Intressant läsning även om argumenten börjar bli lite tjatiga, eller för att vara mer korrekt, tillvägagångssättet argumenten presenteras.
Deras prognoser ex utgår (utan att nämna osannolikheten) att en Bitcoin är värd runt 6,6 miljoner kronor ($800k) om dryga 22 månader, något som inte ens de mest inbitna, verklighetsfrånvarande krypto-optimisterna tror på. De utgår också att de fabriker som idag tillverkar chipsen (inte inläst men antar det är samma fabriker som idag tillverkar bl a intels CPUs och Nvidias GPUs?) antingen A) jobbar på långt under 1% effektivitet idag, eller B) det pågår en enorm satsning på nya fabriker som ökar produktionstakten med 700x innan slutet av nästa år.
Jag finner det hela otroligt svårsmält. Visst, det går att bortse prognoserna (då de är just det, prognoser), och bara fokusera på det faktiska, det vi vet idag. Mitt problem med det är att jag återigen har svårt att se en fullt resonlig person göra en artikel och få från att vara resonlig till helt bortom väggarna oresonlig, inom samma artikel och prata om samma ämne. Tillvägagångssätten, ens approach till ämnet och det perspektiv man väljer att ta brukar vara en tydlig gemensam nämnare inom en artikel.
Data är något jag inte tänker (eller vill) motsäga, en viss elförbrukning är det och inget annat, men jag måste ifrågasätta både synsättet och presenteringen. "Bitcoin Mining Now Consuming More Electricity Than 159 Countries" kan betyda en av två saker, A) det de menar (var bitconminingen är placerad på en rankningslista) och B) 159 länder kombinerat använder mindre el (vilket är så jag läser en sån formulering, oavsett ämne). Hela diskussionen kring lönegapet är ju helt centrerat kring just denna typ av formulering.
Och sen en liten sidonot, medan du citerade någon svarade du inte på vad personen sa, dvs bitcoinminingens elkonsumption i relation till andra saker. Ingen av dina länkar jämför med något. Så tillåt mig att ge googla lite:
*Bitcoin mining står idag för 0,035% av världens elförbrukning (IEA 2017, bitcoinenergyconsumption.com)
*Men nästan hälften (>45%) av all el som produceras i världen kommer från kol, stenkol och olja (IEA, 2016)
*Sidnot men relevant till eldebatt, kolkraft har 26% högre support än kärnkraft (!?!?) hos världens befolkning (Ipsos, 2011)
Standby Mode:
* Standby mode uppskattades stå för 2% av OECD-länders totala konsumption (ACEEE, 2000)
* Standby mode uppskattades till att stå för mellan 3-10% av all elkonsumption i hem och kontor (ACEEE, 2002)
* Mellan 2000 och 2010 gick globala elanvändningen upp ~25% (dvs innan bitcoin kan anses ha varit en faktor)
Sen finns det säkert mycket smarrigt man kan hitta om man sätter värde på utsläpp från mining och direkt jämför med ex flyg och bil. Vi flyger på tok för mycket, och om man kritiserar bitcoin för hur (ohållbart) mycket el det slukar måste man väl hålla med att det är absolut vanvettigt att det är standard att köra en bil som mäts i ton för att transportera en enda person som borde snitta runt 70kg så gott som dagligen. Under min ungdom när jag fann mig väntandes vid en väg brukade jag räkna antalet passagerare i bilarna som åkte förbi (för att sysselsätta mig med nånting liksom). Typ 4/5 av bilarna hade bara en passagerare (och i stort sett samtliga var män, om det spelar roll).
Sen åker man väl hem liksom en miljard andra människor och slår på sin AC, äter sitt kött, och tar lite extra tvättmedel för säkerhetsskull medan man klagar på ett icke-problem.