Mitt GTX690 blir riktigt varmt

Permalänk
Medlem

Mitt GTX690 blir riktigt varmt

Som sagt jag har ett gtx690 som går varmt och stänger av datorn. då detta händer så brukar jag ta kompressorn och blåsa ut allt damm men då återkommer samma problem om 3 månader så tror att något annat eventuellt kan orsaka problemet. kan det vara att jag måste byta kylpasta på kortet? Skuille föredra att inte ta bort kylaren och pilla för känner mig ej säker med att jag kan göra det.

Permalänk

Hur många grader blir den? Idle och under load

Visa signatur

Asrock steel legend B550M, Ryzen 5800X, ROG RYUO 240, G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB, ASUS GeForce RTX 3080 10GB, Samsung 980 M.2 NVMe 3.0 Black 1TB, Kingdian 480gb ssd, Corsair RM550X, Skärm: LG 27gl83a-b

Permalänk
Medlem

@Tjockberg: 50c idle load 90c

Permalänk
Medlem

lite väl varmt ja.. när blåste du det senast rent från damm ?

Permalänk
Medlem

@HazZarD: det var väl nån månad sedan men den står ej på någon matta så den borde inte dra in så mycket damm tycker jag

Permalänk
Inaktiv

Kortet är ju några år skulle väl inte skada att byta pasta? Hur är kylningen i chassit annars?

Permalänk
Medlem

@anon193054: har en fläkt fram en fläkt bak en uppe

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

lite väl varmt ja.. när blåste du det senast rent från damm ?

Nja, för en av de gamla dubbelmackorna är det inte speciellt varmt. Helt normalt snarare. Dom var varken tysta eller svala.

Skrivet av nisse240:

@HazZarD: det var väl nån månad sedan men den står ej på någon matta så den borde inte dra in så mycket damm tycker jag

Om den står på en matta eller ej har ingen betydelse över hur mycket damm det cirkulerar i luften.

Vad exakt är det som händer, eller snarare inte fungerar? Grafikkortet låter som det klarar sig fint om temperaturerna är vad du har sagt. Dock kan man undra hur det är med andra delar av kortet. Att byta kylpasta hade helt klart varit rekommenderat.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Ja prova sätt ny kylpasta om fungerar sänkt grader eller samma igen då byt annan kyling för grafikkort ..

typ den

https://www.inet.se/produkt/5322372/arctic-cooling-accelero-x...

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quadcore:

Ja prova sätt ny kylpasta om fungerar sänkt grader eller samma igen då byt annan kyling för grafikkort ..

typ den

https://www.inet.se/produkt/5322372/arctic-cooling-accelero-x...

Tror dock inte det är enkelt att hitta en kylare som passar ett GTX 690

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Tror dock inte det är enkelt att hitta en kylare som passar ett GTX 690

Jorå https://www.amazon.co.uk/dp/B009PK1TL0/ref=asc_df_B009PK1TL05...

Får jag en kaka nu? Inte direkt dyr heller, synd att dom inte skickar till swe bara :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Tror dock inte det är enkelt att hitta en kylare som passar ett GTX 690

Denna finns iaf https://www.arctic.ac/eu_en/accelero-twin-turbo-690.html

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: https://www.arctic.ac/eu_en/accelero-twin-turbo-690.html har hittat ett här men är det ens värt 600kr då tycker jag nästan det är lika bra att uppgradera sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Jorå https://www.amazon.co.uk/dp/B009PK1TL0/ref=asc_df_B009PK1TL05...

Får jag en kaka nu? Inte direkt dyr heller, synd att dom inte skickar till swe bara :/

`
Skickar inte ens till Sverige så det var ju lite meningslöst.

Sa inte att det ej fanns, men du hittar det knappast på inet eller här i Sverige.
Samt om du ens kollar på länken du skickade så står det
"The product you selected is currently unavailable. Please send us a request and we get back to as soon as possible."

Skrivet av nisse240:

@Elghinnarisa: https://www.arctic.ac/eu_en/accelero-twin-turbo-690.html har hittat ett här men är det ens värt 600kr då tycker jag nästan det är lika bra att uppgradera sig

Finns ej i lager, troligen inte tillverkats på måååånga år och det finns ingen information om att den går att få tag på längre.

Att byta kylpasta är värt att pröva, lika svårt som att byta kylare och lär hjälpa, samt kylpasta är alltid bra att ha så kostnaden är minimal. En ny kylare kanske hade hjälpt. Om det nu är grafikkortet som är problemet. Då 90c inte är ett direkt bekymmer. Allafall inte på kärnorna själva. Frågan är ju hur varma andra delar på kortet blir och om det kan orsaka problem.
Där av att frågan var vad som händer och varför du tror det är grafikkortet denna gång igen.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: tror det är grafikkortet för att då man blåst ut dammet går det hur bra som helst nån månad och det går kallare då

Permalänk
Medlem

Vad har du för cpu temp?
Kan även vara ett moderkorts chipp då grafikortet nog är konfat att ha en fläktkurva som försöker hålla kortet på 90c kör mitt 980ti på en target temp på 91. Men om garantin är ute och du känner dig säker med att byta pasta så rekomedara jag kemisk ren bensin för rengöring. Brukar finnas på ica. Svart etiket. Sen att du är försiktig med kuddarna till minnena och inte gör rent dem. Jag gillar ac5 men har inte testat de nyare som andra rekomenderar. Och sen dra inte åt skruvarna för hårt, kan ge sträkningar i kretskortet då temeraturen ändras. Hårt men inte max.

Edit:
Den är min favorit för att göra rent cpu och minnes kontakter.
https://www.bauhaus.se/bensin-gripen-kemisk-ren-125-ml.html?g...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisse240:

@Elghinnarisa: tror det är grafikkortet för att då man blåst ut dammet går det hur bra som helst nån månad och det går kallare då

Det jag tänkte på också, men nu sa du ju att det är relativt nystädat och temperaturerna är inga problem. Allafall inte precis när du kollade sist och det då var 90c.
Det skulle inte vara direkt konstigt om det var grafikkortet. Det är väldigt gammalt och just GTX 690 verkar ha en tendens att dö lite tidigare pga. värme vad jag har märkt med de jag kände som ägde dessa kort. Ganska många av dom som var tvungen att fixa nya via garanti under åren.

Hur som så är det fortfarande värt att pröva byta kylpasta om du inte känner för att köpa nytt. Om du ändå går i tankarna på nytt kort så har du inget direkt på att förlora att försöka. Alt. bara köpa nytt och sälja och hoppas det fungerar.
Men du har fortfarande inte sagt vad det är som är problemet när det krånglar. Hade ju varit trist att köpa nytt grafikkort och fortfarande ha problem.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Som sagt, montera bort kylaren på kortet och applicera ny kylpasta.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa:

Jaha ok men testa med ny kylpasta då

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem

vart ett 1060 strix oc för 2500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisse240:

vart ett 1060 strix oc för 2500kr

Det var billigt!

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@Dreijer: jag vann det på tradera tyckte det var en riktigt bra deal då kortet var 4 månader gammalt men det har säkert använts för mining men det spelar ingen roll för mig