Vad gäller? Kollega spelade ut pappakort för semester

Permalänk
Medlem

Bara föräldraledigheten kostar ju över 30 miljarder om året (ökar varje år dessutom), vi skulle lätt kunna skära i den och hamna i nivå med andra nordiska länder och fortfarande ha världens bästa villkor. Vi kan halvera kostnaden och hamna på en nivå över EU genomsnittet med råge till och med.

Nuvarande kostnaderna är inte hållbara i längden..

Lägg pengarna på vården och polisen istället.

Permalänk
Medlem

@huttala: löser du inte min egen slutsats?
Jag skriver ju själv att problemet ligger på arbetsgivaren!

Men som bara vanlig anställd så kan man inte påverka det, tro mig jag har försökt.

Så den bistra sanningen är ju att man på många arbetsplatser är underbemannade med horribelt dålig planering och tajta deadlines.

Du får argumentera det vidare hur du vill, men kontentan ändå är att när någon i teamet inte levererar så får dom andra täcka upp. Föräldrakortet går då alltid först och kvar blir vi andra utan barn som får ta smällen med beordrad övertid.

Problemet med att det sen öht är en 4h deadline sista dagen är ju för att all vabb och tidiga dagar dagis under projektets gång har försenat. Det rinner ju ut till slutet.
Och det var bara ett exempel. Jag har hundratals. T ex vabbande förälder ställer in möte vilket gör att vin inte kommer vidare och så måste externa konsulter bokas om på ett nytt möte och vips blev sprinten/projektet en vecka försenat.
Absolut, sjukdom kan drabba alla men föräldrar är ju på vabb 10x mer än vad en genomsnittlig anställd är förkyld.
(Jag satt i en chefsposition på ett tidigare jobb. Där hade vi en maximerande förälder som även hade horribelt mycket vabb. Jag räknade ut att denne totalt inkl semester under ett år var borta 30(!!!!!!) veckor. Rimligt? Tror du det är enkelt att ”planera” för det? Sen är det ju tragiskt med så mkt sjuka barn / vab, det önskar man ju ingen. Men återigen så ger det ju en omöjlig planeringssituation)
Mao kan man då kanske yrka på att en förälder med småkids och vabb kanske tillfälligt inte ska sättas på kritiskt showstopper-uppgifter, men då blir det bråk och kaos över det för inte fan vill föräldern ”försaka” karriären.....

Så som sagt, min lösning på det hela är att man i ett projekt inte kan räkna med att en förälder kommer kunna arbeta och leverera 100% under projektets gång.

Planeringen bygger ju på att alla gör det dom ska. Föräldrár leverrár inte 100%. Därav står jag fast vid att mycket placeringsteckniska problem kunde lösas om föräldrar går ner i arbetstid från start, eftersom man då planerar in dom som t ex 70% istället för 100%.
(Eller 80 eller 90%, vad som nu anses rimligt, sålänge man inte säger 100%. Sen räknar man givetvis inte med att någon är där 100%, alla blir sjuka och har tandläkartid. Men det har ju även föräldrarna så utöver att dom likt alla andra är borta så har man ändå problemet att 100% hos en förälder inte alls är samma sak som 100% hos en icke förälder)

Och detta är mina 15års erfarenheter. Kanske har jag haft extrem otur och hamnat på dåliga arbetsplatser? Men tvivlar på det, alla runtomkring mig klagar, föräldrar som barnfria.
En väninna till mig blev felaktigt bortmotad och uppsagd när hon fick kids. Företaget ansåg inte att hennes roll var förenlig med barn. Hon fick iaf rätt via facket och fick ett rätt fett skadestånd. Men som sagt, visar på att det även från företag finns stort motstånd till småbarnsföräldrar.

Dont blame the player(bassebaba), blame the game(arbetsgivarna).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lappen81:

Hur menar du nu, mrqaffe hänvisar ju till reglerna lite ovan i tråden där det framgår att föräldraledighet söks 2månader i förväg inte genom att spela ut "pappa" kortet.

Vilket garanterat personen som TS syftar på gjorde då det är långt kvar till sommaren och TS hade såklart också sökt i god tid, men vissa är enligt vår lagar mer lika mycket värda än andra.

Så frågan är utredd, TS kollega har förtur fast TS sökte i god tid.

Permalänk
Medlem

Det kanske är dags att vi reder ut det här om "förtur".

Läser vi TS så ser vi att kollegan beviljats semester, inte föräldraledighet. Det existerar mig veterligen ingen lag eller kollektivavtal som ger förtur till föräldrar.

Chefen har fel, föräldraskap ger inte förtur till semester. Dock kan det förstås vara så att kollegan sagt "får jag inte den här semesterperioden så kommer jag ta ut föräldraledighet". Då kan chefen känna sig tvungen att bevilja kollegans önskade semesterperiod eftersom denna annars tar fyra veckors föräldraledighet och sedan har rätt till fyra veckors semesterledighet. Det är det här jag menar med hot.

Det är också sådant beteende som jag ser som fult och problematiskt.

Skrivet av FireFox:

Jag och min kollega hade sökt samma semesterperiod i sommar och chefen meddelade igår att kollegan fick semestern beviljad p.g.a att han har ett småbarn och spelat ut pappakortet.

Chefens motivering är att kollegan har företräde, enligt lag, eftersom dagiset håller stängt.

Hur mycket sanning ligger det i chefens påstående?
Kollegan lär ju kunna göra detta varje sommar som dagiset stänger och få särbehandling ifall det stämmer?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MH25:

Det kanske är dags att vi reder ut det här om "förtur".

Läser vi TS så ser vi att kollegan beviljats semester, inte föräldraledighet. Det existerar mig veterligen ingen lag eller kollektivavtal som ger förtur till föräldrar.

Chefen har fel, föräldraskap ger inte förtur till semester. Dock kan det förstås vara så att kollegan sagt "får jag inte den här semesterperioden så kommer jag ta ut föräldraledighet". Då kan chefen känna sig tvungen att bevilja kollegans önskade semesterperiod eftersom denna annars tar fyra veckors föräldraledighet och sedan har rätt till 4 veckors semesterledighet. Det är det här jag menar med hot.

Det är också sådant beteende som jag ser som fult och problematiskt.

Enligt denna artikel så har arbetsgivare ingen rätt och neka.
[i]Man har rätt att ta ut föräldraledighet under tre perioder på ett år. Arbetsgivaren har då ingen rätt att neka föräldraledighet[i] Och söktiden framför är 2 månader.
https://www.svd.se/foraldraledig-pa-sommaren--utmaning-for-ar...

Den som har tid kan söka upp reglera på försäkringskassan, det är inte första gången som svd skulle dra en lögn.

Sedan ur lagen handlar det inte om förtur utan olika regler. Där vissa regler för en grupp är bättre än en annan så de i praktiken får förtur. Det nämns då inget förtur när man söker i lagtexterna utan man måste jämföra reglerna och se vad det i praktiken blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

[i]Man har rätt att ta ut föräldraledighet under tre perioder på ett år. Arbetsgivaren har då ingen rätt att neka föräldraledighet[i] Och söktiden framför är 2 månader.

Den som har tid kan söka upp reglera på försäkringskassan, det är inte första gången som svd skulle dra en lögn.

Sedan ur lagen handlar det inte om förtur utan olika regler. Där vissa regler för en grupp är bättre än en annan så de i praktiken får förtur.

Återigen, kollegan är enligt TS beviljad semester, inte föräldraledighet.

Det förekommer därför ingen förtur och arbetsgivaren kan neka. Det är två olika saker det handlar om. Problemet är dock att en del föräldrar använder föräldraledigheten som ett vapen. Med andra ord "Om jag inte får semester mellan dessa veckor så kommer jag ta föräldraledigt istället som du inte kan neka, det är lika bra att du ger mig den semestern jag vill ha". Förmodligen med lite andra ord men innebörden är densamma.

Permalänk
Rekordmedlem

Oavsett vad man tycker om lagarna som reglerar det så är det i slutänden ett problem som ofta uppstår för att arbetsgivaren inte leder och planerar arbetet på ett tillräckligt kompetent sätt, många gånger är de helt enkelt för snåla och/eller okunniga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Sedan ur lagen handlar det inte om förtur utan olika regler. Där vissa regler för en grupp är bättre än en annan så de i praktiken får förtur. Det nämns då inget förtur när man söker i lagtexterna utan man måste jämföra reglerna och se vad det i praktiken blir.

Läste du ens vad han skrev?
Det han tyckte var fult var att man kan köra med "om jag inte får semester tar jag föräldraledighet"
Så jo arbetsgivaren kan neka SEMESTER under en viss period, men inte föräldraledighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Återigen, kollegan är enligt TS beviljad semester, inte föräldraledighet.

Det förekommer därför ingen förtur och arbetsgivaren kan neka. Det är två olika saker det handlar om. Problemet är dock att en del föräldrar använder föräldraledigheten som ett vapen. Med andra ord "Om jag inte får semester mellan dessa veckor så kommer jag ta föräldraledigt istället som du inte kan neka, det är lika bra att du ger mig den semestern jag vill ha". Förmodligen med lite andra ord men innebörden är densamma.

Exakt, det här som är så förjävligt. Men lika bra för arbetsgivaren att neka, bättre tvinga en sån här krånglig anställd att ta ut FL.
För annars tar ju denne semester på sommaren, och har sen kvar sina frikort FL dagar som inte går att neka, som denne sen kommer ta ut under höst/jul/nyår.

Tvingar man dom att förbruka FL så har dom ju sen kvar semester på lika villkor med alla andra. Så länge man beviljar semestern har dom ju kvar sina FL dagar att utöva hot med.

Och som sagt, systemfel har ju blivit att FL dagarna sparas och nyttjas som extra semester.
Detta har ju till och med regeringen konstaterat i rapporten jag länkat tidigare i trådenn, och det nya förslaget är att man bara ska få ta ut 10 dagar per år,efter att barnet fyllt 3om jag minns rätt.

Tanken är ju att fl dagar ska gå till t ex ”dagis är stängt”, men det går ju inte då föräldrarna behöver dessa dagar för semester under t ex jul.
Därför använder ju föräldrar ”flex” eller ser till att ”dagis är stängt” löses med nån typ av ”föräldrakort”, dvs ”jag måste gå 12 idag för dagis stänger”. Jaha. Hur många gånger har ni hört nån chef ifrågasätta eller säga nej till det?
Egentligen borde ju chef/arbetsplats kräva att det tas ut en FL dag under dessa omständigheter, annars blir det ju olovlig frånvaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Exakt, det här som är så förjävligt. Men lika bra för arbetsgivaren att neka, bättre tvinga en sån här krånglig anställd att ta ut FL.
För annars tar ju denne semester på sommaren, och har sen kvar sina frikort FL dagar som inte går att neka, som denne sen kommer ta ut under höst/jul/nyår.

Tvingar man dom att förbruka FL så har dom ju sen kvar semester på lika villkor med alla andra. Så länge man beviljar semestern har dom ju kvar sina FL dagar att utöva hot med.

Och som sagt, systemfel har ju blivit att FL dagarna sparas och nyttjas som extra semester.
Detta har ju till och med regeringen konstaterat i rapporten jag länkat tidigare inträden, och det nya förslaget är att man bara ska få ta ut 10 dagar per år,efter att barnet fyllt 3om jag minns rätt.

Precis detta arbetsgivaren bör göra (om han ska vara rättvis mot de andra anställda), dagarna räcker inte hur länge som helst, sen ger dem betydligt sämre betalt när man får slut på dom som ger bättre betalt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Oavsett hur man vänder och vrider på det så får kollegan ledigt när han vill men det blir bäst för alla om det är ledigt för semester han får.
För din del blir det inte så kul för du får inte de veckorna du vill men det är inte mycket att göra åt när lagen är som den är vad gäller föräldraledighet.

Bättre för alla vet jag inte. Det är väl bättre för honom ifall kollegan tvingas ta föräldraledigt för detta äter upp föräldradagar vilket betyder att kollegan får slut på dessa och inte längre kan använda det kortet i framtiden. (man måste ta ut minst 5 dagar i veckan för att få vara helt ledig efter att barnet nått en viss ålder)

edit: såg nu efter jag postat att detta tagits upp redan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viochee:

Läste du ens vad han skrev?
Det han tyckte var fult var att man kan köra med "om jag inte får semester tar jag föräldraledighet"
Så jo arbetsgivaren kan neka SEMESTER under en viss period, men inte föräldraledighet

ok, jag föresätta dock att pappan också tog ut pappaledighet. Allt annat är ett argument för att lägga personen på kön för vem som näst ska sparkas. Det är lite som att ta ut influensa kortet, får jag ej semester så blir jag sjuk..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Bara föräldraledigheten kostar ju över 30 miljarder om året (ökar varje år dessutom), vi skulle lätt kunna skära i den och hamna i nivå med andra nordiska länder och fortfarande ha världens bästa villkor. Vi kan halvera kostnaden och hamna på en nivå över EU genomsnittet med råge till och med.

Nuvarande kostnaderna är inte hållbara i längden..

Lägg pengarna på vården och polisen istället.

Är det räknat per capita då? Tänkte för de andra nordiska länderna har ju nästan halva befolkningsmängden.
Ingår även tillfällig föräldrapenning i det beloppet måste man ju även ta hänsyn till att vi har fler barn i sverige)

(ange gärna källa)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Detta har ju till och med regeringen konstaterat i rapporten jag länkat tidigare i trådenn, och det nya förslaget är att man bara ska få ta ut 10 dagar per år,efter att barnet fyllt 3om jag minns rätt.

Tanken är ju att fl dagar ska gå till t ex ”dagis är stängt”, men det går ju inte då föräldrarna behöver dessa dagar för semester under t ex jul.
Därför använder ju föräldrar ”flex” eller ser till att ”dagis är stängt” löses med nån typ av ”föräldrakort”, dvs ”jag måste gå 12 idag för dagis stänger”. Jaha. Hur många gånger har ni hört nån chef ifrågasätta eller säga nej till det?

Jag håller helt med och som jag skrev tidigare så har jag en kollega som gjorde precis så under tiden han var chef. Om någon försökte att få semester en viss period genom att säga "annars tar jag föräldradagar" så blev denne medarbetares semester omedelbart flyttad till den andra perioden. Det förekom ett par år men sedan slutade det, av någon anledning.

Man kan förstås tycka att det är fult och orättvist, själv tycker jag att det är ett ganska bra sätt att hantera personer som försöker utnyttja systemet utan att faktiskt utnyttja det. Irrelevant kanske man kollegan i fråga har fyra-fem barn själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Oavsett vad man tycker om lagarna som reglerar det så är det i slutänden ett problem som ofta uppstår för att arbetsgivaren inte leder och planerar arbetet på ett tillräckligt kompetent sätt, många gånger är de helt enkelt för snåla och/eller okunniga.

Ja verkligen. Det är chefen man ska ställa mot väggen. För vad hade chefen gjort om båda blir sjuka samtidigt?
Pappakort skitsnack är nog ungefär som skitsnacket man får om man har sjukfrånvaro och chefen skiter i att fixa ersättare så alla på "golvet" får slita arslet av sig.
Skitsnacket handlar då om den sjuke och inte om den som faktiskt har ansvaret över arbetsplatsen. Chefen ska se till att jobbat flyter på oavsett om Kalle ska ha FL, Karin dog i förrgår och sen ska Pelle ha semster.

Är man så viktig att man inte kan ersättas av vikarie som lärts upp så kanske man ska ta med det vid nästa lönesamtal.

Permalänk
Medlem

Jag är småbarnsförälder och vill bara flika in att "föräldraledighet" inte är ledighet, det är att man byter sitt vanliga mån-fre arbete till att ta hand om en liten knodd som kräver 100% uppmärksamhet 06:30-20:00, 365 dagar om året, kan med lätthet säga att jag är mer slut efter en dag med min son än efter en dag på kontoret. Förskolorna har ofta stängt under sommaren och i en större stad som Stockholm ligger ofta sommarförskolorna långt bort vilket innebär att jag rent praktiskt skulle få korta ner arbetsdagen för att möjliggöra lämning och hämtning. Att sedan lämna ifrån sig ansvaret för en 2-åring till pedagoger som han inte känner/känner honom, i en ny obekant miljö med barn han inte känner skulle vara extremt stressande för honom. Antar att argetsgivaren tar med detta som skäl när semestern godkänns. Du får helt enkelt komma med ett bättre skäl, vad nu det skulle kunna tänkas vara är dock frågan.

Att missbruka VAB för att få stanna hemma och vila samtidigt som man sätter barnet framför Netflix är dock helt förkastligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Ja verkligen. Det är chefen man ska ställa mot väggen. För vad hade chefen gjort om båda blir sjuka samtidigt?
Pappakort skitsnack är nog ungefär som skitsnacket man får om man har sjukfrånvaro och chefen skiter i att fixa ersättare så alla på "golvet" får slita arslet av sig.
Skitsnacket handlar då om den sjuke och inte om den som faktiskt har ansvaret över arbetsplatsen. Chefen ska se till att jobbat flyter på oavsett om Kalle ska ha FL, Karin dog i förrgår och sen ska Pelle ha semster.

Är man så viktig att man inte kan ersättas av vikarie som lärts upp så kanske man ska ta med det vid nästa lönesamtal.

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbets...

Sjuklön utbetalades i genomsnitt för 1,49 dagar per anställd under första kvartalet 2017

1,49dagar i snitt per kvartal i sjuklön. Det är nog vad en vabbare snittar i veckan.
Mao HORRIBEL skillnad i hur mycket / ofta en småbarnsförälder är borta.

I min förra grupp var två föräldrar borta mer än resterande 12 personer i gruppen tillsammans... Där funkade det dock rätt okej eftersom ration var 1 på 7.

Gällande vikarie så nej, det är problematiskt. Jag jobbar väl inom relativt, avancerad kontorsarbete. Varje person har ju allt sitt i huvudet. Går inte bara ersätta nån som är borta. Vi kunde inte ens ersätta folk under semester eftersom det skulle ta mer tid att lämna över ön vad en vikarie skulle få gjort.
Vi hade även vid ett tillfälle en ”bussfaktor-utredning”av nån managementföretag. Dom kom fram till att vår resfiltens mot att nån blir överkörd av en buss var 0%.det värsts dom någonsin sett. Varenda person var ensam om att kunna och veta vad denne gjorde, så fanns inget som helst överlapp.
Förklaringen är enkel, ska person A och B kunna ts över varandra krävs ett 50% överlapp och det leder ju till att man mer eller mindre måste betala 2personer för en persons jobb, jag har aldrig varit på ett företag som varit villigt att göra så.

Permalänk
Medlem

Föräldraledighet kan inte nekas. Så enkelt är det. Suger för oss utan barn, men skaffar vi barn i framtiden får vi göra likadant. Så är det bara

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - 360hz qd-oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Förskolorna har ofta stängt under sommaren och i en större stad som Stockholm ligger ofta sommarförskolorna långt bort vilket innebär att jag rent praktiskt skulle få korta ner arbetsdagen för att möjliggöra lämning och hämtning.

Att sedan lämna ifrån sig ansvaret för en 2-åring till pedagoger som han inte känner/känner honom, i en ny obekant miljö med barn han inte känner skulle vara extremt stressande för honom.

Ursäkta, men villet Stockholm bor du i? Jag bor i Stockholm och det finns ett flertal förskolor i vår närhet som samarbetar under sommaren. Som längst skulle det vara en skillnad på 5-7 minuter.

Det brukar alltid finnas någon ordinarie personal under sommaren.

Och hur vet du att ditt barn blir stressat? Brukar du hålla det hemma om ordinarie personal är sjuk eller har planeringsdagar?

Nä, dagens ungdomar curlar sina barn på tok för hårt. De kommer ju fan få hålla föräldrarna i handen när de fyller 30..!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Otori: jag bor i ett område där det är sån brist på förskolor att föräldrar tvingas åka 40 minuter enkel väg till närmsta förskola med plats. Totalt kaos och det skrivs om det i lokaltidningen var och varannan vecka och föräldrarna sitter på stadsdelsförvaltnings möten nästan varje vecka och skriker på politikerna som står handfallna.
”Det har flyttat in för mkt folk med småbarn mot hur vi har räknat”.

Nästa problem blir då både lokaler, då ”ingen” frivilligt vill ha en förskola i sin BRF, samt personalbrist, knappt så att dom förskolor som finns i området har personal.

Detta är alltså normal business, hur det ser ut under sommar när det stänger vågar jag inte tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Frågan är väl redan utrett då det från flera källor har kommit fram till att TS chef hade rätt.

Man kan sedan diskutera politik, där vissa förespråkar att alla ska ha så snarlika regler som möjligt och andra vill positivt diskriminera vissa grupper och värdera deras regler mindre.

Jag ser dock detta problem som enkelt, varför inte lösa det genom marknadsekonomi?
Arbetare som ställer upp och jobbar de populäraste semestertiden får vid arbetskraftsbehov mer pengar än de andra, hur mycket mer pengar går att balansera och man kan även betala ut detta som extra semester och säga, om du tar din semester i september så får du 40 dagar plus en bonus emot kollegorna som fick 30 dagar.

Jag ser inte riktigt vad problemet är om vi tillkämpar riktig marknadsekonomi, det är ju en förläning av de som jobbar natt på vissa ställen. De flesta vill ju jobba dagtid, men ändå måste någon jobba på natt på sjukhus etc. Hur löser man detta, diskriminerande regler eller kanske höjer lönen för de som jobbar den obekväma tiderna? När jag jobbade natt på ett ställe så gjorde vi också mindre timmar.

Ptja, beroende på hur man ser det så de som jobbar får ju redan mer pengar än personen som är föräldraledig. Försäkringskassan går liksom inte in och täcker upp en hel månadslön till 100%. Normalt sett motsvarar den sjukersättningen men där finns även ett hyfsat antal dagar som ger betydligt lägre ersättning.
Så beroende på hur den privata ekonomin ser ut i hushållet kan det för vissa vara väldigt svårt att utnyttja sin föräldraledighet rent ekonomiskt. Oavsett om man normalt sett har en ordnad ekonomi så går inkomsten ner i samband med föräldraledighet.
Själv försökte jag beta av en större del av låginkomstdagarna när jag var pappaledig vilket resulterade i en månadsinkomst under 10000 under en period och något sådant kan ju för många vara förödande eller helt enkelt något de inte har råd med.

En längre period föräldraledighet kan även påverka lite hur länge man får klara sig innan första lönen kommer när man börjat jobba igen. Jag missade kolla upp den biten ordentligt och med de "lönemånader" vi har på jobbet gjorde att jag fick gå utan inkomst första månaden efter jag kom tillbaka innan det började rulla på som vanligt igen.
Föräldraledigheten kan också påverka årliga löneförhandlingar och kan i vissa fall leda till lägre än vanligt eller utebliven löneökning.

Så utöver att kämpa ihop privat- och arbetsliv rent tidsmässigt behöver många även få ihop det rent ekonomiskt med, för att inte hamna på efterkälken jämfört med barnfria kolleger.
Sen går det för övrigt inte att spara på föräldradagarna hur länge som helst och givetvis vill man ju se till att spendera dem utan att de ska frysa inne, liksom med vilken annan resurs som helst.

Så de som är lite tjuriga på mamma/pappkortet kan ju istället gotta sig vid att de håvar in lite mer stålar än den förälder som lägger sitt kort.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

@Zicsoen: men just detta, inte frysa inne. Det är ju bara nån gottegrisfason om att maximera för att man kan. Behöver man inte dagarna så gör man det inte.

Ska jag på samma säger sjukanmäla mig fast jag är frisk för att jag har ett visst antal sjukdagar per år innan jag behöver sjukskrivning från läkare?

Problemet är ju att FL dagar anses som nån extra semester och inte som något som kan användas vis behov då t ex förskolan är stängd.

Återigen så står jag fast vid regeringens nya utredning som då har som förslag att max antal dagar begränsas till 10per år, just eftersom det inte finns nån rimlighet i mer än så.
För,egen del är jag som sagt bitter över detta, men generellt tycker jag det är rätt beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@Otori: jag bor i ett område där det är sån brist på förskolor att föräldrar tvingas åka 40 minuter enkel väg till närmsta förskola med plats. Totalt kaos och det skrivs om det i lokaltidningen var och varannan vecka och föräldrarna sitter på stadsdelsförvaltnings möten nästan varje vecka och skriker på politikerna som står handfallna.
”Det har flyttat in för mkt folk med småbarn mot hur vi har räknat”.

Nästa problem blir då både lokaler, då ”ingen” frivilligt vill ha en förskola i sin BRF, samt personalbrist, knappt så att dom förskolor som finns i området har personal.

Detta är alltså normal business, hur det ser ut under sommar när det stänger vågar jag inte tänka på.

40min? Det är ju som att åka Sthlm till Uppsala...
Länka gärna till dessa skriverier då det låter helt ofattbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Förskolorna har ofta stängt under sommaren och i en större stad som Stockholm ligger ofta sommarförskolorna långt bort vilket innebär att jag rent praktiskt skulle få korta ner arbetsdagen för att möjliggöra lämning och hämtning. Att sedan lämna ifrån sig ansvaret för en 2-åring till pedagoger som han inte känner/känner honom, i en ny obekant miljö med barn han inte känner skulle vara extremt stressande för honom. Antar att argetsgivaren tar med detta som skäl när semestern godkänns. Du får helt enkelt komma med ett bättre skäl, vad nu det skulle kunna tänkas vara är dock frågan.

Ett bättre skäl är att "dina" hemförhållanden inte ska påverka "mina" utan vi ska behandlas lika när det kommer till saker som semester och schema.

Om "du" hade sen semester förra året så är det mest rättvisa att "jag" får det detta år. Att som chef ta hänsyn till "dina" hemförhållanden så att "jag" blir drabbad är inte ok. Hade min chef gjort så hade denne fått börja leta ersättare omedelbart eftersom min avskedsansökan hamnat på dennes skrivbord inom tio minuter. Då bryr jag mig inte ens om när jag har semester, men jag tänker inte arbeta på en arbetsplats där vissa särbehandlas positivt samtidigt som andra får stå med de negativa konsekvenserna.

Permalänk
Medlem

@Otori: det har stått i vi på Östermalm och östermalmsnytt, ska se om jag har kvar fysisk artikel, annars kanske det finns på deras webb?
Tror extremfallet var folk kring Ropsten som fick förskoleplats på Kungsholmen och Södermalm.

Går inte jämföra Sthlm Uppsala med innerstan Stockholm. I köer tar det typ mig 45min från Östermalm till farsan på östra söder.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Svarar dig nu men det gäller alla - detta är faktiskt en av de gamla anledningarna till att kvinnor tjänar mindre än män generellt. Förr i tiden när kvinnan var hemma mer med barn än mannen (så är det kanske fortfarande) så har de ändå högre kostnad.

Lite OT men tänkte jag kunde bidra med något vart fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@Otori: det har stått i vi på Östermalm och östermalmsnytt, ska se om jag har kvar fysisk artikel, annars kanske det finns på deras webb?
Tror extremfallet var folk kring Ropsten som fick förskoleplats på Kungsholmen och Södermalm.

Går inte jämföra Sthlm Uppsala med innerstan Stockholm. I köer tar det typ mig 45min från Östermalm till farsan på östra söder.

Ja, det var en dålig jämförelse, ville bara få in en avståndsjämförelse.

Låter ju helt sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@BasseBaba: Svarar dig nu men det gäller alla - detta är faktiskt en av de gamla anledningarna till att kvinnor tjänar mindre än män generellt. Förr i tiden när kvinnan var hemma mer med barn än mannen (så är det kanske fortfarande) så har de ändå högre kostnad.

Lite OT men tänkte jag kunde bidra med något vart fall.

Det är förjävligt. Jag har ju själv en sambo och vänninor som fortfarande är påverkade av det.

Men vad som i dagsläget är ännu värre är taket på föräldrapenningen, vilket påverkar möjligheten till hur man splittar föräldraledigheten. Om det nya förslaget går igenom så kommer mannen tvingas ta en större del av ledigheten.

I vårt fall så kommer då alltså min sambo öht inte ens få ta ut så mycket som hon vill, utan kommer tvingas tillbaka i jobb.
Jag kommer inte kunna va hemma pga att vi förlorar för mycket inkomst så slutsatsen kommer bli att jag inte kan vara ledig och våra barn kommer hamna in i förskolan tidigare, samtidigt som våra föräldradagar ”brinner inne”.

Det finns en mycket enkel lösning på hur man ska fixa detta, att männen ska ta en större del av ledigheten. Se till att föräldrapengen täcker 100%lön, så ska ni se att männen kommer börja stanna hemma, eftersom familjeekonomin då går ihop.

Men eftersom även min sambo ligger över brytpunkterna så kommer vi även få problem redan när hon stannar hemma.

Sorry för halvt OT.

Permalänk
Medlem

Jag tjänar dubbelt mot vad frugan tjänar, så det har ju inte direkt var ”lönsamt” att vara föräldraledig. Rent pengamässigt alltså.

Permalänk
Medlem

Vad har vi för slutsats efter 6 sidor? Alla är förlorare i föräldraledigheten, utom möjligtvis kidsen?