Skrivet av -=Mr_B=-:
Det känns jävligt relevant, eftersom det enda som skiljer mellan "sekten" och i dag, är antalet medlemmar.
Och så var vi direkt tillbaka till mitt tidigare svar då:
Skrivet av Kermit_Mupp:
Om du inte fattar att Svenska kyrkan idag är nåt helt annorlunda än den var på 1500-talet så skall du inte ge dig in och slira på ett område du uppenbarligen inte vet ett jota om. Det kommer bara sluta med att du skämmer ut dig.
Nej, Svenska kyrkan idag är DEFINITIVT inte samma organisation som den var för 500 år sen och hur mycket du än försöker blanda bort korten genom att blaja om annat så blir Svenska kyrkan idag ingen sekt för det.
Skrivet av -=Mr_B=-:
Vilket snarare bevisar, än motsäger min poäng. Svenska kyrkan är en sekt, på exakt samma sätt som Livets ord, Pingstkyrkan, och Scientologerna. Och om du inte förstod det förra gången, så ber jag än en gång få påpeka att ingen av dem uppfyller kraven för att kallas sekt, märkligt nog är det ingen som reagerar för att vissa av dem regelmässigt kallas just sekt, medan somliga verkar ta det som en personlig förolämpning, när man kallar andra av dem för sekt.
Så det faktum att du inte kan hitta en religionsvetare, teolog eller sociolog som skulle hålla med dig om att Svenska kyrkan kan kallas för en sekt bevisar att du har helt rätt att tycka att det är helt ok att kalla dem sekt?
Du snackar en otrolig massa skit för att du inte förstår vad du talar om - men det vill du inte erkänna naturligtvis.
Hela den här sorgliga sörjan började för din del med att signaturen ronnylov (som anser sig ha blivit utsatt för ett övergrepp när han blev döpt som spädbarn - en upplevelse han inte ens minns) liknande Svenska kyrkan vid en sekt.
Något både jag och signaturen MinscS2 snabbt påpekade är helt felaktigt, eftersom du inte kan hitta en enda seriös expert på det här området som skulle hålla med om det.
Men eftersom du inte vet ett skit och uppenbarligen älskar att blaja vitt och brett i frågor du inte vet nåt om, så blandade du dig i saken med förvirrade inlägg som bla det här:
Skrivet av -=Mr_B=-:
Mitt argument var dock att den gängse argumentationen för eller emot om något är en sekt har ytterst lite grund i vad som följer en strikt definition för just "sekt", och i stället täcker ett mycket bredare spektra. Enligt den faktiska definitionen på en sekt, så är inget av mina exempel just "sekter" och flera av dem anklagas regelbundet för det i alla fall. Speciellt scientologerna, och livets ord, är det ju ingen som så mycket som blinkar när de benämns som sekt. Och jag kan tycka att båda är definitivt i spannet där det bör vara förbjudet att tvinga in barn i verksamheten, för att indoktrinera dem tidigt. Jag har inga som helst problem med att andra vill utsträcka det till att även gälla pingstkyrkan, och svenska kyrkan. Som sagt, ingen av dem faller egentligen inom ramarna för att vara faktiska sekter, vilket var mitt argument hela tiden...
Men som jag redan sagt till dig - din åsikt om vad som är den "gängse argumentationen" eller den "faktiska definitionen på en sekt" har inte ett skit relevans här, för du vet uppenbarligen inte vad du talar om.
Det finns inte EN definition på vad som är en sekt, utan det finns lite olika åsikter om den saken i de olika vetenskapliga professioner som studerar de här frågorna.
Så nån "faktisk" eller "gängse" definition finns inte annat än i din fantasi och är därför inte relevanta begrepp.
Därför är det inte heller ett skit relevant vad du "kan tycka" eller vad du inte har några som helst problem med att andra tycker är en sekt - inget av det har nån som helst relevans för frågan om Svenska kyrkan kan definieras som en sekt eller inte!
Det ENDA som är relevant för den frågan är om det finns en vetenskapligt accepterad definition på sekt där Svenska kyrkan idag (för det är ju vad vi talar om och inte för 500 år sen) kan definieras som en sekt - och det gör det inte!
Vilket är varför då - återigen - du inte kan hitta en enda seriös forskare inom någon av de vetenskapliga discipliner som studerar de här frågorna, som skulle kalla Svenska kyrkan för en sekt.
Nu försöker du backa från ditt tidigare uttalade om att du inte har några problem med att andra kallar Svenska kyrkan för en sekt, genom att istället trycka på att du egentligen menade att det är fel att kalla något av de religiösa grupperingar du nämnde för sekt.
Men det är lika fel det - för till skillnad från Svenska kyrkan, som ingen seriös religionsvetare, teolog eller sociolog skulle kalla sekt, så finns det definitivt seriösa experter på området som kallat tex Livets Ord för en sekt.
Så summa summarum - Svenska kyrkan idag kan INTE kallas en sekt, eftersom den helt enkelt inte uppfyller nån som helst vetenskaplig definition för att vara en sekt.
Som jag skrev tidigare finns det olika åsikter även inom forskarkåren när det gäller gränsdragningsfall (tex finns det både forskare som tycker och de som inte tycker att Livets Ord kan kallas sekt) - men Svenska kyrkan är så långt ifrån någon som helst definition på sekt att ingen seriös forskare skulle kalla dem det.
Sen får du som sagt naturligtvis tycka vad du vill - men du har inget som helst vetenskapligt stöd för ditt tyckande.
Skrivet av -=Mr_B=-:
Bara för att du tycker att något inte är relevant är det inte sanning. Du kan kalla det blaj, jag menar att det är högst relevanta fakta.
Det är fullständigt blaj, eftersom allt det här började med att du gav dig på mig och signaturen MinscS2 när vi helt korrekt påpekade för signaturen ronnylov att nej, Svenska kyrkan kan inte kallas sekt - det är direkt felaktigt, eftersom det inte finns en seriös definition enligt vilken de skulle kunna klassificeras som sekt och ingen seriös forskare därför heller gör det.
Det är fakta, det är så vi har byggt upp vårt västerländska samhälle sen upplysningen - vi premierar vetenskap och utgår från vad den kan lära oss.
Medan du då erbjuder en massa löst blaj om vad du tycker och försöker blanda bort detta enkla faktum med en massa prat om helt andra saker.
Du kanske vill prata om Svenska kyrkan för 500 år sen - men det var inte vad frågan gällde och hur mycket du än blajar på om det kommer det fortfarande inte ändra det faktum att Svenska kyrkan inte är en sekt idag - vilket är vad frågan gällde.
Skrivet av -=Mr_B=-:
Jo... Att få en halv miljard om året i underhållsbidrag till sina fastigheter, och sedan be om mer pengar, för att man ju blivit tvingad att faktiskt genomföra sagda underhåll, är hemskt altruistiskt.
Fast det här är ju då ingenting du på något sätt kunnat bevisa, utan det är ju dina fantasier om hur saker funkar.
I själva verket är det ju inte så att kyrkan "får" en halv miljard insatt på sitt konto och sen kan göra vad de vill med pengarna - utan de måste ju söka bidrag för varje enskilda projekt och allt detta skall ju redovisas.
Se tex här, Stockholms länsstyrelses beskrivning av bidrag församlingar kan söka för vissa kyrkor:
http://www.lansstyrelsen.se/Stockholm/Sv/samhallsplanering-oc...
Så det är ju INTE alls som du felaktigt påstår, att kyrkan:
Skrivet av -=Mr_B=-:
skiter i att använda pengarna man får årligen till underhåll, och i stället låter fastigheterna förfalla tills de får krav på åtgärd från länsstyrelsen.
Det är ren lögn från din sida och du kan inte presentera nåt som helst bevis för den saken.
Skrivet av -=Mr_B=-:
Har sålt, vill sälja... Känns irrelevant. Det är principen som är fel. När man dessutom vill göra det lättare, för att man inte kan sälja fort och enkelt nog i dagsläget...
Jaha, så ditt "bevis" är att du vet vad kyrkan vill då? Du kan läsa tankar och förstå deras egentliga motiv?
Jag har aldrig motsagt att kyrkan kunnat sälja en handfull kyrkor - det jag frågat efter var bevisen för att kyrkan tjänat grova pengar på detta, vilket du antyder.
Med ett lagkrav på sig att underhålla tusentals kyrkor - hundratals av vilka ligger i avfolkningsbygder - har Svenska kyrkan naturligtvis kostnader på hundratals miljoner varje år, bara för att hålla alla dessa byggnader i skick.
De flesta av de byggnader man skulle vilja bli av med finns det inga intresserade köpare till, eftersom de som sagt ligger där ingen längre vill bo. Ett fåtal - som de exempel du hitta - har man lyckats hitta köpare till, men då bygger det ju på att dessa ligger i så attraktiva lägen att köparna är villiga att acceptera att de köper en kulturminnesskyddad byggnad de inte får göra vad de vill med.
Det förutsätter också att det inte finns en för stark lokal opinion av människor som motsätter sig en försäljning av sentimentala skäl.
Så naturligtvis skulle Svenska kyrkan önska att reglerna som begränsar försäljning av deras kyrkliga fastigheter blev mer flexibla - och det skulle ju också du, jag och alla andra skattebetalare spara pengar på, eftersom kyrkan då inte skulle behöva söka bidrag för att underhålla lika många byggnader längre!
Här angriper du alltså först kyrkan i den felaktiga tron att de får hundratals miljoner insatta på kontot varje år som de skiter i att använda till underhåll, för att kunna mjölka ut ännu mer underhåll (vilket är helt fel, som jag visat) - och sen försöker du angripa dem igen, för att de vill göra det enklare att avyttra de fastigheter de får dessa bidrag för att underhålla!
Vilket ju vore att skjuta sig själva i foten - om allt det ville vore att mjölka ut en massa pengar från statskassan, som du helt felaktigt redan påstått.
Dina egna fantasier håller ju inte ens ihop, dumstrut!
Skrivet av -=Mr_B=-:
Jag vet inte varför det skulle spela någon roll hur många miljoner de tjänat. Det är hela principen som är fel.
Så det är principiellt fel att lägga skattepengar på att underhålla kulturhistoriskt värdefulla byggnader och föremål i Sverige alltså?
Ok, men då ser jag fram emot att se dig demonstrera med restaureringen av Kungliga Slottet i Stockholm eller alla tusentals andra kulturhistoriskt viktiga byggnader eller föremål som får statligt stöd också då.
Många av vilka jag kan tillägga är privat ägda - så det är alltså INTE som du antyder att Svenska kyrkan på nåt sätt är de enda som får statligt stöd för detta:
https://www.raa.se/om-riksantikvarieambetet/fragor-och-svar/b...
Skrivet av -=Mr_B=-:
Behöver du verkligen mer? I så fall får du faktiskt ge dig till egna undersökningar, för så svårt är det faktiskt inte att hitta exempel.
Och i samma veva kan du ju passa på att bevisa ditt påstående om att Svenska kyrkan medvetet skulle låta bli att underhålla fastigheter och låta dem förfalla - bara för att kunna mjölka ut ännu mer pengar från det allmänna:[/quote]Det är ingen hemlighet att [url="https://www.hd.se/2016-10-02/sofia-albertina-10-miljoner-dyra..."]Sofia Albertina[/quote] behövde underhåll i åratal innan länsstyrelsen gick in och pekade med hela handen, men att man bara helt enkelt lät bli. När det väl sen blev tvunget, vände man sig till länsstyrelsen, så man slipper stå för hela kostnaden själv. Altruistiskt som fan...
Mer?
Du har ju ännu inte kunna ge ett enda bevis på något av allt du påstått!
Det enda du visat är att Svenska kyrkan har sålt vissa fastigheter - något jag aldrig förnekat.
Men du har inte kunnat visa att de tjänat en massa pengar på detta, att det medvetet skulle sätta efter underhållet eller något av allt annat tokigt du påstått.
Och att nu länka till en sida bakom en betalvägg och sen själv påstå en massa saker om vad det står i en artikel ingen annan kan läsa är ju inte direkt övertygande bevis det heller.