Vad gäller? Kollega spelade ut pappakort för semester

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Kommer kanske svida i några ögon... jag tänker att: OK, personer som väljer att skaffa barn, de gör det som krävs för att sitt barn (och för ens egna psykiska/fysiska välmående) ska få så bra förutsättningar som möjligt. Om det innebär att man plockar ut semesterdagar och att konsekvensen av det blir att kollegor får ”sämre” semesterveckor, det är bara att gilla läget.. dock känner jag att de som väljer att satsa på karriären och/eller inte skaffar barn oavsett anledning bör ha en högre lön.

Skickades från m.sweclockers.com

Snacka märklig åsikt.

Om personerna som du jämför mellan gör lika jobb så skall de ju ha samma lön - oavsett personliga förutsättningar med barn eller inte.

Gör du samma generalisering när du jämför mellan en kvinnlig eller manlig anställd som har samma tjänst och samma arbetsuppgifter?

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag kan förstå din frustration.

Våran modell i Sverige bygger på tanken att våra barn är framtiden och många lagar och även kollektivavtal är utformade för att främja de arbetande personer som har barn och ge dessa möjligheter att umgås och knyta an till sina barn. Omsorg för våra barns framtid är bland de viktigaste som finns för oss i Sverige och det är våra barn som skall bära oss gamla på sina axlar. Även dig när du en gång i framtiden är gammal och knappt kan gå längre. Då är det kanske inte dina barn som tar hand om dig men någon annans.

Tänk så här. Du har barn. Du lämnar dessa barn det första du gör på morgonen, du arbetar en hel dag och är förmodligen rätt mör fysiskt, kanske psykist eller både och. Du hämtar barnen på förskola sen har du två till tre timmar med ditt barn som inkluderar att laga mat och eventuella andra aktiviteter som måste göras typ tvätta, handla mat, städa et cetera med mera. Sist vill jag poängtera att ingen är tvingad att skaffa barn men någon behöver ju göra det om vi vill att samhället skall fungera även när vi blir gamla, inte sant?

Ställ dig sen frågan vad du gör? Du går upp, tar hand om dig själv, äter frukost, arbetar, är precis lika trött som din kollega med barn. Skillnaden är att när du kommer hem så gör du vad du vad du känner för. Är du lite sliten kan du lägga dig på soffan en stund och vila. Du kan gå någonstans och fika. Gå på bio. Spela dator. Vad som helst.

Att jag som förälder passar på att utnyttja de möjligheter man har med långledighet för att få umgås med sina barn utan allt för många måsten är guld värt och väldigt, väldigt uppskattat av mig som föräldrer. Jag gör inte detta för att göra livet surt för någon annan men jag är medveten om att det går ut över andra kollegor. Är men då en god arbetskamrat så diskuterar man givetvis detta innan man tar ut semester och försöker se till att även andra kan få ta ut semester som de vill.

Min råd till dig är att ta upp din frustration med de personer du retar dig på och förklara hur du känner och varför så ska du nog se att dina kollegor kanske faktiskt kan komma fram till en kompromiss så att också du kan få känna dig tillfredsställd med din semster.

Det kan ju också vara så att du är småaktig och egoistisk också men det kommer garanterat en diskussion om saken på arbetsplatsen snart utvisa.

Bästa inlägget på länge...

Visa signatur

Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av lorgix:

Att skaffa barn är ju faktiskt ett val...

Sannerligen men det är inte arbetsgivaren som hälsar på dig på ålderdomshemmet eller betalar skatt så att ålderdomshemmet ens existerar.

Den retoriken du vill försöka föra här är moment 22. Vi kan ju alla välja att avstå att skaffa barn så att mänskligheten dör ut med våran generation men då kan man ju snart ifrågasätta poängen med att ens arbeta eller utveckla något vidare om inte för nästkommande generationer.

Vi finns inte här på jorden för att producera ett imponerande CV när vi är gamla och ska dö.

Jag har full respekt för att man vill tänka enbart på sig själv och självförverkliga sig själv på alla de sätt. Fritt val men man överlåter då till andra att säkerställa successionen. Vi hamnar alltså inte på ett jämnt spelfält. Men mycket skall ha mer och de som minsann satsar på karriär och gör viktiga saker i livet förutom torkar spyor och byter blöjor skall inte missunnas. För övrigt anser inte jag att barn och karriär är två antonymer men det verkar vara många som gör i denna tråden.

Sist men verkligen inte minst så finns de ju dom som vill ha barn men av någon anledning inte kan skaffa barn. De människorna är dom som verkligen får bära oket på sina axlar och har anledning att vara bittra på många sätt. Jag bugar mig men de är garanterat inte härinne och kastar skit över staketet dock.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Snacka märklig åsikt.

Om personerna som du jämför mellan gör lika jobb så skall de ju ha samma lön - oavsett personliga förutsättningar med barn eller inte.

Gör du samma generalisering när du jämför mellan en kvinnlig eller manlig anställd som har samma tjänst och samma arbetsuppgifter?

Tolkar dig som att chefen gjorde fel som gav pappan företräde, oavsett om man har barn eller inte ska man behandlas lika vilket inte verkar ha hänt i det här fallet.

Permalänk

Har en kollega på jobbet som "hotar" med föräldraledig titt som tätt när t.ex semesterperioden eller jakt säsongen närmar sig. Denna kollega är även ordförande för våran fack klubb. Jag har fått flyttat på min semester 5 år på raken för att anpassa mig runt hur denne vill ha ledigt.
Har bara jobbat 5år då jag än så länge anses som "ung" (är iofs yngst på företaget).

Som den passivt aggressiva stereotypiska svensken man är så ger jag igen när det kommer in ett större jobb som jag vet att kollegan verkligen inte vill utföra så söker jag ledigt (det är bara vi 2 som har samma kompetens inom ett visst område). När kollegan frågar efter anledningen till min ledighetsansökan så säger jag att detta inte angår denne utan är mellan mig och platschefen.

Detta är något som kollegan fått lära sig att acceptera precis som jag fått lära mig göra när det kommer till dennes barn och föräldraledighet.

OfT: håller med andra som säger att sommaren är den värsta perioden på året en kan söka semesterledigt. Om man ännu inte ynglat av sig har inget emot småbarnsföräldrar som söker föräldraledigt för barnet/barnens skull. Men när man ser på socialamedier att kollegan sitter en på fältstol i skogen bredvid dennes jakt polare med bössan i näven under hela "föräldraledigheten" så sticker det i ögonen.
Man är väl föräldraledig för att spendera tid med sina barn eller missförstår jag något?

TL;DR
mitt råd till TS: precis som i alla förhållanden så ger man med ena handen och tar med den andra

förtydlig
Visa signatur

To See That Which Is Not There,
Gaze Upon What Is

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Tolkar dig som att chefen gjorde fel som gav pappan företräde, oavsett om man har barn eller inte ska man behandlas lika vilket inte verkar ha hänt i det här fallet.

Nej verkligen inte. Mitt svar här var mest mot hans sista mening....inte i sakfrågan här i tråden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MidnightFM:

OfT: .......Men när man ser på socialamedier att kollegan sitter en på fältstol i skogen bredvid dennes jakt polare med bössan i näven under hela "föräldraledigheten" så sticker det i ögonen. Man är väl föräldraledig för att spendera tid med sina barn eller missförstår jag något?

Vet inte om jag håller med dig till 100%

Givetvis är föräldraledigheten till för att spendera med sina barn men det utesluter såklart inte andra aktiviteter.

Kan dock förstå att sådant beteende som du beskriver "sticker" i ögonen men förmodligen utgör inte merparten av de som tar föräldraledighet som gör som du beskriver och gör allt annat än att spendera tid med barnen....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På min arbetsplats går ledighet i följande turordning:

1. Föräldraledighet
2. Semesterledighet
3. Arbetstidsförkortning (som man antingen kan välja i pengar, pension eller ledighet)
4. Kompensationsledigt.

Är väl ändå ganska givet att en förälder ska få gå före?

Med vänlig hälsning Ej Förälder

Visa signatur

Ryzen 1700 @ 3.9ghz | 16GB 2666mhz | Gigabyte GTX 1080 | EVGA 850w

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av j3n5:

På min arbetsplats går ledighet i följande turordning:

1. Föräldraledighet
2. Semesterledighet
3. Arbetstidsförkortning (som man antingen kan välja i pengar, pension eller ledighet)
4. Kompensationsledigt.

Är väl ändå ganska givet att en förälder ska få gå före?

Med vänlig hälsning Ej Förälder

Ledighetens förläggning regleras av denna lagkombination om man inte är överens om annt
Föräldraledighetslag (1995:584)
13 § En arbetstagare som vill utnyttja sin rätt till ledighet enligt 4, 5, 6 eller 7 § ska anmäla detta till arbetsgivaren minst två månader före ledighetens början
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...
Semesterlag (1977:480)
11 § Om det inte går att komma överens om hur semesterledighet ska förläggas, bestämmer arbetsgivaren om förläggningen
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Det är alltså lagarna som styr vem som prioriteras i de 2 första situationerna du tar upp, arbetsgivaren kan inte neka föräldraledighet som söks 2 månader innan men arbetsgivaren har rätt att förlägga semestern när denne vill.
Arbetstidsförkortning är på många företag schemalagd enligt kollektivavtal. kompensationledighet eller annan typ av ledighet kan ibland även bli tvingande förlagd tex för att förhindra att någon bryter mot arbetstidsreglerna, arbetsgivaren är enligt lag skyldig att se till att det inte sker och kan då behöva skicka hem den det berör med någon passande ledighetsform för att undvika att den anställde jobbar ett lagvidrigt antal timmar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Våran modell i Sverige bygger på tanken att våra barn är framtiden och många lagar och även kollektivavtal är utformade för att främja de arbetande personer som har barn och ge dessa möjligheter att umgås och knyta an till sina barn. Omsorg för våra barns framtid är bland de viktigaste som finns för oss i Sverige och det är våra barn som skall bära oss gamla på sina axlar. Även dig när du en gång i framtiden är gammal och knappt kan gå längre. Då är det kanske inte dina barn som tar hand om dig men någon annans.

Tänk så här. Du har barn. Du lämnar dessa barn det första du gör på morgonen, du arbetar en hel dag och är förmodligen rätt mör fysiskt, kanske psykist eller både och. Du hämtar barnen på förskola sen har du två till tre timmar med ditt barn som inkluderar att laga mat och eventuella andra aktiviteter som måste göras typ tvätta, handla mat, städa et cetera med mera. Sist vill jag poängtera att ingen är tvingad att skaffa barn men någon behöver ju göra det om vi vill att samhället skall fungera även när vi blir gamla, inte sant?

Ställ dig sen frågan vad du gör? Du går upp, tar hand om dig själv, äter frukost, arbetar, är precis lika trött som din kollega med barn. Skillnaden är att när du kommer hem så gör du vad du vad du känner för. Är du lite sliten kan du lägga dig på soffan en stund och vila. Du kan gå någonstans och fika. Gå på bio. Spela dator. Vad som helst.

Att jag som förälder passar på att utnyttja de möjligheter man har med långledighet för att få umgås med sina barn utan allt för många måsten är guld värt och väldigt, väldigt uppskattat av mig som föräldrer. Jag gör inte detta för att göra livet surt för någon annan men jag är medveten om att det går ut över andra kollegor. Är men då en god arbetskamrat så diskuterar man givetvis detta innan man tar ut semester och försöker se till att även andra kan få ta ut semester som de vill.

Min råd till dig är att ta upp din frustration med de personer du retar dig på och förklara hur du känner och varför så ska du nog se att dina kollegor kanske faktiskt kan komma fram till en kompromiss så att också du kan få känna dig tillfredsställd med din semster.

Det kan ju också vara så att du är småaktig och egoistisk också men det kommer garanterat en diskussion om saken på arbetsplatsen snart utvisa.

Bravo!!!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

1. Föräldrar "behöver" inte ta ut ledighet specifika veckor förutom i sällsynta undantagsfall. Är du ensamstående och bor i en liten håla med usel barnomsorg och inte har släkt eller vänner så sitter du redan i en pissig situation. Ingen arbetsgivare lär se dig som attraktiv just eftersom du är så pass inlåst av ditt privatliv.
2. "Alla" förstår att det medför merjobb/uppoffringar för en förälder att jobba vissa veckor om dagis är stängt.
3. Som människa, barnlös eller ej, förväntas du försöka ta hänsyn till din omgivning i rimlig utsträckning. Vill någon ha semester samtidigt så förväntas ett ömsesidigt tillmötesgående. Misslyckas du med att ge efter tillräckligt mycket så kommer du ses som ett rövhål, misslyckas du och ger efter för mycket så kommer du ses som en "pushover".

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Hej, förälder här.

Först av allt, är du fackligt ansluten? Detta låter som något som kan vara reglerat via facket, jag tror inte det finns något i semesterlagen som säger att föräldrar på något sätt skulle ha förtur, vet inte med säkerhet dock.

Vidare så har inte din kollega "spelat" ut pappakortet. Varför säger du så? Om förskolan är stängd så har man två alternativ som förälder;

1. Vara hemma med barnet

2. Flytta barnet till en temporär förskola med nya pedagoger, nya barn, ny miljö etc. (Som förälder är det inte något man undviker in i det sista)

Sist men inte minst, så antar jag att din chef förstår hur invecklat livet kan vara med barn och väljer att låta din kollega få förtur till vilken semesterperiod han får ta. Det är ett odiskutabelt faktum att livet utan barn är mycket flexiblare vilket gör att de människor som inte har barn ofta drar det korta strået, jag har personligen varit med om detta och visst var det irriterande men att själv få barn är en ögonöppnande upplevelse.

Annars får du motivera för din chef varför du ska få förtur. Problemet är att du kommer framstå som mycket småaktig om du vill få förtur över en person som är tvingad att ta en viss period och du kan ta när som helst, i princip. Det kan ju dock vara så att du vill ha möjlighet att gå på en konsert, festival eller annan aktivitet som är tidsbestämd vilket skulle kunna vara ett bra argument för att du ska få ha semester vid samma tillfälle. Här kan du ju troligen ha en diskussion mellan din kollega och chefen för att se om det finns något att göra. Ta diskussionen med din chef och arbetskamrat, mycket effektivare än här.

ja, han spelat pappakortet.

ofta har ett barn en mamma och en pappa, inte alltid men oftast.
detta gör att mamma och pappa kan ta semester olika veckor för att täcka upp perioden då dagis är stängt.
ja, det är tråkigt att mamma och pappa inte kan ha semester samtidigt, ungefär lika tråkigt som att en utan barn aldrig ska få semester när den vill. för mina somrar har mamma eller pappa aldrig haft förståelse för sina kollegor och kan "offra" sig en sommar och inte ha semester tillsammans med sin partner

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av issue:

ja, han spelat pappakortet.

ofta har ett barn en mamma och en pappa, inte alltid men oftast.
detta gör att mamma och pappa kan ta semester olika veckor för att täcka upp perioden då dagis är stängt.
ja, det är tråkigt att mamma och pappa inte kan ha semester samtidigt, ungefär lika tråkigt som att en utan barn aldrig ska få semester när den vill. för mina somrar har mamma eller pappa aldrig haft förståelse för sina kollegor och kan "offra" sig en sommar och inte ha semester tillsammans med sin partner

Du har alltid rätt till semester på sommaren, om man inte kan komma överens med arbetsgivaren är det bara att köra på stupstocksmodellen och hänvisa till lagen, dvs att arbetsgivaren får förlägga semestern enligt semesterlagen, i den finns även följande >

12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni-augusti.

Så oavsett hur det ser ut med föräldraledigheter, sjukdom, folk som slutar eller nått annat så är det upp till arbetsgivaren att lösa det, Många anställda går ju att komma överens med genom att arbetsgivaren erbjuder pengar för de som täcker upp på sommaren, det är vanligt på vissa ställen att köpa sig till avtal om semesterförläggning, "du får en extra månadslön om du tar semester under perioden xxx..."

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Den retoriken du vill försöka föra här är moment 22. Vi kan ju alla välja att avstå att skaffa barn så att mänskligheten dör ut med våran generation men då kan man ju snart ifrågasätta poängen med att ens arbeta eller utveckla något vidare om inte för nästkommande generationer.

Lustigt nog har mänskligheten inte dött ut under alla de år som varken dagis, föräldraledighet eller VAB-dagar fanns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaanin:

Lustigt nog har mänskligheten inte dött ut under alla de år som varken dagis, föräldraledighet eller VAB-dagar fanns.

Exakt! Folk som sätter hela sin existens och frihet till liv i statens (i detta fall dagis) händer är verkligen ömkliga. Jag föraktar denna sortens människor.

OnT: Jag tycker det bara är att bita ihop. Det är chefen som bestämt att pappan skall få de lediga dagarna. Pappan är inte att klandra.
TS, din tur kommer när ni själv blir pappa!

Permalänk
Inaktiv

Man kan ju undra hur andra länder klarar sig utan föräldraledigheten.. Som tur är börjar det saknas pengar här och där, så tror det kommer nallas lite på detta med ifrån Regeringens håll.

Hursom, så går idag föräldrar före, typ, alltid. Annars slänger de ju bara in föräldraledighet två månader i förväg, så det går inte att göra något annat.

Permalänk

Så satans avundsjuka på familjelivet. Den tiden kommer för de flesta.
Det som förundrar mig mest är hur bortkomna tanter och gubbar blir. Bara år efter att barnet har flugit ut så har de glömt hur det var.

Skrivet av Xaanin:

Aha! Du vill tillbaks till de tiderna då kvinnan stannade hemma vid spisen. Jag brukar vanligtvis inte ge rådet att ge upp sina drömmar, men ni är nog alldeles för få och utdöende för att få något som helst gehör för en sån önskan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vi finns inte här på jorden för att producera ett imponerande CV när vi är gamla och ska dö.

Det är väl upp till varje individ att bestämma vad man vill göra med sin tid på jorden. Eller menar du att du sitter på sanningen om "meningen med livet"? Nu säger jag inte att det är särskilt empatiskt att bara leva för sitt eget CVs bästa hela tiden. Men jag ser heller inte hur det kan gå emot någon slags mening med livet, förutom om man är religiös. Och religion har vi väl ändå vuxit ifrån när det kommer till att stifta semesterlagen, vilket är vad som diskuteras i den här tråden.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Inaktiv

Frågan är väl redan utrett då det från flera källor har kommit fram till att TS chef hade rätt.

Man kan sedan diskutera politik, där vissa förespråkar att alla ska ha så snarlika regler som möjligt och andra vill positivt diskriminera vissa grupper och värdera deras regler mindre.

Jag ser dock detta problem som enkelt, varför inte lösa det genom marknadsekonomi?
Arbetare som ställer upp och jobbar de populäraste semestertiden får vid arbetskraftsbehov mer pengar än de andra, hur mycket mer pengar går att balansera och man kan även betala ut detta som extra semester och säga, om du tar din semester i september så får du 40 dagar plus en bonus emot kollegorna som fick 30 dagar.

Jag ser inte riktigt vad problemet är om vi tillkämpar riktig marknadsekonomi, det är ju en förläning av de som jobbar natt på vissa ställen. De flesta vill ju jobba dagtid, men ändå måste någon jobba på natt på sjukhus etc. Hur löser man detta, diskriminerande regler eller kanske höjer lönen för de som jobbar den obekväma tiderna? När jag jobbade natt på ett ställe så gjorde vi också mindre timmar.

Permalänk
Medlem

Problemet här (och även på en arbetsplats jag varit på tidigare) verkar vara hotet om att ta ut föräldradagar och därför få förtur till en viss, attraktiv, semesterperiod för att chefen kan välja mellan detta:

1. Ge personen den semesterperiod som önskas
2. Ge personen en annan semesterperiod och sedan tar personen ut föräldraledighet under den andra perioden ändå.

I det första fallet är personen borta 4 veckor, i det andra fallet är personen borta 8 veckor (eller mer).

Det är ju här det är problematiskt, att använda lagen och i förlängningen barnet som slagträ för att få sin vilja igenom, inte att man faktiskt tar ut sina föräldradagar.

En kollega jobbade tidigare som chef på ett ställe där detta problem var utbrett (kommunal vård och omsorg) och han vägrade konsekvent att tilldela den mest attraktiva semesterperioden till de som fick för sig att de skulle hota med att ta ut föräldradagar. I de allra flesta fall tog dessa mammor och pappor inte ut några föräldradagar, det var helt enkelt tomma hot man körde med.

Den arbetsplats jag jobbade på tidigare hade problem med några som använde föräldradagar på ett väldigt fult sätt för att få ut mer ledigt under storhelger etc. och det resulterade i en hel del riktigt kassa pass för oss andra. De var också helt öppna med att de skulle göra så, trots att barnet inte alls skulle vara hemma själv då den andra föräldern var ledig.

Men man lär sig ganska snabbt vilka dessa är och det är också de som får ett "nej, tyvärr" när de frågar om man kan tänka sig att byta pass medan alla andra (inklusive föräldrar med ett normalt förhållande till föräldradagar) nästintill alltid fick ett ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Man kan ju undra hur andra länder klarar sig utan föräldraledigheten.. Som tur är börjar det saknas pengar här och där, så tror det kommer nallas lite på detta med ifrån Regeringens håll.

Hursom, så går idag föräldrar före, typ, alltid. Annars slänger de ju bara in föräldraledighet två månader i förväg, så det går inte att göra något annat.

När går föräldrar före? Behöver ju inte nämna semestern...

Vilka länder klarar sig då som inte har föräldraledighet? Fattar inte hur man kan snacka ner något som är helt suveränt.

Sen bara för att du har barn så - vilket jag har - så tycker jag inte man behöver vara en rövhatt och köra med kortet utan att ta en diskussion med sina kollegor. Handlar om respekt mot varandra vilket många saknar idag. Syns ju ganska tydligt i den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Bra och välformulerat inlägg.

Men det finns ju en gräns? Precis som många andra skriver så är det ju skillnad på att ha barn, och att systematiskt spela systemet.

Som nån skrev ett par inlägg under dig, folk på hens arbetsplats ser till att ta ut föräldradagar för att slippa jobba på storhelger. Det har ju inte ett skit att göra med att man ”är trött”, ”måste hämta på dagis” eller ”barnet är sjukt”. Det är ju enbart ett nyttjande av systemet för att maximera sin ledighet vid storhelger, något som även folk utan barn vill göra för att kunna umgås med t ex övrig familj och vänner?

På samma sätt hade jag på min förra arbetsplats stora problem. Föräldrar har ju laglig rätt att gå ned till 70% arbetstid upp till 10 års ålder eller vad det nu är.
På min fd arbetsplats var det EN, -en- person som gjorde det. Resten fortsatte att försöka hävda att dom ska jobba 100%. Problemet var ju att det inte gick. Det var ju stängda dagar på dagis och vab likförbannat. Går föräldrarna ner till 70% så ”tvingas” ju arbetsplatsen att räkna om arbetsbelastningen på den personen, vilket ger betydligt mer ”flex”. Jobbar man ”bara” 70% så kommer ju hämta och lämna på dagis inte längre bli ett problem, eftersom att ”gå tidigt” istället blir nått man gör på sin fritid.
Men neeeeeej, inte en chans i helvete att folk tänker ”offra” 30% lön....

Jag skulle säga att 100% av ”problemen” kring barn/föräldrar på arbetsplats idag går att relatera till lön.
Min mor jobbade deltid i 9 år när dom hade mig och mina syskon. Idag är det en omöjlighet.
Det tjatas mycket om att det är diskriminerande för kvinnor och så vidare. Men problemet idag har i min mening istället blivit att samhället har ”normaliserats” kring 2 fulla löner.
Detta gör att deltid, så att en av parterna, man eller kvinna, kan vara hemma och ta hand om all ”markservice”, har blivit mer eller mindre omöjligt.
Både jag och min sambo, skulle utan problem kunna tänka oss att bli hemmaman/fru på heltid. Jag skulle alltså helt ärligt 100% kunna ge upp min karriär och istället vara hemma och ta hand om hemmet/barn på heltid, resten av livet. Problemet är att det är HELT omöjligt.
Vi har en så pass ”problematisk” situation ekonomiskt att vi öht kommer få problem att vara föräldralediga eftersom det finns ett maxtak på hur mkt föräldrastålar vi får, och ingen av oss har ett jobb som täcker upp lönen vid föräldraledighet. Det finns helt enkelt inte utrymme i ekonomin för att förlora inkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Frågan är väl redan utrett då det från flera källor har kommit fram till att TS chef hade rätt.

Hur menar du nu, mrqaffe hänvisar ju till reglerna lite ovan i tråden där det framgår att föräldraledighet söks 2månader i förväg inte genom att spela ut "pappa" kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Föräldrar går inte alls alltid före, det är ju en ren halmgubbe. Dock så finns det vissa föräldrar som ser till att de utnyttjar systemet på ett sätt som drabbar andra i onödan. Dessa verkar dock vara i minoritet, de flesta föräldrar verkar försöka passa in det så att både familjen (i första hand) och kollegor (i andra hand) får det ok. Ibland krockar det och det är inget konstigt, jag har inget att säga om föräldrar som tar ledigt för att vara med sina barn även om det innebär att jag får jobba. Numer har jag inte det problemet, jag jobbar när jag vill och känner för det och jag har långt större rätt än föräldrar att vara ledig eftersom jag bara säger till när jag vill vara ledig och så blir det så.

Jag har dock en hel del att säga om föräldrar som använder föräldraledighet som vapen för att få sin vilja igenom och chefer som tillåter detta. Jag skulle tro att man som chef i längden tjänar på att tvinga föräldrar att ta ut föräldraledigheten snarare än att bevilja semester utifrån hotet. Föräldradagar är en mycket mer värdefull resurs än semesterdagar på grund av de olika reglerna.

Att hota med att ta ut föräldraledighet för att få vara ledig när man önskar borde leda till automatiskt avdrag av tjugo dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

För alla barnlösa bitterpojkar i tråden kan jag glatt berätta att semester med småbarn är mer betyngande än att jobba. För de flesta småbarnsföräldrar är det på jobbet man har möjlighet att vila upp sig och ladda på med energi för att hand om familjen.

En fundering: hur tycker du att man ska göra med de som faktiskt jobbar med småbarn då, i grupper om 5 barn per person? Dessa människor kanske i sin tur har egna barn.

Låter ju som att dagis-personal borde beviljas en jävla massa ledighet egentligen...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Jag och min kollega diskuterar alltid med varandra..Men jag har absolut jobbat mellandagar då han har haft ledigt då. Han har barn, de har inte jag, känns som en självklarhet att anpassa sig, eller?

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem

Innan jag hade barn själv, kunde jag bli lite trött på att dom som hade barn på jobbet alltid ville ha vissa veckor...
Sen fick jag småbarn själv, och förstod det här med att det är f*n inte kul, eller rätt för småbarnen att bli inskolad på ett annat dagis för att man inte får semester!
Nu är mina ungar 11 och 15, så när jag ska dela semester med nån kollega som har småbarn, låter jag denna gärna ta när deras dagis har stängt, för vet själv hur det va!

Sen vab av småbarn är ingen lek... är ju 100ggr lugnare att va på jobbet, än ta hand om tex en 3åring som spyr, eller har feber etc....
En del tänker säkert: "Jaha, nu är den hemma och vabar och har det lugnt" HA! Säger jag bara

Tror många som gnäller här har inte haft smått själva..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

För alla barnlösa bitterpojkar i tråden kan jag glatt berätta att semester med småbarn är mer betyngande än att jobba. För de flesta småbarnsföräldrar är det på jobbet man har möjlighet att vila upp sig och ladda på med energi för att hand om familjen.

Om det är så jobbigt, skaffa inte barn då? Så trött på det där gnället. Så less på föräldrar som bara gnäller och gnäller över sina barn som dom själva valde att skaffa.

Och återigen, MINA erfarenheter, jag har ju dom senaste 15 ÅREN fått täcka upp för all slack för vabbande / ”lediga” föräldrar.

När Föräldrer A går 14.00 för att ”dagis stänger tidigt” och vi har en deadline på nått som ska vara klart samma dag....
Då fick jag, som enligt dig ska vara så glad att jag inte har barn att komma hem till och ta hand om, jobba övertid till 20.00 för att väga upp dom timmarna som förälder A inte levererade eftersom denne ”smet” från jobbet. ”Flex” kallar förälder A det.
Så jag hade ju inga timmar att utan barn sitta hemma och spela dator. Jag fick ju jobba övertid istället.
Det intressanta är ju att sen nästa dag när förälder A ska jobba ikapp dom 4 timmar flex hen flexade ut dagen innan, så är det ju irrelevant eftersom vi andra tvingades till övertid dagen innan så det jobbet som förälder A borde flexa ikapp är ju redan löst av oss andra.

Samma sak appliceras ju på stängda dagis, VABB och föräldradagar. När föräldrakortet spelas ut så försvinner ju inte arbetsuppgifterna helt magiskt, utan dom sprids ut på oss andra som får stress och övertid istället.

Sist men inte minst så är det FÖRBANNAT jobbigt och påfrestande att jobba i projekt med föräldrar, just eftersom det är lotteri om dom öht blir klara och levererar som förväntat. 9 gånger av 10 i min erfarenhet när någon person i ett team slackat efter och inte blivit klar i tid, så har det varit en förälder. För att inte tala om alla inställda/uppskjutna möten. ”Oj barnet blev sjuk inatt, kommer inte komma in”. Det är det vanliga i Sverige. ALLA är arbetsplatsens mest viktiga person, förutom när man har semester och VAB Det där livsviktiga mötet gick helt plötsligt att skjuta en vecka
Väldigt skum sannolikhet där i min mening....

DISCLAIMER:
Jag är inte emot varken barn eller föräldrar. Det jag däremot anser är att det är på tok för dåliga rutiner på arbetsplatser kring barn och föräldraskap.
Väldigt kort formulerat så måste man helt enkelt bara förstå och acceptera att en småbarnsförälder i 99% av fallen OMÖJLIGEN kommer kunna leverera 100% arbete och resultat. Om man bara accepterar det och ser till att sätta upp rutiner kring det så skulle allt fungera så mycket bättre.
Generellt skulle jag säga att en rimlig arbetsbelastning på en förälder är runt 70%. Fine, vissa månader kanske det är mindre VAB och grejor, och jiho, då blev det en bonus att denne person levererade 85%. Problemet är när föräldrar ska envisas med att jobba 100% och omöjligen lyckas leverera dom resultaten.

Bara en sån sak som nyfödda småbarn. Herregud. Har lixom föräldrar som öppet sitter i lunchrummet och typ ”jag har inte sovit på 3 veckor. Går runt som en Zombie. Det enda jag lyckats med fram till lunch idag är att starta Outlook och läsa mailen”. Låter det rimligt tycker du?

Men som sagt, barn är ju ett frikort. Vad hade hänt om jag en torsdag sa:
”Satan asså, drog i mig 2 pangare på onsdags-aw igår och festade till 05. Så jäävla bakis azzå. Inte kunnat jobba på hela dagen”. Varning? Uppsägan? Hus i helvete?
Men att inte kunna sova och gå som en zombie pga kids, inga konstigheter!

Jag skiter i anledningen. Är man antälld 100% ska man leverera 100%. Sen om det är barn, krök/fest eller att man raidade WoW till 05.00, det är irrelevant.
Man har en laglig rätt att gå ned till 70% som förälder, så klarar man inte av 100% jobb är det inte svårare än att gå till sin chef och be om att få gå ner i arbetstid.
Problemet är att föräldrarna återigen är sånna gottegrisar att ingen vill förlora 30% lön.
Går två föräldrr ner 30% så är det 24 timmar i veckan, vilket motsvarar 3 hela arbetsdagar.
Det måste då OMÖJLIGEN vara ett problem att ta hand om kidsen när man då tillsammans kan vara hemma 3/5 arbetsdagar i veckan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuttokova:

Jag och min kollega diskuterar alltid med varandra..Men jag har absolut jobbat mellandagar då han har haft ledigt då. Han har barn, de har inte jag, känns som en självklarhet att anpassa sig, eller?

Självklart.

Problemet blir när anpassningen är ensidig. Funkar det för alla parter så är det per definition inget problem. Problemen börjar när en part förväntar sig och får fördelar som den andra parten inte kompenseras för. Vilket är problemet OP tar upp.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av BasseBaba:

Om det är så jobbigt, skaffa inte barn då? Så trött på det där gnället. Så less på föräldrar som bara gnäller och gnäller över sina barn som dom själva valde att skaffa.

Och återigen, MINA erfarenheter, jag har ju dom senaste 15 ÅREN fått täcka upp för all slack för vabbande / ”lediga” föräldrar.

När Föräldrer A går 14.00 för att ”dagis stänger tidigt” och vi har en deadline på nått som ska vara klart samma dag....
Då fick jag, som enligt dig ska vara så glad att jag inte har barn att komma hem till och ta hand om, jobba övertid till 20.00 för att väga upp dom timmarna som förälder A inte levererade eftersom denne ”smet” från jobbet. ”Flex” kallar förälder A det.
Så jag hade ju inga timmar att utan barn sitta hemma och spela dator. Jag fick ju jobba övertid istället.
Det intressanta är ju att sen nästa dag när förälder A ska jobba ikapp dom 4 timmar flex hen flexade ut dagen innan, så är det ju irrelevant eftersom vi andra tvingades till övertid dagen innan så det jobbet som förälder A borde flexa ikapp är ju redan löst av oss andra.

Samma sak appliceras ju på stängda dagis, VABB och föräldradagar. När föräldrakortet spelas ut så försvinner ju inte arbetsuppgifterna helt magiskt, utan dom sprids ut på oss andra som får stress och övertid istället.

Sist men inte minst så är det FÖRBANNAT jobbigt och påfrestande att jobba i projekt med föräldrar, just eftersom det är lotteri om dom öht blir klara och levererar som förväntat. 9 gånger av 10 i min erfarenhet när någon person i ett team slackat efter och inte blivit klar i tid, så har det varit en förälder. För att inte tala om alla inställda/uppskjutna möten. ”Oj barnet blev sjuk inatt, kommer inte komma in”. Det är det vanliga i Sverige. ALLA är arbetsplatsens mest viktiga person, förutom när man har semester och VAB Det där livsviktiga mötet gick helt plötsligt att skjuta en vecka
Väldigt skum sannolikhet där i min mening....

DISCLAIMER:
Jag är inte emot varken barn eller föräldrar. Det jag däremot anser är att det är på tok för dåliga rutiner på arbetsplatser kring barn och föräldraskap.
Väldigt kort formulerat så måste man helt enkelt bara förstå och acceptera att en småbarnsförälder i 99% av fallen OMÖJLIGEN kommer kunna leverera 100% arbete och resultat. Om man bara accepterar det och ser till att sätta upp rutiner kring det så skulle allt fungera så mycket bättre.
Generellt skulle jag säga att en rimlig arbetsbelastning på en förälder är runt 70%. Fine, vissa månader kanske det är mindre VAB och grejor, och jiho, då blev det en bonus att denne person levererade 85%. Problemet är när föräldrar ska envisas med att jobba 100% och omöjligen lyckas leverera dom resultaten.

Bara en sån sak som nyfödda småbarn. Herregud. Har lixom föräldrar som öppet sitter i lunchrummet och typ ”jag har inte sovit på 3 veckor. Går runt som en Zombie. Det enda jag lyckats med fram till lunch idag är att starta Outlook och läsa mailen”. Låter det rimligt tycker du?

Men som sagt, barn är ju ett frikort. Vad hade hänt om jag en torsdag sa:
”Satan asså, drog i mig 2 pangare på onsdags-aw igår och festade till 05. Så jäävla bakis azzå. Inte kunnat jobba på hela dagen”. Varning? Uppsägan? Hus i helvete?
Men att inte kunna sova och gå som en zombie pga kids, inga konstigheter!

Känns som det borde vara din arbetsgivare eller teamets planering det hänger på och inte föräldern. Du riktar din ilska åt helt fel håll.
Hur hade du tänkt att man ska lösa det hela när ens barn blir sjukt? Skita i det och stanna kvar på jobbet ändå?

Deadlines hit och dit, har ni planerat så dåligt att det hänger på att jobba övertid 4h sista dagen får ni skylla er själva, det är ju knappast föräldern som måste hem och vabba's fel att ni inte kan planera ert jobb.

Nästan allt gnäll i tråden om vabb hit och föräldraledighet dit mynnar i att man inte planerat sitt arbete och andra anställda får "rädda" situationen när det egentligen är arbetsledningen man ska rikta sin ilska mot då de uppenbarligen inte vet vad planering är för något, alternativt medvetet kör med underbemanning.

Jag blir uppriktigt besviken på mänskligheten när jag läser denna tråd då folk inte verkar kunna se längre än näsan räcker..