Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Anledningen att folk gjorde " Konfirmation " var ju att alla fick pengar och annat från sina släktingar. Det var igärnafall anledningen, jag fick jag höra av mina gamla klasskamrater som konfirmerade sig ( är inte konfirmerad själv ). Och alla lämnade kyrkan när dom fyllde 18.

Dop är inget jag sjalv kommer göra med mina barn. Då det är meningslöst, samt är inte troende. Men bilderna från dop, se bra ut i flödet på Facebook kan jag inte förneka.Men kommer inte " offra " de timmarna för att få en bra bild/ bilder på facebook.

Jag har numera gått ur kyrkan men gick konfirmation för ca 10 år sedan. Jag tyckte det var ganska skoj, fick nya vänner som vi hittade på massa aktiviteter mer. Själva konfirmationen var inte det minsta religiös, tror knappt jag öppnade en bibel. Det mesta handlade om gemenskapen vilket var trevligt.

Tror många glömmer att svenska kyrkan gör mycket gott, underhåller gamla byggnader, stor gemenskap för de äldre, bidrar mycket till hjälporganisationer osv. Själv gick jag ur när det visade sig att några chefer hade använt kollekten för att festa. Angående dopet ser jag ingen mening med att göra det idag.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Kom ihåg en sak bara : Om ni väljer dop, bjud inte in kompisar till dopet.
Att tvinga en polare att bränna flera timmar på något av det tråkigaste som överhuvudtaget finns är ganska oförskämt.
Så sa en bekant, och jag är benägen att hålla med.

Skickades från m.sweclockers.com

Skön egoistisk inställning till en väldigt viktig händelse i en "polares" liv.

Jag kommer inte döpa mina egna barn i en kyrka.

Dels tycker jag att dom själva ska få ta beslut om dom vill vara en del av ett religiöst samfund.
Sen skulle jag inte kunna svara "ja" när prästen frågar om jag vill "ge bort mina barn till gud" eller hur nu den avslutande formuleringen lyder.

Permalänk
Medlem

Min äldsta dotter är döpt, då sambon insisterade. Jag kämpade inte emot tillräckligt. Det var en mycket tråkig upplevelse, värdelös präst som inte alls körde som vi pratat om, utan det blev högkyrkligt. Nästa dotter; namngivningsceremoni. Klart bättre. Båda var överens efter fadäsen i Björkekärrs kyrka i Göteborg.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Sen skulle jag inte kunna svara "ja" när prästen frågar om jag vill "ge bort mina barn till gud" eller hur nu den avslutande formuleringen lyder.

PRÄSTENS FRÅGA:
Till föräldrar som vill döpa sitt barn: Vill ni att ert barn ska döpas till denna tro och leva med församlingen i Kristi gemenskap?

https://www.svenskakyrkan.se/dop/gudstjansten

Varför har så många fått för sig att man ger bort sitt barn till gud?!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

@maLakai: Har första barnet på gång inom någon vecka.
Vi kommer inte att döpa.
Vi har bägge gått ur kyrkan.

Helt absurt att tvinga in en unge i det innan denne kan bestämma själv, samt känns det medeltida.
Vi kommer köra på namngivningsfest.

Ungen tvingas inte till någonting. Det är därför vi har konfirmationen där "ungen" får välja om denne skall vara kristen eller inte Många väljer ju det för att få presenterna
Ordagrant betyder ordet konfirmation bekräftelse. Det man bekräftar är dopet.
Ett dop är ju väldigt fin namngivelse ceremoni och det betyder INTE att barnet väljer kristendomen som religion. Jag menar..man har ju allt, fin lokal, en gubbe/gumma som står och pratar högtidligt osv. Lokal får man säkert låna gratis efteråt.

PS. Är medlem i Svenska kyrkan fast jag är egentligen motståndare till all religion överhuvudtaget. Varför? Jo för att det bra kyrkan gör överväger. Jag har bra samvete när jag vet att jag betalar till välgörenhet och hjälp för många utsatta/behövande.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag är också kvar, kyrkoskatten är 0.775% och inte över en procent som skrivits tidigare så det blir ca 300kr/mån, då man självklart ser till att inte ligga över gränsen till statlig skatt, gör man det är det dags att starta företag för att kunna justera skatteuttaget. Ger betydligt större effekt än att gå ur kyrkan. Tvångsanslutningen till staten är ett betydligt värre ingrepp än att gå med i kyrkan när man blir döpt.

Kyrkoavgiften är beroende på församling och varierade för år 2017 mellan 0,655% (Bromma) och 1,85% (Visby, Härnösand).

Det där är dessutom ett icke-argument. Det finns bättre sätt att spendera pengarna på oavsett summa, särskilt om man inte är troende.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

@KingCobra: Hmm, genom dopet blir man automatiskt medlem i svenska kyrkan?

Citat:

Vad betyder det att dopet ger medlemskap i Svenska kyrkan?

Dopet ger formellt medlemskap i Svenska kyrkan

https://www.svenskakyrkan.se/dopsajten/vanligafragor

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Många verkar föra argumentet att man skall döpa sitt barn för att de skall ha möjlighet att konfirmera sig senare i livet. Jag tycker att det är ett mycket märkligt sätt att se på saken då hela resonemanget bygger på att barnet enbart skulle kunna tilltalas utav kristendomen samtidigt som alla andra religioner utesluts. Med det resonemanget så borde barnet delta i samtliga religioners ritualer så att man inte stänger några dörrar innan barnet blir gammalt nog att bilda sig en egen uppfattning.

Om man som förälder är kristen så ser jag inget fel i att låta sina barn döpas. Jag är döpt men jag kan inte direkt säga att jag känner mig påtvingad en religion. Eftersom att jag är ateist så har jag gått ur den svenska kyrkan och jag vet att vattnet som stänktes på mitt huvud inte är mer märkvärdigt än vattnet som jag duschar i varje dag och därför stör det mig inte speciellt mycket.

Om man inte är kristen och samtidigt vill ha en högtidlig ceremoni i sitt barns namn så finns det väl inget som förbjuder att man själv anordnar detta utanför kyrkan? Jag ser inte riktigt varför en sammankomst inte skulle kunna vara trevlig/högtidlig/viktig/rolig bara för att den inte är nämnd i bilben.

Permalänk
Medlem

två ungar, en döpt en odöpt, båda verkar fungera normalt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Du ska såklart inte döpa dina barn om du själv inte är troende kristen.

Jul är en stulen, fördummad och nerbantad högtid. Så börja fira Yule (midvinterblot) istället. Det finns moderna tolkningar utan människoffringar. Kristendomen (Julafton) har lånat mycket (allt) från vår forna religion.
Mycket kretsar kring kvinnan och hennes förmåga att föda barn.

Här har du några bra informationsklipp. Den första mer sammanfattad, den andra mer genomgående.

https://www.youtube.com/watch?v=riM_7uq-WaI

https://www.youtube.com/watch?v=16iEL0hieQo

Detta är ingen nyhet för dom flesta, att man har haft ett annat firande förr i världen på samma datum spelar ingen roll, eftersom det inte är av samma orsak firandet sker idag. Anledningen till att sådant händer är för att människan håller gärna fast vid sina vanor, så när man konverterar så är det lättare att bara använda samma datum, kanske till och med mycket annat liknande som i fallet av att man har ett smyckat träd. Att kalla det stulet är lite fjantigt, låt oss säga att du är kristen men du konverterar till något annat/lämnar det, men fortfarande firar t.ex påsk, har du då stulit firandet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vi döpte våra barn utan att vara särskilt aktivt troende, av två anledningar:
1. Bevara det svenska kulturarvet, vi blir rotlösa som människor om vi inte samlas runt någon form av ritualer som binder oss samman. Firar ni inte jul och påsk heller? Det är kristna högtider t.ex.
2. Vissa ritualer upplever vi personligen som mer passande i kyrkan, vi gifte oss kyrkligt, jag har begravt bägge mina föräldrar kristet o.s.v. hade i vår värld absolut känts betydligt mindre högtidligt att göra borgligt.

1. Det svenska kulturarvet förändras hela tiden. Man kan lika gärna hävda att du sviker det svenska kulturarvet genom att du utövar kristna traditioner istället för de fornnordiska.
2. Du har rätt i att kyrkan är en helvetes praktisk lokal att anordna högtider i!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

En viktig sak att tänka på är att när barnet blir 14-15 och konfirmation börjar komma på tal så måste barnet vara döpt för att få konfirmera sig.

Finns flera sätt att hantera det på. Dop enskilt före konfirmationen, massdop, i någon mässa, osv. Så ur den aspekten kan det ju kvitta.

Skrivet av VituraZ:

Tror du barnet skulle lida av att vara döpt? Jag tycker det var roligt att åka på konfirmationsläger då jag var 15 och umgås med kompisarna, hade jag inte varit döpt innan hade jag behövt döpa mig också för att få konfirmera mig.

Jag lyckades åka på 3 olika konfirmationsläger, som alla gick ut mest på otukt, och spex, väldigt lite kyrkligt... Och sedan blev jag aldrig konfirmerad i alla fall. Och har i dag sedan länge gått ur kyrkan.

Skrivet av abxy:

Lyckligtvis kan man enkelt gå med igen, men bara om man är döpt.

Fast det är ju inte riktigt sant. Är du inte döpt kan du gå med i Svenska kyrkan, men kommer få kravet att bli döpt. Ser egentligen inte det som ett problem.

Skrivet av abxy:

Personligen hade jag inte kunnat med att döpas i vuxen ålder, så jag är tacksam över att vara döpt och ha valet att enkelt kunna gå med om det visar sig att jag vill vigas i kyrkan.

Vad med att bli döpt i vuxen ålder är det du inte klarar med? En blöt hand i pannan medan man lutar sig över dopfunten, känns inte väldigt krävande, och går att göra helt i avskildhet. Nå, nästan, Prästen bör vara där, eftersom det är dennas blöta hand man ska ha i pannan, och att stycka prästen för att själv slabba vatten i pannan antar jag inte ses som god sed, i kyrkan.

Skrivet av Nioreh83:

Man kan välja att döpa sig när man blir stor också. Det är inget krav att göra det som bebis.

Personligen, om man vill konfirmeras, är det en fördel om man inte eär döpt. Det är då ett aktivt val, och ett val jag hade uppmuntrat att man verkligen gör själv, genom att helt "förbjuda" alla släktingar från att utöva påtryckningar i form av löften om gåvor. Vill man ge "konfirmanden" något, kan man göra det i alla fall, men det ska inte användas för att få vederbörande att konfirmera sig, bara för att få saker.

Skrivet av Implor:

Polaren var på konfirmationsläger. Jag var på lan. Gissa vem som hade roligast :).

Det beror nog på vad man gör det till. De tre olika konfirmationsläger jag varit på, var då definitivt "roligare" än ett LAN. Det hade dock lite med kyrkligt, och mycket med hormoner att göra.

Skrivet av Skrotnisse92:

Vad är poängen med namngivningsceremonier egentligen?

Presenterna. Det har absolut inget med barnet att göra.

Skrivet av adfactory:

två ungar, en döpt en odöpt, båda verkar fungera normalt.

Svårt att avgöra innan de funktionstestat ordentligt under drygt 60 år, men det är bra att alla tecken är goda.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Något som jag finner lite lusigt är att dom som verkar vara mest emot dop är ateister. Som motiverar det med att man då ger barnen till Gud/Jesus/religionen. Bestäm er

Vad är det du står och säger? Att de människor som inte tror på gud är de som mest är emot en kristen rit? Väldigt lustigt hörru

Är för övrigt själv döpt och konfirmerad. Inte för att jag var troende innan konfirmationen, men jag tog definitivt mer avstånd från religion efter det. Har sen gått ur svenska kyrkan, och varken min son och kommande barn kommer att döpas.

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Mina ungar föddes (jag har tre) å sen var det bra med det. Namnfester å dop å annat elände? Märkligt...

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Vad är det du står och säger? Att de människor som inte tror på gud är de som mest är emot en kristen rit? Väldigt lustigt hörru

Nej, att det är märkligt att ateisterna tror på att Gud och Jesus finns vilket är en förutsättning för att kunna lämna över barnet till dom vid dopet

Själv tror jag inte på någon Gud och därmed inte heller på Jesus, så om folk blir glada av att en gubbe i klänning vill pladdra lite och sen skvätta lite vatten är det väl fine by me. I synnerhet om alternativet är bäbisrelaterad tipspromenad och babybilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ett dop är ju väldigt fin namngivelse ceremoni

Nej, dopet har ingenting med namngivning att göra.

Skrivet av KingCobra:

och det betyder INTE att barnet väljer kristendomen som religion.

Men man påtvingar barnet en religion och medlemskap i kyrkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nej, att det är märkligt att ateisterna tror på att Gud och Jesus finns vilket är en förutsättning för att kunna lämna över barnet till dom vid dopet

Själv tror jag inte på någon Gud och därmed inte heller på Jesus, så om folk blir glada av att en gubbe i klänning vill pladdra lite och sen skvätta lite vatten är det väl fine by me. I synnerhet om alternativet är bäbisrelaterad tipspromenad och babybilder

Du vet att man som förälder lovar att uppfostra barnet i den kristna tron vid dopceremonin? Känns ju som ett vansinnigt löfte att ge om man själv är emot allt vad religion heter. Det är som att lova någon att man ska lära barnet att jorden är platt trots att man själv är övertygad om att den är rund. Varför ska man som ateist döpa sitt barn?

Det är förresten samma typ av löften man ger vid ett kyrkobröllop. Förstår inte ateister som gifter sig i kyrkan lika lite som ateister som döper sina barn.

Alternativet till barndop behöver inte vara någon namngivningscereemoni eller tipspromenad med bebisbilder heller. Man kan helt enkelt skita i alltihopa och bara ge sitt barn ett namn vid födseln och sedan är det bra med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Du vet att man som förälder lovar att uppfostra barnet i den kristna tron vid dopceremonin? Känns ju som ett vansinnigt löfte att ge om man själv är emot allt vad religion heter. Det är som att lova någon att man ska lära barnet att jorden är platt trots att man själv är övertygad om att den är rund. Varför ska man som ateist döpa sitt barn?

Det är förresten samma typ av löften man ger vid ett kyrkobröllop. Förstår inte ateister som gifter sig i kyrkan lika lite som ateister som döper sina barn.

Ja, men vad spelar det för roll om man ändå inte tror på religionen, knappast så att det är någon direkt uppföljning på det. Alltså, jag är inte för dop, men jag är heller inte mot dop. Jag tror heller inte på tomten men är heller inte mot tomten.

Skrivet av ronnylov:

Alternativet till barndop behöver inte vara någon namngivningscereemoni eller tipspromenad med bebisbilder heller. Man kan helt enkelt skita i alltihopa och bara ge sitt barn ett namn vid födseln och sedan är det bra med det.

Spot on

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ja, men vad spelar det för roll om man ändå inte tror på religionen, knappast så att det är någon direkt uppföljning på det. Alltså, jag är inte för dop, men jag är heller inte mot dop. Jag tror heller inte på tomten men är heller inte mot tomten.

Spot on

Det är väl något typ "lovar du inför gud och denna församling att...". Skiter i gud eftersom det inte finns någon gud men "denna församling" är ju de som är närvarande på platsen. Jag skulle inte vilja lova något inför eventuella religiösa släktningar som jag inte kan stå för. Finns heller ingen mening med det så varför göra det? Oavsett om det är uppföljning eller inte så är det fel att lova saker som man inte kan stå för.

Jag är emot barndop. Tycker det borde förbjudas likt omskärelse och annat dravel som försvarslösa barn utsätts för i religioners namn. Detta med omtanke om barnen. Jag är inte emot religioner som sådant, det är något var och en kan utöva som vuxen när man själv är mogen att välja detta. Men hur kul är det för någon som vill bli ateist, buddist eller något annat att ha blivit pådyvlad en kristen tro (eller någon annan tro) som barn? Låt barnen själv få välja när de blivit mogna att göra det.

Permalänk
Medlem

Min röst går till alternativet ingenting. Världens olika religioner har sina högtider och ritualer, tillhör man ingen av dem ser jag ingen anledning till att fira någon av deras högtider. Att arten homo sapiens gillar ritualer har nog med några av dess mindre smickrande egenskaper att göra.

Vill man fira att man fått barn är det bara att bjuda hem folk när man återhämtat sig någorlunda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Ingen jultomte hemma hos er heller då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Ingen jultomte hemma hos er heller då?

Som jag redan sagt så har jag ett rätt avspänt förhållande till så väl religiösa sagofigurer som andra, gör dom andra glada så fine by me. Din fråga är för övrigt besvarad innan du ens ställde den några inlägg upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Min röst går till alternativet ingenting. Världens olika religioner har sina högtider och ritualer, tillhör man ingen av dem ser jag ingen anledning till att fira någon av deras högtider. Att arten homo sapiens gillar ritualer har nog med några av dess mindre smickrande egenskaper att göra.

Vill man fira att man fått barn är det bara att bjuda hem folk när man återhämtat sig någorlunda.

Dessutom är det väl främst gudarna för handel och mat som de flesta av oss tillber under dessa en gång kristna högtider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Svårt att avgöra innan de funktionstestat ordentligt under drygt 60 år, men det är bra att alla tecken är goda.

Japp, eller... den yngsta går mest och sjunger på "daddy finger" låten iklädd Elsa /Frozen) klänning fast hon är bara 3,5, kanske reder sig

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Japp, eller... den yngsta går mest och sjunger på "daddy finger" låten iklädd Elsa /Frozen) klänning fast hon är bara 3,5, kanske reder sig

Jag var tvungen att googla låt-referensen, då det inte var något jag kände till. Men du, det låter inte riktigt bra, maniska tendenser, och konstiga klädvanor. Det kommer säkert bli en sådan där våldsbejakande ultrafeminist, (inget fel på feminister nödvändigtvis, men extremister av alla slag är stolliga) med styckmordsbaserad fingersamling. Bäst ni håller ett vakande öga på henne.

Skämt o sidor, det låter som vilken tös som helst mellan 2 och 25år i dag, så hon blir nog fin. Som sagt, prövotid på drygt 60 år, det ger sig med resultatberäkningen. ;- )

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Många gör det ju faktiskt utan att förknippa det med någon religiositet...

Vi kunde lika gott valt en borgerlig vigsel, men då man inte får vigas borgerligt i en kyrka så gick ju inte det. Och varför kyrkan? Ja, endast på grund av lokalen, orgelmusik, stämningen... vilket inte har något som helst med religion att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Många gör det ju faktiskt utan att förknippa det med någon religiositet...

Vi kunde lika gott valt en borgerlig vigsel, men då man inte får vigas borgerligt i en kyrka så gick ju inte det. Och varför kyrkan? Ja, endast på grund av lokalen, orgelmusik, stämningen... vilket inte har något som helst med religion att göra.

Slapp ni prästen som pratade religion? Lokalen har dessutom massa religiösa symboler. Nej fy jag skulle kräkas... Det var förresten en av anledningarna att jag gick ur kyrkan. Att mina släktingar skulle slippa onödigt extra lidande med att ha gudstjänst på min begravning.

Permalänk
Medlem

WOW vilken feedback! Först, tack för alla lyckönskningar
Riktigt kul och läsa åsikter och tankar om detta, inte minst från endel aktivt troende som tycker man ska avstå vilket va oväntat.

Hursomhelst har vi nu kommit fram till att INTE döpa vårat barn utan ha nån slags ceremoni nu till våren istället för släkt och vänner.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Slapp ni prästen som pratade religion? Lokalen har dessutom massa religiösa symboler. Nej fy jag skulle kräkas... Det var förresten en av anledningarna att jag gick ur kyrkan. Att mina släktingar skulle slippa onödigt extra lidande med att ha gudstjänst på min begravning.

Nej, men lite får man väl offra sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

En sak man ska vara medveten är att dop = man blir medlem i Svenska kyrkan. Jag är emot det av flera orsaker. Men främst för jag är inte troende och sedan är jag emot att betala 1,02% av min årslön till kyrkan, vilket är ett stort skämt. Jag har hög lön så 1,02% blir sinnessjukt mycket pengar för en person att betala, bara för att. Sedan tycker jag att svenska kyrkan sysslar mer med politisk opinion än religiösa aktiviteter, och då vänstervriden sådan. Så de har bränt sina broar för att jag ska tycka synd om deras verksamhet. Hade de fokuserat på människor och varit politiskt neutrala så hade jag varit betydligt mer positiv.

Låt barnet själv få bestämma när den växer upp är min åsikt i alla fall om ni nu ändå inte är troende.

Ja, barnet blir medlem - men kan också gå ur kyrkan innan det börjar jobba och skulle betala nån avgift till kyrkan - om det är allt man bryr sig om.

Om barnet däremot tragiskt dör innan dess så har familjen inte rätt till en kyrklig begravning om barnet inte är medlem i kyrkan - vilket ju kan vara bra att tänka på.
Detsamma gäller naturligtvis konfirmation och senare vigsel och bröllop (men de senare blir ju inte aktuella förrän barnet är vuxen och själv kan välja att gå med i kyrkan, iaf).

Vad gäller avgiften så är det alltså som med allting annat här i livet - man får vad man betalar för.
Men när allt fler människor gått ur kyrkan, enbart för att som du uppger spara pengar kortsiktigt, har också fler situationer uppstått där de själva eller deras anhöriga blivit nekade att utnyttja tjänster de tagit för givna.

Par som inte får gifta sig kyrkligt när de inte är medlemmar eller åldringar som inte får begravas kyrkligt eftersom de i ren snålhet gick ur för att spara pengar.

Som vuxen får man stå sitt kast men som förälder tycker iaf jag att man bör sträva efter att inte begränsa ens barns valmöjligheter - och särskilt inte av snålt ekonomiska skäl som inte ens är aktuella på åratal.

Dvs döp ungen och låt den sen, som vuxen, bestämma om den vill gå ur och spara de där kronorna om det är så viktigt för hen.

Vad gäller radx uppfattning om kyrko+begravningsavgiftens utformning finns några poänger att göra:

1.) Den samlade procentsatsen av de två olika avgifterna varierar eftersom de olika i olika delar i landet. Fick min deklaration idag och här är det 0,961% man betalar i år. Så hans påstådda uppgift är ingen absolut sanning.

2.) Vidare är det ju två olika avgifter vi talar om, och det är bara kyrkoavgiften du kan komma undan genom att gå ur kyrkan. Begravningsavgiften måste alla betala - för alla kommer vi ju lämna en kropp efter oss som måste tas om hand på nåt sätt.
I mitt fall innebär det att kyrkoavgiften - den del man alltså kan slippa undan - är 0,715%.
Alltså rätt långt från radx påstådda 1,02%.

3.) Angående avgiftens storlek så är den ju en fast procentsats oavsett inkomst, så som radx noterar blir det ju en stor summa om du tjänar mycket. Men vi betalar ju inte hyra, mat eller något annat i livet i procent av vår inkomst, utan i fasta kronor - vilket innebär att en fast procentsats för alla i själva verket drabbar låginkomsttagare hårdare.
Medan den som tjänar väldigt mycket - som radx säger sig göra - har så gott om pengar att avgiften aldrig kommer märkas i hens ekonomi.

Det är ju därför vi i övrigt har progressiva skatter i Sverige och alla andra västerländska demokratier - eftersom den som tjänar mer också har råd att betala även procentuellt mer, utan att det drabbar hen.

Men tyvärr är det ju ofta så att de som har de gott ställt själva är de som gnäller allra mest - trots att de har minst anledning att göra det.

Vad gäller kyrkans påstådda vänstervridning så är det synd - men knappast förvånande - att radx ser värderingar som allas lika värde, empati och medmänsklighet som "vänster".
Men radx tillhör uppenbarligen dem som likt Karl-Bertils pappa tror att alla som frivilligt ger bort någonting är kommunist.