Dålig lönsamhet på mining

Permalänk
Hedersmedlem

Dålig lönsamhet på mining

Hej!

Tänkte bara mecka lite med mining på kul när jag ändå sitter på en OK dator (Ryzen 5 1600, GTX 1070). Tänkte jag lika gärna kan låta den jobba medan jag ändå inte använder den.

Drog därför ner Kryptex som tydligen ska vara en OK miner. Kanske inte den man får mest betalt för, men minimalt med strul (jag orkar inte hålla på för mycket ), känns tryggare än Nicehash och mindre scammy än Winminer.

För den som inte känner till Kryptex: det är en miner som automatiskt minar enligt algoritmerna DaggerHashimoto (GPU, används av Ethereum), CryptoNight (CPU, används av Monero) och Equihash (Zcash, GPU tror jag?). Kryptex växlar sedan in dessa minade altcoins in till bitcoins, så resultatet är ett saldo i Bitcoin, som man sedan kan ta ut genom en överföring i Bitcoinnätverket.

Kryptex minar för fullt på GPU och CPU när man inte är vid datorn, när man är vid datorn så stänger den av CPU-mingen helt och taggar ner lite på GPU-miningen så man kan "data" normalt medan den ligger i bakgrunden. Man får stänga av den manuellt för att inte få dålig FPS i spel bara.

Kryptex visar ganska transparent vad kan tjänar, visat i Euro (som jag har ställt in det) och en förväntad intäkt i Euro/månad. Detta antar jag då är uträknat enligt dagskurs på Bitcoin.

När jag är i Lite Mode så får jag en uppskattad intäkt på 15 Euro / månad (eller cirka 150 kronor per månad). I Full Mode får jag en uppskattad intäkt på 20 Euro / månad (cirka 200 kronor/månad).

Strömförbrukningen vet jag inte exakt, men genom att kolla med HWInfo64 så kan jag få en uppskattning genom att kolla på CPU Power och GPU Power. I Lite Mode sitter jag på cirka 110 W GPU och 20 W CPU (130 W totalt) och i Full Mode sitter jag på 150 W GPU och 40 W CPU (190 W totalt). CPU-värdena tycker jag verkar lite låga, men det kan bero på att endast 8 av mina 12 trådar utnyttjas för mining i full mode (av någon anledning...). Bäst hade ju varit en energimätare i väggen för att se exaktare förbrukning för hela systemet, men det har jag inte just nu tyvärr.

Genom att titta på mina fakturor så betalar jag just nu cirka 1,46 kr/kWh för min el enligt nedan:

• Förbrukning: 43,38 öre / kWh + 25% moms

• Elnät: 40,13 öre / kWh + 25% moms

• Energiskatt: 33,10 öre / kWh + 25% moms

Genom att summera detta får vi 43,38 + 40,13 + 33,10 = 116,61 öre / kWh. När vi väl lagt på moms så är vi uppe på 116,61 * 1,25 = 145,7625 öre/kWh. Vi säger 1,50 kr / kWh. (Sedan har jag rörligt elavtal så det kan ju bli mindre eller mer, förmodligen mindre nu när vi lämnar vintern.)

I lite mode så drar jag som sagt 130 W, vilket blir 0,130 kW. På en månad går det cirka 24*30 = 720 timmar. I lite mode skulle jag hypotetiskt alltså dra 0,130 * 720 = 93,6 kWh per månad, till en kostnad av 93,6*1,5 = 140,4 kr / månad. Detta för en intäkt på "cirka" 150 kronor. Det verkar som att det går ungefär jämnt upp.

I full mode så blir det på samma sätt 190 W -> 0,190 kW -> 136,8 kWh/månad -> 205,2 kr /månad för en intänkt på "cirka" 200 kronor.

Nu har jag så klart inte räknat särskilt exakt. Växelkursen på 1 eur = 10 kr är nära men inte särskilt exakt, elpriserna är från förra månaden, och strömförbrukningen är en uppskattning i bästa fall. Utifrån de här siffrorna så är det svårt att se att det blir någon förtjänst på affären över huvud taget. (Detta så klart under förutsättning att det går att övertyga Skatteverket att jag inte ska betala någon skatt på detta, för ska jag betala inkomstskatt och egenavgifter på detta också är det definitivt en förlustaffär.)

Min analys är att den förväntade intäkten just nu är noll. Detta både på grund av höga elpriser (vilka förmodligen är lite lägre nu...) och på grund av låg bitcoinkurs. Att mina verkar alltså inte riktigt vara lönt för mig under mina förhållanden. Jag kan få samma utväxling per krona bara genom att köpa Bitcoin för pengar (vilket jag inte vill göra eftersom spekulation på Bitcoin inte intresserar mig). Samtidigt är det svårt att veta utan mer exakta siffror för t.ex. elförbrukning, det ligger ju så pass nära marginalen.

Samtidigt så finns det ju de där okvantifierbara kostanderna - d.v.s. att hårdvara eventuellt slits ut i förtid.

Jag bor i lägenhet, så det går inte ens att räkna hem att jag värmer upp lägenheten med datorn, eftersom min värme ändå är gratis.

Har jag räknat/tänkt fel någonstans, eller är min analys korrekt, att det inte lönar sig att minea just nu?

Permalänk
Medlem

Nepp, bitcoin priserna är i fritt fall och förhoppningsvis är mining boomen över förevigt..

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Om du skall hård dra det, måste du även betala skall för inkomsten. Då lär du gå minus!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Turbonisse:

@pv2b: Om du skall hård dra det, måste du även betala skall för inkomsten. Då lär du gå minus!

Nja, svårt behöva skatta på ett underskott, jag kan ju kvitta mot eventuellt underskott inom hobbyverksamhet. Finns en annan tråd om det dock.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte testa Kryptex jag med. I Lite ligger jag på €27/mån och i Full €32. Nu har jag det så ordnat att jag både har fastpris på elen, och jag bor i villa så jag kan räkna hem en del av värmen men 300:- per månad är ju inte någon förmögenhet direkt ..

Sen kanske man inte ska glömma transaktionsavgiften på $3,52 heller så då tar det ca 3 dagar att jobba ihop bara den.

Detta är inte den där get-rich-quick planen jag hoppades på

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aldric T:

Jag tänkte testa Kryptex jag med. I Lite ligger jag på €27/mån och i Full €32. Nu har jag det så ordnat att jag både har fastpris på elen, och jag bor i villa så jag kan räkna hem en del av värmen men 300:- per månad är ju inte någon förmögenhet direkt ..

Sen kanske man inte ska glömma transaktionsavgiften på $3,52 heller så då tar det ca 3 dagar att jobba ihop bara den.

Detta är inte den där get-rich-quick planen jag hoppades på

Nä, jag har inte heller räknat med att bli rik på det här (då ska man ju "investera" pengar vid rätt tillfälle, om det går att kalla det för investering när det är så pass oförutsägbart), bara att utnyttja en outnyttjad resurs hemma.

Permalänk
Medlem

@pv2b: blir både vinstskatt och egenavgifter om du kör hobbyverksamet (även om du får göra avdrag för egenavgifterna också). Just nu känns det som svårigheten är för hög och priset för lågt.

Slutade idag med att köra mining tills det finns någon lönsamhet igen.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Kör egentligen mina rigs på jätte små och nya coins för att hoppas att de ska öka i värde och på så vis tjäna pytte lite på det, annars är det ganska torrt på vinst i nu läget.

ITNS (Intense Coin) är ett av coinsen jag har lite intresse för, tjänar absolut ingenting på att köra mining på det men som sagt, hoppas på ökat värde och på så vis få ihop el-kostnaderna.

Permalänk
Medlem

Underbart om miningen slutar . Förstår att folk gör det men för oss som gillar och spela på en dator är det ingen höjdare .kommer ju även snabba på företagen att släppa nya modeller då marknaden blir mer begränsad . jag gav 3990 kr för mitt ink frakt för 16 månader sen och det kostar samma begagnat nu . nytt 5000 vilket känns väldigt konstigt .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Jag tror det enda vettiga är att bryta massor av skräp coins för att sedan hoppas på att en av dem blir stora om några år.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ja med en sådan hög elförbrukning så går du +- 0 just nu, Jag har något lägre men lönsamheten är def inte i paritet mot slitage av utrustning.
Mining just nu är att hoppas på att det går upp igen. DÅ bör du kanske mina ett coin du tror på direkt istället.

Läget har varit liknande tidigare, då vann ju de som körde vidare på ethereum en vinstlott och ännu tidigare de som körde vidare på bitcoin när det var mer eller mindre 0 lönsamhet för stunden.

Men som alltid är det hög risk. framförallt om man har mycket utrustning och hög elkostnad för stunden

Permalänk
Medlem

Börjar komma specialare från Bitmain också, hoppas hobby-GPU-miningen dör ut så man kan uppgradera sin GPU snart

4x Vega-kraft för 800$ och lägre förbrukning:

https://www.coindesk.com/ethereum-asics-means-whats-next/

Permalänk
Medlem

Tyvärr inte, den kommer inte att köras mer än max ett par månader innan en hard fork kommer som gynnar GPU. Ethereum communityn röstar redan nu på kodförändring som gör ASIC värdelös. Detsamma har ju skett med Monero och cryptonight. Hoppet för den som vill ha billigare grafikkort är nog snarare att nuvarande låga värde håller i sig en längre tid. Då kommer folk sluta per automatik och sälja sina prylar

Skrivet av GuuFi:

Börjar komma specialare från Bitmain också, hoppas hobby-GPU-miningen dör ut så man kan uppgradera sin GPU snart

4x Vega-kraft för 800$ och lägre förbrukning:

https://www.coindesk.com/ethereum-asics-means-whats-next/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eth-Dec:

Tyvärr inte, den kommer inte att köras mer än max ett par månader innan en hard fork kommer som gynnar GPU. Ethereum communityn röstar redan nu på kodförändring som gör ASIC värdelös. Detsamma har ju skett med Monero och cryptonight. Hoppet för den som vill ha billigare grafikkort är nog snarare att nuvarande låga värde håller i sig en längre tid. Då kommer folk sluta per automatik och sälja sina prylar

Möjligt men omöjligt att säga säkert innan hårdvaran släppts och börjar användas.

Permalänk
Medlem

I sverige kanske det inte är lönt pga höga skatter & elpriser. Men det finns länder med hög arbetslöshet och låga skatter/elpriser.

Men sen är det ju en spekulationsmarknad. Imorgon kan bitcoins ökat med 10x

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Men sen är det ju en spekulationsmarknad. Imorgon kan bitcoins ökat med 10x

... eller minskat till 1/10 av värdet

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Nepp, bitcoin priserna är i fritt fall och förhoppningsvis är mining boomen över förevigt..

Detta har hänt förr och jag tror inte bitcoin har nått sin botten än. Det är en långdragen krasch. Om jag skulle gissa så kommer den kanske plana ut runt 1500-3000 och sedan fortsätta sin långsamma ökning tills nästa bubbla inträffar.

Ett annat alternativ är att den aldrig återhämtar sig eller kraschar för gott. Men jag tror inte att det är realistiskt att tro det. Det verkar som crypto är här för att stanna, precis lika mycket som rollspel och hårdrock.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Är det ingen vinst så blir det ju ingen inkomst. Man drar naturligtvis bort kostnaderna för el och slitage på hårdvara från intäkten och kvar blir i det här fallet ingenting. Då behöver man inte betala någon skatt.

Men för att lägga lite perspektiv på det hela så var min lönsammaste miningperiod den period då mininginkomsten var lägst. Konstigt kan man tycka men när folk stänger av sina miners så minskar svårighetsgraden (fler coins per genererad hash). Priserna på de coins man tjänar är låga just då men man får desto flera. Sedan när priserna går upp får man färre coins även om lönsamheten på papperet är bättre just då. Men den som sparat sina minade coins tjänar mer vid framtida uppgång.

Men visst går det ner så mycket att kostnaderna blir högre än intäkten så är det förstås bättre att köpa kryptovaluta direkt för pengarna. Då får man väl tillfälligt stänga av och invänta bättre tider samt köpa massor av billiga kryptovalutor. Eller passa på att köpa fler billiga grafikkort inför nästa miningsäsong. Anledningen att man tjänar för lite kan ju vara ineffektiv hårdvara så det kanske är dags att uppgradera maskinparken.

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Jag tänker att det kan vara svårt att övertyga skattmasen, om denne ser "inkomsten", vilket ju blir tydligt när du säljer?
Kan ju vara svårt att övertyga vad som gick till hushålls el och vad som var inkomstbringande el. Man skall givetvis ha extrem otur om man skall få det på sig. Men säg att du brände el för 20 lök på mining. Rest produkten av det blir värme. Som logiskt sätt gick till att värma huset? "När tjänade du just de coins du sålde nu?" Kan du bevisa det och sätta i relation till elen du påstår dej ha förbrukat? osv. osv.
Det är många "om". Får du en kontroll på din person och en nitisk skattmas, så kan det bli många vändor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Turbonisse
Bra argument, det gäller att ha ordning och reda i böckerna när skattmasen knackar på dörren. Det hjälper heller inte att mycket handlar om tolkningsfrågor då det bara finns några grundläggande konkreta exempel tillgodo. Ta ditt exempel på 20 lök på elen för mining. Givetvis sparar man in pengar på värme under en kall vinter, men det är lite långdraget om skattmasen går den rutten på logik. Det är ju lite som att tacka nej till ett bättre avlönat jobb och skattmasen vill att du ska betala skatt på mellanskillnaden. Men visst ser jag argumentet, vilket öppnar för andra.

För att göra det hela ännu luddigare, hur fungerar det om du omförhandlar elen? Mångdubblar du elförbrukningen kan du definitivt pruta på elkostnaden, något även hushållsförbrukningen drar nytta av. Måste man straffskatta på denna då detta är pga din miningoperation? Varför skulle man? Är det att regelrätt "fuska" sig till bättre villkor kanske? Gråzoner!

Säg om du drar ner din kWh från 2kr till 1kr, en halvering för att hålla det simpelt, och du dubblar din totala elanvändning (säg 1kWh till 2kWh per månad), borde inte miningen stå för hela hushållets elkostnad nu? Den står för halva användningen men den är direkt ansvarig till det halverade priset. Det argumentet kanske inte håller fullt ut. Så då får hushållselen köra i BilligareEl-gräddfilen och miningen bara stå för halva elräkningen? Fast 50/50 fördelningen känns något kliniskt och lätt att forma en åsikt om att de ska förbli separata, hur är det om miningen står för 99% av elkonsumptionen? Vad gör väl den sista procenten? 1% felmarginal är väl satans bra för en privatdeklaration?

Sen för att gå lite offtopic är det rätt praktiskt väldigt svårt att betala exakt på elräkningen med krypto. Du gör en beräkning på hur mycket coins du för över baserat på priset just nu, 10-30min senare säljer du av för EUR och priset har fluktuerat, och 3-5 bankdagar senare har även EUR rört sig. Du kanske har en elräkning på 2k men får 1900 på kontot. Sen vill du antagligen ta ut 30% och lägga undan för nästa deklaration (bättre att ha dessa 30% tillgängligt vid skattedeklareringen och upptäcka att du inte behöver betala in fullt så mycket än vice versa). Men tar du bort 30% av dessa 1900 har du nu 1330kr.

Det saknas 670kr, och tar du ut dessa från krypto minus 30% så har du 469kr, dvs 201kr för lite igen. Så vill du göra överföringen rätt från början får du lägga på någon % för fluktuering (1-5% kanske?) och sen ta ut 43% mer (vilket direkt översätts till 30% skatt med en närmast icke-existerande säkerhetsmarginal).

OT:
En kompis nämnde häromdagen att 80% av det han gräver äts upp av elen just nu. Det är skrämmande högt. Jag tror det finns en risk närmaste månaden eller två att det kan vara billigare att köpa krypto direkt. I andra länder med dyrare el (i stort sett hela EU?) lär dom stängt ner sina riggar redan.

Jag tror vi ser en vändning tidigast till sommaren, vilket är lite halvroligt. I december trodde jag det skulle vända i slutet av januari. I början av januari trodde jag i februari. I mars trodde jag april. Nu tror jag sommaren. Varje månad skjuter jag upp prognosen en dryg månad. Känns lite som vetenskapsmännen gjort med Fusion, "om 20 år" i 50 år, typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@ronnylov: Jag tänker att det kan vara svårt att övertyga skattmasen, om denne ser "inkomsten", vilket ju blir tydligt när du säljer?
Kan ju vara svårt att övertyga vad som gick till hushålls el och vad som var inkomstbringande el. Man skall givetvis ha extrem otur om man skall få det på sig. Men säg att du brände el för 20 lök på mining. Rest produkten av det blir värme. Som logiskt sätt gick till att värma huset? "När tjänade du just de coins du sålde nu?" Kan du bevisa det och sätta i relation till elen du påstår dej ha förbrukat? osv. osv.
Det är många "om". Får du en kontroll på din person och en nitisk skattmas, så kan det bli många vändor.

Skatten delas upp i två delar. Ena delen är som inkomst av tjänst och där ska man räkna på priset när man tilldelas kryptovalutan för grävningen. Spelar ingen roll om man sålt eller inte, inkomsten är direkt när man får den. Värdet ska räknas om till SEK. Det är också på denna inkomsten som man får göra avdrag för sina kostnader för miningverksamheten. Har man mining som bisyssla och inte som sitt huvudsakliga jobb så brukar man skatta som hobbyverksamhet på blankett T2. Skatteverket räknar med att normalt blir det ingen vinst på hobbymining när man räknat bort kostnader för el och slitage.

Den andra delen i skatten är när man säljer sin kryptovaluta. Då är vinsten försäljningsintäkten minus anskaffningskostnaden. För minade coins är anskaffningskostnaden det värde de hade på marknaden i det ögonblick man fick in dem i sin wallet.Man har ju redan skattat för den inkomsten i sin hobbyverksamhet så därför drar man bort det värdet från försäljningsvinsten. Det kan ju också bli förlust när man säljer och då får man göra avdrag ned 75 % av förlusten. Försäljnjng av kryptovaluta räknas som försäljning av övriga tillgångar och deklareras på blankett K4.

Så har jag uppfattat reglerna. Alla verkar läsa reglerna olika men jag tycker ändå att tankesättet är logiskt om än krångligt att beräkna i praktiken.

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Verkar som du har koll på läget!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt vad vi använder våra resurser till. Varifrån kommer den sist konsumerade kWh elektricitet? Jo den skitigaste (och dyraste) producenten. Och det bränner grabben på låtsaspengar.

Vart är världen på väg?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Och det bränner grabben på låtsaspengar.

I "grabbens" försvar så är nästan all valuta fiat idag. Men håller med dig, all den kapacitet som läggs på detta skulle kunna användas till bättre saker. Forskning vad vet jag.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Fruktansvärt vad vi använder våra resurser till. Varifrån kommer den sist konsumerade kWh elektricitet? Jo den skitigaste (och dyraste) producenten. Och det bränner grabben på låtsaspengar.

Vart är världen på väg?

Skrivet av stenharl:

I "grabbens" försvar så är nästan all valuta fiat idag. Men håller med dig, all den kapacitet som läggs på detta skulle kunna användas till bättre saker. Forskning vad vet jag.

Flera av dessa kryptovalutor har ett större syfte än att bara vara en valuta, där man använder den beräkningskraft som finns tillgänglig till faktiska uträkningar. Tyvärr är väl utnyttjandet fortfarande lågt men ge det tid att mogna så kanske det leder till något bra.

Sen är det ju inte så svårt att förstå att så länge folk går plus på det här så kommer det att fortsätta. Om någon forskningsorganisation skulle erbjuda betalning mot att få utnyttja beräkningskraften i folks datorer skulle det nog finnas en hel del intresse att hjälpa till.
Kolla bara på http://folding.stanford.edu/ Det var ett grymt stort tryck när det kom. Folk skapade grupper och tävlade i vilka som kunde samla flest poäng. Men det var sämre med att tjäna några direkta pengar på det (Jag har hört om de som påstått sig fått ut pengar av det). Så när Kryptovalutor kom är det inte så konstigt om folk hoppade på det istället. Erbjud ersättning så kommer folk. Men det är väl inte ekonomiskt effektivt att göra på det sättet tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Flera av dessa kryptovalutor har ett större syfte än att bara vara en valuta, där man använder den beräkningskraft som finns tillgänglig till faktiska uträkningar. Tyvärr är väl utnyttjandet fortfarande lågt men ge det tid att mogna så kanske det leder till något bra.

Sen är det ju inte så svårt att förstå att så länge folk går plus på det här så kommer det att fortsätta. Om någon forskningsorganisation skulle erbjuda betalning mot att få utnyttja beräkningskraften i folks datorer skulle det nog finnas en hel del intresse att hjälpa till.
Kolla bara på http://folding.stanford.edu/ Det var ett grymt stort tryck när det kom. Folk skapade grupper och tävlade i vilka som kunde samla flest poäng. Men det var sämre med att tjäna några direkta pengar på det (Jag har hört om de som påstått sig fått ut pengar av det). Så när Kryptovalutor kom är det inte så konstigt om folk hoppade på det istället. Erbjud ersättning så kommer folk. Men det är väl inte ekonomiskt effektivt att göra på det sättet tyvärr.

Det finns redan möjlighet att få betalt för beräkningar i forskningssyfte.
Kolla på gridcoin och BOINC.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gridcoin
https://boinc.berkeley.edu/

Hyra ut sina grafikkort för Deep Learning är också ett alternativ:
https://vectordash.com/hosting/
De påstår det är 3 gånger så lönsamt som mining. Har inte testat det själv.

Men eftersom det är betalning via kryptovalutor så är det väl samma sak som ondska enligt definitionen på Sweclockers... Jag ser det som exempel på att kryptovalutor faktiskt kan användas till bra saker och tillför värde till vår värld.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superapan:

Vart är världen på väg?

Dåligt resonerat tycker jag.

För det första, med det resonemanget så är allt utnyttjande av el "den sista kWh". Och så kan det inte vara. Eller hur resonerar du? Själv har jag ett elavtal med 100% sol, vind, och vattenkraft. Då kan man istället resonera att min förbrukning av detta tränger undan så att andra köper relativt mer från andra energikällor, men det blir väldigt konstigt att resonera så.

För det andra är inte kryptovalutor mer låtsas än någon annan valuta. Allt är en social konstruktion. Fiatvalutor bygger i grund och botten på en stabil statsapparat, som i den djupaste grunden bygger på ett fungerande våldsmonopol. (Inget fel med det i sak.)

Kryptovalutor bygger istället på matematik och distribuerad konsensus. Man får tänka på att det bara är en bieffekt att mining genererar kryptopengar, det huvudsakliga syftet är att se till att det inte går att fuska och lägga in ogiltiga transaktioner. Om något kan man argumentera för att det är en bättre bas för en valuta än ett våldsmonopol.

Sedan ser jag också problemet med att det går åt otroliga mängder energi. Miningriggar och kryptobrytningsindustri är tyvärr en oönskad konsekvens, både i form av en oproportionerligt hög energiförbrukning och "onödig" tillverkning av hårdvara.

Idealet är just att det finns många som jobbar på detta i liten skala på hårdvara de ändå skulle äga och därmed inte behöver tillverkas. Vilket är fallet för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Minar inte så mycket (har bara testat nicehash lite grann) men hörde att ethereum kanske ska konvertera till "proof-of-stake" under året. Då skulle som jag förstår det ethereum nätverket till större del säkras av de som har mest i sina "digitala plånböcker" och inte av hur mycket mining datakraft de har. Det verkar ju rätt smart i så fall, känns ju som att det borde vara betydligt mera energieffektivt än att alla måste ha sina GPU'er på max hela tiden.

Kanske är det så att Bitcoin var den första kryptovalutan som kom och den som de första bilarna var extremt energi-ineffektiv. Nu kommer vi på nya och smartare sätt att göra saker på med så kallad "proof-of-stake" istället för "proof-of-work" och kanske det är framtiden så att det inte behöver dra så mycket el?

Permalänk
Medlem

Panta burkar istället. Det är mycket mer lönsamt. Plus att man hjälper naturen istället för att kasta bort dess resurser. Eller jobba över en timme i månaden....

Det här med mining är ju löjligt numera. Och jag vill kunna köpa ett budget grafikkort under 10000:- i framtiden.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Ett jävla snack om energiförbrukningen hela tiden, men har ni överhuvudtaget något perspektiv på var den egentligen ligger relativt andra energibovar i samhället? Det skulle räcka med att alla drog ut sladden till sina TV-apparater istället för att ha de stående i standbyläge så hade vi klimatkompenserat för all mining i hela världen.

nej, en modern TV har standbyförbrukning på 0.5W, det är en tusendel av en enkel mining-rigg med två GPU'er .