Dålig lönsamhet på mining
Hej!
Tänkte bara mecka lite med mining på kul när jag ändå sitter på en OK dator (Ryzen 5 1600, GTX 1070). Tänkte jag lika gärna kan låta den jobba medan jag ändå inte använder den.
Drog därför ner Kryptex som tydligen ska vara en OK miner. Kanske inte den man får mest betalt för, men minimalt med strul (jag orkar inte hålla på för mycket ), känns tryggare än Nicehash och mindre scammy än Winminer.
För den som inte känner till Kryptex: det är en miner som automatiskt minar enligt algoritmerna DaggerHashimoto (GPU, används av Ethereum), CryptoNight (CPU, används av Monero) och Equihash (Zcash, GPU tror jag?). Kryptex växlar sedan in dessa minade altcoins in till bitcoins, så resultatet är ett saldo i Bitcoin, som man sedan kan ta ut genom en överföring i Bitcoinnätverket.
Kryptex minar för fullt på GPU och CPU när man inte är vid datorn, när man är vid datorn så stänger den av CPU-mingen helt och taggar ner lite på GPU-miningen så man kan "data" normalt medan den ligger i bakgrunden. Man får stänga av den manuellt för att inte få dålig FPS i spel bara.
Kryptex visar ganska transparent vad kan tjänar, visat i Euro (som jag har ställt in det) och en förväntad intäkt i Euro/månad. Detta antar jag då är uträknat enligt dagskurs på Bitcoin.
När jag är i Lite Mode så får jag en uppskattad intäkt på 15 Euro / månad (eller cirka 150 kronor per månad). I Full Mode får jag en uppskattad intäkt på 20 Euro / månad (cirka 200 kronor/månad).
Strömförbrukningen vet jag inte exakt, men genom att kolla med HWInfo64 så kan jag få en uppskattning genom att kolla på CPU Power och GPU Power. I Lite Mode sitter jag på cirka 110 W GPU och 20 W CPU (130 W totalt) och i Full Mode sitter jag på 150 W GPU och 40 W CPU (190 W totalt). CPU-värdena tycker jag verkar lite låga, men det kan bero på att endast 8 av mina 12 trådar utnyttjas för mining i full mode (av någon anledning...). Bäst hade ju varit en energimätare i väggen för att se exaktare förbrukning för hela systemet, men det har jag inte just nu tyvärr.
Genom att titta på mina fakturor så betalar jag just nu cirka 1,46 kr/kWh för min el enligt nedan:
Förbrukning: 43,38 öre / kWh + 25% moms
Elnät: 40,13 öre / kWh + 25% moms
Energiskatt: 33,10 öre / kWh + 25% moms
Genom att summera detta får vi 43,38 + 40,13 + 33,10 = 116,61 öre / kWh. När vi väl lagt på moms så är vi uppe på 116,61 * 1,25 = 145,7625 öre/kWh. Vi säger 1,50 kr / kWh. (Sedan har jag rörligt elavtal så det kan ju bli mindre eller mer, förmodligen mindre nu när vi lämnar vintern.)
I lite mode så drar jag som sagt 130 W, vilket blir 0,130 kW. På en månad går det cirka 24*30 = 720 timmar. I lite mode skulle jag hypotetiskt alltså dra 0,130 * 720 = 93,6 kWh per månad, till en kostnad av 93,6*1,5 = 140,4 kr / månad. Detta för en intäkt på "cirka" 150 kronor. Det verkar som att det går ungefär jämnt upp.
I full mode så blir det på samma sätt 190 W -> 0,190 kW -> 136,8 kWh/månad -> 205,2 kr /månad för en intänkt på "cirka" 200 kronor.
Nu har jag så klart inte räknat särskilt exakt. Växelkursen på 1 eur = 10 kr är nära men inte särskilt exakt, elpriserna är från förra månaden, och strömförbrukningen är en uppskattning i bästa fall. Utifrån de här siffrorna så är det svårt att se att det blir någon förtjänst på affären över huvud taget. (Detta så klart under förutsättning att det går att övertyga Skatteverket att jag inte ska betala någon skatt på detta, för ska jag betala inkomstskatt och egenavgifter på detta också är det definitivt en förlustaffär.)
Min analys är att den förväntade intäkten just nu är noll. Detta både på grund av höga elpriser (vilka förmodligen är lite lägre nu...) och på grund av låg bitcoinkurs. Att mina verkar alltså inte riktigt vara lönt för mig under mina förhållanden. Jag kan få samma utväxling per krona bara genom att köpa Bitcoin för pengar (vilket jag inte vill göra eftersom spekulation på Bitcoin inte intresserar mig). Samtidigt är det svårt att veta utan mer exakta siffror för t.ex. elförbrukning, det ligger ju så pass nära marginalen.
Samtidigt så finns det ju de där okvantifierbara kostanderna - d.v.s. att hårdvara eventuellt slits ut i förtid.
Jag bor i lägenhet, så det går inte ens att räkna hem att jag värmer upp lägenheten med datorn, eftersom min värme ändå är gratis.
Har jag räknat/tänkt fel någonstans, eller är min analys korrekt, att det inte lönar sig att minea just nu?