Permalänk
Medlem

Android Box

Funderar på att köra på en android box, är det enda rätta Shield? Har en Mi box i vardagsrummet, problemet är att i mitt rum når inte Wifi vilket då innebär att jag måste köpa en adapter som klarar Mi boxens avstängnings strategi (den går i sömnläge och tappar kontakten med enkel ethernet-usb). Dem billiga alternativen, hur fungerar dem?

Har tillgång till sladd, kommer använda Netflix, Viaplay, youtube och twitch typ. T.ex. vill jag kunna göra en snabb googlesökning ibland med på den, då ska det ej ta 500 år. Så mina krav är i princip flyta på i 1080p live streaming (sport viaplay) samt ethernet port. Vad är mina alternativ? Har idag en smart-tv som är ganska trött, trots allt ändå från 2013.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min Shield, snabb är den också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Två flugor i en smäll vore väl, om du ändå har dålig/ingen wifi-täckning, att sätta upp en AP så får du bra wifi till dina andra prylar + Mi Boxen

Ps. Kör för övrigt själv en Shield gen 1 samt en Mi Box och är lika nöjd med båda.

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem

Ett tips är att kolla på mecool. De har två modeller med Android TV, och ethernetport. Den billigaste, mecool m8s pro w klarar 1080 fint men har inte 5g. Den dyrare m8s pro l, motsvarar typ mi box men med ethernetport.
https://m.geekbuying.com/item/MECOOL-M8S-PRO-L-Android-TV-3GB...

De har dock inte chromecast inbyggt, men den funktionen tycker jag fungerar dåligt i mi box ändå.
Man får vara noga med vad man beställer eftersom de även sälja med vanliga Android för plattor.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@muli: En Shield eller någon annan Android box som har ethernet anslutning? Finns ju en hel uppsjö av billiga no-name boxar på t.ex Ebay.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Tackar för era svar!

@M89 haft en Shield v2 hemma men returnerade den pga att jag tyckte man överbetalade lite, mycket av krutet används inte om man inte sitter på en dator som har ett nvidia gkort hemma.

@frasse_84 Jag har funderat på AP men eftersom jag har en switch i rummet samt att allt som är trådlöst i rummet är min mobiltelefon, den klarar sig med 1-2 ploppar av wifi så det duger långt.

@joalin Tack !: ) Ska kika in dem ! Spelar helt ärligt ingen roll om den har 5GHZ bandet eller ej så länge den har ethernet. Ska helt klart kika in dem!

Det är anledningen till att jag gjorde tråden, ifall någon har köpt en Android tv som dem är nöjda med. Så man inte blir lurad och får som du säger, vanlig android som är till plattor eller liknande. Chromecast spelar noll roll faktiskt. Använder aldrig den i vardagsrummet.

@Peppar2014 Funderat på Shielden, svider pga att jag inte kör 4k. Inte hittat någon bra Android box, därav gjorde jag tråden Finns som du säger ett hav av boxar och känns som det finns några som klarar det jag säger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muli:

Tackar för era svar!

@Peppar2014 Funderat på Shielden, svider pga att jag inte kör 4k. Inte hittat någon bra Android box, därav gjorde jag tråden Finns som du säger ett hav av boxar och känns som det finns några som klarar det jag säger.

Visst är det som så att du betalar för varumärket i viss mån med t.ex Nvidia Shield eller Minix Neo.

500kr för en no-name box med Amlogic S912 chipset är värd chansningen, hårdvarumässigt är dom bättre än en dubbelt så dyr Minix Neo enhet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Visst är det som så att du betalar för varumärket i viss mån med t.ex Nvidia Shield eller Minix Neo.

500kr för en no-name box med Amlogic S912 chipset är värd chansningen, hårdvarumässigt är dom bättre än en dubbelt så dyr Minix Neo enhet.

Hm nice!

Har någon använt Gearbest förut? Vad är G-w för lager? Vilket land innebär det ? Ser ut som europa men tänkte dubbelchecka. Ska kolla lite mer men vad tror du om denna:
https://www.gearbest.com/tv-box-mini-pc/pp_503488.html?wid=94

Permalänk
Medlem

@muli: G-w tror jag enkelt nog står för "gearbest warehouse". Trycker du på den understrukna texten vid Shipping cost så ser du flaggan varifrån det skickas, på de som det står "g-w-x" på är det EU-flagga.
Kolla fraktpriserna också, g-w-6 osv verkar kostar 250kr, medan g-w-4 kostar 50.

Och jag har handlat där ett par gånger. Fungerat bra för mig iallafall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muli:

Hm nice!

Har någon använt Gearbest förut? Vad är G-w för lager? Vilket land innebär det ? Ser ut som europa men tänkte dubbelchecka. Ska kolla lite mer men vad tror du om denna:
https://www.gearbest.com/tv-box-mini-pc/pp_503488.html?wid=94

Jag skulle personligen kört på geekbuying istället, dom har flertalet lager i Europa där det närmaste ligger i Tyskland.

https://www.geekbuying.com/item/H96-PRO--3G-32G-Amlogic-S912-...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

@muli: G-w tror jag enkelt nog står för "gearbest warehouse". Trycker du på den understrukna texten vid Shipping cost så ser du flaggan varifrån det skickas, på de som det står "g-w-x" på är det EU-flagga.
Kolla fraktpriserna också, g-w-6 osv verkar kostar 250kr, medan g-w-4 kostar 50.

Och jag har handlat där ett par gånger. Fungerat bra för mig iallafall.

Ser inga flaggor? Haha konstigt nog?
Edit: nvm, såg den nu. Blind man är ! haha. Tackar !

Skrivet av Peppar2014:

Jag skulle personligen kört på geekbuying istället, dom har flertalet lager i Europa där det närmaste ligger i Tyskland.

Har du något tips därifrån? Den jag skickade hade helt ok pris med 32 gb lagring, borde räcka långt haha.

Permalänk
Avstängd

@muli: Jag uppdaterade mitt tidigare inlägg med en länk.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Tackar @Peppar2014. Blir billigare där med.

Såg nyss det var Android 7.1, alltså ingen android Tv. Något som upplevs som jobbigt? Har ett tangentbord med mus (Trådlöst) som funkar prima på min Pi. Men ser ut som att fältet längst ner aldrig försvinner, inte särskilt skönt att se på haha

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muli:

Tackar @Peppar2014. Blir billigare där med.

Såg nyss det var Android 7.1, alltså ingen android Tv. Något som upplevs som jobbigt? Har ett tangentbord med mus (Trådlöst) som funkar prima på min Pi. Men ser ut som att fältet längst ner aldrig försvinner, inte särskilt skönt att se på haha

Inga Android boxar kör AndroidTV, utan det är i vissa Smart TV apparater som du återfinner detta. I Grund och botten är det samma OS, enda skillnaden är GUI:et som anpassats för tv-apparater.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Inga Android boxar kör AndroidTV, utan det är i vissa Smart TV apparater som du återfinner detta. I Grund och botten är det samma OS, enda skillnaden är GUI:et som anpassats för tv-apparater.

Nice, är som sagt inte så insatt i detta. Finns det någon nyare Android box som har ett bra rykte? Denna verkar vara från 2016? Ser dock bra ut när man har tangentbord, vilket egentligen lockar mig för jag vill kunna surfa osv på den. På pappret ser det riktigt bra ut, vet någon om den är CE-certifierad?

@Peppar2014 Uppskattar din hjälp !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muli:

Nice, är som sagt inte så insatt i detta. Finns det någon nyare Android box som har ett bra rykte? Denna verkar vara från 2016? Ser dock bra ut när man har tangentbord, vilket egentligen lockar mig för jag vill kunna surfa osv på den. På pappret ser det riktigt bra ut, vet någon om den är CE-certifierad?

@Peppar2014 Uppskattar din hjälp !

Att boxen har några år på nacken är inte så viktigt, det är snarare hårdvaran som sitter i boxen som är det intressanta. Du kan även kolla på den där MeCool boxen som länkades tidigare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Att boxen har några år på nacken är inte så viktigt, det är snarare hårdvaran som sitter i boxen som är det intressanta. Du kan även kolla på den där MeCool boxen som länkades tidigare.

Det är dock sant, kollade runt lite på h96 pro+. Vissas google play fungerade inte, medans andra fungerade. Är det så att statusfältet aldrig försvinner när man ser på film? Det med google play kanske bara är helt random?

Kikade lite smått på MeCool boxen, men gick inte in på djupet. Ska göra det nu Men h96 pro+ såg bra ut ändå, endast de grejer jag nämnde ovan. En review sa dem att Netflix inte fungerar på den boxen alls.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muli:

Det är dock sant, kollade runt lite på h96 pro+. Vissas google play fungerade inte, medans andra fungerade. Är det så att statusfältet aldrig försvinner när man ser på film? Det med google play kanske bara är helt random?

Kikade lite smått på MeCool boxen, men gick inte in på djupet. Ska göra det nu Men h96 pro+ såg bra ut ändå, endast de grejer jag nämnde ovan. En review sa dem att Netflix inte fungerar på den boxen alls.

Låter skumt, jag har enbart hört rykten om detta med att Play Store inte fungerar. Har dock aldrig upplevt det själv, men inget som en Factory Reset inte borde kunna lösa. Statusfältet försvinner oftast by default, speciellt i helskärms applikationer.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd

Jag har installerat ett antal MeCool BB2 med S912 i mediasystemet och kan rekommendera boxar med detta märke, dock med den reservationen att jag använder Kodi och diverse nyhetsappar på den. Netflix o.dyl kan jag inte uttala mig om då jag inte riktigt är vän med tjänster som bygger på DRM.

Kör man en lösning med t.ex Plex som mediacenter och server är dessa Androidboxar ypperliga klienter och klarar upp till 4K (kör dock 1080p som mest). Att boxarna kör "vanliga Android" kan antingen vara en fördel eller nackdel beroende på utgångspunkt. Kodi är TV-vänligt i sin struktur, samma med Plex så där är navigationen inget problem. Däremot kan vissa appar vara lite svårnavigerade såvida man inte använder en Androidenhet som fjärrkontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Låter skumt, jag har enbart hört rykten om detta med att Play Store inte fungerar. Har dock aldrig upplevt det själv, men inget som en Factory Reset inte borde kunna lösa. Statusfältet försvinner oftast by default, speciellt i helskärms applikationer.

Nice ! Ska se hur det blir.

Skrivet av AppLocker:

Jag har installerat ett antal MeCool BB2 med S912 i mediasystemet och kan rekommendera boxar med detta märke, dock med den reservationen att jag använder Kodi och diverse nyhetsappar på den. Netflix o.dyl kan jag inte uttala mig om då jag inte riktigt är vän med tjänster som bygger på DRM.

Kör man en lösning med t.ex Plex som mediacenter och server är dessa Androidboxar ypperliga klienter och klarar upp till 4K (kör dock 1080p som mest). Att boxarna kör "vanliga Android" kan antingen vara en fördel eller nackdel beroende på utgångspunkt. Kodi är TV-vänligt i sin struktur, samma med Plex så där är navigationen inget problem. Däremot kan vissa appar vara lite svårnavigerade såvida man inte använder en Androidenhet som fjärrkontroll.

Tror det är en fördel om man kör en riktig keyboard+mousepad på boxen. Enda problemet är tydligen att de flesta kina boxar inte har Widevine level 1-3. M8S PRO L med android tv hade tydligen Widevine level 1, vilket innebär att den kan köra netflix på 1080p.

Hela anledningen till att jag egentligen vill ha en android box är att jag skall kunna samla allt till en plats. T.ex. om jag vill se på SVT Play måste jag alltid starta datorn och titta (tycker inte miracast på tv är någon höjdare). Får se hur det blir, kanske måste vänta lite till trots att denna m8s pro såg ganska lovande ut så känns det mer som en tillfällig lösning.

MeCool boxen såg riktigt bra ut ! Tydligen inte många boxar som klarar Netflixen, men M8S PRO L från italien har android tv. Får ta en funderare på detta, känns som att det står mellan denna och Shielden tbh. Denna vinne fighten mot Xiaomi, enda fördelen med mi boxen är att den är Ce-certifierad och google aprooved osv. Riktig djungel är detta iaf, den saken är säker. Ska ta en riktig funderare. Uppskattar hjälpen av er allihop! Synd bara m8s pro L inte går för 500 sek bara. Varianten som man skall ha ligger för 720. Fortfarande bra mycket billigare än Shielden, men får se imorgon ska sova på saken. Uppskattar all hjälp jag fått, guld värda är ni!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Inga Android boxar kör AndroidTV, utan det är i vissa Smart TV apparater som du återfinner detta. I Grund och botten är det samma OS, enda skillnaden är GUI:et som anpassats för tv-apparater.

Det där får du gärna utveckla. Vilket os menar du Nvidia shield TV, Xiaomi mi box, Mecool m8s pro l & w kör då? Android TV OS är helt riktigt anpassat för tv, och bygger på vanliga Android, men finns även i dessa boxar. Eventuellt har mecool gjort en custom rom på sin version eftersom cc saknas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När det gäller dessa android boxar (ej Android OS) så kan man endast se 720p på Netflix och Youtube.

M8S PRO L ser ju onekligen intressant ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Inga Android boxar kör AndroidTV, utan det är i vissa Smart TV apparater som du återfinner detta. I Grund och botten är det samma OS, enda skillnaden är GUI:et som anpassats för tv-apparater.

Fel. Android TV återfinns i Nvidia Shield och Mibox tex.

Jag har en mibox som jag är nöjd med! Har lagt in en beta firmware med nougat, som inte riktigt lirar som den ska. Hoppas det dyker upp en fullversion inom kort.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag körde med en M8S pro L och var riktigt nöjd med den.
Netflix 1080p kunde den köra.

Flashade in androidTV rom som ser ut som den du hittar på shielden dvs anpassat för TV.
Enda "nackdelen" jag hittade med boxen var att det var bara 100mbit ethernet port, vilket dock duger mer än väl till 1080p.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fallzone:

När det gäller dessa android boxar (ej Android OS) så kan man endast se 720p på Netflix och Youtube.

M8S PRO L ser ju onekligen intressant ut...

M8S PRO L har Widevine 1 vilket innebar att 1080p stöd för netflix finns. Men inte 4k, enligt vad jag läst iaf sen igår.

Skrivet av erssn:

Fel. Android TV återfinns i Nvidia Shield och Mibox tex.

Jag har en mibox som jag är nöjd med! Har lagt in en beta firmware med nougat, som inte riktigt lirar som den ska. Hoppas det dyker upp en fullversion inom kort.

Har också en mi box, funkar as bra. Dock långt till rummet därav får jag se över alternativen.

Skrivet av hajvan:

Jag körde med en M8S pro L och var riktigt nöjd med den.
Netflix 1080p kunde den köra.

Flashade in androidTV rom som ser ut som den du hittar på shielden dvs anpassat för TV.
Enda "nackdelen" jag hittade med boxen var att det var bara 100mbit ethernet port, vilket dock duger mer än väl till 1080p.

Nice ! det är den som länkades här lite längre upp. Italien hade android Tv rom. Det är dock onekligen intressant.

Permalänk
Medlem

@muli:
Den kommer med Android TV men gränssnittet ser ut som random kina box.
Jag flashade in denna rom vilket gav ett likadan gränssnitt som mibox tex.
http://freaktab.com/forum/tv-player-support/amlogic-based-tv-...

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

@muli:
Den kommer med Android TV men gränssnittet ser ut som random kina box.
Jag flashade in denna rom vilket gav ett likadan gränssnitt som mibox tex.
http://freaktab.com/forum/tv-player-support/amlogic-based-tv-...

T.om den där med android tv? Enligt reviews ser den riktigt normal ut. Konstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av muli:

T.om den där med android tv? Enligt reviews ser den riktigt normal ut. Konstigt

Mecool m8s pro l säljs i två olika versioner. Av någon anledning har man valt att ha samma namn på dom. Det finns alltså boxar både med Android 7.1 och Android TV. Versionen med Android TV hittar man lättast genom att kolla efter att de skickar med en fjärrkontroll avsedd för detta, och med mikrofon. Troligen är de inte Googlecertifierade, utan kör en egen rom som bygger på den fullständiga, eftersom de saknar Google cast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@muli: Helt klart bästa android boxen är wetek, personligen gillar jag deras play 2 fast med Android tv på, tyvärrr går den inte få tag i nu då det är löjligt populär för man får in tv i den med.
nu köpte jag dock 3st hub då dom säljer ut dom med deras spelkontroller för 99 dollar, jag körde in android tv på dom och måste säga att det är helt sjukt att denna 5x5 cm box kan hantera det den gör. ungarna sitter och spelar riktigt grafiskt krävande spel, dom kollar netflix i 4k samt emby i 4k dessutom i h265 med riktigt dts ljud. tror aldrig jag sett någon annan box som klarar det.

Ni som talar om Kina boxar, tänk på att ska ni ha dom till netflix kommer ni max få 480p då dom saknar licenserna.
bästa budget boxen (under 20-30 dollar) som jag testat än så länge är nog: mx5pro, mycket stabil efter sista uppdateringen, (tyvärr ger den bara 480p på netflix) men klarar att spela h265 i 1080p utan att lagga, wifi delen suger dock

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@muli: Helt klart bästa android boxen är wetek, personligen gillar jag deras play 2 fast med Android tv på, tyvärrr går den inte få tag i nu då det är löjligt populär för man får in tv i den med.
nu köpte jag dock 3st hub då dom säljer ut dom med deras spelkontroller för 99 dollar, jag körde in android tv på dom och måste säga att det är helt sjukt att denna 5x5 cm box kan hantera det den gör. ungarna sitter och spelar riktigt grafiskt krävande spel, dom kollar netflix i 4k samt emby i 4k dessutom i h265 med riktigt dts ljud. tror aldrig jag sett någon annan box som klarar det.

Ni som talar om Kina boxar, tänk på att ska ni ha dom till netflix kommer ni max få 480p då dom saknar licenserna.
bästa budget boxen (under 20-30 dollar) som jag testat än så länge är nog: mx5pro, mycket stabil efter sista uppdateringen, (tyvärr ger den bara 480p på netflix) men klarar att spela h265 i 1080p utan att lagga, wifi delen suger dock

Hur definierar du en sk Kina box? T ex Xiaomi mi box och Mecool m8s pro l är både utvecklade och tillverkade i Kina. De klarar Youtube 4k och Netflix HD alltså 1080.

Skickades från m.sweclockers.com