Permalänk
Medlem

Slö dator, vad bör uppgraderas?

Hej!
Min stationära dator behöver uppgraderas.
Du får ursäkta men jag är total nybörjare på det här.

Har alltid tyckt att datorn startar program väldigt sakta.
Ta en evighet att för den att komma in i windows efter inloggning.
(trots att jag tagit bort nästan alla autostart program.

Ska jag öppna spotify tar det kanske 10-15 sekunder.

Vad är det som är fel?
Vad är det som behöver uppgraderas på datorn?

Processor: Intel Core i7-2600 CPU 3.40Ghz
Grafikkort Nvidia Geforce GTX 660
Ram: 16 Gb
Hårddisk Corsair Force 3 ssd
Moderkort: VET INTE? Var hittar jag det?
Är det moderkortet som är trögt?

All hjälp uppskattas.
Mvh

Permalänk
Medlem

Ett moderkort blir inte "trögt" det binder mest ihop resten av delarna i din dator med varandra. Är din i7 en K modell eller ej? Om det är en K modell kan du ju alltid prova att överklocka något. Vad kör du för operativsystem annars?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Moderkortet påverkar mycket litet på prestandan i datorn, visst stödjer det överklockning och du har en passande CPU så gör det ju det, annars inte

På dina problembeskrivningar så låter det som om det är mjukvaruproblem alternativt lagring.
Kollat att din SSD är fräsch?
När installerade du om Windows senast? Kan ha ackumulerat en massa skräp som ligger i bakgrunden som kan vara problemet.

Alternativt om det vore hårdvara, börja med att kolla så temperaturerna är OK.

Permalänk
Medlem

Det är din CPU som är lite till åren kommen. En uppgradering av denna kommer att kräva nytt moderkort och nya minnen.
Ryzen processorer finns ju på rea nu. Kan vara ett bra läge att slå till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Ett moderkort blir inte "trögt" det binder mest ihop resten av delarna i din dator med varandra. Är din i7 en K modell eller ej? Om det är en K modell kan du ju alltid prova att överklocka något. Vad kör du för operativsystem annars?

Var ser man om det är en K modell eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Moderkortet påverkar mycket litet på prestandan i datorn, visst stödjer det överklockning och du har en passande CPU så gör det ju det, annars inte

På dina problembeskrivningar så låter det som om det är mjukvaruproblem alternativt lagring.
Kollat att din SSD är fräsch?
När installerade du om Windows senast? Kan ha ackumulerat en massa skräp som ligger i bakgrunden som kan vara problemet.

Alternativt om det vore hårdvara, börja med att kolla så temperaturerna är OK.

Hur kollar jag ifall SSD fungerar som den ska?
Jag installerade om Windows vid uppgraderingen till 10...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Det är din CPU som är lite till åren kommen. En uppgradering av denna kommer att kräva nytt moderkort och nya minnen.
Ryzen processorer finns ju på rea nu. Kan vara ett bra läge att slå till.

Tycker datorn har varit slö sedan jag köpte den.
Köpte den som en speldator för 13.000 kr år 2011.
Tyckte redan då att den var slö vid uppstart mm..

Permalänk
Medlem

Ladda hem och kör CPU-z så får du reda på mer information om datorn. https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
Gör även så med ChrystalDiskInfo och ChrystalDiskMark så bör du kunna kolla SSDns SMART värden samt prestandatesta den, finns här: https://crystalmark.info/en/download/

Permalänk
Medlem
Skrivet av louba:

Var ser man om det är en K modell eller inte?

Kolla i enhetshanteraren!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Kolla i enhetshanteraren!

Gjorde det men såg inget K någonstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Ladda hem och kör CPU-z så får du reda på mer information om datorn. https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
Gör även så med ChrystalDiskInfo och ChrystalDiskMark så bör du kunna kolla SSDns SMART värden samt prestandatesta den, finns här: https://crystalmark.info/en/download/

Perfekt!
tack så mycket för hjälpen!

Återkommer med testresultaten

Permalänk
Medlem

Först och främst rekommenderar en total ominstallation av datorn, som nämnt ovan (finns bra guider på YouTube). Då kan man utesluta mjukvaruproblem. Om problemet kvarstår kan man spekulera kring hårdvarufel, vilket eventuellt låter som att det skulle kunna vara lagringsenheten eller processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Kolla i enhetshanteraren!

Fel av mig, står 2600K

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Ladda hem och kör CPU-z så får du reda på mer information om datorn. https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
Gör även så med ChrystalDiskInfo och ChrystalDiskMark så bör du kunna kolla SSDns SMART värden samt prestandatesta den, finns här: https://crystalmark.info/en/download/

Gjorde testet, all ser bra ut vad jag kan utläsa.
Det verkar som att windows är installerat på den vanliga hårddisken (glömde nämna att jag har en vanlig hårddisk i datorn med, utöver SSD)
Måste ju vara för att windows är installerat där och inte på SSD, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av louba:

Gjorde testet, all ser bra ut vad jag kan utläsa.
Det verkar som att windows är installerat på den vanliga hårddisken (glömde nämna att jag har en vanlig hårddisk i datorn med, utöver SSD)
Måste ju vara för att windows är installerat där och inte på SSD, eller?

Testet för vanliga hårddisken blev så här

https://1drv.ms/u/s!Ahia3UnpdQwUgcZhfA6H8BwpG0Xe0Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av louba:

Gjorde testet, all ser bra ut vad jag kan utläsa.
Det verkar som att windows är installerat på den vanliga hårddisken (glömde nämna att jag har en vanlig hårddisk i datorn med, utöver SSD)
Måste ju vara för att windows är installerat där och inte på SSD, eller?

Installera windows på SSDn så ska du se att allt går betydligt snabbare.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Medlem

@louba: Jo det ju vara det som är problemet.

Och gör backup på innehållet på disken och byt ut den snarast, att ha sådana fel tyder på att den inte mår bra och kan krascha när som helst, samt att det troligtvis gör disken ännu långsammare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tfwo:

Installera windows på SSDn så ska du se att allt går betydligt snabbare.

Har för mig den kom med windows på den hårddisken.
Men den är bara på 55 gb... Känns för lite?

Permalänk
Medlem

@louba: 55 GB är lite men möjligt beroende på hur mycket andra program du installerar också, har en gammal Intel SSD på 80 GB som rymmer det jag vill med lite extra utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@louba: 55 GB är lite men möjligt beroende på hur mycket andra program du installerar också, har en gammal Intel SSD på 80 GB som rymmer det jag vill med lite extra utrymme.

Har typ inga andra program på datorn . Tog bort i princip allting i ren frustration då den var så slö.

Sitter och googlar nu hur jag installerar om windows på andra hårddisken.

Total nybörjare men lika glad för det
Har bara spelat spel på mina datorer innan och inte brytt mig om något annat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@louba: Jo det ju vara det som är problemet.

Och gör backup på innehållet på disken och byt ut den snarast, att ha sådana fel tyder på att den inte mår bra och kan krascha när som helst, samt att det troligtvis gör disken ännu långsammare.

Aj då... så illa?

Permalänk
Medlem

@louba: Så då är frågan för dig, en stor SSD som rymmer allt du behöver (Windows, program och spel) eller ny SSD (ifall den du har inte räcker) och en ny hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Det är din CPU som är lite till åren kommen. En uppgradering av denna kommer att kräva nytt moderkort och nya minnen.
Ryzen processorer finns ju på rea nu. Kan vara ett bra läge att slå till.

2600 Ska inte ha några problem att starta upp Spotify på mindre än 3 sekunder.

Snarare hans SSD som har något problem, eller minnet. Men CPU'n är det inte.

edit: Tydligen har han installerat Windows på en HDD. Där är det ju garanterat som problemet ligger.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av louba:

Har för mig den kom med windows på den hårddisken.
Men den är bara på 55 gb... Känns för lite?

det går att installera windows på 55gb. Men det lämnar inte mkt utrymme till program osv.
Så en bra ide kan ju vara att skaffa en större ssd.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Det är din CPU som är lite till åren kommen. En uppgradering av denna kommer att kräva nytt moderkort och nya minnen.
Ryzen processorer finns ju på rea nu. Kan vara ett bra läge att slå till.

En Sandy Bridge, överklockad eller inte, gör inte att Windows känns trögt eller tar en "evighet" att ladda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av louba:

Har typ inga andra program på datorn . Tog bort i princip allting i ren frustration då den var så slö.

Sitter och googlar nu hur jag installerar om windows på andra hårddisken.

Total nybörjare men lika glad för det
Har bara spelat spel på mina datorer innan och inte brytt mig om något annat...

Vill inflika här att en SSD inte är en hårddisk.

Köp en större och nyare SSD, 120GB bör räcka, och installera Windows och samtliga spel på den, så kommer du märka av en rejäl uppsving i svarstider.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Som de @Ioefet och andra säger. Köp en ny bättre HDD snarast. Din WD RED EARX ser inte ut att må bra. Om det beror på den eller något som datorn gjort med den är väl oklart.
Men som sagt.
Din dator är egentligen inte till åren kommen såpass mycket att det måste uppgraderas på studs alltihopa.
1. Köp ny hårddisk och en nyare eller större SSD, alternativt kolla efter SSD här på begagnat marknaden. 120 - 160 GB är väl att rekommendera. Då kan du ha windows på den och sen installera spel och dylikt på den SSD du har.
2. Kopiera över allt viktigt du har till din nya hårddisk.
3. Ta ut den gamla disken och koppla loss den nya.
4. Installera om Windows till den nya SSDn eller annars din befintliga. Du bör kunna kolla upp koden till ditt windows, en del datorer brukar ha en lapp någonstans med dem uppgifterna på om du köpte din dator i butik (vad är för datur du har egentligen?).
5. Koppla in den nya hårddisken med allt viktigt på.

Sen om du skall spela riktigt nya spel och så på hög upplösning, då är det egentligen grafikkortet som behöver uppgraderas. I övrigt skall en modern CPU (7+ år), SSD och 16 GB ram räcka väldigt väl.

Vad säger ni andra? Missade jag något eller skall man ändra något?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Som de @Ioefet och andra säger. Köp en ny bättre HDD snarast. Din WD RED EARX ser inte ut att må bra. Om det beror på den eller något som datorn gjort med den är väl oklart.
Men som sagt.
Din dator är egentligen inte till åren kommen såpass mycket att det måste uppgraderas på studs alltihopa.
1. Köp ny hårddisk och en nyare eller större SSD, alternativt kolla efter SSD här på begagnat marknaden. 120 - 160 GB är väl att rekommendera. Då kan du ha windows på den och sen installera spel och dylikt på den SSD du har.
2. Kopiera över allt viktigt du har till din nya hårddisk.
3. Ta ut den gamla disken och koppla loss den nya.
4. Installera om Windows till den nya SSDn eller annars din befintliga. Du bör kunna kolla upp koden till ditt windows, en del datorer brukar ha en lapp någonstans med dem uppgifterna på om du köpte din dator i butik (vad är för datur du har egentligen?).
5. Koppla in den nya hårddisken med allt viktigt på.

Sen om du skall spela riktigt nya spel och så på hög upplösning, då är det egentligen grafikkortet som behöver uppgraderas. I övrigt skall en modern CPU (7+ år), SSD och 16 GB ram räcka väldigt väl.

Vad säger ni andra? Missade jag något eller skall man ändra något?

Tack för ett väldigt bra och informativt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vill inflika här att en SSD inte är en hårddisk.

Köp en större och nyare SSD, 120GB bör räcka, och installera Windows och samtliga spel på den, så kommer du märka av en rejäl uppsving i svarstider.

Ett bra tips med SSD. Om det är laddtider som är problemet. Skulle dock satsa på 250 eller 500GB om man vill ha några spel installerade på den. 120GB räcker inte långt för windows+spel.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

@louba: S.M.A.R.T-datan säger att hårddisken har 14 "current pending sector" (raw-värdet är E, d.v.s. 14 hexadecimalt), vilket är orsaken till att CrystalDiskInfo varnar. Men det är inte någon orsak till att få panik och slänga disken som en del här verkar tro.

Current Pending Sector betyder att disken har hittat sektorer som den har svårt att läsa, och som väntar på att mappas om till hela sektorer. Disken kommer troligtvis försöka skriva om dessa sektorer vid ett senare tillfälle, och om det lyckas så kommer Current Pending Sector minskas utan att något annat händer. Om sektorerna verkligen vore trasiga så skulle Reallocated Sector Count, Reallocated Event Count eller Uncorrectable Sector Count ökas, men alla dessa står på 0 i ditt fall.

Så jag skulle inte ersätta den disken, men hålla koll på dessa värden och se om problemet minskar eller ökar med tiden. Sen bör du så klart ha backup på all viktig data på disken, men det gäller ju oavsett vilken hälsa disken verkar vara i. Att ersätta disken kommer inte minska risken för dataförlust, även helt nya diskar kan dö utan förvarning och hårdvarufel är bara en källa till dataförlust.