Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Att vara odöpt innebär Highway to Hell . Ateisterna blir tyvärr fler och fler .

Permalänk
Medlem

Jag är inte döpt vilket var ovanligt när jag växte upp. Min partner är både döpt och konfimerad.
Vi valde att döpa ungarna vilket jag ångrar idag (drygt 15år sen). Vi är ateister så det är liksom ingen poäng förutom att mormor och farmor blir glada.

Jag skulle dock inte heller välja en namngivningsfest heller, det är lite tiggande beteende. Man kommer ju ändå träffa vänner och släkt, de kan då avgöra om de vill ge present eller inte och det blir ingen öppningscermoni där presenterna outas. På dessa fester brukar oftast presentbordet digna och man ska helst ställa kortet bredvid presenten så man ser vem som gett vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

@Zachtionman: Detta har vi såklart diskuterat och jag som inte själv är konfirmerad har liksom inte så mycket att säga i frågan. Men behöva vuxendöpa sig är såklart ingen höjdare när den dagen kommer. Men känns sjukt om dopet bara handlar om konfirmation vara eller icke vara. Och om 4/10 barn döps nu (aftonblaskan länken) så hur stor kommer komfirmationen va om 15år?

Konfirmationen är ju en förlängning av dopet.
Svenska kyrkan är ju lite finurliga här och tillåter ju att man döps i samband med konfirmation (nya kunder!).
28% av alla 15 åringar konfirmerade sig tydligen 2015, en redig nergång från 51% 1995 (enligt wikipedia)
Gissningsvis så skiljer sig siffrorna rejält över landet, även vi i Sverige har ju ett "bibelbälte" som jag antar drar upp resultatet.

Är man inte religiös finns det ju noll anledning att tvinga in sina barn i en religion dom själva inte valt och föräldrarna inte tror på.

Enda fördelen med ett "riktigt" dop är många äldre i tjocka släkten ser det som ett måste att gå på och därför kan många man normalt inte träffar dyka upp.
Men bryr man sig inte i sysslingar, bryllingar eller pysslingar kanske en "Hello World" fest är roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Ett ämne som kanske hör hemma på familjeliv men kan va kul få Sweclockers synpunkt i frågan

Jag har blivit pappa för inte så längesedan och nu har frågan om dop kommit upp, både mellan oss men också från närstående som undrat när det blir dop.
Min sambo är väl mer inne på att våra barn ska bli döpta i kyrkan men jag tycker snarare tvärtom då ingen av oss är det minsta troende. Hon tycker mer det är tradition och det blir en fin ceremoni vilket jag kan hålla med om, men ser inte varför man ska bli döpt i en kyrka som ingen av oss har en tro till? Känns lite gammaldags att man blir tvingad in i svenskakyrkan det första man blir när man föds. Våra föräldrar ser ju det mer som en självklarhet med barndop, men dem gick också i kyrkan när dem va små.

Vad tycker ni om frågan? Hur gör ni? Hur får man till en högtidlig tillställning vid en vanlig namngivelse? Fördelar/nackdelar att bli döpt? Är barndop hopplöst omodernt och påväg bort?
Är det tillomed fel (moraliskt) att döpa sina barn utan någon kristen tro?

Läste även detta igår: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VO1nW/fyra-av-tio-barn-...

Är ateist, helt ointresserad av religion och inte medlem i svenska kyrkan.
Men jag och min fru tyckte det vore trevligt med dop för lilla trollet.

Hittade ett jättelitet kapell med 20 platser vi gillade
Bjöd in närmsta släktingarna
Min moster sjöng en sång
Hade lite tur och fick en klockren präst (80+)
Sen köpte vi lite catering och bjöd alla på hemma hos mina föräldrar som har lite mer plats för långbord.

Vi båda var mycket nöjda med dopet och hade inte velat göra det på något annat sätt.
Men en namngivningscermoni helt borgerligt i trädgården eller liknande är också trevligt.

Permalänk
Inaktiv

Som flera är jag döpt och konfirmerad emot min vilja och se hur jag blev? Behövs det något mer argument emot dop än detta?

Annars just dop ser jag som en liten ickefråga både för och emot, då det väl ej kostar något?
Om ena parten väldigt gärna vill döpa varför redan påbörja tjats för något som kan gro till något värre?

Permalänk
Medlem

Vi döpte våra barn utan att vara särskilt aktivt troende, av två anledningar:
1. Bevara det svenska kulturarvet, vi blir rotlösa som människor om vi inte samlas runt någon form av ritualer som binder oss samman. Firar ni inte jul och påsk heller? Det är kristna högtider t.ex.
2. Vissa ritualer upplever vi personligen som mer passande i kyrkan, vi gifte oss kyrkligt, jag har begravt bägge mina föräldrar kristet o.s.v. hade i vår värld absolut känts betydligt mindre högtidligt att göra borgligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Att döpa är att skänka pengar till kyrkan för ingenting, gör det inte om du inte är religiös. I moderna samhället är det nog normalare att inte göra det än att göra det. Jag önskar att jag aldrig hade fått inträde till svenska kyrkan av mina föräldrar, jag gick ur efter dem snott pengar från mig genom deras skitavgift i några år.

Inte ens om man är troende skall man göra det, då självan tanken med dop från första början handlar om att du frivilligt lämnar över dig till Jesus eller hur man nu säger. Ganska knepigt att det då blir tradition att döpa ett barn som inte kan göra ett sådant beslut själv.

Skrivet av Mindfighter:

Vi döpte våra barn utan att vara särskilt aktivt troende, av två anledningar:
1. Bevara det svenska kulturarvet, vi blir rotlösa som människor om vi inte samlas runt någon form av ritualer som binder oss samman. Firar ni inte jul och påsk heller? Det är en kristna högtider t.ex.
2. Vissa ritualer upplever vi personligen som mer passande i kyrkan, vi gifte oss kyrkligt, jag har begravt bägge mina föräldrar kristet o.s.v. hade i vår värld absolut känts betydligt mindre högtidligt att göra borgligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Läs ovan^

Permalänk

Jag är döpt för min kristna farmor tvingade mina föräldrar. Min lillasyster är dock inte döpt. Är 100% ateist och blev vansinnig på far min när jag insåg efter ett år i arbetslivet att jag ofrivilligt betalar till kyrkan på min lön. Gick ur direkt och har sparat över 30papp på det hittils.

Ont: Vill barnen bli kristna får dom döpa sig själva anser jag.

Sen till er som tycker att om man ska fira jul ska man minsann vara döpt/kristen också, i min famlij samlas vi runt jul då det är en av få dagar alla är lediga och uppskattar varandra. Både via sällskap och ett fåtal presenter, har inget med kristendomen att göra.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Anser inte att man måste vara döpt/kristen för att fira jul, men det är en kristen högtid och du fortsätter delta för att du uppskattar ritualen. Så inte konstigare att folk fortsätter döpa sina barn, för att de uppskattar ritualen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv

Kommer bedömt inte att döpa mina barn i kyrkan. Kan däremot tänka mig att ha en liknande, "hey, kolla ett barn" - fest eller dylikt. Kanske bjuder på dopp i grytan eller så.

Permalänk
Medlem

Tycker det är rätt illa att man blir döpt och sen sitter man fast där tills man är 18.
Jag konfirmerade mig inte då jag ansåg att det var trams och hade jag bara kunnat hade jag lämnat kyrkan många år tidigare än 18.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vi döpte våra barn utan att vara särskilt aktivt troende, av två anledningar:
1. Bevara det svenska kulturarvet, vi blir rotlösa som människor om vi inte samlas runt någon form av ritualer som binder oss samman. Firar ni inte jul och påsk heller? Det är kristna högtider t.ex.
2. Vissa ritualer upplever vi personligen som mer passande i kyrkan, vi gifte oss kyrkligt, jag har begravt bägge mina föräldrar kristet o.s.v. hade i vår värld absolut känts betydligt mindre högtidligt att göra borgligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det må vara idag en kristen högtid men vi har firat jul före kristendomens intåg i vårat samhälle, aldrig undrat varför det heter jul och inte något i stil med Kristus dag?

Så bara för att kristendomen tog över våra traditioner (och bakade in en massa andra traditioner i ett) kan inte vi moderna människor då bryta ur kristendomen och fortsätta fira denna mörka tid på året med mysigt ljus, god mat och träffa familjen?
Skulle nog säga att vi idag firar julen som en familjehögtid än en kristen högtid.
Påsken försvinner allt mer och ersätts med Halloween istället, helt ärligt så som barn trodde jag påsken handlade om häxor, måla ägg och en massa godis! Tog ett tag innan jag förstod att det var då Jesus påstods ha dött...
Dock så fortsatte jag måla ägg, springa runt som påskkärring och skrika "Glad påsk!" och hoppas på att få lite pengar eller godis av de trevliga grannarna i byn. Var mycket roligare!

Sambons far var inte med i Svenska kyrkan så han begravdes borgerligt och det var fan lika förjävligt att behöva göra som när min farmor gick bort och begravdes enligt kyrkans regler...

Mer topic:
Folk får tro på vad de vill, de får göra vad de vill inom sin religion så länge det inte skadar andra men jag tycker inte att man ska döpa sina barn om man inte är troende bara för att det är "tradition", det är då hyckleri av dess like.
Kanske låter lite hårt men varför skriva in sitt barn i en religion bara för att det är tradition om man verkligen inte är kristen? Absurt.

Varken jag eller sambon är med i svenska kyrkan och vi kommer inte att döpa våra barn. Om mina barn vill bli döpta så får de göra det när de har en egen vilja och om de därefter vill konfirmera sig så får de även göra det, men de kommer inte få några presenter, de ska inte göra det av samma giriga orsak som jag gjorde det. De ska göra det för att de tror på en gud, en djävul, att jorden är 6000 år gammal och där mänskligheten är uppbyggd av endast två människor som kan prata med en orm.

Nå, den dagen, den sorgen, myskväll med Jurassic Park kommer inte längre vara detsamma...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Döpte inget utav mina barn och hade typ kalas istället.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hazelberg:

Min far jobbar i Svenska kyrkan och tycker att traditionen med barnadop är extremt tråkig. Att en stor del av veckan går åt till ceremonier där ingen faktiskt är intresserad av de egentliga budskapen tycker han är absurt. Tänk själv att jobba på en arbetsplats där de flesta du träffar egentligen inte bryr sig om ditt arbete och din passion, utan bara ska ha det fint och gulligt.

Du menar.. Som alla andra yrken i världen ungefär?

Permalänk
Medlem

@Stefflo: Taggar dig eftersom jag sade dop istället för "namngivningsceremoni" i PM:et av den enkla anledning att det var kortare ^^

Vår grabb är 5månader och vi valde att gå med namngivningsceremoni. 2st t om då jag och sambon kommer ifrån olika städer.

Det har varit en intensiv diskussion, minst sagt, då min sida gärna sett ett dop då det är tradition. Precis som julen eller midsommar, vilket jag misstänker att NÄSTAN alla här firar. Även de som säger att dop är fjantigt.
Personligen ser jag inget fel med att döpa barnen då det enbart handlar om att fylla i en blankett och säga upp sitt medlemskap i kyrkan om de inte vill vara med.

Ändå valde vi att inte döpa honom pga att vi själva inte är troende samt att han kan få välja själv när han är äldre om han vill döpas eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Ett ämne som kanske hör hemma på familjeliv men kan va kul få Sweclockers synpunkt i frågan

Jag har blivit pappa för inte så längesedan och nu har frågan om dop kommit upp, både mellan oss men också från närstående som undrat när det blir dop.
Min sambo är väl mer inne på att våra barn ska bli döpta i kyrkan men jag tycker snarare tvärtom då ingen av oss är det minsta troende. Hon tycker mer det är tradition och det blir en fin ceremoni vilket jag kan hålla med om, men ser inte varför man ska bli döpt i en kyrka som ingen av oss har en tro till? Känns lite gammaldags att man blir tvingad in i svenskakyrkan det första man blir när man föds. Våra föräldrar ser ju det mer som en självklarhet med barndop, men dem gick också i kyrkan när dem va små.

Vad tycker ni om frågan? Hur gör ni? Hur får man till en högtidlig tillställning vid en vanlig namngivelse? Fördelar/nackdelar att bli döpt? Är barndop hopplöst omodernt och påväg bort?
Är det tillomed fel (moraliskt) att döpa sina barn utan någon kristen tro?

Läste även detta igår: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VO1nW/fyra-av-tio-barn-...

Mina båda barn är döpta. Jag är själv inte särskilt troende av mig och har gått ur kyrkan och jag är eg av åsikten att man själv bör få välja vilken tro man har men min sambo ville gärna ha dopet av tradition.
Att få välja själv kändes inte så viktigt för mig att jag behövde ta strid om det med sambo. Det är ju inte någon stor grej att vara med i svenska kyrkan och det finns ingen egentlig nackdel att vara med förrän man börjar betala inkomstskatt och då kan man ju alltid välja att gå ur.

Värt att tänka på är att många vill gifta sig i kyrkan och om man ska få göra det måste minst en av de som gifter sig vara med. Man kan, såklart, döpa sig och gå med i kyrkan i vuxen ålder om det är viktigt...
Likaså kan många anhöriga/efterlevande tycka att det hör till att man håller en begravning i kyrkan vilket man heller inte får ha om man inte är medlem.
Nu ska man ju inte vara medlem för att andra kan ha åsikter om ens framtida begravning men det kan vara värt att tänka på åtminstone men visst kan man ha en fin ceremoni, vare sig det är dop/namngivning, vigsel eller begravning, även på en religiöst neutral plats. Att inte vara med i kyrkan gör ju även att man, vid dessa tillfällen, kan ta ut svängarna betydligt mer och göra i princip hur man vill eftersom man inte behöver av med vissa moment som kyrkan ställer krav på att ha med (psalmer tex) så det finns ju både fördelar och nackdelar såklart.

Trots att jag inte är troende kan jag tycka att det är ganska stämningsfullt och fint både med kyrkan som lokal och med ceremonierna. Numera har ju de flesta kyrkor även anpassat sig till sammhället och det är inte alls så högtravande som det varit tidigare.

Så för att sammanfatta det hela så tycker jag kanske inte att du eg behöver göra så stor grej av det om barnens mamma vill döpa dem.

Skrivet av radx:

blir sinnessjukt mycket pengar för en person att betala, bara för att. Sedan tycker jag att svenska kyrkan sysslar mer med politisk opinion än religiösa aktiviteter, och då vänstervriden sådan. Så de har bränt sina broar för att jag ska tycka synd om deras verksamhet. Hade de fokuserat på människor och varit politiskt neutrala så hade jag varit betydligt mer positiv.

Jag är döpt men valde att inte konfirmera mig. I 25-årsåldern valde jag att gå ur kyrkan efter att någon biskop för fnuttielfte gången uttalat sig om både homosexuella och kvinnliga präster som om det fortfarande var 1700-talet.
Efter det har jag sett att kyrkan faktiskt gör väldigt mycket bra saker. Både i form av grupper där vuxna kan träffas och göra saker tillsammans/umgås/sjunga i kör och för barn med pysselverkstäder, körer eller andra musikaliska aktiviteter tex. Det går även bra att prata med en präst eller diakon om man är ensam eller har det svårt i livet eller vad det månde vara och det finns många sätt de samlar in pengar på eller hjälper utsatta.
Visst finns det de som gör politisk karriär inom kyrkan och de har måhända en politisk agenda i vissa avseenden men jag tycker inte alls att man kan säga att de inte har fokus på människan. Om det är några som tappat fokus på människan så är det snarare sammhället i stort och ffa den enskilda individen.
Jag har faktiskt haft funderingar på att gå med igen.

Skrivet av Thomaseron:

Fördelen med att inte döpa barnet är ju att barnet själv kan välja när det växer upp.

Man kan ju välja ändå. Man kan välja att gå ur och gå med i vilken annan religiös rörelse som helst. Det är möjligt att det finns de som har krav på att man inte varit med i något kristet samfund tidigare men det är nog ganska få. Jag har några bekanta som konveterat till islam.

Skrivet av Hazelberg:

Min far jobbar i Svenska kyrkan och tycker att traditionen med barnadop är extremt tråkig. Att en stor del av veckan går åt till ceremonier där ingen faktiskt är intresserad av de egentliga budskapen tycker han är absurt. Tänk själv att jobba på en arbetsplats där de flesta du träffar egentligen inte bryr sig om ditt arbete och din passion, utan bara ska ha det fint och gulligt.

Jag har sjungit i kyrkokör och därmed bevittnat en del dop i högmässorna och det är alltid lite roligt när prästen ställer frågan om de vill att barnet ska tas upp i den kristna gemenskapen osv. Jag kommer inte ihåg hur den exakta formuleringen är men nästan varje gång frågan kommer hajjar föräldrarna till och skruvar lite på sig och tittar på varandra innan de lite nervöst nickar mot prästen.

Permalänk
Medlem

Det måste väl ändå vara ytterst få i Sverige som firar jul och påsk med religiösa tankar i huvudet.
Dessa högtider är ju precis som midsommar ett tillfälle då man träffar släkten och äter gott. Punkt. Den religiösa kopplingen är väl bara historisk i dag.
Om det däremot var så att man bokade tid i kyrkan för att fira jul hade det nog varit en annan femma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är nog lite trött nu, men jag läste "Döda sina barn eller inte". Nog för att de kan vara jobbiga ibland, men.

Bägge mina barn är döpta, vet egentligen inte varför men det bara blev så. Fäster egentligen ingen vikt vid huruvida de är döpta eller inte men det var en fin ceremoni då många ur släkten som inte träffat barnen än fick tillfälle att göra det. Detta hade vi väl kunnat ordna utan dop men nu blev det inte så.
Gör som du känner, finns väl inga jättestora nackdelar eller fördelar oavsett vad man väljer, kyrkoskatten påverkar ju inte barn i någon större utsträckning. Och när de är vuxna kan de ju välja själv.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av VituraZ:

Tror du barnet skulle lida av att vara döpt? Jag tycker det var roligt att åka på konfirmationsläger då jag var 15 och umgås med kompisarna, hade jag inte varit döpt innan hade jag behövt döpa mig också för att få konfirmera mig.

Nej jag är inte det minsta troende men har svårt att se någon nackdel med att vara döpt men absolut, alla får göra som dom själva vill

Jag tyckte det var roligt att hitta på vad jag ville med mina kompisar när de andra satt och konfirmerade sig "för att man borde"

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk

Enkelt svar.. ni är inte troende så snälla döp inte erat barn!

Permalänk
Medlem

Lol... jag läste "Döda sina barn eller inte?" och undrade vad fan är det här för klickbait!?

Ja, jag sitter och kisar. Får inte tummen ur att besöka en optiker.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Döpte båda ungarna trots att vi inte är troende. Gjorde det mer för att jag tycker det är en fin tradition och jag hoppas mina barnbarn med blir döpta i kyrkan.

Tycker även det kan vara lite småmysigt att faktiskt vistas i en kyrka när det är något positivt, Oftast är det ju bara begravningar.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superolle:

@Stefflo: Taggar dig eftersom jag sade dop istället för "namngivningsceremoni" i PM:et av den enkla anledning att det var kortare ^^

Vår grabb är 5månader och vi valde att gå med namngivningsceremoni. 2st t om då jag och sambon kommer ifrån olika städer.

Det har varit en intensiv diskussion, minst sagt, då min sida gärna sett ett dop då det är tradition. Precis som julen eller midsommar, vilket jag misstänker att NÄSTAN alla här firar. Även de som säger att dop är fjantigt.
Personligen ser jag inget fel med att döpa barnen då det enbart handlar om att fylla i en blankett och säga upp sitt medlemskap i kyrkan om de inte vill vara med.

Ändå valde vi att inte döpa honom pga att vi själva inte är troende samt att han kan få välja själv när han är äldre om han vill döpas eller inte.

Det är nog jag som inte är så mycket för det där med traditioner då jag gärna sluppit både julen och påsken helt och gärna suttit hemma med sambon och inte kräva att vara med halva släkten. Men det är jag det.
Finns många som älskar allt med jul, pysslandet och fixandet med släkt och vänner och jag kan vara med på det men det är inte det jag vill allra helst.

Det är nog många som döper barnet kyrkligt bara för att det ska vara så men då inte jag har barn så har jag inte kommit till frågan hur det ska göras men om jag kom i det läget så hade det blivit en enklare namngivningscermoni.

Jag hoppas iallafall att det går bra för er och synd bara att det var samma helg som Västeråsträffen men det kommer säkert fler chanser. Jag ska säkert snart mot Karlstadhållet i jobb så jag hör av mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Jag är döpt för min kristna farmor tvingade mina föräldrar. Min lillasyster är dock inte döpt. Är 100% ateist och blev vansinnig på far min när jag insåg efter ett år i arbetslivet att jag ofrivilligt betalar till kyrkan på min lön. Gick ur direkt och har sparat över 30papp på det hittils.

Var din pappa finansminsister eller liknande eftersom han fick skulden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Är nog lite trött nu, men jag läste "Döda sina barn eller inte". Nog för att de kan vara jobbiga ibland, men.

Samma här faktiskt, trodde jag var den enda

Permalänk
Medlem

Något som jag finner lite lusigt är att dom som verkar vara mest emot dop är ateister. Som motiverar det med att man då ger barnen till Gud/Jesus/religionen. Bestäm er

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Ett ämne som kanske hör hemma på familjeliv men kan va kul få Sweclockers synpunkt i frågan

Jag har blivit pappa för inte så längesedan och nu har frågan om dop kommit upp, både mellan oss men också från närstående som undrat när det blir dop.
Min sambo är väl mer inne på att våra barn ska bli döpta i kyrkan men jag tycker snarare tvärtom då ingen av oss är det minsta troende. Hon tycker mer det är tradition och det blir en fin ceremoni vilket jag kan hålla med om, men ser inte varför man ska bli döpt i en kyrka som ingen av oss har en tro till? Känns lite gammaldags att man blir tvingad in i svenskakyrkan det första man blir när man föds. Våra föräldrar ser ju det mer som en självklarhet med barndop, men dem gick också i kyrkan när dem va små.

Vad tycker ni om frågan? Hur gör ni? Hur får man till en högtidlig tillställning vid en vanlig namngivelse? Fördelar/nackdelar att bli döpt? Är barndop hopplöst omodernt och påväg bort?
Är det tillomed fel (moraliskt) att döpa sina barn utan någon kristen tro?

Läste även detta igår: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VO1nW/fyra-av-tio-barn-...

Vi hade en namngivningsceremoni för vår son då ingen av oss är troende.
Vill sonen bli troende när han är äldre och jag inte kan stoppa han, så är det hans val

Vi hade en tipspromenad som rörde sonen, hur mycket han vägde när han föddes, stjärntecken osv. Sen hängde vi upp en del foton längs en vägg som vi redan hade samlat på oss med sonen.
Jag sa några väl valdra ord och hade två fina tårtor och massa kakor som gästerna fick fika på.
Kom på lite sent att man skulle gjort lejonkungen! Klä ut sig till Rafiki från lejonkungen och ha en lejon kostym till sonen!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag anser att barnet själv kan välja i mogen ålder.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

döpt, konfirmerad (för presenterna och att vi hade askul utan att behöva åka på läger) och gått ur kyrkan. Båda barnen döpta lite snabbt i kyrkan utan gudstjänst därefter party. När dom fyller 15 får dom välja att konfirmera sig. Vill dom inte så upplyser jag och hjälper dom med att gå ur kyrkan om dom vill. Brorsan körde namngivning hemma men jag tyckte det kändes lite halvkonstigt. Känner på något sett att jag fört nån tradition vidare en generation framåt

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

självklart ska man döpas, annat är fjanteri