Permalänk
Medlem

MSI Z170a-s02 - Otroligt lågt ljud.

Hej!

Köpte för några år sedan en dator med moderkortet MSI Z170a-s0. Har tills nu använt mig av ett USB-headset och således inte använt ljudkortet. Köpte idag ett nytt headset med 3.5 anslutning då mitt gamla tyvärr gått sönder.

Efter att ha anslutit mitt nya headset märker jag att ljudet är otroligt lågt, även fast ALLT är satt på max (både på hörlurarna och på datorn).
Det som är 100% volym motsvarar typ 40-50% av den volymen jag får på min laptop/telefon med samma hörlurar.

Testade med andra hörlurar och ljudet är lika lågt.
Har även ett 3.5 jack på framsidan av datorn och ljudet blir något högre när jag ansluter i det, av flera anledningar skulle jag dock hellre använda mig av det bakre uttaget.

Tycker mig ha testat allt. Har dubbelkollat att alla inställningar i windows är korrekta och att ljudet inte är nedsatt där. Uppdaterade ljudkortets drivrutiner och dubbelkollat att det inte är fel på mina hörlurar.

Är det någon som har en aning om jag kan ha missat något eller om detta går att lösa?

Datorer är inte min starkaste sida så tackar på förhand för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga, kanske inte spelar nån roll men har du senaste divarna för ljudkortet? Man får ju lite andra inställningar via realteks kontrollpanel.

Permalänk
Medlem

Hörlurskontakterna på fronten brukar ha en egen kabel till mobo, testa koppla ur den och se om ljudet blir högre i bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Måste bara fråga, kanske inte spelar nån roll men har du senaste divarna för ljudkortet? Man får ju lite andra inställningar via realteks kontrollpanel.

Ja, såg till att ta de senaste. Allt är maxat i realteks kontrollpanel.

Skrivet av Panzerfister:

Hörlurskontakterna på fronten brukar ha en egen kabel till mobo, testa koppla ur den och se om ljudet blir högre i bak.

Tyvärr hjälpte det inte.

Misstänker att problemet är att så fort jag kopplar in något i den bakre utgången så utgår datorn ifrån att det är en högtalare (även fast det är ett headset). Kopplar jag in i det främre så kan jag välja att det är ett headset.

Vet någon om jag kan kan lösa detta?

Permalänk
Medlem

Kolla så att du inte har "Kommunikation" igång så ljudet dämpas när du använder typ samtal och sådant.

Då går du in på Egenskaper på ljudkortet - in till kommunikation och ställer in den på "Gör ingenting"

Skulle inte det hjälpa kolla detta om du har denna igång om?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil