Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Något som däremot är äkta övergrepp det är att omskärelse har blivit en trend i USA. Där kan vi snacka om att du blir påverkad av något som du inte själv varit med och bestämt om. Hade jag blivit omskuren när jag var liten hade jag varit fly förbannad.

Att omskärelse är lagligt någonstans ö.h.t. är vidrigt.
Ett spädbarn kan inte ge sitt medgivande, och att "odla" tillbaks sin förhud är en tidskrävande och otrevlig process.

Ofrivillig omskärelse håller jag mef om är vidrigt. Tyvärr sker det oftast pga religösa orsaker och de har en stark övertygelse.

Sedan finns det även en medicinsk skäl till omskärelse och det är svårt hävda att det är vidrigt.

Och vissa får ju för sig att det är snyggt och ”förskönande” och då har man ju gjort ett eget val, svårt säga det är vidrigt.

I Sverige genomförs väl ca 4-5000 omskärelser /år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Ofrivillig omskärelse håller jag mef om är vidrigt. Tyvärr sker det oftast pga religösa orsaker och de har en stark övertygelse.

Sedan finns det även en medicinsk skäl till omskärelse och det är svårt hävda att det är vidrigt.

Och vissa får ju för sig att det är snyggt och ”förskönande” och då har man ju gjort ett eget val, svårt säga det är vidrigt.

I Sverige genomförs väl ca 4-5000 omskärelser /år.

Förtydligande: Jag syftar enbart på omskärelse på små babypojkar. Det borde vara olagligt rakt av men det är det inte.
Omskärelser på små icke-judiska pojkar i bl.a. USA är extremt vanligt.
Det sker inte pga. religiösa orsaker eller medicinska skäl och knappast pga. att barnet tycker det är snyggt.

En vuxen person får göra som den vill med sin egen kropp däremot.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@MinscS2
Jag håller helt med i det du skriver angående att det är vidrigt och borde förbjudas. Men tyvärr är det inte könsstympning, oavsett vad vissa personer och organisationer anser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piteraq:

Mina barn är inte döpta. Kommer aldrig att packa på dom någon religion.. Jag ska göra allt för att dom inte ska bli troende..

Men att "tvinga" dem att bli ateister är mer OK och är inte att "packa" på dem något?
Det jag vill ha sagt med detta är att du är tämligen tvetydig med ditt inlägg.
Håll en sansad och saklig konversation med dem istället så får de själva ta beslutet om de vill bli troende av någon religion, eller inte.

Ungar är i regel ganska nyfikna varelser och inte alltid helt dumma utan kan faktiskt tänka själva, iallafall när de blivit lite till åren.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd

@SirMacke: var ska ni begravas då? hemma på gården?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Men tyvärr är det inte könsstympning, oavsett vad vissa personer och organisationer anser.

En omskärelse innebär att man stympar penis, med andra ord ÄR det könsstympning, men vill man inte kalla det för just ordet könsstympning som är mer förknippat med kvinnlig könnstympning så är det fortfarande utan tvivel stympning av ett manligt könsorgan enligt innebörden av ordet stympa i det Svenska språket.

Men nu är detta väldigt off topic.
Och min åsikt angående dop eller inte dop så tycker jag absolut inte att man ska döpa sina barn om man inte är kristen.
Hela meningen med dopet är ju att förena barnet med kristus och församlingen, är du inte kristen så varför skulle du vilja att ditt barn blir förenat med något du inte tror på?

Som ateist skulle jag aldrig få för mig att döpa mina eventuella barn, vill de senare i livet döpa sig får de gärna göra det.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Jag blev själv döpt som liten bebis... kan inte påstå att jag har något minne av det.

Mina föräldrar är inte det minsta troende, inte jag heller.

Kan inte riktigt förstå hur dopet skulle ha någon påverkan?

Exakt så då behöver mina barn inte vara med om det. Finns inga argument för att bli döpt enl mig.

Permalänk
Medlem

efter att ha läst denna tråd så är jag förvånad att vi inte har fler sekter i Sverige! att vuxna människor inte bara kan acceptera varandras åsikter förklarar ju en hel del om varför världen ser ut som den gör idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Men att "tvinga" dem att bli ateister är mer OK och är inte att "packa" på dem något?
Håll en sansad och saklig konversation med dem istället så får de själva ta beslutet om de vill bli troende av någon religion, eller inte.

Ungar är i regel ganska nyfikna varelser och inte alltid helt dumma utan kan faktiskt tänka själva, iallafall när de blivit lite till åren.

Klart att det är "OK" att säga att det inte finns en gud/övre makt och att folk tror på böcker/skrifter från flera 1000 år tillbaka.
Klart vi ska diskussioner om religion, det är en mycket viktig del i dagens nergångna samhälles klimat, men du lika som jag vet ju att barn är lätt påverkade. Jag anser att om man ska vara en del av en religion så bör man åtminstone läst vad historien har att säga om religionen, så vet dom vad den göra och påverkar värden över..

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

Det bryr jag mig inte om.
Men alla betalar begravningsavgift då det är obligatoriskt, om det är kostnad du tänker på.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Piteraq:

Exakt så då behöver mina barn inte vara med om det. Finns inga argument för att bli döpt enl mig.

Finns väl inga bra argument varken för eller emot. Så dop eller ej har alltså ingen betydelse.

Enda nackdelen är väl medlemskapet i Svenska kyrkan som nämnts.

Även om jag är ateist så kommer vi nog döpa våra barn. Men enbart på grund av traditionen, och inget religiöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Finns väl inga bra argument varken för eller emot. Så dop eller ej har alltså ingen betydelse.

Enda nackdelen är väl medlemskapet i Svenska kyrkan som nämnts.

Även om jag är ateist så kommer vi nog döpa våra barn. Men enbart på grund av traditionen, och inget religiöst.

Men dopet är religöst ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Ska vi även vara helt neutrala angående huruvida Jorden är platt och inte säga tvärsäkert att den är rund? Vi lär inte barn att det kanske finns en möjlighet att Jorden är platt, så varför skulle religioner få ett frikort att försöka förgifta unga sinnen med sin precis lika långsökta och obevisade smörja?

Att vara ateist är inte ytterligare ett alternativ när det kommer till tro – det är att acceptera verkligheten som den är och se vart de faktiska bevisen leder istället för att hitta på sagor för att det är mer bekvämt.

Jag tänker inte ta en neutral ställning till religion med mina barn, precis som att jag inte tänker ta en neutral ställning angående huruvida solen kretsar kring solen.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

https://www.svenskakyrkan.se/dop
https://www.svenskakyrkan.se/kalmar/vad-ar-dopet

Permalänk
Avstängd

@SirMacke: aha, trodde att när du går ur kyrkan så får du inte begravas på en svensk kyrkogård då du inte betalar kyrkoavgiften.

Permalänk
Medlem

@Jonny Myran: Ja, självklart har du rätt att göra som du vill (inom rimliga) ramar, detsamma gäller alla föräldrar.
Jag väljer att vara en förälder som är öppen, älskande och förstående mot min avkomma.
Oavsett om det slutar med att denne blir en kristen, ateist, eller en vegetarian.

Visa signatur

SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Jonny Myran: Ja, självklart har du rätt att göra som du vill (inom rimliga) ramar, detsamma gäller alla föräldrar.
Jag väljer att vara en förälder som är öppen, älskande och förstående mot min avkomma.
Oavsett om det slutar med att denne blir en kristen, ateist, eller en vegetarian.

Svara på vad jag faktiskt skrev istället för att försöka få det till att jag inte skulle vara en öppen, älskande och förstående förälder.

Återigen: tänker du vara helt neutral när det kommer till huruvida Jorden är platt? Om svaret är nej måste det ju betyda att du är en förälder med precis lika stor avsaknad av "öppenhet, kärlek och förståelse" som du antyder att jag skulle vara för att jag inte väljer att presentera tro och fakta som lika möjliga.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

@Jonny Myran: När det har kommit på tal så har jag åtminstone försökt att efter bästa förmåga ha en saklig diskussion om detta.
Jag vet att jag har frågat hur det blir när skeppen når kanten.
Om det blir samma effekt som i vissa tv-spel vi spelat att figuren dyker upp på andra sidan eller om det finns någon fortsättning.
Jag är inte ute efter att sätta min unge på pottkanten (huehue) utan min avsikt är att få tankarna att snurra och att faktiskt klura och fundera över ämnet.

Det här med Jultomten t.ex. Det är ju något som många (alla?) ungar tror på när de är små men ju äldre de blir desto skarpare blir de.
Ibland är det andra människor som avslöjar att Tomten inte finns och ibland är det barnen själva som är detektiver och kommer fram till sanningen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av monoleg:

Men dopet är religöst ..

Jag har inte påstått annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Jag har inte påstått annat?

Du skrev tidigare: "Även om jag är ateist så kommer vi nog döpa våra barn. Men enbart på grund av traditionen, och inget religiöst."

När jag läste den meningen så är det klart jag reagerade på just "inget religiöst"

Saxar detta ifrån wiki: "Många samfund menar att med dopet blir människan född på nytt i Jesu namn, medan andra ser dopet som en synlig bekräftelse på en persons val att vara kristen"

Så om jag har förstått detta rätt, du är helt ok med att döpa dina barn (du som är dessutom ateist) dvs inviga dom i Kristendomen utan deras vetskap ?

Är du säker på vad dop innebär ? Vill inte vara otrevlig på något sätt, men det du skrev enligt mig, låter väldigt konstigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av monoleg:

Du skrev tidigare: "Även om jag är ateist så kommer vi nog döpa våra barn. Men enbart på grund av traditionen, och inget religiöst."

När jag läste den meningen så är det klart jag reagerade på just "inget religiöst"

Saxar detta ifrån wiki: "Många samfund menar att med dopet blir människan född på nytt i Jesu namn, medan andra ser dopet som en synlig bekräftelse på en persons val att vara kristen"

Så om jag har förstått detta rätt, du är helt ok med att döpa dina barn (du som är dessutom ateist) dvs inviga dom i Kristendomen utan deras vetskap ?

Är du säker på vad dop innebär ? Vill inte vara otrevlig på något sätt, men det du skrev enligt mig, låter väldigt konstigt.

De i min bekantskap har inte låtit döpa sina barn på grund av den religiösa kopplingen. Jag tänker likadant.

Kan väl jämföra det lite med jul, påsk och andra högtider vi firar... utan någon religiös koppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

De i min bekantskap har inte låtit döpa sina barn på grund av den religiösa kopplingen. Jag tänker likadant.

Kan väl jämföra det lite med jul, påsk och andra högtider vi firar... utan någon religiös koppling.

Ok!

Vet inte riktigt vad/om jag ska ens svara på ditt sista inlägg, tror det kommer vara lite slöseri med tid.
Iaf lycka till med barn, dop och icke religiösa högtider mm.

Permalänk
Medlem

Vi döpte aldrig vår dotter. Vi körde en namncermoni istället. Som jag och sambon höll i. De blev bra tycker jag.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av monoleg:

Hur många av dem som låter sina barn bli döpta idag är troende?

Tittar man på statistiken så är det väldigt många i Sverige som är icke troende, samtidigt som väldigt många döps.

Och som @Galvanizer nämnde så är vi ju många som firar de "kristna högtiderna" utan att ens tänka på att de är grundade i kristendomen.
Numera handlar de ju mest om en "kommersiell högtid" mer eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Hur många av dem som låter sina barn bli döpta idag är troende?

Tittar man på statistiken så är det väldigt många i Sverige som är icke troende, samtidigt som väldigt många döps.

Och som @Galvanizer nämnde så är vi ju många som firar de "kristna högtiderna" utan att ens tänka på att de är grundade i kristendomen.
Numera handlar de ju mest om en "kommersiell högtid" mer eller mindre.

Alright.

Tackar för infon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

Jobbigt med debatt om man överhuvudtaget inte vet hur detta fungerar...

Permalänk
Avstängd

@Dunde: ännu jobbigare med onödiga kommentarer, eller vad tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Du borde nog faktiskt söka för detta, det kan inte vara normalt att leva med sådant lidande för något helt inbillat. Sök vård!

???

Klart man kan tycka det är fel att någon tvingat in mig i en religiös verksamhet mot min vilja?
Så alla som inte tycker lika som andra ska söka vård?
Jo tjena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Fast ett dop i Svenska kyrkan behöver inte göras ogjort - det är en totalt och fullständigt harmlös handling som som sagt inte skadar ett barn på något sätt.
Det är lite vigvatten i pannan och några ord uttalade av en präst - that's it.

Du påstår att du upplever det som ett hemskt "övergrepp" att ha blivit döpt - men du får nog som sagt väldigt svårt att hitta nån annan som håller med.

Att jämföra att döpas med att bli antagen i Hitler-Jugend är ju bara löjeväckande.
Har du inte fattat än att rusa till att jämföra allt du ogillar med Nazismen är det säkraste tecknet på att du förlorat en diskussion?

Hur i hela världen är Svenska kyrkan idag lik Nazismen menar du?

Vad gäller det faktiska Hitler-Jugend eller liknande ungdomsorganisationer i andra diktaturer så antog de för övrigt inte heller spädbarn - så liknelsen faller av den anledningen också.
De tyska barn som varit medlemmar och efter kriget insåg vad Nazismen stod för hade nog snarare önskat att de blivit upptagna i Hitler-Jugend som spädbarn - för då hade de ju inte behövt ha några samvetsbetänkligheter alls av att de varit med.

Men istället var det ju så att barnen antogs som äldre och lockades in i vad som för dem framstod som en rolig klubb som gick på hajk i naturen och övernattade i tält.
De fattade ju inte att de tränades för att bli soldater att slaktas på slagfältet förrän de blev äldre.

Så de flesta barn ville ju gå med, för det verkade ju bara som ett spännande äventyr för dem.
Något en del av dem säkert rannsakat sig själva för senare (men helt felaktigt så klart, eftersom de som barn fortfarande inte kan lastas för att de inte då förstod vad det var för organisation de ville gå med i).

Jag tycker det är en helt relevant jämförelse att jämföra med Nazism. Det kanske gör det lättare att förstå vad jag menar? Att tvinga på folk åsikter med eller mot deras vilja är något vidrigt. Vissa människor tycker åsikterna är bra (det finns fortfarande nazister ock religiösa människor i världen, dock inte jag) och andra tycker de är dåliga. Varför blir jämförelsen fel helt plötsligt för att det råkar vara en åsikt du inte gillar? Men det är OK med att pracka på folk en åsikt jag inte gillar tydligen...

Även om föräldrarna är kristna och tycker det är OK med barndop behöver inte barnet komma att tycka detta när det blir gammalt nog att förstå det hela. Men visst vill man bli ovän med sina barn så döp dem då...

Det har startas massor av krig i religioners namn och det görs fortfarande. Religion är något vidrigt.

Permalänk

Dopet är inte för föräldrarnas skull, deras tro eller icke-religion... det är barnets introduktion till samhället. Alla religioner har sina sätt och kristnas sätt är genom dopet. Barnet lider ingen skada av att få en skvätt vatten på huvudet och de kan senare i livet göra egna livsval och ev. avsäga sig eller byta religion. Ett barn tvingas in i sina föräldrars politiska åsikter och det utgör en större inverkan på dess framtid än en snabb dopritual.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA