Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blomman90:

När du talar om att först lägga i isbitar, sedan fylla glaset med vatten, så täcker du alltså bara in ett scenario - Isen som överhuvudtaget inte vilar på land. Varför har du valt att borste från all den is som helt eller delvis vilar på land (alltså hela Antarktis), och sedan kallar det andra experimentet för felaktigt?

I ditt exempel när isbitarna ligger i vattnet från början, så kommer alltså inte vattennivån att varken stiga eller sjunka. Detta på grund av Archimedes pricnip. Men prova istället att göra ditt experiment, men ställ en isbit på en ställning ovanför vattnet, och låt den smälta ner i ditt glas. Prova sedan att mäta höjdskillnaden och du kommer se att vattennivån nu har stigit.

En hel del av havsnivåökningen kommer från expansion av vattnets volym med ökad temperatur med så även om all is låg i havet skulle varmare hav ha högre nivå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sinery:

Klimatmodeller är BS.
Människans påverkan på det globala klimatet är okänt.
Jorden blir varmare och generellt ovänligare för människor overall.
Endast I Afrika har kvinnor signifikant fler ungar än 2 i snitt, därmed befolkningsökning.
Komiskt nog är Afrika mest klimatiskt utsatt.

My 2 cents.
Tack of lov att vi i alla fall har dank memes.

Jo befolkningen ökar om man har fler än två barn, men nu har väl den snabba ökningen berott till största del på stigande ålder?

Permalänk
Inaktiv

@Happen I viss mån menade jag även medierna som tenderar vara lika värdelösa som vi andra lekmän på att bedömma forskningen. Jag menade dock generellt. Att lita på folk när det kommer till "bevis" kan bita en i baken, och att då sprida detta vidare blir ju dubbeldumt. För jag tror inte du missat att de flesta föredrar en TLDR

Skrivet av VadSaDu:

Gud eller högre väsen som håller koll på all existerar inte, befängt att tro att ett övernaturligt väsen ska hålla i alla trådar..Bara människans fantasi som fått spela fritt alldeles för länge.

Källa?

Permalänk
Avstängd

Jag "TROR" på klimathotet. Bara snickra ihop ett litet växthus hemma och gör så att mindre av allt solljus som kommer in inte kan ta sig ut så får du se själv se på "extrema väder" åt båda hållen: kraftfullare vintrar, åska, vindar, osv., allt tack vare mer tillgänglig energi som cirkulerar inuti systemet.

För övrigt finner jag det roande att "klimathotet" har politiserats. Det är viktigare att några uppköpta politiker får fortsätta vara uppköpta än att undvika människans självorsakade oundvikliga undergång.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

@kanskedet: Jag förkastar inte omedelbart källor som inte bekräftar det jag redan tycker, det är väl skillnaden. Med kritiskt tänkande kommer man långt.
Påståendet att "97% av alla forskare anser att människan ligger bakom temperaturökningen" framstår som absolut non-sense när man blir medveten om att vi är i en uppvärmningsperiod där temperaturen förväntas öka.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hellowiener:

@kanskedet: Jag förkastar inte omedelbart källor som inte bekräftar det jag redan tycker, det är väl skillnaden. Med kritiskt tänkande kommer man långt.
Påståendet att "97% av alla forskare anser att människan ligger bakom temperaturökningen" framstår som absolut non-sense när man blir medveten om att vi är i en uppvärmningsperiod där temperaturen förväntas öka.

Kolla, nu försöker du använda din intuition för att avfärda ett påstående. Genialt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Hur mycket och hur fort brukar temperaturen öka när vi är i en uppvärmningsperiod?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Jag förkastar inte källor bara för att det motsäger min uppfattning. Däremot kan jag inte bedöma en lista av forskningsartiklar skriven av en bloggare. Men jag antar att du kan göra det...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shimonu:

Kolla, nu försöker du använda din intuition för att avfärda ett påstående. Genialt

Om man ser en trend öka snabbare och snabbare är det ytterst låg sannolikhet att den plötsligt kommer göra en skarp u-sväng speciellt då det inte verkar finnas någon mekanism på planeten som skulle klara av att göra det (förutom kärnvapenkrig eller riktigt stor meteorit).

Visst, det är extrapolering och dessa är av naturen känsliga men det går att göra det så att chansen för misstag minskar. Ny data bekräftar klimatmodeller så det är ytterst klart att det handlar om betydligt mer än bara någon sorts magisk intuition eller gissning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Bin dör troligtvis inte av klimatförändringar utan av sprutmedel och muterande virus.
Allergi har inget med klimatet att göra. Det är vår "moderna" livsstil, all skit vi äter, vårt inomhusklimat, att ungarna inte är ute å får aktiverat sitt immunförsvar å att många inte ammar sina barn.

Absolut är det fler faktorer jag tog den största delen som dödar bin!
Citerar illustrerad vetenskap som ligger i framkant.

"Ny forskning visar också att klimatförändringar ligger bakom bidöden. Kalla vintrar dödar upp till 40 procent av bina i en koloni på vissa ställen."

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

IPCC har själva erkänt att de har manipulerat testresultat.
Alla tester är dessutom irrelevanta eftersom de inte tar hänsyn till solens aktivitet som vi faktiskt VET har en påverkan på jordens temperatur.

Själv vet jag en sak, att när politiker och annat löst folk börjar härja runt i sådana här frågor och tjäna miljoner på att hålla föredrag om saker de inte har en aning om ska man dra öronen åt sig och vara skeptisk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon127948:

Om man ser en trend öka snabbare och snabbare är det ytterst låg sannolikhet att den plötsligt kommer göra en skarp u-sväng speciellt då det inte verkar finnas någon mekanism på planeten som skulle klara av att göra det (förutom kärnvapenkrig eller riktigt stor meteorit).

Visst, det är extrapolering och dessa är av naturen känsliga men det går att göra det så att chansen för misstag minskar. Ny data bekräftar klimatmodeller så det är ytterst klart att det handlar om betydligt mer än bara någon sorts magisk intuition eller gissning.

Hela inlägget var värdelöst, det är vad jag vill komma fram till. Det sägs ingenting där.

Han försöker bedöma något som non-sense baserat på något som inte hänger ihop. Hur många forskare som anser något har inget att göra med om vi är i en uppvärmningsperiod eller inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shimonu:

Hela inlägget var värdelöst, det är vad jag vill komma fram till. Det sägs ingenting där.

Han försöker bedöma något som non-sense baserat på något som inte hänger ihop. Hur många forskare som anser något har inget att göra med om vi är i en uppvärmningsperiod eller inte.

Om många personer som har visat sig vara ärliga och duktiga forskare inuti fältet i fråga anser att en sak sker och dessutom visar sin data och analyser som stödjer detta så är det ganska så bra indikation att någonting ÄR sant.

Att någon som har doktorat i sociologi hävdar något om klimatet kan man ta med en lastbil salt så där har du rätt om det är så du definierar "forskare" i din post.

Permalänk
Medlem

Jo, visst påverkar saltvatten denna ekvation. Men i experimentet med vatten i glas så förutsätter åtminstone jag att det handlar om sötvatten, där alltså det jag sa är korrekt (även enligt den källan du hänvisar till).

Skrivet av anon127948:

En hel del av havsnivåökningen kommer från expansion av vattnets volym med ökad temperatur med så även om all is låg i havet skulle varmare hav ha högre nivå.

Ja, och även helt utan is så skulle vi ha en termisk expansion av vattnet om temperaturen stiger. Å med tanke på att bara knappt 2% av jordens vattenresurser är uppbundet i is, medans världshaven utgör runt 96%, så är det kanske inte just den termiska expansionen av den havsburna isen vi ska oroa oss för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuppe:

IPCC har själva erkänt att de har manipulerat testresultat.

Har de? Var, när? Låter rätt förödande.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

När du talar om att först lägga i isbitar, sedan fylla glaset med vatten, så täcker du alltså bara in ett scenario - Isen som överhuvudtaget inte vilar på land. Varför har du valt att borste från all den is som helt eller delvis vilar på land (alltså hela Antarktis), och sedan kallar det andra experimentet för felaktigt?

I ditt exempel när isbitarna ligger i vattnet från början, så kommer alltså inte vattennivån att varken stiga eller sjunka. Detta på grund av Archimedes pricnip. Men prova istället att göra ditt experiment, men ställ en isbit på en ställning ovanför vattnet, och låt den smälta ner i ditt glas. Prova sedan att mäta höjdskillnaden och du kommer se att vattennivån nu har stigit.

Det var ju precis det jag skrev ungefär men väldigt kortfattat då jag skrev från telefonen.
Och ja jag får rätta mig själv, nivån kommer varken stiga eller sjunka givetvis då den överflödiga volymen på isbiten kommer ligga ovanför vattenytan.
Oavsett så kommer havsnivån att öka när isarna smälter , där behöver jag inte övertygas

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon186252:

@Happen I viss mån menade jag även medierna som tenderar vara lika värdelösa som vi andra lekmän på att bedömma forskningen. Jag menade dock generellt. Att lita på folk när det kommer till "bevis" kan bita en i baken, och att då sprida detta vidare blir ju dubbeldumt. För jag tror inte du missat att de flesta föredrar en TLDR

Källa?

Exakt, källa. Var god bevisa att det finns ett väsen som håller i alla trådar.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

Det finns tydliga tecken på att nordbor börjar bli lite dummare. De senaste åren har IQ-nivån dalat, enligt den nyzeeländske statsvetaren James Flynn.
Under stora delar av 1900-talet har nordborna förbättrat sina resultat i tester som mäter intelligenskvoten.
Async Tag // Tag for network 1568: Leeads // Website: Leeads AB | Morgonpress | News55 - HTTPS // Page: News55 // Placement: News55 - Outstream Mobil 1x1 (6513625) // created at: Oct 25, 2017 10:57:45 AM

Men i en artikel i tidskriften Intelligence konstaterar James Flynn hur Danmark, Finland och Norge tappat i IQ i slutet av 1900-talet och början av 2000-talet. Det genomsnittliga tappet är 0,23 IQ-poäng per år sedan 1990-talet, skriver Forskning & Framsteg.
Sverige saknar data för senare år, men har legat nära grannländerna i mätningarna på 1990-talet. Och James Flynn tror att Sverige följer med i grannarnas utveckling.
Det är tydligt att alla skandinaviska länder har en fallande trend sedan 1995. Det verkar som att de faktorer som har gjort att IQ har ökat har tappat kraften, säger Flynn till Forskning & Framsteg.
Han anser att skolorna förbättrades under 1900-talet fram till 1980, men därefter har inte kvaliteten ökat.
Flynn vet inte om utvecklingen går att vända.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Hur mycket och hur fort brukar temperaturen öka när vi är i en uppvärmningsperiod?

Inte vet jag! Det borde ju dem som hävdar att det går snabbare nu än någonsin och att människan är bakom ökningen svara på.
Jag har aldrig sett det ens bemötas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270561:

Det finns tydliga tecken på att nordbor börjar bli lite dummare. De senaste åren har IQ-nivån dalat, enligt den nyzeeländske statsvetaren James Flynn.
Under stora delar av 1900-talet har nordborna förbättrat sina resultat i tester som mäter intelligenskvoten.
Async Tag // Tag for network 1568: Leeads // Website: Leeads AB | Morgonpress | News55 - HTTPS // Page: News55 // Placement: News55 - Outstream Mobil 1x1 (6513625) // created at: Oct 25, 2017 10:57:45 AM

Men i en artikel i tidskriften Intelligence konstaterar James Flynn hur Danmark, Finland och Norge tappat i IQ i slutet av 1900-talet och början av 2000-talet. Det genomsnittliga tappet är 0,23 IQ-poäng per år sedan 1990-talet, skriver Forskning & Framsteg.
Sverige saknar data för senare år, men har legat nära grannländerna i mätningarna på 1990-talet. Och James Flynn tror att Sverige följer med i grannarnas utveckling.
Det är tydligt att alla skandinaviska länder har en fallande trend sedan 1995. Det verkar som att de faktorer som har gjort att IQ har ökat har tappat kraften, säger Flynn till Forskning & Framsteg.
Han anser att skolorna förbättrades under 1900-talet fram till 1980, men därefter har inte kvaliteten ökat.
Flynn vet inte om utvecklingen går att vända.

Kanske därför så många tror på den nya religionen, klimathotet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon127948:

Om många personer som har visat sig vara ärliga och duktiga forskare inuti fältet i fråga anser att en sak sker och dessutom visar sin data och analyser som stödjer detta så är det ganska så bra indikation att någonting ÄR sant.

Att någon som har doktorat i sociologi hävdar något om klimatet kan man ta med en lastbil salt så där har du rätt om det är så du definierar "forskare" i din post.

Jag förstår inte vad du försöker bemöta men jag håller med dig i vad du säger.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hellowiener:

Inte vet jag! Det borde ju dem som hävdar att det går snabbare nu än någonsin och att människan är bakom ökningen svara på.
Jag har aldrig sett det ens bemötas.

Jaha, du har inte sett. Jamen då har det aldrig hänt.

Permalänk
Avstängd

@Shimonu: Så nu behöver man inte källor alls, och vi ska tro på allt utan att applicera något kritiskt tänkande under antagandet att någon annan redan tänkt och att ingen har någon agenda?
Jaha!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hellowiener:

@Shimonu: Så nu behöver man inte källor alls, och vi ska tro på allt utan att applicera något kritiskt tänkande under antagandet att någon annan redan tänkt och att ingen har någon agenda?
Jaha!

Jag skulle säga att om det finns en rådande vetenskapligt konsensus så kan man utgå ifrån det ja. Det är vad vi gör i skolan. Man är fullt välkommen såklart att motbevisa rådande konsensus men då gäller det att man kan presentera ett övertygande fall för det. Gäller räcker inte att bara skrika "Get woke sheeple! Can't trust the guberment".

Börja med att utveckla ditt påstående lite. Jag antar att det du faktiskt ville bemöta var att temperaturökningen inte beror på oss för att vi är i en naturlig uppåtgående trend?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hellowiener:

Jaha!

Det är i princip det du är tvungen att göra. Ingen människa i världen klarar av att vara expert i allt. Det är svårt nog att bli det inuti ett väldigt smalt område. Du kan möjligen använda dina kunskaper för att försöka uppskatta data och se om det någon säger låter troligt men i slutändan är du tvungen att lita på någon.

Själv föredrar jag att lita på folk som är forskare inom aktuella området då det ökar sannolikheten att det de säger är sant. Det är klart säkrare än att lita på slumpmässiga bloggar eller massmedia som inte får mycket rätt (färgen på himlen är på sin höjd för dessa och även då bör man dubbelkolla i fall att).

Permalänk
Medlem

http://www.klimatupplysningen.se/ är en intressant sida. Jag är inte rädd för CO2.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Avstängd

Jag menar att den naturliga trenden spelas ned väldigt mycket i alla debatter om ämnet, vilket gör mig väldigt skeptisk.
Om vi förväntar oss att det blir varmare även utan människan så blir det väldigt svårt att bevisa att människan gör det varmare.

Permalänk
Avstängd

@anon127948: Blind tillit i ett område som är så politiserat som detta? Dålig idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du glömmer bort att det finns två argument i ditt påstående. Om klimatförändringen är naturlig om ens bara delvis, vilket är det vanligaste argumentet, och om jag ska vara ärlig, det jag tror mest på, så kan vi lägga alla resurser i världen på att försöka hindra den, och den kommer fortfarande rulla rakt över oss som isen från tidigare istider...
Ovanpå det, är det verkligen rimligt att ett fåtal, exempelvis Sverige, ska bränna alla resurser de kan, för att klimatförändring är något dåligt, när andra, exempelvis Ryssland, ser fram emot att klimatförändringen ska göra stora delar av Sibirien först exploaterbart, och längre fram trivsamt beboeligt?

Av samma anledning som att Grekland och Spanien blir obeboeligt när det blir illa nog i så fall. Vad ger Ryssland rätt att bestämma hela planetens framtid, mer än något annat land? Detta är ju varför detta är så otroligt svår fråga, för vad ett land gör, påverkar alla andra.

Om något tycker jag Ryssland kan gå åt H, just pga de lekte inte med sina egna kärnkraftverk för testning, men det var inga problem att leka med Tjernobyl och förgifta halva Europa när det gick åt H.

Kina är ju ett ex där de verkligen får ligga i den skit de bäddat nu också, med smog och problem för de ville ha det "så bra som västvärlden, men utan att ta konsekvenserna". Ett problem vi i både Sverige och EU jobbar rätt hårt på att lära oss läxan av, innan det blir så stort problem att vi inte kan hantera det. Inom EU är väl största problemet eg Tyskalands enorma kol behov, som behövs fixas.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Vad är det för fel på hav? De innehåller vatten, blir varmare i takt med klimatförändringen... Varmare hav, mer avdunstning, mer moln.

Hav är också otroligt bra på att stabilisera temperatur och att absorbera denna energin, ta med den och släppa ut den på andra ställen. Problemet med moln är ju ofta först när de når land, och energin inte kan absorberas längre, molnen trycks upp högre landmassan och då lämnar av vatten i större mängd, som sedan avdunstar igen väldigt enkelt, om vi inte för det tillbaka till havet.

Skrivet av -=Mr_B=-:

"Det finns massor av forskning som visar att främst kvalitet, men även tillgången på vårat käk gör dig intelligentare än din 84 åriga mor,..."

Borde inte detta vara "mer intelligent"?

Skrivet av -=Mr_B=-:

Milde tid... Första gången någon listade ut att jorden inte var platt ligger betydligt längre bak än så, både de egyptiska pyramiderna, och aztekernas byggen visar det. Aztekerna dokumenterade med ganska stor noggrannhet hur planeterna roterade runt solen. Det hindrade inte de lärda, kyrkans folk, från att berätta att allting roterade runt jorden... Jag har för mig att även kyrkan var klart införstådd med att jorden är hyfsat rund.

Lustiga är dock att vi lär oss mer och mer, varje generation, som vi inte trodde stämde.
Visste dina föräldrar (eller du) om att alla planeterna, månar osv hänger ihop i ett nät, där gravitationen kan "svaja oss"?
De bevisade ju att detta var så först 2015, https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ytterligare-bevis-for-va...
Var ju bara "någon" som antog detta för 100 år sedan.

Min poäng är, folk antar att vi är på en rund planet. Men så är inte fallet... jorden är inte rund, den är väldigt ojämn form:
https://www.scientificamerican.com/article/earth-is-not-round...

Och en sådan sak kan påverka beräkningar av vädret och även påverkan av temperaturer något enormt.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Ja, olja och kol kommer vi förbruka de närmaste 50 åren.

Troligen mer än det, tyvärr.
Vi går ju mot att sänka förbrukningen av det bara. Så bilarna drar inte 2.0l/mil längre... och de tar mer betalt. Så vi är nere på 1.0l/mil och priserna höjs igen. När de når 0,5l/mil kommer priserna dubbleras igen. Så det kommer ju nå en fas där andra alternativ blir mer attraktiva.

Framstegen på bränsleceller är ju rätt positiva idag, och om det verkligen kan slå in så kommer ju vätgas, ett av universums mest överflödiga ämne att bli vårt framtida bränsle.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast just skog finns det väl mer av just nu, än någonsin sedan den förra istiden.

Nja... kanske här uppe, men inte regnskogen.
Och som du poängterar, yngre skog gör inte mycket nytta. Regnskogen är ju 100-tals år gammal, och gör enormt för vår planets syreproduktion. Sen har du algerna i havet, också en enormt stor bidragande faktor. Problemet är ju att där har bla övergödning dödat många havsbottnar, så syrebalansen i haven är på tok för låg för att fungera. Bara att titta öster om Sverige för att se den påverkan...

Just att hela tiden sågar av grenarna vi sitter på, är vad som oroar mig.
Vi sitter här och bråkar om att det + det och kanske det inte kan påverka... men problemet är ju att vi gör inget öht på denna planeten, än att förbruka resurser och förorena/förändra och förbruka. Just det är problemet... inte mängden CO2 en produkt släpper ut, utan att den samtidigt har gjort en massa annan skada också.

Med det sagt.
Jag tror också det är överdriven hysteri många gånger, som har lika negativ effekt på miljötänk som miljöbovarna själva. Men något många glömmer är att det är inte jorden vi räddar.... denna planeten kommer vara här även om vi dödar varandra eller nästan utplånar mänskligheten.

Enda vi lurar är oss själva... där man satsar på att "det är inte mitt problem, då det inte hinner påverka mig innan jag är död ändå"... där har du riktiga bovarna. För vi kan minska rätt mycket på våra problem, ganska enkelt. Vi behöver bara sluta såga alla grenarna vi sitter på och kanske börja anpassa oss lite, istället för att kräva att allt ska anpassas till oss.

EDIT:

Skrivet av Blomman90:

En annan sak många missar med detta är också solstrålningen. Snö - Vit... reflekterar ljus, och solstrålningen studsar ut. Havsvatten inte vitt... absorberar ljus, och kommer då absorbera mer värme. Så du får dubbel effekt av att isarna smälter, vilket ger högre medeltemp, vilket i sin tur, smälter mer is. Är en skenande effekt.

Även om de skulle frysa tillbaka samma mängd, på höjden, skulle ändå mängden energi från solen bli större vilket kommer till en viss nivå ge högre temperatur. Därför är det viktigt att den inte smälter... för det är extremt svårt att "återställa".

Permalänk
Medlem

Mer utsläpp av CO2 = Ökad fotosyntes
Ökad fotosyntes = Växter kräver mer vatten = mer vattenånga
Mer vattenånga = skyndar på växthuseffekten
Påskyndad växthuseffekt = Ökade temperaturer
Ökade temperaturer = längre perioder av torka i varma områden
Längre torka + ökad fotosyntes = växtdöd
Växtdöd i ett område = påfrestad fotosyntes i ett annat omrdåe (pga överskottet av CO2)
Påfrestad fotosyntes i en alltför hög takt = klimatzoner förändras(tropiska och subtropiska områden breder ut sig)

Har ingen anledning till att misstro klimatförändringarna men hur det ser ut i framtiden vet vi inte. Det är just framtiden som media kan förvränga något till det värre och det är väl just här vi ska tänka oss om vi kan vara med att påverka.