste datorn kör kombinationen 1080Ti och XB271HU.

Minimumkravet är 34" 3440x1440 och 21:9. Bör klara 100hz vilket X34A faller på men bör klara med öcerklockning. Ser skärmen inte ut som en leksak (ASUS...) är det ett plus. Om jag nu missat någon annan skärm då.

Möjligheten att vänta finns förstås. Ingen "perfekt" skärm finns i dagsläget men jag har en känsla av att de som kommer, när de nu väl kommer, ligger på fel sida om 10 000kr gränsen, och förmodligen även 20 000kr.

Z35P och alla andra modeller som bygger på samma 35" VA-panel uppvisar samma brister såvitt jag vet. De har smala betraktningsvinklar, även för en VA-panel. De har relativt mycket ghosting och problem med color banding. Personligen har jag testat Omen X35 samt Z35P med denna panel. Hade Omen skärmen kostat 5000-6000kr så hade jag behållit den. Men bristerna kändes som för många för 10000kr.

Jag föredrar helt klart X34:an. Fantastiska betraktningsvinklar, 8-bit+FRC vilket ger ännu mjukare gradients, klara fina färger och ingen ghosting.
Däremot så har den som vanligt när det gäller IPS en del problem med glow och bleed, men har även en del eftersläp. Deal breakern för mig är istället att dessa skärmar helt plötsligt börjar blinka på/av när man startar spel. Jag provade 2st X34A och båda uppvisade problemet efter ca. 3-4 veckors användande:

Jag är dock helt frälst av 21:9 formatet och sitter bara och väntar på skärm med en ny panel där problemet är löst. Acer X34P samt Alienware AW3418DW har den nya panelen som går upp till 120Hz men Alienware skärmen kan man bara köpa från Dell vilket får mig att tveka. X34P har fått en del kritik gällande färger och kontrast som inte är lika fina som på X34.
Så den skärm jag har spanat in men som dessvärre ser ut att dröja till i höst är LG 34GK950G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreashalestorm:

Alienware-skärmen har 120 Hz och har allt X34A har mer eller mindre och Dell verkar ta 8600 kr för den nu. Jävlar var sugen jag blev ändå!

Säker på att det är "AW3418DW" med 3440x1440 för det priset? Lätt att man kollar fel då 2560x1080-skärmen heter AW3418HW.

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Skrivet av hoffa78:

Säker på att det är "AW3418DW" med 3440x1440 för det priset? Lätt att man kollar fel då 2560x1080-skärmen heter AW3418HW.

Det stämmer, det var 2560x1080 modellen. Dell har haft en massor av reor på 3440x1440-skärmen för under 10 000 kr tidigare, så håll ögonen öppna.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Inaktiv

Tack för svaren alla, har ett par modeller till att titta närmare på nu. Jag ska försöka svara övriga så fort jag kan.

Skrivet av andreashalestorm:

Jag gick ifrån AOC 27" 165 hz IPS till Acer Predator Z34A och trodde att jag skulle uppleva hzen som ett problem men det är inget jag har märkt av direkt, dock spelar jag inte supersnabba spel.
Jag älskar storleken på skärmen och det är riktigt riktigt bra bild. Hade jag kollat på en ny skärm idag så skulle jag även kolla Alienwares 34". Jag gillar estetiken och den har bra specar, kolla in den.

http://www.dell.com/en-us/shop/alienware-34-gaming-monitor-aw...

Skrivet av hoffa78:

Säker på att det är "AW3418DW" med 3440x1440 för det priset? Lätt att man kollar fel då 2560x1080-skärmen heter AW3418HW.

Om det är AW3418DW ( http://www.dell.com/en-us/shop/accessories/apd/210-amsv om den nu fungerar, knepiga länkar från Dell) så ser den faktiskt bra ut. Ser nog bättre ut än många andra "gaming"skärmar också på det. Blir att titta närmare på denna!

Skrivet av hoffa78:

Om VA är ett alternativ så borde "AOC Agon AG352UCG" också vara med. Har en själv och är nöjd. Ingen panel idag är perfekt så jag gick mest på att få en skärm (med samma krav som du) så billigt det bara gick.

Den ska jag titta närmare på med. Har varit allergisk mot AOC tidigare men tycker de gör bättre ifrån sig på senare år. Likt Acer exempelvis. Bra prisklass med på det.

VA fungerar egentligen helt okej med egentligen. Föredrar IPS trots paneltypens problem men ser inte VA som någon direkt nedgradering heller, bägge tekniker har ju sina för och nackdelar förstås. Utbudet ökar med VA som alternativ också.
Med IPS så kommer den användas för mer än spelande troligen. För VA så blir det nog mest spel på den. Men beror lite på hur den upplevs också förstås.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av physicalist:

Så länge man inte spelar Overwatch etc. professionellt så är 100 Hz mer än tillräckligt enligt mig. Har själv gått upp från ASUS PG278Q (TN panel) till Acer X34 (ej A) och hade väl tur med lotteriet då den överclockas stabilt till 100 Hz och ej har så mycket IPS glow att det stör mig. Men kanske är jag lätt att nöjda

FreeSync är inte bästa idén om du vill driva den med ett nVidia kort, även om det bara spelar roll om FPS fåller under 100 Hz vilket ditt Ti kanske kan undvika för det mesta. För HDR skulle jag nog vänta med köpet tills bättre paneler med OLED eller Quantum Dot släpps. Det är nog kanske största problemet med de sistnämnda skärmar, både Z35P och BenQ har VA panel vilket oftast tycks sämre än IPS. Kanske får man bättre svartvärden men till bekostnad av sämre/mindre naturliga färger och oftast ganska reell ghosting. Däremot skulle jag föredra deras mindre böjningsradie, 1800R. Bäst dock att kolla själv, vore kanske bra att hitta nån Elgiganten som har båda skärmar att prova.

Så... om du vill ha Ultrawide nu så kör på med den du tycker mest om, det är en upplevelse iaf med bredare skärmen. X34A ligger på 8999:- på inet just nu. Men om du kan tänka dig vänta lite(?) skulle jag vänta tills en av de dya HDR Quantum Dot skärmarna släpps.

Bra synpunkter!
Den största nackdelen med X34A i mitt tycke är nog just att den i grunden är 60Hz, 100Hz bara om man har tur med OC. Gillar nästan allt annat med den, känns som panelen har en del starka fördelar tack vare panelval och "10-bit" möjligheten.

Ska vara sista dagen med det priset men misstänker att den fortsätter reas för samma pris eller i annat fall går ner igen i slutet av månaden.

Skärmen behöver inte vara perfekt men motivera sitt pris och kunna hålla i ett par år. Äldsta skärmarna jag har i daglig drift är min gamla Eyefinity-setup (3st HP Z24w) men som används som sidoskärmar idag. En av dessa är defekt så de är halvt pensionerade. Gillar dock upplevelsen med ett bredare synfält och känns som ultrawide börjat nå en punkt där det börjar bli ett alternativ att verkligen överväga. Sedan gillar jag simulatorer och sådant så är nog en tidsfråga med.

Vänta kan jag göra men är ju frågan när nytt också kommer. Acer's X35 verkar ju vara spårlöst försvunnen med. Är väl om den hålls kvar inför kommande satsning från Acer eller Nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@andreashalestorm: jaha det missade jag helt! Okej det kan verkligen vara av intresse om man inte redan har en X34

Visa signatur

Louqe Ghost S1 | Ryzen 5600X | 32 GB DDR4-3600 | Asus Strix X470-I | RTX2080Ti FE

Permalänk
Medlem

@anon5930: Jo håller med, både IPS och VA är kompromisser med olika fokus, men just panelen i Omen, Z35P och i AOC:n är en av de sämre exempel för VA och har dessutom minst lika många problem med kvalitetskontroll som X34:an. X34A tror jag var lite bättre och fanns det inte garanti för 100Hz för A emot icka-A modellen? Titta närmare på det om den faller i ditt val. Däremot kvarstår definitivt problemen med IPS glow o bleed. Jag har själv lite av det men vissa störs väldigt av det och vissa inte så mycket. Jag har iaf haft det var på en tidigare LG ProArt 23tummare.

Apropå Eyefinity, har du tittat på Samsungs nya monsterskärmen C49HG? 49 tum ultra-ultrawide, motsvarar två FullHD skärmar bredvid varandra. Också VA men bättre panel än ovan och dessutom Quantum Dot (vilket är säkert mer marketing än teknologisk framsteg), ska iaf ha bättre färger och vara ljusare med 600cd/m^2. Tittade på den i Dustin Concept store och den är charmig. Jag tyckte dock att den höll inte sig på text lika bra, och jag vill gärna kunna använda min skärm för min bärbara när jag codar. Men för bara gaming...
Edit: OBS att den är FreeSync2 inte G-Sync dock.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 | Ryzen 5600X | 32 GB DDR4-3600 | Asus Strix X470-I | RTX2080Ti FE

Permalänk
Bildexpert 📺

Quantum dot = tekniskt framsteg, förmodligen den viktigaste tekniska förändringen för färg och dynamik på skärm alla kategorier sedan färg-TV:n kom. Kvantprickar är teknik som forskades fram på 80-talet.

"QLED", "Nano Cell", "Triluminos" etc. är marknadsföringsnamn för produkter som använder kvantprickar.

Lite ironi att Philips struntar i all bull och kallar det för "Quantum dot"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon12433:

Z35P och alla andra modeller som bygger på samma 35" VA-panel uppvisar samma brister såvitt jag vet. De har smala betraktningsvinklar, även för en VA-panel. De har relativt mycket ghosting och problem med color banding. Personligen har jag testat Omen X35 samt Z35P med denna panel. Hade Omen skärmen kostat 5000-6000kr så hade jag behållit den. Men bristerna kändes som för många för 10000kr.

Jag föredrar helt klart X34:an. Fantastiska betraktningsvinklar, 8-bit+FRC vilket ger ännu mjukare gradients, klara fina färger och ingen ghosting.
Däremot så har den som vanligt när det gäller IPS en del problem med glow och bleed, men har även en del eftersläp. Deal breakern för mig är istället att dessa skärmar helt plötsligt börjar blinka på/av när man startar spel. Jag provade 2st X34A och båda uppvisade problemet efter ca. 3-4 veckors användande:

https://www.youtube.com/watch?v=sc2j6E6rMSE

Jag är dock helt frälst av 21:9 formatet och sitter bara och väntar på skärm med en ny panel där problemet är löst. Acer X34P samt Alienware AW3418DW har den nya panelen som går upp till 120Hz men Alienware skärmen kan man bara köpa från Dell vilket får mig att tveka. X34P har fått en del kritik gällande färger och kontrast som inte är lika fina som på X34.
Så den skärm jag har spanat in men som dessvärre ser ut att dröja till i höst är LG 34GK950G.

Förståeligt förstås, panelen lär väl ändå vara den svagaste delen i produkten. Dåliga betraktningsvinklar och bred skärm är ju ingen vidare kombination heller förstås. Ont om bra butiker att prova där jag bor, blir många många mil till närmaste vettigare butik troligen. Lokala Elgiganten har bara svenssondatorer och skärmar, lite bättre med TV-apparater förvisso men hjälper ju inte i detta fall.

Mycket som tilltalar med panelen, är just det där med 60Hz från fabrik då. Köper man något nu så dyker det säkert upp något bättre månaden efter. Men gillar just de där punkterna. När min gamla U2713HM var på RMA så var en av de modeller jag fick en U2713H-modell med 10-bit panel. Fantastisk... så är ju något som tilltalar. 8-bit+FRC kanske inte är riktigt samma sak men "vanlig" 8-bit panel känns lite väl standard efter alla mina senaste skärmar.
IPS och glow ser jag tyvärr som nödvändigt ont. Störande när man upplever de men inte ett ständigt problem som tur är.

Det där felet ser rätt störande ut faktiskt, ugh!

Förstår det. Har börjat fastna mer och mer också. Kändes inte aktuellt för ett år sedan när jag köpte min XB271HU men idag, nästan ett år senare så känner jag definitivt ett sug efter något bredare. Hoppas verkligen på mer fokus för formatet, från tillverkare men även spelutvecklare. Har sneglat runt i kompatibilietetslistor över stöd. Ser bra nog ut även om det inte är riktigt så bra som jag vill ha det. För produktivitet känns det som ett bättre krav, inte lika viktigt med upplösning där. Ytan går åt.

Tack återigen för bra input, känns som mycket bra info som man inte riktigt hittar i recensioner och liknande. Känslan är ändå lite att vänta lite till. 8999kr för X34A exempelvis borde kunna sjunka iallafall en tusenlapp till. Känns som att både CDON och Inet inte direkt upplevt att skärmarna flyger av butikshyllorna. Har sneglat på Inets lagersaldon i ett par dagar nu.

Billigare med en mindre skärm men 34" är verkligen minimum för mig. Snarlik storlek som på en 27" 16:9 skärm i panelens höjdled är ganska viktigt för mig, då det är 27" QHD-skärmar som jag använder hemma som mittskärmar.

Skrivet av physicalist:

@anders190: Jo håller med, både IPS och VA är kompromisser med olika fokus, men just panelen i Omen, Z35P och i AOC:n är en av de sämre exempel för VA och har dessutom minst lika många problem med kvalitetskontroll som X34:an. X34A tror jag var lite bättre och fanns det inte garanti för 100Hz för A emot icka-A modellen? Titta närmare på det om den faller i ditt val. Däremot kvarstår definitivt problemen med IPS glow o bleed. Jag har själv lite av det men vissa störs väldigt av det och vissa inte så mycket. Jag har iaf haft det var på en tidigare LG ProArt 23tummare.

Apropå Eyefinity, har du tittat på Samsungs nya monsterskärmen C49HG? 49 tum ultra-ultrawide, motsvarar två FullHD skärmar bredvid varandra. Också VA men bättre panel än ovan och dessutom Quantum Dot (vilket är säkert mer marketing än teknologisk framsteg), ska iaf ha bättre färger och vara ljusare med 600cd/m^2. Tittade på den i Dustin Concept store och den är charmig. Jag tyckte dock att den höll inte sig på text lika bra, och jag vill gärna kunna använda min skärm för min bärbara när jag codar. Men för bara gaming...
Edit: OBS att den är FreeSync2 inte G-Sync dock.

Hm, kanske skulle avvakta med VA-skärmarna då iallafall. Och se om X34A sjunker mer.

Vid det här laget borde X34A kunna få skärmar som klarar närmare 100Hz nu än vid lanseringen. Är ju en ganska gammal skärm egentligen. Har sett folk som har relativt nya X34A'or som inte klarar 100Hz, samt andra problem. 100Hz är inte supermegaviktigt, bara jag ligger över 60Hz och nära 100 är jag väl egentligen nöjd. Tycker inte 144Hz ger så mycket med nuvarande skärm heller. Bra om det finns men man ska ha grafikkort att driva det med.

Har inte tittat på den innan men har sneglat lite nu när du länkat samt på nyheten som kom upp ungefär samtidigt ( https://www.sweclockers.com/nyhet/25367-philips-avtacker-ultr... ) och måste nog ändå säga att det känns riktigt intressant. Philipsen lär få Samsungen att kännas billig försås. Är ju närmare vad multiskärm gav än en UW-skärm.

Tack för bra input!

Permalänk
Inaktiv

Ingen större brådska med X34A, rean fortsätter med samma pris. Tänkte det är värt att nämna då jag nog inte är ensam om att snegla på denna typ av skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hej!
Jag har klurat på en 21:9 skärm ett tag och börjar nu bli dags för köp/sen födelsedagspresent till mig själv. Dessa tre modeller är de jag mest fastnat för. Ingen av dessa är perfekt men det bästa jag lyckats hitta i utbudet idag.

X34A: https://m.prisjakt.nu/product/3635998
Z35P: https://m.prisjakt.nu/product/4283836
EX3501R: https://m.prisjakt.nu/product/4489713

X34As brister är rätt kända i dagsläget men Z35P och Benq är för mig ganska okända, väldigt lite bra info om specifikt Benqen.

Benqs HDR lockar och ser ingen nackdel med FreeSync, använder mina skärmar länge och delar ut de på olika datorer och FreeSync känns som det bättre alternativet på sikt trots att jag i snabbaste datorn kör kombinationen 1080Ti och XB271HU.

Minimumkravet är 34" 3440x1440 och 21:9. Bör klara 100hz vilket X34A faller på men bör klara med öcerklockning. Ser skärmen inte ut som en leksak (ASUS...) är det ett plus. Om jag nu missat någon annan skärm då.

Möjligheten att vänta finns förstås. Ingen "perfekt" skärm finns i dagsläget men jag har en känsla av att de som kommer, när de nu väl kommer, ligger på fel sida om 10 000kr gränsen, och förmodligen även 20 000kr.

Elgiganten sålde Z35P för 7990:- för en vecka eller två sedan. Kan vara värt att invänta ny rea.
Att köra skärmen överklockad är väl inte att rekommendera då de brukar braka ihop efter 3 år.
www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace

Kommer förövrigt 3440x1440 med 200 Hz från Asus frammåt julen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lodisen:

Elgiganten sålde Z35P för 7990:- för en vecka eller två sedan. Kan vara värt att invänta ny rea.
Att köra skärmen överklockad är väl inte att rekommendera då de brukar braka ihop efter 3 år.
www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace

Kommer förövrigt 3440x1440 med 200 Hz från Asus frammåt julen.

Jo, var inne på den men såldes slut fort. Lång leveranstid och när de väl var i lager igen känns priset inte konkurrenskraftigt längre. Men bör nog dyka upp lagom till lön förhoppningsvis.
Hade lokala butiken öht sålt annat än Svensson prylar hade jag testat och köpt där. Har inte behövt ta några garantiärenden via webshopen men med tanke på säljarna i butiken har jag låga förväntningar.
Bra info om överklockningen med, tackar!

Acer's kommande och smått försvunna skärm använder troligen samma panel. Blir nog dyr men hade gärna sett mer av den innan köp. Gillar inte vad Asus gör med designen så de går tyvärr alltid bort. Såvida inte denna ser lite anständigare ut då.

Edit: Asus PG35VQ? Byter man fot borde den se klart trevligare ut iallafall. Skärmen lär stå mot en vägg så baksidan är inte lika viktig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jo, var inne på den men såldes slut fort. Lång leveranstid och när de väl var i lager igen känns priset inte konkurrenskraftigt längre. Men bör nog dyka upp lagom till lön förhoppningsvis.
Hade lokala butiken öht sålt annat än Svensson prylar hade jag testat och köpt där. Har inte behövt ta några garantiärenden via webshopen men med tanke på säljarna i butiken har jag låga förväntningar.
Bra info om överklockningen med, tackar!

Acer's kommande och smått försvunna skärm använder troligen samma panel. Blir nog dyr men hade gärna sett mer av den innan köp. Gillar inte vad Asus gör med designen så de går tyvärr alltid bort. Såvida inte denna ser lite anständigare ut då.

Edit: Asus PG35VQ? Byter man fot borde den se klart trevligare ut iallafall. Skärmen lär stå mot en vägg så baksidan är inte lika viktig.

Skickades från m.sweclockers.com

Yes, PG35VQ.
Sen kommer det även 4k med 120 Hz, men där är vad jag vet priset satt till 25k vilket inte känns så lockande för min del.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av anon5930:

Jo, var inne på den men såldes slut fort. Lång leveranstid och när de väl var i lager igen känns priset inte konkurrenskraftigt längre. Men bör nog dyka upp lagom till lön förhoppningsvis.
Hade lokala butiken öht sålt annat än Svensson prylar hade jag testat och köpt där. Har inte behövt ta några garantiärenden via webshopen men med tanke på säljarna i butiken har jag låga förväntningar.
Bra info om överklockningen med, tackar!

Acer's kommande och smått försvunna skärm använder troligen samma panel. Blir nog dyr men hade gärna sett mer av den innan köp. Gillar inte vad Asus gör med designen så de går tyvärr alltid bort. Såvida inte denna ser lite anständigare ut då.

Edit: Asus PG35VQ? Byter man fot borde den se klart trevligare ut iallafall. Skärmen lär stå mot en vägg så baksidan är inte lika viktig.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Lodisen:

Yes, PG35VQ.
Sen kommer det även 4k med 120 Hz, men där är vad jag vet priset satt till 25k vilket inte känns så lockande för min del.

Fast julen 2018 känns inte så lockande en VA-panel med Quantum-dot. X34P har redan varit under 11 000:- så det är inte omöjligt att X34A går ner ännu mer i pris. Visst med X34P så har du 100hz direkt ur box, mindre problem etc.

Skrivet av ROG_Johan:

Vi siktar på att släppa PG35VQ till julen 2018. Tyvärr har jag inte någon prisinfo att dela med mig av i skrivande stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Fast julen 2018 känns inte så lockande en VA-panel med Quantum-dot. X34P har redan varit under 11 000:- så det är inte omöjligt att X34A går ner ännu mer i pris. Visst med X34P så har du 100hz direkt ur box, mindre problem etc.

Fast att lägga närmare 10 lakan på något som är 2 år gammalt kan väl inte vara så himla lockande?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Lodisen:

Fast att lägga närmare 10 lakan på något som är 2 år gammalt kan väl inte vara så himla lockande?

Du menar X34A den ligger inte på 10k inet har den billigare menar du X34P den kom i år?
Tja den är billig och prisvärd (X34A) om du får tag i ett bra exemplar kontra ROG Swift PG35VQ som kan kosta 20 - 25000:-

Ännu finns inga uppgifter tillgängliga gällande pris och lansering, men det förstnämnda väntas bli av det högre slaget, runt 20-25 000 kronor.

Källa

Har provat tre skärmar X34, PG348Q och X34P. Jag har kvar både X34 och X34P. Gillade dessvärre inte PG348Q och dess fot. Å säger nån du kan sätta upp en lyftarm på bordet ja säger "no way" katterna river ner den med bordet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lodisen:

Fast att lägga närmare 10 lakan på något som är 2 år gammalt kan väl inte vara så himla lockande?

Det mesta på marknaden är i grunden teknik och produkter som har en 2 till 5 år (eller mer) på nacken i fråga om innehåll och funktion. 240 Hz-TN-panelerna är väl nyaste förändringen. Den riktigt stora nyhet blir 4K/144-skärmarna när de nu kommer. 1,5 år efter lansering eller så.

Permalänk
Medlem

Gick från XB270HU till X34A (8999 på Inet) och var som alla andra rädd för att steget från 144 till 100Hz skulle vara jobbigt och att den inte skulle få plats på skrivbordet. Lyckligtvis känner man inte av hoppet från 144 till 100 lika mycket som man hade gjort om man gått från 144 till 60. Dessvärre OCar min bara till 95 (100 funkar men då blinkar skärmen) men samtidigt har den knappt någon BLB eller annat störande så jag får nog anse mig fått ett bra ex.

Angående storleken så ångrade jag mig första dagen men andra dagen började jag uppskatta den extra ytan och nu fullkomligt älskar jag den. Sen var jag även orolig för att spel inte skulle stödja 21:9 men det enda spelet av de ca 25 jag testat som inte stödjer 21:9 är än så länge bara Overwatch och Hearthstone.

Slutligen tycker jag mitt 1080Ti mäktar med den upplösningen riktigt bra. Trots allt har jag redan kört mycket i 4K och 3440x1440 är en del mindre pixlar att flytta samt att mitt tak numera är 95Hz. GPUn har det mindre svettigt i flera spel pga detta vilket är en positiv bieffekt.

Allt som allt är jag nöjd

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Mocka: Tyckte du att det var värt att köpa en ultrawide gentemot din XB270HU med tanke på bildkvalitet, inlevelse och flyt? Undrar därför att jag velar fram och tillbaka med vilken skärm jag skall köpa. Har beställt en XB270HU men den kommer inte förrän om en månad så det finns fortfarande tid att ändra sig.

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lodisen:

Yes, PG35VQ.
Sen kommer det även 4k med 120 Hz, men där är vad jag vet priset satt till 25k vilket inte känns så lockande för min del.

Hehe håller helt med där. Nu tjänar jag inte dåligt och kostar gärna på min skärm, kommer trots allt spendera all datortid med att titta på den, men 25 000ke och priser kring detta är lite för mycket. Får hoppas att priserna och framförallt features kan krypa neråt i prissegmentet fort nog bara.

Skrivet av Tiamat:

Fast julen 2018 känns inte så lockande en VA-panel med Quantum-dot. X34P har redan varit under 11 000:- så det är inte omöjligt att X34A går ner ännu mer i pris. Visst med X34P så har du 100hz direkt ur box, mindre problem etc.

Skrivet av Tiamat:

Du menar X34A den ligger inte på 10k inet har den billigare menar du X34P den kom i år?
Tja den är billig och prisvärd (X34A) om du får tag i ett bra exemplar kontra ROG Swift PG35VQ som kan kosta 20 - 25000:-

Ännu finns inga uppgifter tillgängliga gällande pris och lansering, men det förstnämnda väntas bli av det högre slaget, runt 20-25 000 kronor.

Källa

Har provat tre skärmar X34, PG348Q och X34P. Jag har kvar både X34 och X34P. Gillade dessvärre inte PG348Q och dess fot. Å säger nån du kan sätta upp en lyftarm på bordet ja säger "no way" katterna river ner den med bordet.

Skrivet av Mocka:

Gick från XB270HU till X34A (8999 på Inet) och var som alla andra rädd för att steget från 144 till 100Hz skulle vara jobbigt och att den inte skulle få plats på skrivbordet. Lyckligtvis känner man inte av hoppet från 144 till 100 lika mycket som man hade gjort om man gått från 144 till 60. Dessvärre OCar min bara till 95 (100 funkar men då blinkar skärmen) men samtidigt har den knappt någon BLB eller annat störande så jag får nog anse mig fått ett bra ex.

Angående storleken så ångrade jag mig första dagen men andra dagen började jag uppskatta den extra ytan och nu fullkomligt älskar jag den. Sen var jag även orolig för att spel inte skulle stödja 21:9 men det enda spelet av de ca 25 jag testat som inte stödjer 21:9 är än så länge bara Overwatch och Hearthstone.

Slutligen tycker jag mitt 1080Ti mäktar med den upplösningen riktigt bra. Trots allt har jag redan kört mycket i 4K och 3440x1440 är en del mindre pixlar att flytta samt att mitt tak numera är 95Hz. GPUn har det mindre svettigt i flera spel pga detta vilket är en positiv bieffekt.

Allt som allt är jag nöjd

Bra synpunkter, tack till er båda likt övriga.
Kan lova att jag känner mig rätt sugen på att dra till med X34A. Sneglat lite på X34P under dagen också, kunde den gå ner till 9000-10000kr hade den varit ett trevligt val. Panelen ser ändå ut att göra bra nog ifrån sig mot för X34/A.
Egentligen är X34A0 nog tillräckligt bra men kommer nog kännas aningen gammal bara nästa "generation" hittar ut och börjar krypa neråt i priser.

Skrivet av Laxpudding:

Det mesta på marknaden är i grunden teknik och produkter som har en 2 till 5 år (eller mer) på nacken i fråga om innehåll och funktion. 240 Hz-TN-panelerna är väl nyaste förändringen. Den riktigt stora nyhet blir 4K/144-skärmarna när de nu kommer. 1,5 år efter lansering eller så.

Lite segt att det ändå går så långsamt som det gör. Nu är förvisso kraven på panelerna höga i detta segment och tar förstås sin tid att få upp kapacitet och kvalitet så pass att en acceptabel produkt går att få ut. I detta fall skadar det ju inte att vänta men när man blickar lite bakåt så känns det som det nästan går baklänges.

Finns det någon risk att dessa produkter åker på strafftullar pga galningen i USA tro? De kommande toppmodellerna lär bli dyra som de är redan.

Skrivet av Dave_001:

@Mocka: Tyckte du att det var värt att köpa en ultrawide gentemot din XB270HU med tanke på bildkvalitet, inlevelse och flyt? Undrar därför att jag velar fram och tillbaka med vilken skärm jag skall köpa. Har beställt en XB270HU men den kommer inte förrän om en månad så det finns fortfarande tid att ändra sig.

Går nog jämföra med när du gick från 4:3 eller 5:4 formatet till antingen 16:10 eller 16:9. Jag gick själv från 4:3 till 16:10 under 2007 och spelet jag höll på med vid tidpunkten, TES IV: Oblivion, blev en helt annan upplevelse med denna 16:10-skärm.

Nu har jag själv kört Eyefinity med tre 1920x1200-skärmar på rad så jag har ju haft en bredare setup än vad dessa UW-skärmar erbjuder men kan ärligt säga att jag har lite svårt att helt hundra förutse hur en panel som är så pass mycket bredare än en 16:9 faktiskt blir.

Att det kan bli svårt att gå tillbaks till 16:9 kan jag dock tänka mig, 48:10 (som skärmytan i mitt fall var) till en 16:9 eller 16:10-skärm var rätt brutal med.

27" 2560x1440 är rätt stort dock, speciellt om du suttit på 24" tidigare. Men 34" UW är brett.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Tack för svar, sitter med en 1920x1080 23" 60hz IPS idag till min gamla dator. Den nya datorn i signaturen har jag ingen skärm till så den är för tillfället koppad till en 8-9år gammal 46" Samsung TV. Det konstiga är att när jag kör BF1 på TV:n så ser bilden så mycket bättre ut än på datorskärmen trots att det är 1920x1080 på TV:n. Nackdelen är dock att TV är så slö att multiplayer i stort sett blir ospelbart. Men på grund av att inlevelsen blev så mycket bättre på den stora tv:n blev jag lite sugen på en ultrawide.

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave_001:

@Mocka: Tyckte du att det var värt att köpa en ultrawide gentemot din XB270HU med tanke på bildkvalitet, inlevelse och flyt? Undrar därför att jag velar fram och tillbaka med vilken skärm jag skall köpa. Har beställt en XB270HU men den kommer inte förrän om en månad så det finns fortfarande tid att ändra sig.

Nu i efterhand tycker jag att det var värt det. Skillnaden i skärmstorlek är verkligen stor och är en häftig upplevelse. Bildkvalitén tycker jag är lika bra (kanske att X34an känns bättre och lite skarpare), inlevelsen är som jag nämnt tidigare riktigt cool men flytet är förvisso något sämre, dock inte såpass mycket att det ska vara ett problem. XB270HU är en av de bästa skärmarna jag ägt hittills och jag bytte enbart pga att jag ville testa 21:9 och inte för att det var något fel på XB270HU, det kan jag lova. Så om du kör på XBn kommer du inte att ångra dig. Ta X34an om du vill testa 21:9.

Skrivet av anon5930:

Kan lova att jag känner mig rätt sugen på att dra till med X34A. Sneglat lite på X34P under dagen också, kunde den gå ner till 9000-10000kr hade den varit ett trevligt val. Panelen ser ändå ut att göra bra nog ifrån sig mot för X34/A.
Egentligen är X34A0 nog tillräckligt bra men kommer nog kännas aningen gammal bara nästa "generation" hittar ut och börjar krypa neråt i priser.

Om priset går ner så är det nog ändå värt att köra på en X34P, men allt handlar verkligen om priset. Jag känner personligen att 20Hz inte är värt 4000kr.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon5930:

Lite segt att det ändå går så långsamt som det gör. Nu är förvisso kraven på panelerna höga i detta segment och tar förstås sin tid att få upp kapacitet och kvalitet så pass att en acceptabel produkt går att få ut. I detta fall skadar det ju inte att vänta men när man blickar lite bakåt så känns det som det nästan går baklänges.

Finns det någon risk att dessa produkter åker på strafftullar pga galningen i USA tro? De kommande toppmodellerna lär bli dyra som de är redan.

Det går sällan så snabbt som man tror. Tittar vi på utbudet för TV-apparater 2018 är det ingen fantastisk skillnad mot 2016. Det är bara att den branschen pumpar ut fler produkter och gör det varje år. Samma modell med mindre tweaks och kanske någon ny finess. Så det verkar som det hela tiden händer saker.

En ersättare till en produkt som Asus PG279Q skulle i grund och botten vara exakt samma modell. Men i skärmbranschen är praxis att helt hålla kvar produkterna snarare än prompt lansera nytt varje år.

Spelskärmarna är oftast Taiwanesiska. Amerikanska ståltullar och dess effekter kan förstås påverkar marknaden och valutor i sin helhet.

Permalänk
Medlem

jag jämförde x34p och z35p och skillnaden är liten.. hade jag inte varit lat hade jag lämnat tillbaka x34p och satsat på z35p och kanske två stycken.

men jag gillade OSD menyn på x34p och föredrog just då IPS framför VA..
men båda är bra skärmar med bra uppdateringsfrekvens.. 120 OC

galet, men saknar att ha två 34"..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Inaktiv

Gjorde faktiskt en beställning på en X34A i eftermiddags, känns ändå som att den kan vara värd att testa. Sneglat runt på alternativen men hur panelen är och det faktum att den är väl beprövad vid det här laget fick valet bli denna. Förhoppningsvis fungerar den också bra, min Dell U2713HM och krånglet med att få tag i ett fungerande exemplar glömmer jag inte i första laget.

Fungerar det inte med denna blir det nog att leta vidare ändå. Mina förväntningar för kommande skärmar har tyvärr sjunkit något, känns som det kan bli en lång och i slutändan dyr väntan på att något nytt ska komma.

Tack till er alla för mycket bra info och vägledning. Förhoppningsvis valde jag rätt med.

Skrivet av Dave_001:

@anders190: Tack för svar, sitter med en 1920x1080 23" 60hz IPS idag till min gamla dator. Den nya datorn i signaturen har jag ingen skärm till så den är för tillfället koppad till en 8-9år gammal 46" Samsung TV. Det konstiga är att när jag kör BF1 på TV:n så ser bilden så mycket bättre ut än på datorskärmen trots att det är 1920x1080 på TV:n. Nackdelen är dock att TV är så slö att multiplayer i stort sett blir ospelbart. Men på grund av att inlevelsen blev så mycket bättre på den stora tv:n blev jag lite sugen på en ultrawide.

Avståndet får troligen bilden att upplevas skarpare, hade du suttit tillräckligt nära så hade du kunnat räkna pixlarna med blotta ögat.
27" och 2560x1440 är riktigt skarpt, tror likt Mocka att du kommer trivas med XB270HU.

Skrivet av Mocka:

Nu i efterhand tycker jag att det var värt det. Skillnaden i skärmstorlek är verkligen stor och är en häftig upplevelse. Bildkvalitén tycker jag är lika bra (kanske att X34an känns bättre och lite skarpare), inlevelsen är som jag nämnt tidigare riktigt cool men flytet är förvisso något sämre, dock inte såpass mycket att det ska vara ett problem. XB270HU är en av de bästa skärmarna jag ägt hittills och jag bytte enbart pga att jag ville testa 21:9 och inte för att det var något fel på XB270HU, det kan jag lova. Så om du kör på XBn kommer du inte att ångra dig. Ta X34an om du vill testa 21:9.

Om priset går ner så är det nog ändå värt att köra på en X34P, men allt handlar verkligen om priset. Jag känner personligen att 20Hz inte är värt 4000kr.

4000kr mer känns efter ännu mer funderande fram och tillbaks mer än det nog är värt. Så provat en X34A faktiskt. Kommer nog bli en riktigt fin skärm för annat än spelande också tack vare panelen.
Inte perfekt men för mina behov känns det nog ändå som en bra kompromiss.

Skrivet av Laxpudding:

Det går sällan så snabbt som man tror. Tittar vi på utbudet för TV-apparater 2018 är det ingen fantastisk skillnad mot 2016. Det är bara att den branschen pumpar ut fler produkter och gör det varje år. Samma modell med mindre tweaks och kanske någon ny finess. Så det verkar som det hela tiden händer saker.

En ersättare till en produkt som Asus PG279Q skulle i grund och botten vara exakt samma modell. Men i skärmbranschen är praxis att helt hålla kvar produkterna snarare än prompt lansera nytt varje år.

Spelskärmarna är oftast Taiwanesiska. Amerikanska ståltullar och dess effekter kan förstås påverkar marknaden och valutor i sin helhet.

Du har nog tyvärr rätt. Räcker ju att titta på gamla nyheter över halva internet, känns som det tar något år innan en skärm hittar ut, speciellt i de dyrare segmenten av skärmmarknaden.

Blir ett försök med X34A, får se hur den känns. Inte sista skärmen jag kommer köpa, när nya 3440x1440-skärmar med 100+ Hz från fabrik med HDR och allt vad man nu vill ha vid den tidpunkten kommer så är det nog ändå dags att byta ut någon skärm, eller utöka hehe.

Halvdum fråga det där med tullar, exakt hur utfallet blir är ju inte klart. Men det finns ju alltid risk att det ställer till med oförutsedda problem förstås.

Skrivet av moreempty:

jag jämförde x34p och z35p och skillnaden är liten.. hade jag inte varit lat hade jag lämnat tillbaka x34p och satsat på z35p och kanske två stycken.

men jag gillade OSD menyn på x34p och föredrog just då IPS framför VA..
men båda är bra skärmar med bra uppdateringsfrekvens.. 120 OC

galet, men saknar att ha två 34"..

Bra input mellan dessa modeller!
Får se hur X34A funkar, samt om X34P skulle sjunka lite i pris snart. Legat spikad på samma pris sedan lansering såvida inte Prisjakt ljuger då.