Bytt grafikkort datorn startar ej (akut)

Permalänk
Medlem

Bytt grafikkort datorn startar ej (akut)

Jag har nyss bytt ut mitt gtx690 till ett 1060 cpu 3930k 8gb ram jag startar datorn sen kommer ett litet beep ljud sen står det b2 på moderkortet och på skärmen sen kommer beep ljudet lite då och då vad är felet kan någon hjälpa mig

Permalänk
Medlem

senaste bios? fungerar allt om du byter tillbaka?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisse240:

Jag har nyss bytt ut mitt gtx690 till ett 1060 cpu 3930k 8gb ram jag startar datorn sen kommer ett litet beep ljud sen står det b2 på moderkortet och på skärmen sen kommer beep ljudet lite då och då vad är felet kan någon hjälpa mig

B2 är en felkod. Kolla i moderkortsmanualen vad den betyder. Har du inte manualen kvar så finns den på deras hemsida.

EDIT: Efter lite googling ser jag att felkoden oftast beror på just grafikkortet. Kolla så att det är ordentligt isatt, annars är det nog tyvärr ett garantiärende.

PS. Om du har möjlighet, så testa grafikkortet i en annan dator och se om det krånglar där också.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att du behöver en nyare bios-revision för att moderkortet ska känna igen kortet. Var en hel drös med liknande trådar när 9xx-serien lanserades och folk hade bytt grafikkort men fick ingen bild.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Skulle gissa att du behöver en nyare bios-revision för att moderkortet ska känna igen kortet. Var en hel drös med liknande trådar när 9xx-serien lanserades och folk hade bytt grafikkort men fick ingen bild.

Har ett x79agd65 8d mål hittar ej något nytt bios nyaste är 2014

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Verkar finnas flera från 2014. Har du version 4.8?

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisse240:

Har ett x79agd65 8d mål hittar ej något nytt bios nyaste är 2014

Skickades från m.sweclockers.com

För att installera nya bios behöver jag en USB sticka men jag har ingen finns det något annat sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisse240:

För att installera nya bios behöver jag en USB sticka men jag har ingen finns det något annat sätt?

Du kan uppdatera via programvara men det känns inte lika säkert. Annars går du till Clas Ohlson och köper ett litet usb-minne bara, kostar inte många kronor.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

@Kilrah: lite svårt när man bor mitt ute i skogen

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisse240:

Har ett x79agd65 8d mål hittar ej något nytt bios nyaste är 2014

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt MSI så verkar moderkortet enbart stödja upp till Kepler oficiellt (7xx-serien). Jag skulle nog dra iväg ett mail eller ringa och lyssna med MSI om ens det går att köra med ditt 1060.

EDIT: Angående BIOS-flash, tveksamt men vet inte hur ditt UEFI ser ut. Nyare moderkort har funktionen tillgänglig direkt inne under en meny där man kan bläddra sig fram till filen och köra uppdateringen där ifrån men när vi pratar om ett så pass gammalt mobo är jag tveksam om det finns.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@nisse240: har bios 1.7

Permalänk
Medlem

Är ett UEFI BIOS problem, känt sedan åratal tillbaka (tror problemet kom med 900 serien). Om du inte kan uppdatera, stäng av secure boot, det brukar rätta till det också. Så länge maskinen inte är OEM (HP-DELL osv) iaf...

Bästa är dock att bara sätta tillbaka gamla kortet, uppdatera BIOSet, och sedan skifta igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisse240:

Dåså Bara att fara till byn då och inhandla ett USB-minne!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisse240:

För att installera nya bios behöver jag en USB sticka men jag har ingen finns det något annat sätt?

Skrivet av trickeh2k:

Dåså Bara att fara till byn då och inhandla ett USB-minne!

Behövs inget USB.

Sätt i gamla GPUn, starta Windows, ta hem Live Update från MSIs hemsida:
https://www.msi.com/Motherboard/support/X79A-GD45-8D#down-uti...
Den kan uppdatera det från Windows.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: man kan inte updatera bios via live update bara drivers men inte bios vad jag ser iaf

Permalänk
Medlem

@nisse240: BIOS går också

Edit:

Läste mer noga nu. Ändrar mig till att det BORDE gå!

Se till att du har senaste Live Update (6)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisse240:

@Paddanx: man kan inte updatera bios via live update bara drivers men inte bios vad jag ser iaf

Det bör gå med BIOS också.

"Description
• Online update BIOS/Driver/Firmware/Utility.

• Live Monitor auto-detects and suggests the latest BIOS/Driver/Utilities information.

EDIT:
https://www.msi.com/page/Live-Update-5-Manual

Permalänk
Medlem

Ja precis, det GÅR, men oftaste är risken högre att man brickar nåt då, bara så du är medveten om det.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

@Kilrah: Är knappast en risk värd att notera idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Ja precis, det GÅR, men oftaste är risken högre att man brickar nåt då, bara så du är medveten om det.

På 20 år har jag bara lyckats bricka en enda BIOS updatering... och det var pga det var semi-auto udda mjukvaror med specifika instruktioner.

Så länge TS stänger ner allt som inte behövs i bakgrunden, och bara kör detta och sedan startar om är det extremt låg risk, så länge systemet inte har instabilitet iaf. UEFI BIOS är inte som gamla tidens BIOS med dessa uppdateringar.

Permalänk
Medlem

jamen dåså, kör på då

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

@Paddanx: jag har ej mb bios saken jag kan klicka i

Permalänk
Medlem

har hittat en usb men den är skrivskyddad har försökt ta bort det men det funkar ej

Permalänk

@nisse240
Testa återställa bios men se till att ström sladden är urkopplad när du cleara bios.
Eller ta ur de lilla batteriet en ca 3 min som finns på moderkortet så du är säker på att den noll ställs.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem

min kompis skulle kolla om han har en usb så om han har en så blir det skoterfärd men hur gör man då man ska updatera bios via usb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

På 20 år har jag bara lyckats bricka en enda BIOS updatering... och det var pga det var semi-auto udda mjukvaror med specifika instruktioner.

Så länge TS stänger ner allt som inte behövs i bakgrunden, och bara kör detta och sedan startar om är det extremt låg risk, så länge systemet inte har instabilitet iaf. UEFI BIOS är inte som gamla tidens BIOS med dessa uppdateringar.

Moderkortet ifråga har dessutom en Switch för att byta till BIOS B ifall A blir korrupt

Permalänk
Medlem

@dunis90: kan du typ skriva exakt hur man gör för att uppdatera via usb

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisse240:

@dunis90: kan du typ skriva exakt hur man gör för att uppdatera via usb

Dessa instruktioner är tagna från samma sida där du laddar ner senaste BIOS

Instruktionsvideo
https://www.youtube.com/watch?v=LRyFMf0D9Lc

Skriftlig instruktion
https://www.msi.com/files/pdf/How_to_flash_the_BIOS.pdf

Permalänk
Medlem

@dunis90: det funkar inte har testat flasha på 2 olika sätt men den säger att updaten går igenom sen då jag bootar up säger den att jag är på update 1.7 då jag ska va på 4.8